Anmeldelse af Restaurant MEAT: Her går man efter den store kødoplevelse

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Af: Mads Schytte, Gastromand

Det går godt i Aalborg – faktisk går det virkelig godt – restauranter, cafeer og andre spisesteder vælter frem! Hvis du, som os også har “mad” som livret, så er det som at være i himlen.

For et par år siden åbnede Restaurant MEAT på CW Obels Plads i lokalerne, hvor de kære Brødrene Price nu har deres restaurant.

Det var dog for småt for MEAT, så de valgte at lede efter nye lokaler og flyttede til Vesterå i Styggekrumpens gamle lokaler.

MEAT’s koncept handler (overraskende nok) om kød og ambitionen er at servere kød af høj kvalitet – fra forskellige områder i verden.  Konceptet minder en del om MASH, som med succes er udbredt flere steder i KBH og nu også i Odense, hvor Gastromand var forbi i sommeren.

 

Dog er der en væsentlig forskel – nemlig, at maden tilberedes på Weber grill og ikke på “traditionel” vis. Et sted som dette skal Gastromand naturligvis forbi – no matter what.  

Kongekrabbe og Carpaccio

Vi ankommer en tirsdag aften, hvor der faktisk er nogenlunde fyldt i restauranten – hvilket er lidt uset i Aalborg. Det glæder mig på alle måder, at der er godt gang i hjulene på den gastronomiske front.

Vi bliver vist til bords, og inden vi har nået at sætte os, foreslår tjeneren, at vi prøver deres “Kød-Symfoni”.  Jeg ville nok ændre navnet til “Meat Tasting” eller lignede – jeg synes ”symfoni” lyder lidt 80’er agtigt, men bortset fra det, er jeg helt med på, hvad det drejer sig om:

5 stykker udvalgte udskæringer fra forskellige dele af verden, med selvvalgt tilbehør.

Normalt skal man være fire personer for at kunne gøre brug af denne smagning, men de ville gerne gøre en undtagelse for vores skyld. Det glæder mig, men jeg tænker samtidig, at det vel må være muligt at sætte på kortet til to personer også?

Tjeneren stryger videre, og vi kigger kortet igennem, for det skal findes en forret. Der er 11 forretter og størstedelen af dem er med fisk, hvor min medspiser vrider sig lidt – det er nemlig kødet, der er the name of the game – heldigvis er der carpaccio som bliver det endelige valg.

Jeg springer fluks på kongekrabbe, hvortil tjeneren anbefaler et glas Chardonnay Alameda, Central Valley, Chile – som fås på glas til 45 kroner, hvilket er en helt fair pris for et godt glas vin!

Min medspiser er temmelig vild med den og glæder sig over, at hun ikke skal køre. Hvis du vil ofre mere, så er der også mulighed for andre gode bud – jeg ville nok holde mig til Chardonnay – i hvert fald til disse retter – deres Avalon fra Californien, som ligger til 375 kr. for en flaske er også et godt bud, og prisen er igen helt fair.

Godt med smørelse 

Vi får hurtigt to forskellige slags brød på bordet, samt tre forskellige slags smørelse – chilimayo, persillesmør og almindeligt smør.

Jeg må tilstå, at jeg var lidt betaget af vinen, så jeg glemte måske at lytte – men det smager godt, og min medspiser er igen ret vild med det. Vores forret kommer kort tid efter – en god omgang kongekrabbe til mig og en god carpaccio til min medspiser.

Kongekrabbe er næsten umulig at ødelægge, og det er heldigvis heller ikke sket her – den er flækket, så den er til at arbejde med. Der er en lækker urtedressing til, som smager godt af dild.

Salaten dertil forstår jeg dog ikke helt, synes det er lidt ”off ”– egentlig så ville jeg nok bare droppe den til retten, da kongekrabbe, dressing og citron/lime er rigeligt.

Carpaccioen er lækker, men oliven mener jeg ikke hører til – den skal laves helt klassisk, og med respekt for den ret, der blev skabt på Harrys Bar i Venedig for mange år siden.

