Meget mere end pizza: Azzurra i Nordkraft kræser for detaljerne i menuerne

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I næsten tre årtier har Restaurant Azzurra leveret italienske specialiteter til aalborgenserne – men hvis man tror, at den inkarnerede restaurant er faldet af på den med tiden, så kan man godt tro om igen.

Maurizo Quattromani åbnede sin første Azzurra i 1990, der dengang serverede rustikke italienske retter inspireret af de lokale landkøkkener i det sydlige Italien.

I dag har Azzurra udviklet sig til at blive et decideret madværksted, der kan levere alt fra dine-in, take away og catering – mest af alt er de dog nok kendt for deres autentiske pizzaer, der både gør det godt i restauranten såvel som på spisebordet derhjemme.

Som de fleste nok ved, så findes Azzurra både i Jens Bangs Gade og Nordkraft.

Førstnævnte serverer stadig rustikt, italiensk mad, mens restauranten i Nordkraft har valgt at tilføje et internationalt drys til deres menu.

Det ses blandt andet i deres månedsmenu, hvor du for en beskeden pris kan nyde en veltilberedt gourmetmenu med kræs for selv den mindste detalje.

Hver måned præsenterer Azzurra i Nordkraft en ny menu, hvor du eksempelvis kan nyde to retter for 299 kr. (399 kr. med vinmenu) eller en treretters for 339 kr. (489 kr. med vinmenu).

Vil du gerne stå med det frie valg, så kan du selvfølgelig også altid sammensætte din egen menu på tværs af både vind og vejr. Prisen starter fra 199 kr. for to retter, mens en dessert kan tilkøbes for en flad Vejgaard-dollar.

Du kan se juni-menuen her.

Sæsoninspireret menukort

Azzurra bestræber sig på at afspejle årstiderne i menukortet, der derfor skiftes minimum hvert kvartal.

Et koncept, som vi hos MigogAalborg selvfølgelig var nødt til at afprøve.

Forretten – eller antipasti, som det jo heller på syngende italiensk – bestod af dampede, hvid asparges pyntet med håndpillede rejer og brøndkarse; naturligvis indhyllet i en cremet hollandaise sauce samt ramsløgolie.

Min bordherre lod sig lokke med en såkaldt carpaccio di merluzzo: Ceviche af torsk med sennepsmayo, selleri ravioli samt dildolie og avocadocreme – vi mente begge, at vores respektive servering var dagens vinder, så det må man jo næsten lade komme an på en prøve …

Det italienske køkken når nye højder

Herefter gik turen – igen … og nok ikke overraskende – til Italien, hvor månedens hovedret var sommerbuk på leje af en løgpuré, pyntet med mini beder, hertil salte og krydrede pommes frites samt en Sauce Robert.

Vi fik samtidigt lov at smage en anden af menuens hovedretter, filetto di agnello. Denne absurd lækre ret bød på lammefilet, brændte løg, hyldeblomstmarinerede brombær med sauterede kartofler on the side.

En servering, der fik os til at glemme alt om sprød pizza og cremet pasta.

Og selvfølgelig ingen fuldbyrdet menu uden en dessert; eller to. Beslutter du dig for en menu, når du gransker dig igennem a la carte-kortet, så kan en dessert altså tilkøbes for blot 50 kr.

Så tag bare imod et velment råd herfra: Det kan ikke betale sig at lade være.

Denne gang faldt valget på en heldigt udvalgt mazarinkage, torta di mazarin, der med sine flamberede blommer, friske bær og mangosorbet sendte os direkte til smagen af sommer og sol.

Vi supplerede naturligvis med en sprød butterdejskage med lag af vaniljecreme, havtornsorbet og nøddemix – også kendt som en sfoglia con crema. 

Mamma Mia!

Meget mere end pizza

Selvom det kan være fristende at gå med det runde, sprøde og sikre valg, så kan vi altså kun give vores varmeste anbefaling til Azzurras overdådige a la carte-kort, der giver en fornyet forståelse af, hvad det italienske køkken også mestrer.

Denne måneds menu består bl.a. af havtaske, t-bone steak og koldskåls panna cotta til dessert.

Du kan se juni-menuen her.

Ny ejendomsmægler i Aalborg: Jysk Mægler vil gøre boligsalget billigere for kunderne

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

At sælge sit hjem er noget de fleste kun gør et fåtal af gange i livet, og det kan tilmed blive til en dyr fornøjelse, hvis man ønsker at skifte bopæl.

Jysk Mægler er en ny ejendomsmægler på boligmarkedet i Aalborg, som vil gøre op med de høje omkostninger, der kan være i forbindelse med salg af bolig.

