Allan fik en god ide i 2010: I dag er Aalborg-firmaet AskCody en gigantisk succes

Skrevet af: Michael Qureshi

Frem til 30. marts bringer vi portrætter af flere af de nominerede til AALBORG AWARDS – AskCody er nomineret til Årets Arbejdsplads

Hver eneste dag. Hver eneste time. Hvert eneste minut.

På verdensplan er der hele tiden nogen, som får en blændende idé. En genistreg som potentielt kan blive mange millioner eller måske endda milliarder værd.

Men det er de færreste, der formår at gøre tanke til handling. Lige så få er det, som er dygtige nok til styre det hele til en succes i virkeligheden.

Allan Mørch fra Aalborg er en af de få, som rent faktisk udviklede en idé fra skrivebordet til en rullende gylden snebold, der hele tiden vokser sig større i potentiale og markedsværdi.

AskCody udvikler og sælger en avanceret software til mødebooking og styring af mødelokaler, som hjælper virksomheder til at optimere planlægning og afholdelse af møder samt modtagelse og vejvisning af gæster.

Kapitalfond har netop skudt stort millionbeløb i firmaet

De store kapitalfonde sværmer om Aalborg-virksomheden. De har spottet det gigantiske potentiale på globalt plan, der er for firmaet.

Senest har den danske teknologifond Promentum Equity Partners skudt endnu et tocifret millionbeløb i firmaet ovenpå en tidligere investering for at sætte ekstra fart på væksten på det amerikanske marked.

Lykkedes det at blive store i USA, vil AskCody med al sandsynlig i fremtiden opnå en markedsværdi på flere milliarder danske kroner.

Men lad os lige vende blikket tilbage til den idé, som Allan Mørch fik i 2010.

Dengang han var universitetsstuderende i Aalborg. Det var kombinationen af det smarte ved Iphonen og det usmarte ved at booke mødelokaler på Aalborg Universitet.

“På det tidspunkt tog det nærmest længere tid at booke et mødelokale end at skrive et helt semesterprojekt.

Hvis man ville booke et lokale til studiegruppen, så var det simpelthen så omstændigt,” forklarer Allan Mørch, da MigogAalborg besøger ham på kontoret på Gasværksvej.

Hårdt arbejde i forældrenes garage

Med forældre der selv var selvstændige, og havde indsigt i wayfinding-branchen, så fik Allan Mørch opbakning hjemmefra til at udvikle en prototype af et smart møde-booker system.

Med et lille lån fra sin farfar og mange erfarne forretningsfolk omkring sig, kastede Allan Mørch sig ud i projektet.

Med hårdt arbejde i trange kår i forældrenes garage, fik man udviklet på systemet.

Det store gennembrud kom i 2016, hvor AskCody-produktet kunne integreres i Microsoft’s systemer.

Der begyndte AskCody virkelig at rykke på sig, og pludselig begyndte man at øge antallet af medarbejdere relativt hurtigt.

“Vi skulle også lige finde vores ben at stå på, da vi på kort tid øgede med en del medarbejdere.

Man må bare sige, at der er stor forskel på at drive en forretning for andre folks penge. Det stiller nogle ekstremt høje krav.

Men i 2018 synes jeg, at vi fandt vores ben at stå på, og den rigtige forretnings-strategi.

Vi leverede 80% på vækst, og vores USA kontor i Boston er ved at få godt hul på markedet,” forklarer Allan Mørch.

Han tilføjer;

“Det har fra start været en principsag for mig at slå fast over for vores investorer. At det ikke handler om den maksimale vækst men den optimale vækst.

Vi må ikke glemme os selv, når vi vokser, og vi er utrolig detaljerede, når vi rekrutterer nye folk. Vi ansætter ikke bare ud fra, at vi skal nå nogle tal men ud fra at hente de rigtige kompetencer ind.”

