Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Bil i Aalborg: Danskerne vælger i højere grad de billige biler

Af Redaktionen

Tager man et kig på de biler, der dagligt fragter danskere frem og tilbage mellem diverse ærinder, så er der i stor stil de billige biler, der pryder gadebilledet.

Det er populært som aldrig før at investere i biler, hvor prisklassen er i den lave ende.

Selvom flere undersøgelser fra 2018 viser, at danskerne er begyndt at investere i større og dyrere biler, så kommer det efter flere år med en massiv tilvækst af billige biler.

Men hvad er konsekvenserne af dette, og bringer disse typer biler overhovedet nogle fordele med sig?

Delebilerne presses af biler i den lave prisklasse

En af de populære koncepter, der de seneste år har vundet frem i Danmark, er delebiler.

Danskerne har i dag, især i storbyerne, rig mulighed for at deles omkring biler, så man derved ikke selv behøver at eje en, hvis ikke behovet helt er til det.

Selve konceptet er kommet til Danmark fra udlandet, men med den varme modtagelse fra danskerne, er der ikke nogen tvivl om, at behovet er der.

Flere medier melder dog om, at disse koncepter bliver presset af, at prisen på køb af biler er faldet.

Derudover har flere bilproducenter lanceret yderst økonomiske biludgaver, hvorfor det for mange danskere er blevet lettere tilgængeligt at eje en bil.

Prisbarrieren er lavere, end den tidligere har været, og derfor er det blevet endnu mere attraktivt at eje bilen selv.

Selve idéen bag delebilskoncepterne er naturligvis, at man dels som bruger ikke selv skal punge ud for bilen (udover det faktiske forbrug), og dels at man ønsker at gøre noget godt for klimaet.

Det tyder dog på, at konceptet i dag presses af den massive tilgang af billige biler på vejene.

Øget bilsalg giver større fleksibilitet

Tager man et nærmere kig på, hvad for nogle fordele, der opstår ved det øgede bilsalg, så kan det blandt andet nævnes, at det giver danskerne en større fleksibilitet.

Historisk set har en bil været med til at øge graden af fleksibilitet i forhold til hjemmets og arbejdspladsens beliggenhed.

Med andre ord er der større sandsynlighed for, at man som dansker har mulighed for at finde et job, hvis man har en bil.

Logikken bag er relativt simpel; des større radius, man har mulighed for at transportere sig selv, des flere jobmuligheder vil der helt automatisk være.

Billige biler kommer i alle størrelser

Når først snakken falder på billige biler, så kan man hurtigt fristes til at tænke på de små biltyper såsom Peugeot 107, Toyota Aygo eller Citroën C1.

I dag har man dog mulighed for at købe billige biler i alle former og størrelser.

Selv større familiebiler kan i dag købes til relativt få penge, hvis man sammenligner med de priser, som der var for blot 10 år siden.

Man må dog huske på, at der i Danmark er en relativt høj registreringsafgift, som helt automatisk presser prisen på biler op.

Man skal derfor være varsom med at sammenligne priser på biler på tværs af landegrænser, da Sverige eksempelvis har en markant lavere registreringsafgift, end de 150% vi oplever i Danmark.

Del artikel

Andre læser også