Jysk Mægler er en online digital mægler, der tilpasser sin markedsføring efter hvert enkelt bolig – og ifølge mæglervirksomheden er det måden, du som sælger kan spare penge.

Støtter lokalforeninger

Jysk Mægler slog officielt dørene op d. 1 Maj, men ikke fysisk. Jysk Mægler er nemlig ikke en fysisk ejendomsmæglerbutik, men en online mægler, som du kan besøge via deres hjemmeside.

Idemanden bag firmaet er Kenneth Laustsen, der også er ejendomsmægler, og han styrer forretningen fra sit kontor på hjemmeadressen.

“Selvom Jysk Mægler ikke er en fysisk butik, så yder jeg samme service som en ejendomsmægler i en fysisk butik.

Jeg holder enten møder hjemme hos kunden, så de ikke skal bekymre sig om parkering eller børnepasning. Ellers er jeg fan af at afholde mine møder på Ulla T i Vestbyen,” fortæller Kenneth.

Udover Kenneth, er der allerede ansat endnu en ejendomsmægler, Mikkel Gullach, i virksomheden hos Jysk Mægler.

“Vi skal arbejde i forskellige områder, hvor vi hver især kender hvert hjørne i lokalområdet.

Jeg arbejder primært i Aalborg, Nørresundby og byerne omkring. Mikkel Gullach er ansvarlig for Svenstrup og omegn, som er hans spidskompetencer.”

Fra venstre: Mikkel Gullach, Kenneth Laustsen

Den nyoprettede mæglervirksomhed har en helt særlig vision; foruden at sælge boliger med den største kundetilfredshed, vil de også værne om det lokale ved at bakke lokalforeningerne op i de byer, hvor boligerne bliver solgt.

“Vi skal bygge det lokale samfund op. En mægler arbejder i lokalområdet, og man skal værne om sin arbejdsplads. Derfor bakker vi op om lokalforeningerne hver gang der bliver solgt en bolig.

Når jeg sælger en bolig i Aalborg, så bakker vi eksempelvis en sportsforening i området op med en pose penge,” fortæller Kenneth.

Tilpasser markedsføringen til den enkelte bolig

En ting ejendomsmæglervirksomheden differentierer sig på, er at al markedsføringen på boligerne, der er til salg, foregår digitalt, og det er der en helt særlig årsag til.

Ifølge Kenneth, så er flere af ejendomsmæglernes markedsføringspakker standardpakker. Det er én af de ting, som de gør anderledes ved Jysk Mægler.

“Et eksempel er, at hvis en lignende ejendom, som den jeg får til salg i samme område, blev solgt på 92 dage, så skal markedsføringen passe til den pågældende bolig og til de 92 dage. Ikke mindre dage og ikke over.

På den måde betaler sælgerne ikke mere end hvad der er nødvendigt,” forklarer Kenneth.

Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

Der er store planer for fremtiden hos Jysk Mægler.

Kenneth går nemlig med drømmen om at åbne Jysk Mægler i hele Jylland. Både nord og syd for Limfjorden.

Der er allerede planer om nye mæglere i 2020 – og det fortsat uden en fysisk butik – men du kan besøge Jysk Mæglers hjemmeside her.

 

Oplev de sejeste superbiler: Cool Car Race slutter i Aalborg i år

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvis du er til vilde biler som Ferrari, Lamborghini, Porsche og mange flere dyre bilmærker, så er Cool Car Race noget for dig.

Cool Car Race begyndte i 2010 som et løb for velhavende erhvervsfolk, der gerne ville støtte børn med behov for en ekstra håndsrækning.

Det blev startet af Aalborg-virksomheden Coolshop med stifterne Jacob Risgaard og Mark Nielsen i front. I 2012 rykkede løbet ud af Flyvestation Aalborg og ud på de rigtige veje i stedet.

Aalborg bliver ikke forbigået i år

Siden har Cool Car Race været rundt i hele Danmark samt i mange udenlandske byer. Sidste år var dog frygteligt for bilentusiaster i Aalborg, som var vant til, at løbet de fleste år startede i den nordjyske hovedstad.

For her blev Aalborg helt forbigået på ruten. Men nu er vi tilbage til det normale. Ruten er netop i dag blevet offentliggjort, og det er fedt at se, at man slutter af på hjemmebanen i Aalborg.

Starter på Rådhuspladsen

Løbet køres fra 23-25 august. Det hele starter på selve Rådhuspladsen i København.

“Vi er glade for igen at slutte turen i Aalborg. For første gang bliver det muligt at se alle stop og følge turen real time på et kort.

