ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Vi kan ikke mere: Over 30 Aalborg-restauranter i fælles boykot af Wolt

Af Michael Qureshi

Nok er nok.

Sådan lyder det fra mindst 30 restauratører i Aalborg, som varsler en boykot af udbringningstjenesten Wolt fra på fredag klokken 12.00.

De mange blå bude, som du ser overalt i gadebilledet i Aalborg, ser ud til at få meget mindre at lave fra på fredag.

Årsagen er ganske simpel.

Ifølge restauratørerne så tager Wolt alt for høje procentsatser på hver eneste bestilling, udover at kunden også betaler et gebyr direkte til Wolt for udbringningen.

Når en sulten aalborgenser eksempelvis bestiller en menu til 100 kr. igennem Wolt, så tager Wolt både et leveringsgebyr plus mellem 25-30 procent af bestillingen.

Restauratøren skal ud af de ca. 70 kroner, der er tilbage, også betale egen moms.

Næsten ingen avance

Det efterlader restauranten med en meget lille avance hvis overhovedet nogen, når man lægger lønninger, husleje, råvarepriser, el- og varme oveni.

Vi kan ikke mere: Over 30 Aalborg-restauranter i fælles boykot af Wolt

Nu har en stor del af Aalborgs Takeaway-restauranter samlet sig i et fællesskab og stillet Wolt et ultimatum.

Steder som Caspars, Casa Pazza, Penny Lane, On The Dot, WeFeat og mange flere er med.

De er indtil videre med i fælles boykot fra fredag d. 30. september kl. 12.00
Casa Pazza

Chickies

Bagel Caféen

Penny Lane Cafe

Caspars

Catch Sushi

Sara’ pizza

Falafel House

OnTheDot

Suzumi

Flamestone

Nunu kebab

Vestbyens pizza

Which sandwich

WeFeat

Boba Drop

Grill Bazaren

Net-Bazar

Pizza Bianka

Candylicious

Panda Sushi

HD Slagter

Bønkels

Lifli sushi

Bridge Fried Chicken

Burger Beast

The Pita House (Aalborg)

OBS – andre er med men har ikke ønsket at være offentlige omkring det

Det starter med, at man fjerner muligheden for at bestille igennem Wolt fra fredag.

“Vi kan ganske enkelt ikke blive ved sådan her.

Selvom Wolt giver en stor omsætning, så er der næsten intet tilbage på bundlinjen, når alt gøres op.

Så vi har ønsket at forhandle kollektivt med Wolt om en bedre aftale.

Vi kan forstå, at de store kæder med millioner og milliarder på kontoen som McDonalds har langt mere fordelagtige procentsatser.

Fortsætter vi blot sådan her, så er vi ikke mange steder tilbage i Aalborg om nogle måneder,” siger Ann-Britt Pedersen, indehaver af Casa Pazza i Reberbansgade.

Har nærmest monopol i Aalborg

Hun er blandt initiativtagerne til oprøret mod Wolt. Det er primært dem som protesterne er rettet imod og ikke de andre udbringningstjenester.

“Wolt har indtaget en dominerende position i Aalborgs midtby.

De har nærmest monopol her i Aalborg, og det er klart dem, som tager mest fra omsætningen.

Under Corona var vi nødsaget til at bruge Wolt, fordi folk blev hjemme og bestilte.

Siden er det blevet en vane at få leveret til døren, og vi tror ikke, at den almindelige aalborgenser er klar over, hvor lidt vi tjener på en bestilling,” lyder det fra Ann-Britt Pedersen.

Vi kan ikke mere: Over 30 Aalborg-restauranter i fælles boykot af Wolt

“Vi elsker at folk støtter lokalt og bestiller vores mad.

Så vi håber på opbakning til det her tiltag, og at vores gæster selv vil komme ned og hente deres mad.

Derfor tilbyder flere af restauranterne i det her fællesskab minus 15% på hver bestilling fra på fredag, hvis man selv afhenter,” lyder det fra indehaveren af den populære pasta Takeaway-forretning.

Vil kunne mærke boykot

Restauratørerne fortæller også, at de ifølge deres opfattelse straffes med en bøde på 30 kr. af Wolt, hvis maden leveres blot et minut for sent til buddet.

Desuden er det ifølge Aalborg-restauratørerne også pålagt dem at betale et ekstra gebyr på 50 kr., hvis Wolt-buddet eksempelvis glemmer en sodavand eller tager den forkerte pose med Takeaway-mad på disken.

Det svarer Wolt;

Om bøde:

Restauranter vælger om de vil godkende eller afvise hver enkelt bestilling.

Restauranter vælger selv hvor lang tid de skal bruge på at forberede hver enkelt bestilling.

Såfremt restauranter undlader, at have bestilling klar mere end 10 minutter senere end det tidspunkt restauranten har valgt, har Wolt mulighed for at opkræve 30 kr fra restauranten.

Det sker hvis Wolt vælger at give en kompensation til kunden for forsinkelsen.

Om ekstra gebyr til restauratøren ved fejl og mangler

Hvis en ordre har væsentlige mangler (f.eks. hovedretter) refunderer Wolt kunden. Hvis kunden ønsker i stedet at få leveret de varer som ikke er pakket sender vi et nyt bud.

Det opkræver vi restauranten 50 kr. for. Det dækker ikke Wolts omkostninger til at sende et nyt bud.

Kilde: Daniel Johansen, head of sales Wolt Denmark

Restauratørerne er i dialog med Wolts ledelse, som har informeret dem, at de kommer til et møde på mandag, hvor de vil præsentere nye tiltag.

Men der skal helt nye boller på suppen, hvis ikke Wolt er fortid hos mindst 30 Aalborg-restauratører.

“Vi ønsker en kollektiv aftale på procentsatsen, som skal markant ned.

Vi arbejder også på at lave vores egen udbringningstjeneste, men det tager tid at udvikle sådan et system.

Wolt tror helt sikkert, at vi bluffer, og at vi ikke lukker dem ude fra på fredag. Men det må også kunne mærkes hos dem, når så mange er med i den her boykot,” forklarer Ann-Britt Pedersen.

Til MigogAalborg siger kommunikationschef Mikkel Tofte følgende;

“Vi anerkender den meget svære situation, som ikke bare restauranter men rigtig mange brancher står i.

Der er brug for løsninger, og vi vil gerne bidrage til at finde disse.

Vi kan ikke imødekomme det ultimative krav, men vi har gjort os mange overvejelser om, hvordan vi kan hjælpe restauranterne igennem krisen.

Situationen er ikke som under coronakrisen.

I dag er alle – også vi – berørt voldsomt af prisstigninger, rentestigninger og et uforudsigeligt marked.

Vi kommer til Aalborg mandag for at fremlægge konkrete forslag, som kan forbedre restauranternes indtjening. Vi tror på den plan, vi har med, og det håber vi også, at restauranterne vil gøre.”

Del artikel