Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Anmeldelse af Maskerade: En af de bedste forestillinger vi nogensinde har set

Af Lærke Holst Thomsen

Hvad får man, hvis man samler nogle af Aalborg Teaters bedste skuespillere, sætter dem sammen med den talentfulde iscenesætter, Thomas Bjørnager, og beder dem lave en nyfortolkning af Ludvig Holbergs humørfyldte kærlighedskomedie, Maskerade?

Så får man et teaterstykke, der placerer sig øverst på listen over nogle af de bedste forestillinger, vi nogensinde har set.

Maskerade havde premiere lørdag den 25. november og spiller helt frem til den 23. december.

MigogAalborg var inde og se forestillingen, og vi anbefaler på det kraftigste, at både store og små gør det samme.

Anmeldelse af Maskerade: En af de bedste forestillinger vi nogensinde har set
Foto af: Daniel Brandt

Historien er kort

Historien er egentlig ganske enkel. Rigmandssønnen Leander (Østen Borre Simonsen), står overfor et tvunget ægteskab med Leonora (Line Nørholt), som han ikke har set siden, hun var 6 år gammel.

Leander og den jævnaldrene tjener i huset, Henrik (Marcus Gad Johansen), er et par unge herrer, der elsker fest og farver, og derfor deltager de gladeligt (og helst) i enhver maskerade.

Det er bestemt ikke noget, der passer Leanders far, patriarken Jeronimus (Steffen Berenthz Eriksen), som vi godt tør sige, spiller ualmindeligt godt som en gnaven, magtdominerende rigmand, der ikke er bange for at ty til vold.

Derfor kan man også blive overrasket over, at han er gift med Henriks mor, Magdelone (Marie Knudsen Fogh), som er ligeså festglad som sin søn, og faktisk også gerne vil folde sig ud som en natteravn og deltage i nattens maskerade.

Også bare lige for at se, hvad det egentlig er, der er så lokkende og tiltagende for nutidens ungdom, som de ikke kan gå glip af.

Det er måske i virkeligheden også det, det handler om for Jeronimus, der har nogle andre mere “ambitiøse” planer for ungdommen, end at de fester hele natten, så de ikke er i stand til at arbejde dagen efter.

Noget, som Henrik og Leander, sammen med maskeradens andre unge, prøver at gøre op med.

Tåkrummende og elegant

Magdelone formår at få hele salen til at bryde ud i en tåkrummende latter, når hun, foran sin søn og Henrik, sætter gang i en sensuel forførende dans til sangen “Sodade” af Cesaria Evora.

Det får ikke bare sønnen Leander til at rødme, det fik også nogle børn i salen til at komme med en lille bemærkning.

Vi overhørte et barn hviske til sin mor:

“EJ, hvor er hun en pinlig mor”, heldigvis med et smil på læben.

Og det var netop også et smil, som vi andre sad med. For det var sjovt og befriende at være tilskuer til.

Et lykketræf

Skæbnen vil, at Leander møder en uimodståelig pige til én af nattens maskerader, som han knusforelsker sig i.

I et øjeblik glemmer han alt om, at han jo skal giftes med Leonora, for de to lover hinanden evigt troskab.

Og uheldigvis er det ikke kun Leander, der er bundet til en anden, det er de begge to.

I deres urokkelige beslutsomhed om at erobre hinandens hjerter, udløses en række absurde forvekslinger og komiske udfordringer, der fik os publikum til at skraldgrine, store som små.

For tænk hvis det er meningen, at det lige netop er Leander, der tilfældigvis møder dén unge pige, som han forelsker sig i?

Anmeldelse af Maskerade: En af de bedste forestillinger vi nogensinde har set
Foto af: Daniel Brandt

Teater fra øverste hylde

Vi skal nødig glemme at gøre opmærksom på scenografien, der udgør alle regnbuens farver og får én i et farvestrålende humør.

For ikke at glemme alle de farvestrålende små plasticbolde i gule, røde og blå farver, som vi kender fra ethvert legeland, der dækker scenen som et farverigt tæppe.

Man kan godt opleve at komme til at sidde med en flad fornemmelse, når nogle prøver at nyfortolke et stykke, hvor originaliteten i forevejen er vellykket.

Men denne nyfortolkning var særdeles vellykket. Den sproglige tone har her fået en sprøjte med en nutidig jargon, der fornyer og perspektiverer den oprindelige tekst, så selv de mindste kan forstå den og følge med.

Fantastisk skuespil

Selvom vi har været inde på skuespillet, så er det væsentligt at nævne det igen.

For både Østen Borre Simonsen og Marcus Gad Hansen, der har hovedrollerne, leverer et skuespil i en særklasse, som vi sjældent har set.

Dette gør sig særligt gældende for Marcus, da han illustrerer i en lille tre-akter, hvor brutalt og forfærdeligt det vil gå for Leander, hvis han hengiver sig til den altoverskyggende forelskelse til den ukendte pige.

Vi har desuden aldrig set Steffen Berenthz Eriksen leve sig så meget og aldeles vellykket ind i rollen, der var som skabt til ham.

Som en champagneprop, der er lige ved at springe, er han hele tiden ved at gå i udbrud over sønnens utilstrækkelige og umulige opførsel.

Han kan næsten ikke være i sin egen krop, og man kan lige præcis sætte sig ind i, hvordan han har det, når nogle kan drive en til vanvid.

Lars Topp Thomsen taler til publikum med sin nordjyske dialekt, der gør hans rolle autentisk.

Kostumerne er i en særklasse for sig, der under en techno-fest får det til at minde om små tegneseriefigurer på steroider, der får publikum til at være lige dele fascineret og lyst til at hoppe op på scenen, klæde sig ud og være med.

Anmeldelse af Maskerade: En af de bedste forestillinger vi nogensinde har set
Foto af: Daniel Brandt

Oplev det

Giv dig selv og dine kære en tidlig julegave og oplevelse for livet og tag ind og se en fremragende teaterforestilling.

Det er intet mindre end en medrivende, særdeles underholdende og humoristisk teateroplevelse for hele familien.

Og hvem ved om det lykkes Leander at få sit livs kærlighed, eller om han må se sandheden i øjnene og give efter for sit tvunget ægteskab?

Du kan købe billetter her.

Anmeldelse af Maskerade: En af de bedste forestillinger vi nogensinde har set

Del artikel

Andre læser også