Anmeldelse af Et Dukkehjem: Aalborg Teater betager med nyfortolkning

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

“Må man ændre på en klassiker?”

Et spørgsmål, der ofte opstår, når teatre opfører gamle stykker i nye klæder.

I lørdags fik Henrik Ibsen Et Dukkehjem premiere på Aalborg Teater, og der var allerede fra start lagt op til en nyfortolkning af én af verdens mest spillede forestillinger.

Er man ikke bekendt med handlingen, så kommer den her i korte træk:

Fra dukke til kvinde

Nora og Thorvald Helmer er et ungt forældrepar, der ved stykkets start går en lys fremtid i møde.

Thorvald er blevet forfremmet i Aktiebanken, hvilket blandt andet betyder, at økonomien også får et gevaldigt ryk opad.

Noget, der især begejstrer Nora, som er vild med det materielle forbrugsliv, hvor ingenting må mangle.

Thorvalds greb i lommen er derimod noget dybere – men trods deres forskelligheder, så er kærligheden i mellem dem ikke til at tage fejl af.

Der er dog skår i glæden.

For år tilbage var Thorvald syg af stress, hvilket fik Nora til at handle: Hun lånte 500.000 kr., sådan at familien kunne bruge et år i Italien – udadtil ved hjælp af penge, hun fik fra sin dødssyge far.

I virkeligheden havde Nora dog lånt pengene af Sagfører Krogstad uden at fortælle det til Thorvald.

Problemet opstår, da Krogstad konfronterede Nora med at have forfalsket sin fars gældsbrev, og truer med at afsløre det for Thorvald.

Dette sender Nora direkte ind i et dagelangt panikanfald, hvor irrationelle tanker truer med at tilintetgøre hele hendes – og sin families – eksistens.

I et forsøg på at skjule det for ham gennemgår Nora en forvandling fra dukke til en voksen kvinde, der forsøger at gøre det rigtige.

Men lykkes det?

Mere aktuelt end nogensinde

På trods af at have 140 år på bagen er Et Dukkehjem stadig vanvittigt aktuelt – og på trods af Aalborg Teaters små nutidige detaljer, som en karikeret au pair, Harry Potter-lego og macaroons til at dulme smerterne, så er historien stort set identisk med den fra 1879.

Dette vidner om, at nutidens kvinder stadig har en kamp at kæmpe, et opgør at stå op for og en selvstændig identitet at kræve.

Derimod ikke sagt at forestillingens mænd er skurkene. Publikums sympati skifter mellem hovedpersonerne, og det er bestemt ikke en frigørelse, da Nora i sidste ende forlader både scenen … og sin familie.

I virkeligheden ønsker man for dem, at kommunikationen var startet tidligere sådan, at det hele måske kunne nå at blive reddet – en kvinde kan jo ikke bare forlade sin mand og sine børn uden videre?!

Denne følelse vidner måske også om, at vi som mennesker automatisk tænker, at samfundets normer også er de moralsk rigtige. Men er det så rigtigt?

Igen igen imponerer teaterets ensemble i sådan en grad, at skuespillet i sig selv blæser én bagover.

Nanna Skaarup Voss spiller rollen som Nora til perfektion og i samspillet med Ferdinand Falsen-Hiis, Stanley Bakar, Kathrine Høj Andersen og Martin Ringsmose er det altså lykkes holdet bag at danne den helt perfekte sammensætning af mennesker.

Vi har tidligere snakket med de Reumert-nominerede hovedrolleindehavere om æresfrygten i at skulle nyfortolke en af verdens mest berømte stykker. Det kan du om læse lige her.

Her fortalte Nanna blandt andet, at hun håbede, at publikum ville glemme tid og sted og bare lade sig blive grebet af rejsen – og det var lige præcis, hvad der skete.

Alt i alt er det lykkes Aalborg Teater at skabe en særdeles velspillet og evig aktuel klassiker om mennesker, identitet og social positionering.

Derfor seks velfortjente stjerner herfra.

Hvad: Et Dukkehjem
Hvor: Aalborg Teater
Hvornår: Spiller frem til 4. april

Du finder info om billetkøb lige her.

Politiet varsler: Stor kontrol i denne uge omfatter også Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Rådet for Sikker Trafik
Foto: Rådet for Sikker Trafik

Der er uopmærksomhed involveret i hver tredje dødsulykke i trafikken.

For at få flere til at holde fokus på trafikken, sætter landets 12 politikredse ind med en uopmærksomhedskontrol fra i dag mandag den 16. september frem til søndag den 22. september.

