Risgaard blogger: Blærerøv i Ferrari – man må også godt i Nordjylland

Skrevet af: Jacob Risgaard
Jacob Risgaard er en af Danmarks mest succesfulde iværksættere
Jacob Risgaard er en af Danmarks mest succesfulde iværksættere

Michael Qureshi har interviewet Jacob Risgaard og skrevet denne blog. Alt er godkendt af Jacob Risgaard.

Den femte udgave af Cool Car Race er nu et overstået kapitel. Det var igen en fed oplevelse Det endelige beløb er ikke helt gjort op endnu, men jeg tør godt love, at vi kan aflevere en flot check til det første hospice for kræftramte børn i Danmark.

Det her er noget, der har en enorm betydning for mig og for hele vores organisation. Der er en rigtig god forretning i at være noget større end sig selv. Det er også klart, at for dine medarbejdere giver det også en værdi, at de pludselig er med til at arrangere sådan noget her, end at sidde og slå tal sammen.

Jeg kan tydeligt huske første gang, vi sagde til en i kundeservice, at han skulle sørge for en bro, hvor der kunne flyve en F16 under, og der kunne gå tusinder af mennesker ovenover.

Vi får hjernen i gang, og man tænker lidt ud af boksen. På den måde bliver det også et ret godt kreativt miljø.

Man kan jo godt kalde det for en omvendt Robin Hood. De rige giver til dem, der mangler mest.

Cool Car Race blev skabt først og fremmest for at gøre en forskel for kræftramte børn. Jeg har været medlem af Round Table-klub. Det var egentlig bare en drengeklub. Den havde ikke noget større formål. Det her har et større formål.

Men Cool Car konceptet blev også skabt i løbet af en finanskrise, hvor unge mennesker med iværksætterdrømme jo ikke turde drømme om at starte noget op. De hørte kun om virksomheder, der gik konkurs, og at det var hårdt over hele linjen.

På den front var og er Cool Car Race et symbol på, at det kunne lade sig gøre. Rigtig mange unge fyre spiller jo også fodbold, fordi de ser, hvor mange modeller Cristiano Ronaldo scorer, og hvor mange penge han tjener.

Her udlever vi så bare iværksætternes drøm, og viser, hvad det kan blive til, hvis man tør at tage nogle chancer og ikke mindst er klar på at knokle.

Det er ikke så tit, at 30 nordjyske superbiler kører igennem Tivoli. Det er måske også en måde at forsøge at ændre den nordjyske mentalitet lidt. Hvorfor skal vi stå tilbage for andre?

Cool i Aalborg
Cool Car Race har deltagelse af nogle af de fedeste biler i Danmark

I så mange år når man har spurgt en nordjyde med succes, hvordan det går, så har svaret lydt; Det går okay.

Ja gu’ går det okay. Det går fantastisk.

På den her måde forsøger vi også at vise vejen frem for de unge. At man godt må stå ved, når man har gjort det godt. Det første mange nordjyder tænker, når de ser mig eller en anden køre i en Ferrari er helt sikkert, blærerøv.

Men man må godt vise sig frem. Ingen tager skade af, at man kapitulerer på sin succes, og skaber lige præcis den tilværelse, som så mange andre går og drømmer om.

Det er da fantastisk at se så mange unge fyre stå med hundeøjne, når Cool Car-teamet triller ind i Aarhus centrum. Men kan vi være med til at inspirere en eneste til at gå hjem i kælderen med motivationen om at være med om et par år, så er det job done.

For vores virksomhed er det også en perfekt mulighed for at vise, at vi også er kød og blod og ikke bare nuller og et-taller. Coolshop er en digital hjemmeside, men der kommer ansigter på, og der bliver skabt noget opmærksomhed omkring os.

Risgaard i Aalborg
Jacob Risgaards blå Ferrari, som han deltog i Cool Car Race med

Når vi er med i den her slags arrangementer, eller når vi støtter op omkring initiativer som Coolbeats i Gigantium så er det, fordi vi også ønsker at give noget tilbage til Nordjylland.

Der er så meget potentiale i regionen, og i forhold til iværksætteri, så har der aldrig været større interesse end i øjeblikket. Det mærker jeg i hvert fald selv i min mailboks, hvor rigtig mange spørger om gode råd, eller om vi vil være involveret i det ene eller andet.

Det er spændende, og jeg føler, at nordjyderne også er ved at komme ud af buskene. Internationalt har man i mange år haft nogle forbilleder, som stak lidt ud. Donald Trump i USA, før han blev en idiot. Richard Branson i Storbritannien.

Men mange virksomhedsejere er sgu lidt kedelige og grå. Derfor gør vi også meget ud af at vise på Snapchat og alle andre sociale medier, at vi som chefer også kan være med til at lege krig på kontoret. Man skal også huske at bevare sig selv i succesen, og den person man altid har været.

Cool i Aalborg
Der var mange vilde biler, da løbet blev afviklet fredag 20. maj

Jacob RisgaardJR EDIt

Medejer af Coolshop.com som er Nordens førende underholdningsbutik på nettet, Streetman.dk samt bestyrelsesmedlem og aktionær i SmartGuy som er en førende modetøjsbutik.
Står bag en række initiativer blandt andet Cool Car Race, der støtter kræftramte børn.