Time to Rampage! 

Så er det rødvins-tid som bliver ren “Rampage” (navnet på vinen) fra Californien – det er en kraftig sag med masser af sødme. Dette var igen tjenerens anbefaling, som vi pænt takkede ja til, så jeg nåede faktisk ikke at studere vinkortet. Det har jeg så haft tid til nu.

Priserne er på samme måde, som ved de hvide vine, meget fornuftige. Personligt kunne denne Gastromand godt tænke sig noget mere oversøisk Pinot Noir, som ofte fungerer like a match made i heaven med en god bøf, men Aalborg skal naturligvis være klar til at smide 600-700 kr. for en flaske vin.

Vores ”kødsymfoni” består af Himmerland tournedos, Amerikansk Rib eye, New York strip, filet
fra Uruguay og Wagyu filet.

Alt dette inkl. sideorders, hvor der er rigeligt at vælge imellem: grillet asparges, løgringe, grillet tomat og hvidløg, ærte-francaise, fyldte portobellosvampe, stuvet spinat, tomatsalat, grøn marineret salat, mashed potatoes and bacon og grillede marksvampe.

Vi hopper på ærte francaise, mashed potatoes and bacon og en grøn salat, samt bearnaise og rødvinssauce. Så ankommer vores kød, som serveres over tre omgange.

Først Himmerland tournedos og Amerikansk Rib eye, hvor begge er stegt til perfektion – helt efter bogen og nok mere rare end medium – men det er helt som det skal være!

Vores tjener fortæller imponerende meget om kødet, foder og opvækst – en virkelig dedikeret og engageret tjener, som får rosende ord, da han forlader bordet.

Smagen er også helt perfekt, og den syrlige bearnaise gør hvad den skal – nemlig forene det hele! Flot! Vores favorit er sjovt nok den amerikanske og ikke den danske – undskyld Danmark!

Tilbehøret er også godt, min medspiser synes hendes ærte francaise virker lidt fed – jeg forklarer, at det er meningen og overtager retten – den er nemlig lavet som den skal.

Kartoflerne fungerer også – de er most og bagt med bacon. Det eneste, som er lidt ”off” er den grønne salat med gulerødder, som bare ikke passer – det skal i stedet bare være en frisk salat med løg og masser af syre til den fede mad – intet andet hvis du spørger denne Gastromand.

Næste omgang er New York strip og filet fra Uruguay, her har fileten faktisk fået lidt for meget – men New York strips er igen perfekt. Selv om den filet fra Uguguay har fået lidt for meget, er det faktisk vores foretrukne.

Så skal der pustes ud for det mætter godt – så bare rolig Aalborg – I går ikke sultne hjem! Flagskibet er Wagyu fra Australien. Hvis I ikke kender disse dyr, så har de næsten haft et bedre liv end os – de bliver opfostret med øl og lytter til klassisk musik, og får sågar lidt massage i ny og næ. Det er opskriften på et perfekt stykke kød.

Det er voldsomt med 5 stykker kød, men en Gastromand kan naturligvis sagtens klare skærene. Sjovt nok er dette ikke min favorit af de 5 stykker, men det er jo smag og behag.

Selvom kødet er stegt perfekt og fungerer som en god afslutning, var den amerikanske rib eye vinderen for mig. Min medspiser var mere til Uruguay, da det var mindst fedt – helt fair – fedt er også en smagsgiver som kan være voldsom.

“Baked Alaska” 

Vi holder en god kunstpause og fordøjer aftenen. Vi bliver tilbudt dessert og alene af den årsag, at de har bagt is, mander jeg mig op. Min medspiser elsker chokoladefondant, så hun er frisk.

Begge er godt store og smager glimrende, men for Guds skyld så drop de tilhørende frugter – jordbær er ikke i sæson, og så virker det bare alt for “80’er agtigt”. Bare en dessert og ikke andet.

