Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Usædvanligt opråb fra Borgerservice: Vi bliver overfuset

Af Redaktionen

“Dum tøs”. “Smatso”.

På Borgerservice i Aalborgs midtby er tilråb som disse åbenbart ved at blive hverdag.

Medarbejderne har den seneste tid følt sig overfuset i dialog med flere borgere.

Hovedparten af ekspeditioner går naturligvis som normalt, men omfanget af grovheder er eksploderet.

Derfor har Borgerservice i Aalborg Kommune sendt et brev til MigogAalborg, som de har ønsket, at vi “sender” videre for at det kommer ud til så mange som muligt.

Det er underskrevet af blandt andet kontorchef Dorthe Jespersgaard.

Vi har derfor valgt at bringe læserbrevet i sin fulde helhed, da det er et opråb til borgerne om at huske den gode tone. Desuden med en forklaring på, hvorfor der er ekstra travlt i disse tider.

Brevet starter herunder;

Kære borgere i Aalborg Kommune

I Borgerservice er vi til for at hjælpe borgerne med bl.a. pas-, kørekortfornyelser, digital Post samt NemID og MitID for blot at nævne nogle områder. 

Og vi hjælper rigtig mange borgere og heldigvis går hovedparten herfra med løst opgave og en positiv oplevelse af betjeningen. Det første halvår af 2022 har vi her i Aalborg haft mere end 70.000 ekspeditioner af personlig fremmødte borgere.

Men hvor er vi dog overrasket og forundret over omfanget af grovheder, verbale overgreb, sårende bemærkninger, som vores medarbejdere og kolleger bliver udsat for, blot fordi de udfører deres arbejde.

Vi har lige nu en opgave med at få alle ca 5,2 mio. brugere af NemID på landsplan, godt og trygt over på MitID.

Heldigvis kan de fleste klare opgaven selv, men rigtig mange har brug for at møde fysisk frem for bl. at bekræfte, hvem de er og få hjælp til at komme på MitID. 

Og ja, det er besværligt for mange borgere, at man er nødt til at møde personligt op i Borgerservice – det kan opleves som frustrerende, omstændigt, utrygt og nedværdigende – det ved vi godt, men der er nogle ret klare og stramme regler for at få MitID, som medarbejderne i Borgerservice skal følge/overholde. 

Vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe, og derfor er det vanskeligt at forstå, at borgere overfuser medarbejderne med ord som ”inkompetent”, ”dum tøs”,” uduelig”, ”racist”, smatso”, ”jeg skal nok sørge for du bliver fyret” og lign. udtalelser.

Det er desværre efterhånden dagligdagen for os i øjeblikket.

Vi vil gerne opfordre alle jer, der skal i Borgerservice til at udvise respekt for det menneske, der ønsker at hjælpe jer bedst muligt inden for lovens rammer.

Og det er meget nemmere at hjælpe jer, når vi taler pænt til hinanden.

Medarbejderne er uddannet til opgaven og vil meget gerne yde den service, som I fortjener. Så kan vi alle få en god sommer og sammen med alle andre Borgerservice’r i landet være med til at nå i mål med MitID til den 31. oktober 2022.

God sommer!

Susanne Thorsø Dorthe Jespersgaard
Fælles TR for HK’ere i Aalborg Kommune Kontorchef i Borgerservice, Aalborg Kommune