City of New York er blandt kunderne

Mere end én million møder i Norden, Europa, Canada og USA afvikles allerede gennem AskCodys avancerede software hver måned.

Blandt de helt store kunder er blandt andet Panasonic og selveste City of New York. hvor AskCody systemerne bruges på de kommunale kontorer i den amerikanske storby.

I gennemsnit spilder 40 pct. af medarbejderne i en stor organisation 30 minutter om dagen på at planlægge møder, indkalde til dem, bestille forplejning, lede efter ledige mødelokaler, printe adgangskort og kontere udgifterne i økonomisystemet.

Det koster virksomhederne millioner af kroner i tabt effektivitet

“Det vigtigste har været, at vi kan påvise, at vi kan sælge penge.

Det er noget alle kan forstå, og det amerikanske marked har reageret meget positivt på det salgsargument.

Med vores platform kan de spare arbejdskraft, og vi har også fundet de brancher, vi skal satse på i USA,” forklarer Allan Mørch.

Nomineret til Årets Arbejdsplads

Den største investor i, AskCody Promentum Equity Partners, ser AskCodys placering i Aalborg som meget interessant, fordi byen har så attraktivt et miljø for iværksætteri og uddannelser.

Det er med til at tiltrække et stort antal kvalificerede medarbejdere for it-virksomheder som AskCody.

Virksomheden er i år nomineret til Årets Arbejdsplads til AALBORG AWARDS, og her spiller firmaets People & Culture Manager Karen Højmark en stor rolle.

Medarbejderne får i stor stil mulighed for at udvikle sig i sparringen med Karen Højmark, og hun er meget grundig i rekruttering af nye medarbejdere.

“Vi har sagt nej til profiler, der havde et rigtig godt cv, men hvor vi vurderede, at de ikke ville passe ind i teamet som helhed.

Det skal være det rette match til at arbejde sammen med den gruppe af mennesker, vi er her i firmaet,” forklarer Karen Højmark, der er med under snakken med Allan Mørch.

Han bidrager selv med opfattelsen af det at skabe en god arbejdsplads.

“Det handler om at tilbyde nogle rammer, hvor man skaber en interessant hverdag for den enkelte.

Her er der plads til at vokse og udvikle sig, og prøve forskellige roller. Derfor spiller Karen også en nøglerolle i, at vi har et motiverende arbejdsmiljø.

Det betyder derfor ekstra meget for os, at vi nu er nomineret til Årets Arbejdsplads i Aalborg,” slutter Allan Mørch.

Nu går byggeriet i gang: Her kommer 65 ungdomsboliger i centrum af Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Byens Ejendom
Foto: Byens Ejendom

Tilbage i maj 2019 kunne vi fortælle historien om, at det gamle Park Hotel bliver til SU-venlige ungdomsboliger.

Og nu er der endelig nyt om de attraktive boliger, som kommer til at ligge helt centralt i byen.

Omdannelsen af hotellet til i alt 65 ungdomsboliger skydes forventeligt i gang i februar, og forventes afsluttet igen i oktober 2020. Det skriver Byens Ejendom i dag.

På torsdag skal  By- og Landskabsudvalget igen tage stilling til økonomien i projektet, da den støtteberettigede anskaffelsessum forhøjes med 1,3 millioner kr. til 59,6 millioner kr.

Desuden er projektet ændret fra oprindeligt 62 ungdomsboliger til 65 ungdomsboliger.

Det kan vi se frem til

Byens Ejendom skriver, at projektet omfatter 32 2-rums boliger på 48 kvm, 30 boliger på 31 kvm, 36 2-rums boliger på 43 kvm og 29 boliger på 32 kvm. Den månedlige husleje kommer til at ligge på mellem 2.230 kr. og 3.430 kr.”Ejendommen opdeles i to bygningsafsnit. I den oprindelige del af ejendommen fra 1905, med facade primært mod John F. Kennedys Plads, etableres 2‐rums ungdomsboliger, mens der i bygningsafsnittet med facade mod Steen Blichers Gade etableres det, der her betegnes som kompakt‐boliger eller kollegieværelser med eget badeværelse.

