BDO hentede topnavn til Aalborg: Forbillede for tusinder af iværksættere

Skrevet af: Michael Qureshi
Mads Faurholt Jørgensen besøgte Musikkens Hus med BDO Aalborg
Mads Faurholt Jørgensen besøgte Musikkens Hus med BDO Aalborg

Den moderne revisionsvirksomhed er så meget mere end tørre tal og årsregnskaber.

Hos BDO, som er et af Danmarks største revisionsselskaber, har man således også fået et langt større forretningsomfang indenfor rådgivning, som fx kan være sparring til at vækste eller hjælp til at sælge en virksomhed.

For enhver, der har taget den store beslutning om at blive iværksætter, er der brug for komme bedst mulig fra start, og BDO har erfarne rådgivere med stærke kompetencer, som kan være med til at hjælpe iværksættere godt i gang.

I Aalborg er BDO forankret som et af de stærkeste brands i byen, og det gav da også genlyd, da de forleden gav alle interesserede en spændende mulighed for at møde serie-iværksætteren Mads Faurholt-Jørgensen til et foredrag i Musikkens Hus.

Salen var helt fyldt op

Her kunne såvel den håbefulde iværksætter som den mere erfarne virksomhedsejer tilmelde sig, hvis man var nysgerrig på at få gode råd med på vejen fra en af landets mest succesfulde iværksættere.

Intimsalen i Musikkens Hus blev i den grad også fyldt op helt til randen med mere end 200 deltagere, da Mads Faurholt-Jørgensen sendte kaskader af gyldne tips ned over tilhørerne, som primært bestod af folk med en iværksætter i maven –  enten dem der allerede er aktive, eller dem der barsler med drømmene om at starte op på egen hånd.

Mads Faurholt-Jørgensen kaldes lidt for en guldfugl af blandt andet Børsen.

Ifølge et portræt i Euroman begyndte han at handle med aktier som 11-årig, og siden har han nærmest været besat af at starte virksomheder.

Han er blot 33 år, men har allerede startet og solgt adskillige virksomheder for svimlende beløb.

Mere end 30 er det blevet til, og i 2017 solgte han den mindste af dem for over 100 mio. kr.

Lige nu er den unge erhvervskomet primus motor på samlino.dk, som er Europas største prisportal på blandt andet bilforsikringer.

Er Google stadig de største om 10 år?

Mads Faurholt-Jørgensen sørgede for at holde tilhørerne inspireret og motiveret, og betagede publikum gennem en times foredrag, hvor han blandt andet stillede spørgsmålstegn ved, om Google stadig er den største internetvirksomhed i verden om 10 år.

Når stemmesøgning bliver alment kendt vil eksempelvis Apple måske bruge deres egen søgemaskine på deres produkter, og det kan udfordre Google, som i dag er blandt verdens største virksomheder.

På den måde fik den unge entreprenør synliggjort, at den innovative frække dreng i klassen sagtens kan overhale giganterne.

Markedet er flydende og ændrer sig hele tiden i alle brancher.

Gav et ekstra sæt vinger til motivationen

Mads Faurholt-Jørgensen opfordrede også iværksættere til at drømme stort og gå efter det bedst tænkelige resultat.

Det lyder måske som en kliché, men den måde, han formidlede det på, gav enhver, der lyttede, et ekstra sæt vinger og en stor lyst til at tage ud og give den en ekstra skalle.

Efter arrangementet fangede MigogAalborg den dygtige iværksætter til et par ord om oplevelsen i Musikkens Hus.

Hvad betyder det for dig at komme her til Aalborg og give gode iværksætter-råd?

“Alle steder jeg kommer hen, handler det om at gøre en forskel.

For mig er det en stor motivation at skabe noget. Man kan skabe på mange måder. Jeg kan skabe en virksomhed, der vokser, eller jeg kan skabe noget, der gør en forskel i andre folks liv.

Når jeg giver gode råd og min vinkel på tingene, så vil nogen måske lytte og bruge det, så det giver mig også mulighed for at skabe udvikling igennem andre mennesker. Det brænder jeg for.”

Hvad med Aalborg som by?

“Det er fedt at komme herop til Aalborg.