“The Final touch”

MEAT gør det godt, og leverer kød i høj kvalitet. Deres udvalg er stort – der er cirka 15 stykker kød på kortet. Dette er imponerende, da nogle af stykkerne som eksempelvis T-Bone er på 1000 gram og Tomahawk på 1400 gram. De må være dyre at have liggende.

De har ret godt styr på kødet, foder og opvækst. Deres tjener er vildt engageret og giver en god oplevelse under middagen.

Jeg tøver ikke med at anbefale MEAT til de hardcore kødspisere, som ikke magter buffet på Flammen – og med nogle småjusteringer som er nemme at foretage, så synes jeg faktisk, vi har en vinder her. Jeg vil mene, at MEAT er for dig, som elsker en god bøf, syrlig håndpisket bearnaise, sprøde fritter og et godt glas oversøisk vin.

Skål i kød og velbekomme.

Over 5000 input til DNA Aalborg: Vi udvikler Aalborg sammen

Skrevet af: Michael Qureshi

I slutningen af 2018 viste nye tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at nordjyderne suverænt er dem, som er født samme sted, hvor de også bor.

79 procent af borgerne i Nordjylland er født her, og især i Aalborg bliver en høj procentandel her hele livet igennem.

De tal og den konklusion kan fint kobles sammen med Aalborg Kommunes store visionsproces i efteråret 2018.

Den blev døbt DNA Aalborg, og handlede om at inddrage borgerne i Aalborg Kommunes nye grundfortælling.

På baggrund af grundfortællingen og de flere end 5.000 input fra borgerne har Aalborg Byråd nu defineret fem pejlemærker for fremtidens Aalborg.

Rygende skorstene, beton og eternit og tre retter for 99 kr. på byens restauranter hører til fortidens billede af Aalborg.

Stolthed, fællesskab og ønsket om at skabe kommunens fremtid sammen skinnede igennem i de mange svar og input.

Borgmesteren; fantastisk proces

MigogAalborg har snakket med Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen om DNA Aalborg og ikke mindst konklusionen på visionsprocessen.

Hvor vigtigt var det for jer at mærke, at kommunens borgere kastede sig ind i DNA-processen?

“Det har været en fantastisk proces, hvor borgerinddragelsen har været nøglen til succesen.

Vi havde et stort borgertopmøde i november i AKKC, hvor borgerne var virkelig engagerede og kom med konkrete forslag til, hvordan vi politikerne på bedste vis skaber fremtidens Aalborg.

Vi udvikler Aalborg sammen, og derfor har det været så afgørende at få borgerne med.”

Hvad har du især bidt mærke i, at aalborgenserne ønsker?

“Infrastrukturen lyser tydeligt op – helt rødt – som symbol på alle dem, der er trætte af holde i kø ved Limfjordstunnellen.

Derfor er det nye samarbejde i Aalborg Alliancen så fantastisk, for det skal være med til, at vi ikke bare snakker om en tredje Limfjordsforbindelse, men at asfalten også rulles ud og skaber bedre forbindelser for både borgere, pendlere og virksomheder.

Aalborg Alliancen er et samarbejde mellem Aalborg Kommune og erhvervslivet, der skal sikre virksomhederne arbejdskraft, nedbringe ledigheden og medfinansiere en tredje Limfjordsforbindelse. Der er virkelig stor opbakning.

BRT-løsningen (Bus Rapid Transit) er også på vej, så det bliver lettere at komme fra Vestbyen og ud til AAU og det nye supersygehus.”

Presseudsendelse kan frit anvendes ved omtale af:
Aalborg Kommune. Borgmester
Thomas Kastrup-Larsen
Foto: © Lars Horn / Baghuset.
Dato: 19.06.18

Borgerne i Aalborg Kommune vil være grønne

Grøn balance er også et af pejlemærkerne. Hvad tænker du om det?

“Borgerne i Aalborg Kommune vil være grønne, og det gør mit ”grønne” hjerte stolt. Vi er i førersædet, når det gælder om at tænke og handle bæredygtigt.

Vi bygger blandt andet bæredygtige ungdomsboliger, og vi vælger en miljøvenlig transportform med BRT-løsningen.

