Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Efter kaos med MitID: Nu holder Borgerservice i Aalborg ekstraordinært åbent

Af Michael Qureshi

Borgerservice i Aalborg Kommune oplever massiv travlhed for tiden med pasfornyelser, skifte fra NemID til MitID, og den kommende folkeafstemning.

Nu udvides åbningstiderne på hverdage og nogle lørdage, samtidig med at borgerne også spørges om hjælp.

Det er højtiden for pasfornyelser, deadline for skiftet fra NemID til MitID nærmer sig for mange, så tidsreservationerne hos Borgerservice i Aalborg er mange.

Det har gjort, at man har oplevet op til adskillige ugers ventetid på at komme til.

Borgerservice sætter nu ind med ekstra åbningstider for at imødekomme efterspørgslen:

Den store efterspørgsel giver også ekstra pres på telefonerne, fordi borgerne ikke kan få en ønsket reservationstid.

Vi kæmper med et efterslæb på pas-området på grund af to års coronanedlukning, genåbning og nu forståelig øget rejselyst og rejsemulighed hos danskerne.

Udover den ekstra hårde “pas-sæson” er der også stort pres på samme personalegruppe med skiftet til MitID og en folkeafstemning inklusive brevstemmer omkring EU-forsvarsforbehold.

Vi udvider derfor nu kapaciteten ved at holde ekstra åbent på nogle hverdage og lørdagene frem mod sommerferien,” siger Dorthe Jespersgaard, leder af Borgerservice i Aalborg Kommune.

Øget kapacitet i Aalborg Kommune

  • Åbningstiderne mandag, tirsdag og onsdag bliver forlænget til klokken 17.00 fra mandag 25. april frem til udgangen af juni.
  • Lørdagsåbent de fleste lørdage på Hovedbiblioteket og senere Borgerservice fra kl. 10-16 frem til udgangen af juni.
  • Borgerservice fortsætter tilbuddet om skifte til MitID på Hovedbiblioteket.

 Borgerservice i Aalborg opfordrer borgerne til at følge med på hjemmesiden:

MitID Support

 Her vil der løbende bliver meldt nye tider ind.

Håber på hjælp fra borgerne i Aalborg

Så selvom man kigger forgæves den ene dag, kan der være nye tider den næste dag. Personalet ved telefonerne har ikke mulighed for at booke tider, hvis ikke de er synlige på hjemmeside.

Så man behøver ikke ringe. Borgerservice håber også på lidt samarbejde med borgerne i Aalborg Kommune:

Jeg vil gerne opfordre borgerne til at melde afbud til sine tider, hvis man bliver forhindret, så andre kan få glæde af tiden.

Og skal man ikke udenlands til sommer, kan man med fordel udskyde sin eventuelle pasfornyelse til senere på året.

Det er både til glæde for andre borgere, vores personale og en selv, siger Dorthe Jespersgaard.

Manglen på reservationstider til skiftet til MitID presser borgerne, fordi de har fået en frist til skiftet af deres pengeinstitut på 30 dage.

Her opfordrer Borgerservice til stadig at bestille tid til skiftet, så snart det er muligt, og derefter søge om udsættelse hos sit eget pengeinstitut.