Banken sagde nej til deres ure: Så fik Aalborg-par denne geniale ide

Skrevet af: Michael Qureshi
Tak til Uzton Center for lån af lokation
Tak til Uzton Center for lån af lokation

Opdateret tirsdag 16. august klokken 14.00

Du kan springe direkte til Seekers hjemmeside her, hvor du finder svarene til konkurrencen – klik her

Det er et dilemma rigtig mange danskere står over for i løbet af livet. Man har en iværksætter-drøm. Målet om at blive sin egen herre.

Man har en fantastisk ide, og mener selv, at det er verdens bedste. Men hvordan skaffer man startkapitalen? Skal man pantsætte hus, bil og hunden? Skal man på knæ for en potentiel investor, som vil kræve en stor ejerandel?

Det er nye tider i bankerne. Efter finanskrisen går de med seler og livrem over for iværksættere.

Det var lige præcis det dilemma, Aalborg-parret Kamilla og Rune Fosnæs stod over for to år siden. De stod med ideen om at lave nogle ure i et lækkert design inspireret af byen Aalborg. Men urene havde et twist, som ville skille dem ud.

Nu skulle startkapitalen findes. For hvis urene skulle i produktionen, skulle bestillingen lydes på mindst 500 ure hos producenten, og de omkostninger er ikke penge, som de fleste lige har liggende under madrassen.

De vidste, at banken ville være afvisende. De var ikke meget for at afgive en stor del af virksomheden og konceptet til en rig investor. Så var gode råd dyre. Lige indtil de opdagede crowdfunding-konceptet.

”Vi stod der med to børn og kunne ikke bare tillade os at kaste alt i projektet og sige alt eller intet. Der er noget smukt ved tanken, men man kan heller ikke bare satse alt, når man har en familie at tænke på. Så vi blev lidt nysgerrige på crowdfunding. På det tidspunkt var det også lige kommet til Danmark,og vi tænkte, at det var værd at give det et skud,” forklarer Kamilla.

Det med de to børn er kun for en kort periode. Den smukke mave på Kamilla afslører, at en tredje er på vej. Noget andet der også har vokseværk, er parrets ur-brand.

Seeker Watches er lynhurtigt blevet et brandvarmt produkt, og senest har Aalborg Lufthavn taget den første kollektion ind. Det specielle er, at man får tre forskellige remme til urskiven, som er lette at skifte. På den måde får selve uret tre forskellige udtryk.

Seeker i Aalborg

Men så langt var Kamilla og Rune aldrig nået, hvis ikke crowdfunding-konceptet virkede. For Rune Fosnæs, der er tidligere butikschef for 3-butikkerne i Aalborg, var det nervepirrende at vente på modtagelsen af ur-konceptet.

”Normalt laver man et produkt og så går ud og sælger det. Her gjorde vi det, at vi satte det til salg før produktionen. Der er et eller andet smukt ved, at man taler med slutkunden allerede fra start,” forklarer Rune.

I detaljer gik crowdfunding-processen på Seeker Watches således;

”Vi viste et design af urene og forklarede om konceptet på crowdfunding-siden. Så kunne folk fra hele verden få en større rabat på uret, hvis de lagde mellem 799-1199 kr. upfront. De købte sig reelt til en rabat og til at være lidt eksklusive ved at være de første. Derfor er den første kollektion også nummererede,” forklarer Rune.

Tuesday’s combo // #seekerwatches ? @oervad

A photo posted by Seeker Watches (@seekerwatches) on

Urene fik den medvind Aalborg-parret havde håbet på. Over 200 bestillinger kom der igennem crowdfunding-kampagnen fra 20 forskellige nationer i hele verden. Det var nok til at sætte det i produktion.

”Vi har sendt ure til alt fra Islands Brygge til Sydkorea. Så sent som i sidste uge fik vi en hilsen fra en kunde i Canada, som elskede vores ure. Han ville gerne vide mere om Aalborg. Så vi har sendt en flaske Aalborg-snaps afsted til ham. Det har været fantastisk at få den her tilbagemelding på urene fra kunderne, der troede på os fra start. Det har jo været altafgørende for, at vi er kommet i gang,” siger Rune Folnæs.

Seeker Watches har efter lanceringen ramt godt på de sociale medier. Folk kan tilsynladende godt lide, at Rune og Kamilla bruger sig selv og deres lille familie med to piger og en hund til at promovere deres ure. Det giver en nærhed til dem som producenter.

Kamilla har tidligere arbejdet i Matas, og er lige blevet færdig med en læreruddannelsen. Rune med erfaring inden for salg. Parret supplerer hinanden godt også som business-partnere.

