Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Anmeldelse af L’ODHO: Et sammensurium af kaotisk energi og absurd komedie

Af Nathalia Hentze Nielsen

“Don’t panic. You’ll get used to it.”

Sådan lyder det fra ét af medlemmerne af 6-mands-truppen L’ODHO – L’Orchestre D’Hommes-Orchestres – et par numre inde i deres første teaterkoncert på Aalborg Teater.

Og en advarsel er der bestemt brug for, når det kommer til den canadiske trup.

Selvom publikum lige har været vidne til et musiknummer, hvor en mand iklædt en gasmaske trommer på en planke med et par store læder handsker, mens en anden synger gennem en megafon og en tredje ryger cigaretter, bliver showet meget vildere og meget mere kaotisk som aftenen skrider frem.

Det er første gang, at L’ODHO besøger Aalborg Teater, og Nordjylland i det hele taget, og de leverer, som du nok allerede nu kan fornemme, et meget særegent show.

Ordet ‘teaterkoncert’ er nok det mest rammende ord, man kan bruge, da L’ODHO både optræder med musikalske fortolkninger af Tom Waits sange, men også en slags fysisk teater, hvor de bruger både kroppen og massevis af hverdags-objekter og besynderlige genstande til at skabe musikken.

Forvirret?

Det er okay. Det er vi stadig.

Kaotisk komedie og gruset blues

Selvom hele forestillingen foregår på meget lidt plads og musikerne ikke bevæger sig mere end et par meter inde i deres lille oase af møbler og skøre sager, er det på alle tidspunkter en levende scene, hvor der sker så mange aktiviteter på én gang, at man knap nok ved, hvor man skal kigge hen.

Under de første par numre drages ens øjne mod de fire mænd, der skiftes om at synge Tom Waits numrene med dybe, grusede stemmer – akkurat som legenden selv – imens de skaber den ledsagende musik af både traditionelle instrumenter som bas og trommer samt husholdningsgenstande som gryder og kufferter.

Efterhånden som bandet kommer dybere ind i deres sætliste, begynder L’ODHO’s to kvindelige medlemmer, der begge ligner, at de lige er trådt ud af 30’ernes USA, at live gevaldigt op, og vi er ikke blege for at sige, at de er showets virkelige stjerner.

Gabrielle Bouthillier og Andrée Bilodeau, som normalt udgør duoen New Cackle Sisters, udfører det ene skøre påfund efter det andet under sangene, og der var tidspunkter, hvor vi slet ikke turde kigge væk fra dem i fare for, at vi ville misse bare et sekund af deres finurligheder.

Dette inkluderer bl.a. at smide med frugter til bandets andre medlemmer (og publikum), at vikle garn rundt om hinanden (og publikum) og at skabe lyde ved at blæse i spritflasker for derefter at vende bunden i vejret og drikke som var de til en gymnasiefest.

Det var alle disse små sideforestillinger som fremmanede de allerstørste grin fra salen og til tider blev man helt i tvivl, om musikken i virkelighed kun var et bagtæppe for de sjove sketches og ikke omvendt.

Teater udover det sædvanlige

L’ODHO er et sammensurium af kaotisk energi og absurd komedie som, sammenblandet med Tom Waits selvransagende lyrik, bliver en teateroplevelse udover det sædvanlige.

Selvom der er tidspunkter, hvor man kan diskutere om ikke det hele bliver for kaotisk, grænsende til decideret usammenhængende, skal gruppen have den ros, at deres måde at forene musikken og teatret på er nytænkende og eksperimenterende.

Hvis du går rundt og har en fasttømret idé om, hvad teater skal være eller ikke være, er det en sund oplevelse at se L’ODHO folde sig ud på teatrets scener, og vi anbefaler at se det unikke show, mens det er i byen.

Desværre er billetterne allerede revet væk i denne omgang, men i marts måned vender de retur med ekstraforestillinger. Du kan sikre dine billetter her.

Hvad: L’ODHO
Hvor: Aalborg Teater
Hvornår: Spiller frem til 31. oktober og igen til marts

Del artikel

Andre læser også