Indsatsen støtter Rådet for Sikker Trafiks kampagne ”Kør bil, når du kører bil” og Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan, hvor uopmærksomhed indgår som ét af ti indsatsområder for at begrænse antallet af uheld i trafikken.

I sidste uge blev det igangsat, at kigger man på et håndholdt medie som chauffør af et køretøj koster det både et klip i kortet samt en samlet bøde på 2000 kr.

Kontrollerne indgår i rækken af de fælleseuropæiske færdselskontroller, der arrangeres af det europæiske færdselspolitisamarbejde TISPOL.

Nordjyllands Politi oplyser, at især i store byer som Aalborg har man ekstra kontrol i forbindelse med denne uges ekstra kontrol.

Hvad laver folk bag rattet?

Rigspolitiets Nationale Færdselscenter har gennemført en undersøgelse i hele landet i foråret 2017, hvor man på by-, lande- og motorveje har observeret, hvad 26.000 trafikanterne foretager sig bag rattet.

Undersøgelsen slår fast, at cirka 6 % af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel udfører en handling, der kan distrahere dem og tage deres fokus fra trafikken.

Det vil sige, at de enten taler i håndholdt mobiltelefon, indstiller deres GPS, spiser eller drikker, mens bilen er i fart.

Undersøgelsen konkluderer også, at det særligt blandt de tunge køretøjer (især lastbiler) er et problem.

Få sekunders uopmærksomhed kan få konsekvenser

Mens cirka 6 % af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig cirka 15 %, viser observationerne fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

“Selv få sekunders uopmærksomhed kan betyde, at man overser en anden trafikant eller kommer til at trække over i modsatte vognbane, og rammer en modkørende frontalt”, udtaler politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter og fortsætter:

“Uopmærksomhed er risikabelt for alle trafikanter, og derfor er det vigtigt at alle, som bevæger sig rundt i trafikken også holder fokus på trafikken og ikke foretager sig noget, der kan aflede opmærksomheden.”

Hvis du kører 80 km/t. på en landevej og kigger på din mobil eller GPS i blot fire sekunder, så har du kørt 89 meter uden at have øjnene på trafikken.

Der er uopmærksomhed involveret i omkring hver tredje dødsulykke i trafikken, lyder det fra Vejdirektoratet.

Danmarks største livsstilshus: Nu kan du også dyrke yoga hos Kalstrup

Skrevet af: Michael Qureshi

En halv times kørsel nordpå fra Aalborg ligger en butik, vi ikke har set magen til i hele Nordjylland. Ja, faktisk i hele landet.

Kalstrup er med sine 2000 kvadratmeter Danmarks største livsstilshus med alt i mode til kvinder, mænd, unge suppleret med afdelinger i interiøruniverset til vin, spiritus, chokolade og kaffe afdeling.

Men indehaverne Per og Tine Kalstrup har stadig foden på speederen og udvikler hele tiden konceptet. En nyhed skiller sig klart ud.

I løbet af sommeren introducerede Kalstrup i Blokhus konceptet ELSK Yoga Blokhus.

ELSK er en reference til det tøjmærke, de selv har været med til at udvikle og sælger til forhandlere i hele landet. I en af lokalerne på første sal i den enorme bygning, på torvet i Blokhus, har de indrettet en sal til Yoga undervisningslokale.

Mascha Vang åbnede yoga-lokalerne

En af Danmarks største bloggere Mascha Vang var i Blokhus for at klippe snoren til Yoga-konceptet, som både henvender sig til de lokale i Blokhus men i den grad også til de mange, heriblandt aalborgensere, der er i sommerhus i den hyggelige badeby.

Tanken bag at starte yoga-undervisning i Kalstrup livsstilshus har længe ligget og ulmet.

“Den ro, den sjæl og atmosfære vi gerne vil skabe her i huset. Der passer yoga perfekt ind. Vi vil skabe en stemning af mindfulness, når man shopper hos os, fordi det skal være en oplevelse, og ikke noget der skal overstås.

Det er derfor, at jeg tror, at så mange nyder at komme hos os.

Fordi man kommer ned i tempo og kan fordybe sig.

Vi synes lidt, at vi fuldender det med at være livsstilshus med yoga, som er åbent for alle,” forklarer Per Kalstrup, da MigogAalborg besøger de imponerende omgivelser.

Har udvidet med butik i Løkken

Man har også introduceret børnehold samt rene mandehold. Så der altid er mulighed for, at hele familien kan samles om ELSK Yoga Blokhus.

Planen er også, at implementere yoga rekvisitter i livsstilshuset, så der er en synergi hele vejen rundt.