Vi er så også nået til det twist, hvor Seeker urene skiller sig ud på.

”Det kom sig lidt af, at jeg var træt af, at jeg skulle ud og købe ure til enhver lejlighed. Til job, til når jeg skulle ud på cafe med veninderne og så til store fester. Så vi fik ideen med at skabe et ur med tre forskellige remme, som er superlette at udskifte. Og man bliver faktisk forbavset, når man ser, hvor forskellige udtryk uret får med remmene. Det er som at få et helt nyt ur på,” forklarer Kamilla.

His & Hers spotted last night @nibefestival // #seekerwatches

A photo posted by Seeker Watches (@seekerwatches) on

Selve designet kalder parret for en hyldest til Aalborg.

”Tager man den gamle industriby Aalborg og kombinerer den med nyt design, som vi eksempelvis ser hernede på Havnefronten, så er det urets stil. Uret hedder også AAL, som er lufthavnskoden til Aalborg. Så der er selvfølgelig meget synergi i, at urene nu også forhandles i lufthavnen,” siger Kamilla.

Rune supplerer med historien bag navnet Seeker.

”Vores logo har en svale. Det handler lidt om nysgerrigheden. I at søge nye oplevelser i verden. Kamilla og jeg har altid været nysgerrige. Vi var på jordomsrejse i et helt år, hvor vi var alt fra dykkerinstruktører i Thailand til bananplukkere i Australien. Vi elsker at søge nye oplevelser, og det står Seeker for,” lyder det fra Rune.

Aalborg Seeker
Tak til Utzon Center for lån af lokation

Det var på McDonalds i Skalborg, at de to første gang stødte på hinanden i deres unge dage. Det var ikke kærlighed ved første blik for de to McDonalds-ansatte, men der var god kemi mellem dem.

Da Kamilla så skulle ud og opleve verden, så valgte Rune at springe med.

”Jeg fik lov til at låne 100.000 kroner i banken. Så stod jeg der med tre par boxershorts og 100.000 på dankortet og rejste afsted. Men at rejse jorden rundt i et år er en oplevelse for livet. Vi er virkelig privilegerede, at vi har haft muligheden for det,” siger Rune.

Nu venter det nye eventyr med Seeker urene. Nye udfordringer lurer med stigende succes på urene.

”Vi vil selvfølgelig gerne ud og ligge i flere forhandlere, men vi ser også sådan på det, at vi ikke vil spamme markedet. Vi vil gerne behandle vores forhandlere ordentligt og prioritere dem. Så det bliver skridt for skridt. Vi kan heldigvis mærke, hvordan det begynder at tage til på de sociale medier, og vi får rigtig god respons fra folk. Et tysk designmagasin vil også lave en artikel med urene, og det håber vi også vil få en effekt på det tyske marked eventuelt,” siger Rune.

Med parrets kreative tankegang og sans for design er der ingen tvivl om, at de nok skal nå deres næste mål.

Du kan se mere til Seeker-urene her

Fik du læst det populære interview med Martin Grønning, der har fart på?

Is-kæde- vinbar og populær natklub: Martin overrasker Aalborg med nye koncepter

Vejplejede negle og flotte vipper: Landsdækkende kæde åbner i Friis

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I går kunne vi her på MigogAalborg afsløre, at multibrand-konceptet Kings & Queens åbner endnu en en butik i Friis.

Det kan du læse meget mere om her.

Men her stopper nyhederne ikke i Friis Shoppingcenter.

Neglesalon med stort udvalg

Der er en stigende interesse for personlig pleje og selvforkælelse, og snart er der mulighed for at få velplejede negle og flotte vipper i Friis Shoppingcenter, når neglesalonen Scandic Nails åbner.

Det skriver Friis i dag i en pressemeddelelse.

Scandic Nails tilbyder kunderne at få lavet negle, vipper samt manicure og pedicure til gode priser og ikke mindst i god kvalitet – noget de går meget op i.

“Vi lægger vægt på service, faglighed og tilfredse medarbejdere. Vi ønsker at give en god oplevelse til vores kunder, og være det sted de foretrækker pga. vores gode priser, gode service og dygtige, kompetente medarbejdere,” fortæller ejer Vivian Duong.

Scandic Nails har saloner i Odense og Århus og er ekspert på netop personlig pleje og selvforkælelse. Og de har vokseværk.

Med tiden ønsker de at åbne flere saloner, og de starter med Aalborg, som de har store forventninger til.