Det er vigtigt, at vi skaber en kommune, hvor fremtidige generationer kan nyde godt at de smarte valg, vi træffer i dag.

Borgerne er bekymrede for, at vi bygger for tæt og højt. Det er vigtigt, at der er plads til åndehuller også i byen.

Det har vi allerede handlet på.

Borgerne bliver nu inddraget i udformningen af vores nye arkitekturpolitik i Aalborg, der også gælder for højhus-området.”

Hvad kan du mærke, at især den yngre del af borgerne ønsker?

“Store events og oplevelser er også højt på borgernes ønskeseddel. Til sommer er vi igen vært for The Tall Ships Races, der bliver en folkefest med gratis koncerter på havnefronten, maritim stemning og et af Danmarkshistoriens største fyrværkerishows, der fyres af fra Limfjordsbroen.

Samarbejdet mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne skal også kun forstærkes.

Vi er allerede hamrende dygtige og seje til at samarbejde.

Det er hele tiden i bevægelse. Vi har lige åbnet iværksætterhuset GrowAAl. Huset skal skabe et sprudlende og spændende netværk på tværs af eksisterende kontormiljøer og iværksættere.

Vi vil gerne være med til at sikre, at flest mulige iværksætter får succes.”

getmetravelled.com, Utzon Center

Hvordan skal resultaterne bruges proaktivt?

“Helt overordnet har alle borgernes inputs og hele processen gjort det helt klart, at ”vi udvikler os sammen”. Det er unikt for os, at vi er så gode til at samarbejde, løfte i flok og skabet resultater sammen i Aalborg Kommune.

Aalborg Byråd har nu et unikt grundlag at arbejde ud fra, fordi det har været en så borgerinddragende proces.

Nu ved vi, hvilken retning borgerne ønsker, at vi skal arbejde.

Det er vores opgave at få omsat pejlemærkerne til konkrete tiltag, og det er vi allerede i fuld gang med.

”I Grøn Balance” er et af pejlemærkerne – det har længe været et vigtigt område – men det er oplagt at hæve ambitionsniveauet fordi, vi kan se sort på hvidt, at det er et stort ønske hos borgerne.”

Fem pejlemærker er hevet ud af de mange tusind besvarelser.

  • Alle kan noget
  • Med gode forbindelser
  • Med store oplevelser
  • I grøn balance
  • I fællesskab

Pejlemærkerne vil nu indgå i det politiske arbejde og i Aalborgs Kommunes forskellige strategier.

Du kan læse mere – https://www.aalborg.dk/viudviklerossammen

Musik på tværs af generationer: Oplev unik koncert på Aalborg Teater

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De kommer fra hver sin baggrund, de er født i hver sit århundrede, de har set verden gennem syv forskellige øjne – men på Aalborg Teater forenes de i deres fælles kærlighed til musikken.

Siden d. 2. februar har teaterets eksperimenterende og anmelderroste forestilling Spotify og Radio Luxenbourg spillet på Lille Scene.

De medvirkende er hentet direkte fra Aalborgs gader og er hver især et billede af musikkens udvikling på tværs af smag, køn og ikke mindst generationer.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Der er nemlig intet mindre end 40 år mellem den yngste og den ældste skuespiller, hvilket giver publikum en helt unik mulighed for at komme med på en historisk rejse, der samtidigt slår fast, at musikken ikke kender til grænser.

Det er den syvende forestilling på Borgerscenen, hvor helt “almindelige” aalborgenserne kan stille op til casting.

Denne gang var man på udkig efter nogle personer, der kunne uden at blinke, ville kunne sætte en særlig tone på scenen – og turde fortælle sin musikhistorie.

To af dem er Ole Sten og Frida Nørgaard.

Sammen om musikken

Ole og Frida er to personligheder, der er til dagligt bor i hver sin generation – og derfor ikke umiddelbart et par, man forestillede sig, kunne udvikle et tæt venskab.