Baghjul til PostNord: Coolshop tester fragt med drone

Skrevet af: Jacob Risgaard
Modelfoto
Modelfoto

Man kan ikke klandre den nordjyske virksomhed Coolshop for at ligge på den lade side.

Coolshop er blandt Danmarks største webshops med kæmpe lager i Nørresundby, og nu har de tænkt sig at teste fremtidens måde at fragte produkter på.

De vil levere med en drone, der lander lige foran din hoveddør med produktet. Coolshop har indgået et samarbejde med Ubisoft, og i første omgang tester man det med et konsolspil, som bliver leveret med en drone.

Det skriver mmm.dk

Det kan også være en måde for alvor at give udskældte PostNord baghjul.

Det bliver testet under udgivelsen af det nye spil Ghost Recon: Wildlands. Det er for at se, hvordan det kommer til at foregå i praksis.

Medstifter af Coolshop Jacob Risgaard er vild med ideen om at kunne sende spil og potentielt andre af deres produkter ud til kunderne med en drone.

“Vi er utrolig glade for samarbejdet med Ubisoft og synes den nye drone-ide er rigtig spændende. Det er en kæphest for os hele tiden at tænke nyt og udforske nyt land, så vi glæder os til at se, hvor meget der kan lade sig gøre i dag i forhold til droner, da vi ved, der er mange regler på området,” siger Jacob Risgaard, der er medejer i Coolshop.dk, til mmm.dk

Hos samarbejdspartneren på dette tiltag, Ubisoft, ser man også store muligheder inden for fragt.

“Droner giver nogle unikke muligheder, som er oplagte at udnytte. Vi har set, hvordan droner har revolutioneret videoområdet så hvorfor ikke afprøve mulighederne indenfor pakkeomdeling?,” siger Marianne Winding, der er PR manager hos Ubisoft Entertainment.

Du kan læse om, hvordan du kan få lov til at blive testperson på fragten af Ghost Recon: Wildlands liger her

Læste du?

Amerikansk fænomen hitter: Bo har Aalborgs første Foodtruck

Har du hørt om migogaalborg.dk’s nye fordelsklub Club Aalborg?

Få tilsendt en online Goodiebag hver måned med fordele og fantastiske tilbud til nogle af Aalborgs bedste spisesteder og butikker.

Marts måned byder bl.a. på;

  • En kaffe på ClubAalborgs regning på lækre We Feat
  • Brunch og kaffe til 100 kr. på Penny Lane
  • 50 pct. på en superlækker Vigga Lounge Stol hos Sinnerup
  • En cocktail på husets regning på Applaus
  • Club Aalborg aften på Mortens Kro til 298 kr.
Tilmeld dig nu for at se alle dine fordele i din goodiebag for marts måned. Tilmelder du dig, inden vi runder de første 1000 medlemmer, så får du første måned gratis (normalpris 35 kr.) – der er ingen binding – tilmeld dig på det her link
Sådan ser din goodiebag ud på mobilen hos Club Aalborg

Ny kæde i Danmark: Coolshop åbner stor legetøjsbutik i Aalborg

Skrevet af: Jacob Risgaard
Kids Coolshopt se ud 
Foto: PR
Kids Coolshopt se ud Foto: PR

Aalborg-virksomheden Coolshop er blandt Danmarks største webshops og har også fart på internationalt.

Men nu satser den fremadstormende virksomhed for første gang på fysiske butikker. Coolshop bliver en del af en ny legetøjbutiks-kæde i Danmark, som i første omgang bliver på fem butikker.

Det er de fem største butikker i Legekæden, der er trådt ud af det samarbejde, og nu er gået sammen med Coolshop om en markant satsning på legetøjsmarkedet i Danmark.

Kæden kommer til at hedde Kids Coolshop. Blandt andet satser man stort på “hjemmebanen” Aalborg. Den store Legekæden-butik i City Syd bliver ombygget og omdannet til en Kids Coolshop-butik.

Medstifter af Coolshop Jacob Risgaard glæder sig over, at man nu får koblet fysiske butikker på Coolshop, og at det bliver på legetøjsdelen.

“Vores ambition er, at vi vil lave legetøjsbutikker i Danmark, som skiller sig klart ud fra de andre på markedet. Vi tager en anden tilgang til det end de helt klassiske legetøjsbutikker. Vi vil skabe en så fed oplevelse, at børnene kommer til at bede om forskud på deres børneopsparing til deres forældre,” siger Jacob Risgaard til migogaalborg.dk

Coolshop i Aalborg
Jacob Risgaard og Coolshop er kendt for at lidt klassens frække dreng i nethandlen

Han er sikker på, at man med de nye Kids Coolshop-butikker kan skabe den der wow-oplevelse for børnene.

“Man husker selv som barn, hvordan det var at komme ind i en fed legetøjsbutik. Så det er det, vi satser på at skabe. Flere af de eksisterende legetøjskæder i Danmark har i mange år været presset på økonomien, som har gjort, at de har valgt at satse på at producere meget af deres eget legetøj.