Der etableres større fælleskøkken samt fælles opholdsareal i underetagen.”I forbindelse med ombygningen ejerlejlighedsopdeles ejendommen, så stueetagen bibeholdes som erhvervslejemål i privat ejerskab med en forventet fremtidig anvendelse som udlejning til café eller lignende”, fremgår det af et notat fra kommunen.

Scorer topkarakterer hos kunderne: Sydbanks Private Banking afdeling i Aalborg vokser støt

Skrevet af: Michael Qureshi

Om sommeren er der direkte udsigt ud til Aalborg Cable Park i bassinet i Østre Havn.

Her kan man opleve alle mulige former for vandsports-aktiviteter, og der hoppes højt på vandski.

Indenfor bag vinduerne tager man også nogle gevaldige hop fremad.

Her har Sydbank deres Aalborg-filial med et stort team af dedikerede medarbejdere, og det er også her, at vi kommer til det med at springe højt.

En måling foretaget af analyseinstituttet Prospera i 2019 blandt landets Private Banking-kunder viser, at Sydbank klarer sig bedst blandt alle banker i hele landet indenfor etiske standarder, serviceniveau og personlig kundekontakt.

Ifølge Prospera opnår Sydbank bl.a. den højeste score af alle danske banker inden for følgende tre underkategorier: etiske standarder, den personlige kontakt med kunderne samt vurderingen af serviceniveauet.

Ifølge analyseinstituttet er disse tre kategorier blandt de allervigtigste parametre, når Private Banking-kunderne skal vægte bankernes samlede performance.

Hele teamet hos Sydbank i Aalborg

Samlet andenplads på kundetilfredshed

Sydbanks samlede score på 3,76 giver banken en samlet 2. plads, når det gælder kundetilfredshed, og Sydbank er samtidig den eneste af de fem største banker i Danmark, der har flere tilfredse kunder end sidste år.

Prospera-målingen er gennemført via telefonisk interview blandt 600 private kunder med en finansiel formue på +3 millioner kroner.

Det er resultater, som skaber stolthed hos Gitte Konggaard Madsen, der er Private Banking Chef i Sydbank Aalborg.

Især fordi der det seneste år har været løbende udskiftning i Private Banking Afdelingen.

“Jeg rigtig stolt over, at vi trods udskiftning i afdelingen har formået at holde fast i nærvær og leveret gode kundeoplevelser.

Vi har været igennem en transformation med hele afdelingen, og vi står nu stærkere end nogensinde før,” forklarer Gitte Konggaard Madsen til MigogAalborg.

“Det kvitterer kunderne med de her målinger. Det er helt fantastisk, at vi placerer os som nummer 2 i hele landet kun 0,07 procent fra Nykredit på førstepladsen.

Den personlige kontakt, som er det kunderne vægter højest, der ligger vi nummer 1 i undersøgelsen. Det er dejligt at tallene understøtter det store arbejde hele teamet udfører for at være blandt de bedste,” fortsætter hun.

Kunder vil gerne dele drømme og planer

Hvis man måske ikke lige er helt med på, hvad Private Banking er, så er det en afdeling i banken henvendt til kunder, der har en større og mere kompleks økonomi end øvrige private kunder.

Det kan eksempelvis være, fordi Private Banking kunderne har ejerforhold i en eller flere virksomheder, eller måske skal have investeret nogle større midler.

Sydbank i Aalborg har netop styrket holdet ved at hente endnu en stærk lokal Private Banker – Steffen Munk-Bidstrup.

Hans erfaring og netværk i Aalborg-området hos de relevante kunder er et stærkt redskab.