Jeg synes, der er noget fantastisk ved folk fra Aalborg. Jeg har en del medarbejdere, der er her fra byen, som er helt exceptionelle.”

Hvis du skal koge det helt ned til kernen, hvad er så det bedste råd du kan give med her?

“Det bedste råd er, at det som leder handler om at sætte teamet og kulturen. Man skal finde det rigtige team og den rigtige kultur og sætte standarden efter det. Man skal ikke acceptere mindre.”

BDO vil lave flere af denne slags arrangementer

Til selve arrangementet blev vi også introduceret til Esben Juul Hansen og Steffen Ranfelt Laugesen fra BDO Advisory, som fortalte om fremtidens strategiframework.

De gav deres bud på, hvordan man som virksomhed afdækker, fastlægger og udfolder strategiske visioner, målsætninger og fokusområder for de kommende tre til fem år, og samtidig får udarbejdet en handlingsplan for vejen til at indfri målene.

Hos BDO i Aalborg var man glade for at kunne tilbyde et arrangement i den kaliber og ikke mindst tiltrække så mange interesserede mennesker.

”Det er succes, når vi kan tilbyde så spændende en mulighed, som arrangementet med Mads Faurholt-Jørgensen er, og på den måde få lejlighed til inspirere så mange både kunder og ikke-kunder.

Årligt holder vi en række kurser og arrangementer med forskellige temaer.

Her var det fokus på at bygge en vindervirksomhed op, og ikke mindst hvordan man blandt andet kan bruge BDO til strategi-rådgivning.

I foråret havde vi et lignende arrangement med Jesper Buch, også her i Musikkens Hus.

Vi synes, det giver os mulighed for at møde rigtig mange interessante virksomheder eller måske kommende virksomheder, når vi holder vores kurser og arrangementer, og det en fin anledning til at fortælle om BDO’s mange services og høje faglighed.

Man kan løbende holde øje på vores hjemmeside eller Facebook-side omkring kommende kurser og arrangementer.

Man er også altid velkommen til at kontakte os for at høre, hvornår vi afholder næste arrangement,” siger Vibeke Woetmann, som er administrationschef i BDO Aalborg.

Smukke juletræer fra Birkelse Gods: Leveres direkte hjem til døren

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Halvdelen af kalenderlyset er nu brændt ned, og det betyder, at juleaften nærmer sig med hastige skridt.

Inden da skal du selvfølgelig have styr på julegaverne, mandelgaven, maden, pynten … og selvfølgelig årets grønne hovedperson: Juletræet.

Vi lever i en tid, hvor det hele skal være så nemt og bekvemt som muligt – og kan det klares digitalt, så er det også at foretrække.

Det har Birkelse Gods gennemskuet, og derfor sælger de i år juletræer leveret direkte til døren via deres hjemmeside.

Priserne er også ret unikke. Et juletræ mellem 150-175 cm koster 249 kr. og et juletræ mellem 175-200 cm koster 299 kr.

Sidste chance for at sikre dig årets flotteste juletræ

Juletræerne er blevet solgt i stor stil den seneste måned, og nu er det altså ved at være sidste chance, hvis du skal nå at sikre dig årets træ.

Træet leveres inden for få dage med PostNord, og bestillingen klares nemt ved få klik på hjemmesiden. Birkelse leverer til både Aalborg-området, Århus og Storkøbenhavn.

“Vi har fået rigtig meget ros for vores juletræer, og leveringen af dem fungerer også upåklageligt,” fortæller Malou Skeel, der sammen med sin mand driver det smukke Birkelse Gods.

Selve udvælgelsen af årets juletræ behøver du heller ikke at bekymre dig om.

Malou Skeel står nemlig selv i spidsen for kvalitetssikringen, og ingen træer bliver sendt ud i landet, hvis de ikke lever 100% op til hendes egne krav for det perfekte træ.

Bestiller du årets juletræ fra Birkelse Gods, får du dermed leveret en smuk og sund Normannsgran, der er opfostret med masser af kærlighed.

Kvalitetstræer med grøn samvittighed

Udover at været opvokset ved godset, der er placeret i Nordjyllands flotteste natur, omgivet af grønne skove tæt på Vestkysten og med højt til himlen, så bliver juletræerne også nusset, passet og plejet – lige fra de kommer i jorden, til de forlader godset.

