Anmeldelse: Hans og Grete tager børn og barnlige sjæle med på en eventyrlig rejse

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Foto: Lars Horn/Baghuset
Foto: Lars Horn/Baghuset

I udkanten af en stor skov boede en fattig skovhugger og hans familie.

Sådan begynder Brødrene Grimms eventyr om Hans og Grete, der i dag fik premiere på Aalborg Teater.

Den tyske historie kan dateres helt tilbage til 1812 og handler kort fortalt om et søskendepar, der bliver svigtet af deres forældre.

Forældrene ved, at forrådet er ved at rinde ud, og at det var et spørgsmål om tid før de alle ville dø af sult – derfor overtaler moren faren til, at Hans og Grete skal afleveres i den dybe skov. Så langt væk, at de aldrig kan finde tilbage.

Missionen lykkedes for forældrene, og Hans og Grete ender forladt og alene i den store skov, der ikke ligefrem er idyllisk, når mørket falder på.

I Aalborg Teaters udgave, der er årets skoleforestilling, finder vi Østen Borre Simonsen og Karla Rosendahl Rasmussen i hovedrollerne – der med deres barnlige naivitet, men dog dybe kærlighed til hinanden, tager publikum med på en eventyrlig rejse gennem ét af verdens mest berømte eventyr.

Alt, du skal gøre, er at læne dig tilbage og følge brødkrummerne …

Magisk og enkel scenografi

Det er ikke nogen hemmelighed, at Aalborg Teater i den grad har talentet med sig, når det gælder om at fremstille scenografi.

Dette gør sig også gældende i Hans og Grete, hvor et pandekagehus, en konfekt-ovn, karamel-lysekrone og møbler af lakrids naturligvis er en del af forestillingen.

Selvom scenografien er fantasifuld, er den samtidig minimalistisk. Effekterne er til at se og føle på – bogstaveligt talt.

Eksempelvis i en scene, hvor blå spotlys følger Hans og Gretes spor ud over scenekanten, hvor de hvinende publikummer sad klar til at blive en del af forestillingen.

Generelt er børn jo også et taknemmeligt publikum – hvis teateret formår at gribe historien rigtigt an.

Hans og Grete er jo oprindeligt et meget kort eventyr, der ikke ville kræve mange sceneminutter, hvis replikkerne skulle gøre alt arbejdet alene.

Heldigvis indeholder forestillingen mange andre virkemidler, der får os langsomt, men sikkert gennem historien.

Der var både sjove replikker, vanvittig mimik og knurrende maver, da duften af vanilje bredte sig helt til balkonen.

Hold dog din kæft

Lige så taknemmelige, som børnepublikummet kan være … lige så kontante, er de også, hvis de ikke er tilfredse med det, de ser.

Da skatteopkræveren, der oprindeligt var skyld i, at Hans og Grete måtte sendes fra hus og hjem, kom og fortalte deres far, at han tog deres mor og alt, hvad de ejede med sig, kunne én af salens anmeldere alligevel ikke dy sig:

SÅ HOLD DOG DIN KÆFT! blev der råbt – til stor morskab for både store og små.

Som et hvilket som helst andet eventyr, var der også lagt flere lag ind i fortællingen.

Som voksen var du derfor også godt underholdt – og man kunne da heller ikke lade være med at tænke en ekstra gang over den kannibalske heks, den meget omsorgssvigtende mor, den gigantiske badeand og generelt bare den meget makabre humor.

Alt i alt et vellykket teaterprojekt, der uden tvivl kommer til at bringe både grin og glæde for skolebørn såvel som familier, der ønsker at besøge Hans og Grete i vinterferien.

Du kan allerede nu købe billetter her.