Men da MigogAalborg mødtes med dem til en snak om den helt unikke forestilling, de jo begge medvirker i, mærkede man straks en dyb respekt overfor hinanden – og ikke mindst gensynsglæden, selvom de mødes seks dage om ugen på Lille Scene.

“Jeg havde slet ikke tænkt, at jeg ville blive venner med dem, der er ældre end mig,” fortæller Frida, som er én ud af stykkets fire unge, mens hun kigger på Ole.

“Men jeg synes da Ole og jeg er blevet meget gode venner!” fortsætter hun med et grin – og Ole er heldigvis enig:

“Man er ikke så fremmede overfor hinanden – musik kan virkelig skabe en bedre kontakt mellem mennesker.”

Foto: Lars Horn / Baghuset

Én af forestillings hovedpunkter er netop også at vise, hvordan musik kan skabe fællesskaber og få folk til at komme tættere på hinanden.

“Man lærer virkelig hinanden at kende, når man skal spille musik sammen,” forklarer Ole:

“Ikke nok med at vi alle kan lide musikken, så kan vi også grine sammen omkring den. Hvis den ene synes, at noget lyder skod, så er det lovligt at sige det. Vi må gerne have en mening, og det bringer os samtidigt tættere sammen.”

“Præcis. Hvis vi for eksempel stod og lavede portrætter af hinanden, så ville det jo ikke være okay at sige “Hold kæft, hvor er det grimt!” – men det må vi gerne her.” understreger Frida.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Erfarne skuespillere udfordres

De medvirkende har alle erfaring med at stå på scenen – og både Ole og Frida er ligefrem erfarne.

Der er altså ingen grund til at frygte, at man møder op til en eksperimenterende amatørforestilling, hvor skuespilspræstationerne er påtagede eller fyldt med fejl.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Men alligevel fortæller Ole og Frida, at de i den grad er blevet udfordret i Spotify og Radio Luxenbourg – de spiller nemlig sig selv.

“Jeg har efterhånden spillet teater i 15 år, så jeg har været vant til et stramt manuskript, der fastslog præcis hvad jeg skulle sige.

Denne gang har min egen historie været med til at forme stykket, og forestillingen er lagt an til, at vi skal snakke intimt med publikum; vi skal få dem med i historien,” forklarer Ole, og Frida nikker:

“Jeg synes faktisk, det har været vildt svært at spille sig selv! Jeg har hele tiden lyst til at være mere teatralsk og pynte på historien, fordi jeg er så opsat på, at publikum skal grine og få en god oplevelse.

Nogle gange føler jeg mig helt kedelig, fordi jeg ikke har oplevet kvart så meget, som de andre!” siger hun med et grin.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Smukke stemmer og fantastiske historier

Udover en række fortællinger gennem den enkeltes musikalske historie, så er forestillingen også bygget op som en underholdende teaterkoncert.

Både Frida, Ole og de øvrige fem medvirkende synger og spiller mellem deres anekdoter; alt fra uforglemmelige klassikere, deres yndlingsnumre, de største ballader og popnumre, man aldrig glemmer.

Blandt andet synger Ole på et tidspunkt en duet med 75-årige Lotte: og sangen er selvfølgelig ingen ringere end Hit Me Baby One More Time med Britney Spears.

Foto: Lars Horn / Baghuset

En scene som, hvis man har overværet forestillingen, nok stadig kan bringe et smil på læberne.

“Selvom vi har hørt på hinanden hver eneste aften, så kan jeg stadig blive helt paf og imponeret over, hvor gode de allesammen er. Frida synger jo, så englene græder!” fortæller Ole.

“Halvvejs i forestillingen kan jeg stadig falde i staver over dem og pludselig komme i tanke om, at jeg jo også snart selv skal huske at lave noget!” slutter han med et grin. 

Vind fire billetter

Når Ole og Frida går på scenen for sidste gang d. 6. marts, bliver det altså også sidste gang, at man får chancen for at opleve Spotify og Radio Luxenbourg.

Historien forlader scenen med skuespillerne, og vi kan derfor kun anbefale, at man under sig selv denne fuldstændig unikke rejse på nodernes vinger.