En anden større nyhed fra Kalstrup er, at de har udvidet med en butik i Løkken. Her spotter man også hurtigt den røde tråd fra Blokhus-bygningen, omend den ikke er lige så stor som den i Blokhus.

Fra turistorganisationerne ønsker man at binde Blokhus og Løkken tættere sammen, og det er noget, som Kalstrup bakker op omkring.

Derfor var det helt naturligt, at man udvidede med en Løkken-butik.

“Vi er stolte og taknemmelige af at være fra Nordjylland. Der er nogle indsatsområder for at bringe de to byer tættere hinanden og udnytte byernes potentiale endnu bedre i forhold til turisterne.

Det bakker vi naturligvis op omkring.

Der har måske tidligere været lidt en tendens for, at man stirrer sig blind på sin egen del af kagen. Men det er vigtigt, at vi ser vores landsdel som en enhed og prøver at binde den sammen.

Kan vi få flere turister til at vælge Nordjylland ved at gøre opmærksom på alle de fede ting heroppe, så er vi kommet rigtig langt,” lyder det fra Per Kalstrup.

ELSK-mærket er ude i hele landet

Et andet bindeled mellem de to badebyer er netop mærket ELSK.

Det blev udviklet af to unge iværksættere fra Thy-Klitmøller med en enorm kærlighed for møde og bæredygtighed. Det tiltalte Per og Tine Kalstrup, og de indgik et samarbejde om at forhandle mærket og få det bredt ud i resten af landet.

“Vi er nået op på 55 forhandlere i hele Danmark nu. Vi har blandt andet fået et par større spillere ind i København, og i det hele taget er der mange bestillinger fra Sjælland også.

ELSK passer rigtig godt ind i den bæredygtige profil, som vi gerne vil tegne her i huset,” lyder det fra Per Kalstrup.

 

Kunder får tilbudt stylecoaching

Hos Kalstrup får man mere end blot et venligt smil og en pose til sine indkøb.

Tine Kalstrup er uddannet stylecoach i 2012, og siden har hun tilbudt stylecoaching til de kunder, der har brug for en hjælpende hånd med at finde tøj, der passer både udtryksmæssigt og mentalt til deres personlighed.

Tine arbejder ud fra følgende seks stilkerner: Feminin, klassisk, enkelt, casual, rå og boheme. Disse tillægsord beskriver hver især hvilke følelser tøjet kan give os.

“Jeg klæder mine kunder på indefra og ud. Jeg arbejder rigtig meget med mennesket og tøjets undertoner, således at matchet bliver korrekt, og kunden undgår fejlkøb.

Tøjet er et af de mange redskaber, vi har i verden, til at fortælle hvem vi er. Jeg er både uddannet Cand. Mag i Kommunikation samt Socialpædagog, så det at være stylecoach ligger naturligt til mig.

Jeg har en stor interesse i at matche det rigtige tøj med den rigtige person, således de føler sig selvsikre,” fortæller Tine Kalstrup.

Tine tilbyder både stylecoaching i butikken og online. På nuværende tidspunkt kan man via Instagram og Facebook selv tage rejsen, og lytte til de videoer Tine har lavet – og på den måde blive inspireret.

Fejrede 10 års jubilæum tidligere i år

2019 er på mange måder også et helt særligt år for Kalstrup. De fejrede nemlig 10 års jubilæum i Pinsen.

Der var ikke mange, der tilbage i 2009 spåede, at de også ville eksistere ti år senere. Og da slet ikke i det omfang man har i dag.

“I 2009 havde Blokhus en grillbar og et outlet. Mange sagde til os, at det var vanvittigt, at vi ville til at sælge mærkevarer heroppe. Men vi holdt stædigt fast i vores strategi, og med hårdt arbejde er vi nået rigtig langt.

Vi er gået fra 225 kvm til at udvide til det tidobbelte. Vi er gået fra to halvtidsmedarbejdere til 22 medarbejdere på fuldtid. I starten var det svært at få de store internationale brands her i huset.

Men efter vi fik mærker som Ralph Lauren, Stine Goya, Hugo Boss og Lala Berlin ind, så har mange fået øjnene op for, hvad det er vi reelt kan her i huset,” forklarer Per Kalstrup.

Han fortsætter;

“Blokhus har udviklet sig helt enormt også som by. Vi har et bredt udvalg af restauranter, og derudover er vi glade for at have fået det flotte Strandhotellet.

Der er desuden kommet flere gode butikker til, og jeg er stolt over, når vi som livsstilshus har knap en halv million mennesker igennem på et år.