Men vi ved fra vores egen webshop, at børnene vil lege med det de ser på tv og på Youtube, og der kommer vores fokus til at ligge,” forklarer Jacob Risgaard.

Han er ikke nervøs for, at Coolshop nu bevæger sig på ukendt farvand med fysiske butikker.

“Vi kommer til at drage stor nytte af vores nye samarbejdspartnere, som har ekspertisen i at drive fysiske butikker. De kender alt til kundekontakten og det at skabe en god butiksoplevelse. Så der kommer vi til at supplere hinanden rigtig godt,” lyder det fra Risgaard.

Han er stolt over, at der kommer to nordjyske butikker med i kædens første fem heriblandt Aalborg og Frederikshavn.

“Det bliver ikke en decideret nordjysk satsning, men vi er da glade for, at vi også kommer til at have nogle fede butikker her i vores baghave,” siger medstifter af Coolshop Jacob Risgaard.

Jacob Risgaard blogger også på migogaalborg.dk – her kan du læse mere om ham

Mere om Jacob Risgaard

Dyre dråber skal gøres billigere: Coolshop satser på spritny branche

Skrevet af: Jacob Risgaard

Nørresundby-virksomheden Coolshop er blandt landets største webshops.

De seneste mange år har danskere bestilt alt fra Playstations til Mette Blomsterberg-skåle på den populære webshop.

Nu har Coolshop udvidet med fokus på en branche i vækst, og som pludselig ikke længere er forbeholdt de fysiske butikker, grænsehandlen eller natklubberne.

Coolshop har valgt at satse tungt på at være førende i Danmark inden for online-salg af produkter som champagne, vin, vodka, cognac, rom og whisky.

Det er måske heller ikke så dumt, når man konkluderer lidt på de nyeste salgstal af eksempelvis champagne her i Danmark.



Sidste år blev der solgt 1,4 mio. 75 cl champagneflasker. Det var en samlet stigning på 35 procent sammenlignet med 2012.

Alt peger i retning af at rekorden bliver slået i år, og ifølge Antonio Duva, direktør i spiritusgiganten Pernod Recard, så er Danmark i Top 15 over de lande i verden, der importerer mest champagne.

Champagne Aalborg

Medstifter af Coolshop Jacob Risgaard forklarer om satsningen på den nye branche;

”Vi kender det alle sammen med at have et arrangement i weekenden, men man har ikke lige tiden til at komme ned i en butik og få købt et ordentligt sortiment. Vi vil gøre det let og overskueligt at bestille nogle ordentlige produkter inden for spiritus og til en god pris.

Vi arbejder lige pt på højtryk for at få et af Danmarks største udvalg af spiritus. Løbende kommer vi til at tilføje nye spændende spiritusflasker, som man måske ikke er vant til at se i butikkerne,” siger Jacob Risgaard.

Cristal. Dom Perignon. Krug. Moët & Chandon. Bollinger. Louis Roederer. De dyre dråber hitter i Danmark, og Coolshop har tænkt sig at tage kampen op mod de etablerede salgskanaler i spiritusbranche.

Sprut Aalborg

Det gør de med prisgaranti, så de matcher de billigste priser på samme produkter i Danmark og ikke mindst fri fragt.

”Kvalitet koster penge, og sådan er det selvfølgelig også inden for spiritus. Men vi vil i hvert fald gerne sikre, at man på Coolshop finder de bedste priser på produkterne, så man heller ikke skal ud i junglen af forskellige butikker og bruge en masse tid på det,” forklarer Jacob Risgaard.

På Coolshop er det Bollinger, der dominerer toplisten, men det er faktisk interessant at dykke lidt ned på verdensplan i forhold til den mest solgte champagne.

Ifølge magasinet Drinks International er det Moët & Chandon, der for alvor topper champagne-listerne. De har overtaget førstepladsen fra Perrier-Jöet.

Champagne Aalborg

Listen er målt på den dyre væske solgt per glas, flaske og som cocktail-ingrediens. Moët & Chandon har også været dygtige til at markedsføre deres brand som noget eksklusivt.

På vinfronten topper Lamborghini-vinen inde på Coolshop, og det er blandt andet et mærke, man ikke finder mange andre steder i landet. Det er lidt cool at byde på et glas Lamborghini-vin med en eksklusiv flaske og det hele.

”Vi er ved at lægge sidste hånd på, hvilke vine vi vil fokusere på i vores sortiment. I den nærmeste fremtid kommer der til at være et godt udvalg af særligt franske, spanske og italienske vine.

Vores mål er at satse på kvaliteten i vinene så det ikke bliver dem, der er på hylderne i supermarkederne, men dem du normalt kun finder nede hos vinhandleren,” siger Jacob Risgaard, medstifter af Coolshop.

Ved at bo i Aalborg og omegn er der absolut også en ekstra fordel i, at Coolshop ligger i Nørresundby. Man kan selv komme en smut forbi lageret og hente den gode vin eller sprutten til weekenden.

Du kan se Coolshops vin og spiritus produkter og priserne her

Mere om Jacob Risgaard