“Banken har rykket sig fra at være et sted, hvor man hæver penge eller får et billån. Jeg oplever mange af mine kunder, som gerne vil fortælle om deres drømme og planer. Vi er kommet tættere på hele kundens familie, og vi er nærmest blevet en del af deres netværk.

Derfor kan vi levere en stærkere rådgivning,” forklarer Steffen Munk-Bidstrup.

Kan trække på mange kompetencer

Afdelingen i Aalborg vokser støt på både balance og antal kunder. Mange nuværende kunder anbefaler netværket at skifte til Sydbank.

“Vores kunder er i virkeligheden vores største ambassadører, og når de sender nye kunder videre til os, så er det fordi de er glade og tilfredse med deres kundeoplevelse her.

Det betyder rigtig meget for os, og på vores første møder med nye kunder forsøger vi også altid at tage “helikopteren” op for at vurdere, hvad de præcis har brug for hos os,” lyder det fra Gitte Konggaard Madsen.

“Ud over vores egne Private Bankere har vi også to investeringsrådgivere. Vi har mulighed for at trække på dygtige skatterådgivere, pensionsrådgivere og leasingfolk hvis kunderne har brug for det.

Vi forsøger at samle hele paletten hos os, så kunderne ikke skal ud og booke mange møder – men kan klare det hele med økonomien med bare et,” forklarer hun.

Vender branchefokus til noget positivt

Hos Sydbank er man ikke blinde for, at selve branchen er hårdt ramt på troværdighed. Men det forsøger de at vende til noget positivt i Aalborg-afdelingen.

“Har kunderne ikke tilliden til os, så lytter de heller ikke til din rådgivning. Så en af vores fornemmeste opgaver i kunderelationen er at skabe gennemsigtighed og fremstå troværdige.

Vi vinder deres tillid, og det kan vi mærke rykker nye kunder over til os.

Vi kan ikke ændre på det store billede, men vi kan skrue på den knap, at vores kunder får det optimale ud af lige præcis deres situation. Den proaktive kontakt er noget kunderne sætter pris på,” forklarer Steffen Munk-Bidstrup.

Chef for Private Banking-afdelingen Gitte Konggaard Madsen lægger heller ikke skjul på, at det hjælper deres arbejde med synlighed fra både Sydbank Fonden og direktør Claus Starbæk-Ravnborg.

“Sydbank Fonden støtter mange lokale initiativer, og Claus er rigtig god til at aktivere hans stærke erhvervsnetværk.

Så på den måde får vi også mange nye kunder ind, fordi de starter med en positiv oplevelse med Sydbank,” slutter Gitte Konggaard Madsen.

Ønsker man at kontakte Sydbank Private Banking afdeling i Aalborg for en uforpligtende snak kan man tage kontakt her.

Stadig billetter i salg: L.O.C rammer Aalborg om få uger med ny turné

Skrevet af: Redaktionen
PR-foto
PR-foto

L.O.C er stadig et af landets varmeste navne.

I efteråret annoncerede den kendte rapper annonceret en turné, og han gæster Skråen om få uger torsdag d. 13. februar 2020.

L.O.C. tager på turné i hele landet i kølvandet på sit spritnye album ”Ekkokammer”; hans første egentlige studiealbum i fem år.

Rapperen med det borgerlige navn Liam O’Connor har gennem det sidste årti etableret sig som én af landets mest respekterede og turnerende artister.

Koncert med høj intensitet

Når Bangeren, Mørkets Fyrste, Mr Jim Beam – kært barn har mange navne – går på scenen, kan publikum forvente en gevaldig tur i tørretumbleren i en koncert sammensat af høj intensitet, volume og en sprængning af hele følelsesregistret.

Og én ting er sikkert, koncerten er IKKE FOR SARTE SJÆLE.

Der er stadig billetter til salg, så der er stadig gode chancer for en fed koncertoplevelse så tidligt på året.

Hvad: L.O.C koncert
Hvor: Skråen
Hvornår: Torsdag d. 13. februar 2020
Billetter her