Uanset om du er til heavy metal, klassisk musik eller bare storforbruger af Spotify.

Du kan købe billetter lige her.

OBS! Husk at unge el. studerende kan få billetter fra kun 80 kr.

I samarbejde med Aalborg Teater har vi fået lov at udlodde fire billetter til forestillingen. 

For at deltage, skal du (i kommentarfeltet på Facebook) skrive navnet på dem, du vil have selskab af. 

Vi trækker 1 vinder af 4 billetter onsdag d. 20. februar 2019. 

Espresso House var første skridt: Plantorama vil være et oplevelsescenter

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Der har været fart over feltet, siden Plantorama åbnede deres første butik i 1987.

Det hele startede med et gartneri i Egå ved Århus, og i dag er Plantorama Danmarks største have- og dyrecenter fordelt over 11 forretninger i Danmark.

Men der skal dog meget mere end grønne fingre til at drive en forretning af den størrelse.

Derfor har Plantorama gennem årene også valgt at supplere med forskellige tiltag, der kan dække alle kunders behov.

Kombiner indkøbene med kaffehygge

Seneste skud på stammen i Aalborg er Espresso House i to etager, der flyttede ind i centeret i februar 2018.

Her er man gået all in på dyrkningen af kaffekunsten, og visionen om, at Plantorama i højere grad skal være et oplevelsescenter, er i den grad lykkes.

Modsat mange andre kaffebarer – eksempelvis dem i midtbyen eller i storcentre – så hersker der i stedet en rolig og afslappet stemning, når du slår dig ned på førstesalen i Espresso House i Plantorama.

Her kan du nyde din nybryggede kaffe med direkte udsigt til årstidernes skiften.

“Der er en helt anden ro herude end inde midt i et storcenter. Man kan sidde og observere, spille spil eller bare nyde en tiltrængt pause sammen. De tager sig god tid, og det er en tendens, som vi gerne vil støtte op om,” fortæller Henrik Christiansen, Centerchef for Plantorama i Aalborg.

“De fleste børnefamilier ved, at det ikke altid er en fornøjelse at handle, men Plantorama er et sted, hvor man kan klare både indkøbene og samtidig sikre familiehyggen,” tilføjer han.

Aktiviteter for alle

Hvert år indfører Plantorama flere og flere aktiviteter, så det aldrig bliver kedeligt at komme på et grønt besøg – uanset om du er mor, far, barn eller bare på tur alene.

“Selvom vi har mange kvadratmeter, er vores miljø så åbent opbygget, at man ikke lige bliver væk fra hinanden. Børnene kan kigge på dyrene, mor og far kan kigge på planter, eller måske læse avisen over en kaffe.

Vores kunder kan få timer til at gå herude, og det er jo en fornøjelse for os at overvære.”

På trods af at være en stor nordisk kæde, så er netop denne Espresso House ejet af Plantorama. Det betyder, at de kan være med til at sætte sit eget præg på menukortet – og derudover er ekspedienterne de samme, som du kan møde i resten af centeret.

“Espresso House og Plantorama arbejder lidt inden for de samme overskrifter med mennesker og kvalitet som vores primære værdier.

Det er også derfor, at vi vælger at få et veletableret brand herind, så vi ikke selv behøver at eksperimentere en helt masse.”

Kaffebaren har altså formået at blive integreret som en del af Plantorama-familien. Og det bliver langt fra det sidste tiltag, vi kan opleve derude.

Endnu flere oplevelser i fremtiden

Henrik afslører, at der blandt andet er et legeland på tapetet – og så skal boligafdelingen også have en ordentlig overhaling.

“Vi vil hele tiden gerne optimere os og bevise, at vi kan og vil meget mere end “bare” at sælge planter.

Vi vil gerne give folk en oplevelse, der varer i længere tid end fem minutter.

En oplevelse, som de får lyst til at komme tilbage og få igen og igen.

Det er helt sikkert vores største mål.” slutter Henrik.