Anmeldelse af Hedda Gabler: Sindssyg og smuk forestilling på én og samme tid

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Foto: Allan Toft
Foto: Allan Toft

I lørdags kunne Aalborg Teater fejre deres første premiere siden nedlukningen.

Pladsen gik til ingen ringere end Henrik Ibsen, der med sit stykke Hedda Gabler fik æren af at skyde sæsonen i gang.

I hovedrollen som Hedda finder vi Bolette Nørregaard Bang, der nærmest allerede fra første replik sender os på en rejse lige ind i hendes forskruede indre.

Hedda Gabler har for nyligt giftet sig med Jørgen Tesmen – en god, kedelig fyr, der kunne give Hedda den ro og økonomiske tryghed, som hun troede, hun ville have …

Nu er Hedda i stedet fanget i et ægteskab, der bestemt ikke gør hende lykkelig. Faktisk er hun mildest talt ekstremt utilfreds med tilværelsen.

Men hvis skyld er det egentlig, at hun er havnet i denne situation?

På randen af sindssyge

Gennem forestillingen bliver man mere og mere opmærksom på Heddas bitre, manipulerende og dominerende adfærd – og ingen virker særlig tilpas i hendes selskab, der er præget af hårde ord og dømmende blikke.

Hendes mand, Jørgen, underlægger sig fuldstændigt Heddas ønsker, mens dommeren (og vennen af huset) Brak kæmper for at aflæse hendes blandede signaler – og da hendes ungdomskæreste Ejlert Løvborg først kommer ind i billedet, krakelerer det for alvor for Hedda.

For hvor i hendes relationer finder hun egentlig lykken? For som hun siger “der er jo ikke noget helt galt med Jørgen” – samtidigt er man som publikum aldrig i tvivl om, at der i hvert fald ikke er kærlighed involveret fra hendes side.

Overhovedet.

Hedda er decideret kold som is, og man kan ligefrem se, hvordan hendes manipulation glider henover scenen, fra person til person, som en utilregnelig marionetfører, der hele tiden er på randen af sindssyge.

Der er ingen tvivl om, at Hedda er en frygtelig kvinde – men samtidigt også en skrøbelig skikkelse, der ikke kan finde ro i nogle af de ender hun gennem fortællingen trækker sig imod.

Frustrationen og afmagten gør da også, at Hedda i stedet ender med at trække en pistol … Og hvis skæbne skal den så rettes imod?

Fantastisk scenekunst

Hedda Gabler, nu Tesman, spilles helt forrygende af Bolette Nørregard Bang, der formår at udvise en kvindelighed så stærk, at man ligefrem selv kan mærke Heddas fortvivlelse på egen krop, når der stilles skarpt på hendes vilde blik ved hjælp af visuelle effekter og en meget smuk scenekunst – i flere lag.

Hele scenografien blev da også offer for en enorm beundring under forestillingen, hvor den på fantastisk vis akkompagnerede skuespilspræstationerne og var med til at understrege både handlingen og de følelser, der fulgte med, når Hedda blev skubbet ud til kanten af sit eget sind.

Eksempelvis satte parrets stue kulissen for historien og var opdelt af glasdøre, der kunne skubbes frem og tilbage, afhængig af, hvem der skulle ind og ud.

Især i én scene gav disse god mening, da Hedda pludselig lukkes inde i “glasburet”, og for første gang mister kontrollen fuldstændigt.

Et frygteligt menneske

Igen må vi rose Bolette, der virkelig giver sig selv til rollen og formår at finde den helt rigtige balance, så publikum både betages og frastødes af hendes adfærd.

Alligevel kan vi ikke lade være med løbende at genkende vores egne reaktionsmønstre i hendes, selvom det er way over the top og på ingen måde i orden overfor hendes omgivelser.

Men har vi ikke alle på et tidspunkt reageret på en måde, der hverken var hensigtsmæssig eller var noget, man var stolt af bagefter? Det er trods alt menneskeligt.

Og selvom Hedda er et frygteligt billede på en frygtelig kvinde, så er hun vel også bare med til at fortælle den generelle historie om menneskets frygtelige sider – for dem har vi jo alle.

Der er ingen tvivl om, at vi gerne ville have dykket endnu længere ned i det følelsesdyb, der bandt personerne sammen, men alligevel forlod vi fra salen med en stærk teateroplevelse, der både havde gjort os forargerede, fået os til at grine og selvfølgelig givet os lysten til at gå endnu mere i teatret.

Hedda Gabler spiller på Store Scene fra lørdag d. 26. september og frem til d. 24. oktober.

Køb dine billetter her