“Aalborg er en virkelig spændende by med en attraktiv profil og mange turister. Der sker rigtig meget i byen, og det gør der også i Friis Shoppingcenter, særligt nu hvor en stor spiller som Magasin er kommet til. Så vi glæder os til at blive en del af det,” fortæller Vivian Duong.

Scandic Nails åbner i november på 1. sal ved siden af Tiger of Sweden. Kunder kan både kigge forbi og få behandlinger uden tidsbestilling, men det er også muligt at booke tid online.

Hotdogs og Fortnite: Hvem kan slå Jaxstyle i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Fortnite
Foto: Fortnite

Er du under 30 år, eller har du børn i skolealderen, så har du med garanti hørt om spilfænomenet Fortnite.

Over 125 millioner verden over spiller allerede det gratis spil, som kan spilles fra både Playstation, PC’er, mobiler og tablets.

Fortnite er et skydespil, hvor man enten er på hold sammen med andre spillere online, eller spiller solo mod andre online-spillere på nogle fede baner.

Søndag har du mulighed for at kombinere det bedste fra både spil – og madverdenen.

Streetammo på Boulevarden inviterer nemlig til vaskeægte spilhygge på søndag fra kl. 10-16. Det skriver de på Facebook.

Kom forbi til en hotter og et spil Fortnite

Her kan man duellere i Fortnite mod nordjyden Jaxstyle, som blandt andet har over 100.000 følgere på YouTube.

Hans videoer om Fortnite er især yderst populære, hvor han på underholdende vis, fører seerne gennem en masse spil.

Fik du læst historien om den unge gut, fra Aalborg, som er blandt verdens 10 bedst Fortnite-spillere?

Udover en spændende duel mod internetfænomenet Jaxstyle og måske en præmie, kan man også se frem til at Streetammo sætter grillen op udenfor og byder på en hotdog til alle, der kigger forbi.

Streetammo opfordrer folk til at komme i god tid, da der sikkert vil være kø for at spille mod Jaxstyle.

Læs meget mere om begivenheden her.

Tidsplanen holder: Snart åbner Carl’s Jr i midtbyen

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I juni kunne vi fortælle, at den store store amerikanske burgerrestaurant-kæde Carl’s Jr.  åbner på Boulevarden 8 i hjertet af Aalborg. Læs mere her.

Hvis man er gået forbi bygningen på Boulevarden på det seneste kan man se, at håndværkerne arbejder på højtryk i byggerod og støv i lange baner.

De har nemlig en stram deadline. MigogAalborg har været i kontakt med Carl’s Jr. og de fortæller, at de åbner i slutningen af november.

De fortæller videre, at de lige nu er i fuld gang med at ansætte det personale, som skal servicere aalborgenserne med burgere.

Sådan så Boulevarden 8 ud, inden renoveringen.

Optakt til endnu større burgerkrig

Hvis man følger med på MigogAalborg, er man vist ikke i tvivl om, at vi er ramt af en decideret burger-epidemi i midtbyen.

Foruden de mange caféer og restauranter, der serverer burgere, ligger her i forvejen følgende burgerkæder:

  • The Burger Shack
  • Burger Boom
  • Grillen Burgerbar
  • WeDoBurgers
  • McDonalds
  • Burger King.

Nu bliver der endnu vildere kamp om de burgerglade aalborgensere inde i byen. Carl’s Jr. er et populært spisested i Aalborg Storcenter i City Syd, hvor de trækker mange kunder, der blandt andet har været inde og handle i Bilka.

Carl’s Jr. er blandt verdens 50 største fastfoodkæder, og blev stiftet i 1940 af Carl Karcher.

Carl’s Jr. har mere end 3900 restauranter på verdensplan, heraf 12 i Danmark: Næstved, Hundige, Rødovre, Odense, Sønderborg, Kolding, Vejle, Aalborg, Aarhus, Tilst, Viborg, Holstebro.

Foto: Gastromand.dk

Burgere – chicken tenders og lækre milkshakes

Carl’s Jr. er kendt for sine autentiske amerikanske burgere fremstillet af 100% oksekød, hvor bøffen grilles over åben ild for at bevare saft og smag. En anden stor favorit – de sprøde Chicken Tenders – tilberedes af ferske stykker kvalitets kyllingebryst, der paneres og tilberedes i restauranten.

Derudover er Carl’s Jr. berømte for de lækre milkshakes, rørt af kugler på en base af vaniljeis.

Carl’s Jr. forsøger at differentiere sig fra konkurrenterne på mange områder.

Blandt andet tilberedes maden først i det øjeblik, gæsten bestiller og serveres efterfølgende ved bordet. Derudover er der gratis ”refill” på sodavand.