“Vi gør os meget umage for at producere gode kvalitetstræer og udvælger også kun de allerpæneste til vores web-salg,” siger Malou Skeel.

Bæredygtighed er også et vigtigt element på Birkelse, hvor der plantes mindst ét træ pr. træ, der fældes.

På den måde er du altså både med til at sikre en klimavenlig produktion og oveni købet spare dig selv en masse tidskrævende besvær.

Så tegner det vist også til at blive en rigtig glædelig jul i år.

Du kan sikre dig årets juletræ lige her

Et år med fart på: Aalborg-firmaet SACKit vokser vildt

Skrevet af: Michael Qureshi
Kristoffer Glerup og Peter Rasmussen
Kristoffer Glerup og Peter Rasmussen

2019 er ved at rinde ud.

Mens andre jule-hygger og nyder december, så er der drøntravlt på SACKits hovedkontor på Lyngvej i Aalborg.

Deres største Black Friday nogensinde er netop overstået, og nu eksploderer julesalget.

Ordrerne tikker ind på både SACKits nyeste elektronikprodukter, som har både vundet internationale designpriser og fået flotte anmeldelser i større medier, samt deres møbler.

De seneste best-sellere er den trådløse oplader CHARGEit og de trådløse plug in ear høretelefoner ROCKit.

Der er fart på, og det har der i det hele taget været i hele 2019 for Kristoffer Glerup og partner Peter Rasmussen.

Ikke tid til at nyde succesen

De er sammen med det voksende SACKit-team ved at løfte virksomheden fra en solid dansk virksomhed til et internationalt brand.

“2019 har været endnu et fantastisk år, men vi har dårligt nok tid til at stoppe op og nyde succesen. Vi er utrolig stolte over, den modtagelse vores produkter får blandt forbrugerne.

Et er at vi bruger meget tid og mange penge på at udvikle produkter, som vi selv gerne vil bruge og have.

Det vil sige, at vi først er tilfredse, når kvaliteten og designet er 100% i orden, og det koster nogle gange en del ekstra at nå derhen.

Men vi er også overbevist om, at det skinner igennem, at vi ikke er gået på kompromis,” forklarer Kristoffer Glerup, da MigogAalborg møder ham på kontoret.

Større spiller på elektronik-markedet

Især på elektronik-markedet er SACKit blevet en større spiller, og det mærkes.

“Vores CHARGEit og ROCKit har været en gamechanger for os.

Vi har fået utrolig fed feedback på ROCKit, at designet er pænt, og den sidder fast i øret.

Det betyder, at rigtig mange bruger dem, når de træner og er aktive.

Vi har også formået at få lavet det her True Wireless Stereo, som mange har efterspurgt, så lyden er optimal.

Det er megasvært at lave, men vi er lykkedes med det,” fortæller Kristoffer Glerup.

ROCKit

Flere end 100.000 SACKit produkter under juletræet

På Trustpilot er anmeldelserne gode, og hos SACKit prioriterer man, at produkterne hænger sammen.

Man kan eksempelvis oplade ROCKIt høretelefoner ved at lægge kassen med dem ovenpå den trådløse oplader CHARGEit.

“Der ligger flere end 100.000 SACKit produkter under juletræet i år, og det gør ikke blot mig og Peter men alle i hele organisationen vildt stolte. Det er fantastisk, når der er andre end os selv, der synes, at man laver noget godt og brugbart.

Vi synes også, at vi prismæssigt forsøger at placere os, hvor de fleste har råd til SACKit. Det har vi også mærket, hvor salget har oversteget vores forventninger,” siger Glerup.

Satser på partyspeaker til festivaler

I det nye år op til festival-sæsonen er der også en forventning om, at party-speakeren BOOMit sælger rigtig godt.

“Vi har fået god respons på den, fordi den kun vejer 4,8 kg, men spiller et helt telt-område op på Bluetooth. Så koster den 1699 kr., hvilket er billigt sammenlignet med de andre på markedet i den kategori,” fortæller han og fortsætter;

“Det er jo ikke, fordi vi hævder, at vi opfinder den dybe tallerken med vores produkter. Vi kigger jo os rundt omkring og så tager vi et produkt og forbedrer det designmæssigt og funktionelt til en spiselig pris.”

