Bookingsystemet er gået ned: Bach & Nurup væltet bagover efter Michelin-stjerne

At kalde årets første sommerdag, mandag den 1. juni, for en stor dag for Nadia Alexandrine Bach og Christian Nurup er nærmest en underdrivelse.
For det hele kulminerede mandag aften i Tivoli, da parret levede op til eksperternes forudsigelser og hev endnu en Michelin-stjerne hjem til Nordens Paris.
Dermed kan Aalborg nu prale af at have to restauranter med Michelin-stjerner i byen. Ruths Hotels Okê hev også en stjerne hjem til regionen, mens Tri i Agger og Restaurant Villa Vest i Lønstrup også beholdt deres.
“Det var helt vildt. Vi blev nærmest revet rundt i Tivoli, og opmærksomheden var helt overvældende. Vores team kunne næsten ikke samles, fordi alle ville tale med os,” fortæller Nadia Alexandrine Bach til MigogAalborg.
Der blev plads til en kort fejring i København, men virkeligheden ventede allerede her til morgen.
Et aflyst fly, et barn der skulle passes og et privat selskab, der skal afvikles i aften på den nu stjernebesatte restaurant.
“Det er ikke en dans på roser, selvom man får en stjerne,” siger Nadia med et grin.
Et kæmpe pres i Tivoli
Forud for aftenen havde presset ellers bygget sig op i dagevis.
TV2 stod i lufthavnen. En bil ventede. Kameraer rullede. Og forventningerne var til at tage og føle på.
“Der var sådan en stemning af, at hvis vi ikke kom hjem med den, så ville det føles som en total fiasko,” siger Nadia.
Så da navnet endelig blev råbt op fra scenen i Tivoli, kom forløsningen som et chok.
“Det var en kæmpe lettelse. Vi sad der med nogle af vores leverandører og venner, og det hele bare eksploderede.”

Bookingsystemet gik ned
Allerede få timer efter Michelin-uddelingen kunne effekten mærkes – helt konkret.
“Vores bookingsystem er gået ned. Vi har ikke ledige borde før oktober,” fortæller hun.
Telefoner, mails og beskeder væltede ind.
“Det er helt vildt. Folk skriver, sender videoer, lykønskninger og booker bord. Vi har aldrig prøvet noget lignende.”
Og samtidig forsøger restauranten at holde fast i det, der har gjort dem til netop dem.

“Vi ændrer ingenting”
På trods af den nye status er ambitionen stadig den samme på den populære restaurant.
“Vi ændrer ingenting. Alt det, vi har sagt hele tiden, står vi fast ved,” siger Nadia.
Bach & Nurup har fra start positioneret sig som en restaurant, der ikke følger den klassiske Michelin-formel – men i stedet arbejder med morgenmad, frokost, kaffe og tasting-menuer i samme hus.
“Vi har aldrig gået efter stjernen. Vi har bare lavet det, vi synes er rigtigt,” siger hun.

Fra “umuligt” til Michelin
Alligevel er stjernen kommet – måske netop fordi de har været tro mod deres koncept fra første dag.
“Man kan godt drive en moderne restaurant uden at gå på kompromis. Hvis grundniveauet er højt hele tiden, så er det ligegyldigt, hvad du serverer.”
For Nadia handler det ikke kun om anerkendelsen, men også om, hvad den betyder for andre.
“Det her viser måske, at det godt kan lade sig gøre i Nordjylland. Også hvis man har familie og et andet setup.”

Nordjylland har rykket sig
Stjernen til Bach & Nurup kommer i en tid, hvor Nordjylland for alvor har fået Michelin-fodfæste.
Fra Tri i Agger til Villa Vest i Lønstrup og Alimentum i Aalborg er regionen blevet en del af det gastronomiske Danmarkskort på en helt anden måde end for få år siden.
Og ifølge Nadia mærkes det også internt i branchen.
“Der er en enorm respekt og gensidig opbakning. Man kan godt mærke, at Nordjylland er begyndt at fylde noget.”
Tilbage til virkeligheden
Men midt i det hele er hverdagen ikke sat på pause.
I aften venter et privat selskab i restauranten, og derefter buldrer hverdagen videre – nu med den ultimative anerkendelse i form af en Michelin-stjerne.
“Vi er tilbage i morgen i sædvanlig stil. Og så må vi se, hvornår jeg nogensinde kommer igennem alle de mails og beskeder, jeg har fået,” siger Nadia.