Det er også værd at bemærke, at det er en ren Danmarks-Tour i år,” siger Jacob Risgaard til MigogAalborg.

Har samlet over 4 mio. kr. ind til velgørenhed

Cool Car Race har gennem årene samlet over fire mio. kr. ind til velgørenhed. Sidste år slog man rekorden og fik samlet over 1,5 mio. kr. ind, som blev doneret via Coolunite til syge børn.

Der er 40 superbiler med i løbet som stort set alle har to kørere med. Så handler det om at få samlet så mange penge ind via netværk, sociale medier og forskellige stunts langs ruten.

Vi kan i hvert fald godt skrive under på, at vi glæder os til at se nogle af verdens fedeste biler komme rullende ind i Aalborgs gader, hvor de højest sandsynligt slutter nede ved Havnefronten.

Du kan tjekke ruten og årets løb ud her

Bliver vildt og vådt: Aalborgs store vandfestival Waater vender retur

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det var en sprøjtende succes, da Waater Festival sidste år fik premiere i Østre Havn.

I august måned fik Aalborg sin allerførste vandfestival, og efter en næsten ulidelig varm sommer kunne timingen vist ikke have været bedre.

Mod alle odds formåede Waater alligevel at ramme ind i de to dage på sommeren, hvor vandet flød fra oven.

Dette afskrækkede heldigvis ikke aalborgenserne fra at springe ombord, så festivalen alligevel fik den bedste start, de kunne forestille sig.

Derfor vender Waater selvfølgelig også tilbage i år. Denne gang den sidste weekend i august, 31. august – 1. september.

Igen i år kan erfarne og uerfarne vandhunde prøve kræfter med almindelige og ualmindelige vandaktiviteter i både sikre og trygge rammer.

Festivalen byder på alt fra et spring på Danmarks største Waater Blob, leg med SUP boards, mega SUP board, flydende trampolin, dyk på land, ture i kanoer og kajakker, adgang til Kabelparken og GoBoats – og meget, meget mere.

Igen i år er alle aktiviteter helt gratis. 

Over overfladen vil der ose af ægte festivalstemning og kunne købes måde mad, is og kølige drikke.

Programmet vil blive offentliggjort løbende, men allerede nu står det klart, at årets festival bliver endnu større og vildere end den sidste.

Et vådt og vildt firmarrangement

Udover at underholde festivalens publikum med de mange vandaktiviteter, har Waater også gjort en aktiv indsats for at få inkluderet byens virksomheder og de ansatte, der er friske på en van(d)vittig oplevelse, og samtidig opnå en stor og anderledes eksponering under festivalen.

Dette sker primært i festivalens hovedkonkurrence, hvor tilmeldte virksomheder dyster mod hinanden på den store, oppustelige luftpude.

Waater ønsker nemlig også at festivalen skal være et oplagt firmaarrangement, hvor lokale virksomheder kan konkurrere mod andre, imens flere tusinde publikummer kigger på.

”For det første er aktiviteten enormt sjov i sig selv, hvor man som kollegaer kan være sammen på en helt anderledes måde, end hvis man fx går ud og tager et spil bowling,” forklarer Nichlas Tougaard, som til dagligt er Partner og kreativ Direktør i reklamebureauet Det nye Sort – og derudover idémanden bag Waater.

”Som deltagere i konkurrencen har man både mulighed for at lege med udklædning og gadgets – mens man samtidigt eksponerer virksomheden og dens image på en helt ny måde.”

Bliv eksponeret på en anderledes måde

A. Enggaard og Handelsbanken har allerede skrevet sig på deltagerlisten, hvoraf op til 9 ansatte kan danne et hold.

Tre af de 9 får lov at vise sine talenter på Blobben, der bedømmes ud fra henholdsvis flotteste udklædning, bedste moves, højden på springet og den vildeste landing i vandet.

“Mens virksomheder får lov at slå sig løs, så kan publikummerne jo samtidigt få lov at opleve virksomhederne i helt andre roller, end de er vant til at se dem i.

Man bliver knyttet sammen med en positiv oplevelse, og der ligger nogle rigtig gode værdier i at turde være med i noget anderledes og vise sig fra en sjovere side, end man måske normalt forbinder bankdirektører eller revisorer med.

Og så er man jo også bare med til at støtte op om et sjovt og lokalt arrangement,” forklarer Nichlas.

Den store Blob-konkurrence finder sted på festivalens åbningsdag og har plads til 10 deltagende virksomheder.

Så kunne du og din virksomhed tænke sig at tage del i festlighederne, så læs mere eller tilmeld jer lige her.