BOOMit

Blevet dygtigere til at fokusere

Kristoffer Glerup var forleden på scenen, da Børsen uddelte deres Gazelle-priser i Nordjylland. Her blev han interviewet om det at være en virksomhed i vild vækst.

“Jeg tror, at det vigtigste er, at vi som virksomhed er blevet dygtigere til at fokusere på det, vi er allerbedst til.

Vi er bedre til at styrke organisationen, så alle sidder med deres stærkeste områder. Oftest ender man i en vækst-virksomhed med at sidde og bruge alt for lang tid og dårlig energi på ting, man ikke er verdensmester i.

Der har vi været langt bedre det seneste år til at organisere os bedre.”

Glæder sig til spændende 2020

2020 venter forude, og Kristoffer Glerup glæder sig til et nyt vildt år.

“Der er mange spændende ting i gang. Vi skal fortsætte med at bygge på, og være tro mod os selv.

Vi må ikke begynde at sløse, men fortsat lave produkter, som vi kan være stolte af. Der venter os et spændende år i udlandet, hvor mange nye markeder åbner sig for os.

Vi har blandt andet fået hul igennem til et marked som Israel, og det er spændende på alle måder at arbejde med nye markeder,” slutter Glerup.

Det vildeste rædselshus: Spritten forvandles til dit værste mareridt

Skrevet af: Michael Qureshi

De seneste par år har vi været så heldige at opleve rædselshuse i Nørresundby og på Voergaard Slot.

Men nu rykker det helt ind centralt i Aalborg og endda på et historisk område.

Når kalenderen rammer slutningen af februar forvandles legendariske Spritten til noget af det mest uhyggelige, man kan forestille sig.

De forladte fabriksbygninger, mørke afkroge og lange passager forvandles til dit værste mareridt.

Det er CoolUnite og Coolshop i samarbejde med Scare House i Hjørring, som laver Scare House Spritten 2020, og det skal nok blive vildt.

Det bliver dog ikke kun et gyserhus.

Kombinationen bliver mere et sted mellem Escape Room og rædselshus, hvor man løbende støder ind i gåder og mysterier, der skal løses, mens der lurer onde skabninger i mørket.

Samles i grupper på 8-10 personer

Man samles i grupper på 8-10 og bliver så sendt igennem Scare House Spritten, hvor det tager ca. en time at gennemføre.

Hvis man kan. Ellers kan det være, at Spritten bliver endestationen, når det hjemsøgte område opsluger dig.

Det allerbedste er faktisk, at deltagerprisen på 150 kr. går til velgørenhed, hvor CoolUnite med Coolshop i ryggen støtter udsatte og syge børn.

“Hos CoolUnite er vi så glade for den overvældende støtte, vi modtog sidste gang vi afholdt Scare House, og vi har hørt flere ønske sig endnu et arrangement.

Derfor er vi igen gået sammen med Scare House om et arrangement, hvor alle deltagerne får en vildere og længere oplevelse, samtidig med at de støtter udsatte og sygdomsramte børn i Danmark,” siger Kathrine Lyster H. Hansen, der står i spidsen for CoolUnite.

Folk får mareridt

Jacob Risgaard, der snart er aktuel i Løvens Hule på DR, lover, at man bliver skræmt fra vid og sans.

“Spritten er det perfekte sted at skræmme livet af folk. De ting vi er i gang med at forberede kommer til at få folk til at få mareridt flere uger efterfølgende,” siger Jacob Risgaard fra Coolshop.

De er klar til at slå deres kløer i Spritten Aalborg den 28.2.-1.3.

Stå ansigt til ansigt med din frygt og lad os føre jer igennem de gamle fabriksbygninger.

Al overskud fra Scare House Spritten går til udsatte og sygdomsramte børn igennem CoolUnite Fonden.
Man kan købe billet allerede i dag lige her.

Der er 400 billetter i alt, og denne gang booker I jer ind på forhånd til et specifik tidspunkt og til en hel time.

Åbningstider:
• 28. februar: 18.00-00.00
• 29. februar: 11.00-00.00
• 1. marts: 11.00-20.00

Billetter her