Det gør os jo nærmest til en nordjysk attraktion, når vi kan få så mange mennesker ind i huset, og vores gæster kommer fra hele landet og alle dele af verden.”

Med 10 år på bagen er rejsen for Kalstrup kun lige begyndt. Forude venter mange flere spændende tiltag.

Anmeldelse af Efter Branden: En gribende fortælling om at være født forkert

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I fredags havde Aalborg Teaters nyeste forestilling, Efter Branden, urpremiere på teaterscenen.

Historien er skrevet af den fantastiske dramatiker Julie Maj Jakobsen, der også stod bag den Reumert-nominerede Aftenlandet.

Allerede inden premieren var flere forestillinger udsolgte, og teateret har da også allerede indført ekstraforestillinger.

Det var derfor med store forventninger, at vi satte os tilrette med udsigt til Lille Scene.

En rå scenografi ventede os: forestillende et miniature lejlighedskompleks i et beskidt og dystert ghettomiljø – placeret på et gulv fyldt med jord og halvvissent græs.

I et vindue brændte allerede aggressive flammer, og scenen og de helt rette associationer var altså sat fra start.

En fantastisk og enkel scenografi, der siden viste sig at understøtte historien til perfektion.

Ghettoplaner var inspiration

Forestillingen udspiller sig i en ghetto et sted i Danmark, hvor en ung mor flytter til med sin teenagesøn.

Hendes bagtanke med denne flytning er, at hendes søn forhåbentlig vil trives bedre i dette miljø, der huser flere minoritetsgrupper – han er nemlig langt fra almindelig.

Faktisk er sønnen, Halfdan, født med et decideret vanskabt ansigt, der er hæsligere end og mere sært end nogen andens.

Halfdans hverdag er præget af dårligt selvværd og oftest set med en elefanthue på hovedet. Han er generelt utilpas i sin egen krop, og det kommer også til voldsomt udtryk, når andre folk nærmer sig ham.

Foruden Halfdan og hans mor møder vi også Halfdans far, en gravid pige, en montør af udenlandsk udseende og ikke mindst Halfdans nye “ven”, der lokker ham ud i handel med stoffer.

Idéen til Efter Branden opstod hos Julie Maj Jakobsen, da hun læste om regeringens nye ghettoplaner.

Planen går ud på, at man vil flytte middelklassen ind i ghetto-mråderne for på den måde at få en klassemæssigt og etnisk mere sammensat beboergruppe – og det er altså dette samfund, vi i forestillingen er vidne til.

En samfundskritisk historie

Historien starter lige på og hårdt: Der er gået ild i én af de lejligheder, der ellers skulle rives ned.

“Der er fundet et lig,” siger montøren, Azim.

Panikken breder sig blandt denne samling af mennesker, som vi endnu ikke kender: Er det Halfdan?

Herefter starter et rystende flashback til den dag, Halfdan og hans mor flyttede ind i ghettoen.

På trods af de gode intensioner udviklede eventyret sig vist langt fra som Halfdans mor havde planlagt. For hvad sker der egentlig, når man uden videre forsøger at absorbere et ressourcesvagt mindretal ind i et stærkere flertallet?

Trækker vi hinanden op? Eller ned? Og hvem er egentlig den “normale”? Går vi måske allesammen med en maske på?

Det er netop det, som Julie Maj Jakobsens dramatiske og samfundskritiske fortælling sætter under en lup.

Hvem er den normale?

I løbet af fortællingen får vi også sat flere spørgsmålstegn ved, om Halfdan i det hele taget er den mest unormale.

For bare fordi at hans ansigt er anderledes, er det så nødvendigvis ham, der agerer forkert i samspillet med andre mennesker?

Og selvom alle omkring Halfdan forsøger at lette hans liv, hvem siger så, at han nødvendigvis ønsker at blive reddet?

Måske burde vi som mennesker i stedet blive bedre til at rumme hinandens forskelligheder, og ikke kaste vores egne forventninger over på andre.

For hvem tabte, da han kom til verden? Var det Halfdan? Hans mor? Eller samfundet?

Det var i hvert fald nogle af de tanker, vi selv forlod forestillingen med. Og her et par dage senere er der stadig scener, der skal sundes.

Efter Branden er en rystende, aktuel og hjertegribende forestilling om at være anderledes, og vejen til en forståelse for dette har Julie Maj Jakobsen lagt som en buffet for vores fødder.

Derfor 6 velfortjente stjerner til én af Danmarks absolut bedste dramatikere og ikke mindst det fantastiske ensemble, der serverede forestillingen til perfektion.

Efter Branden spiller frem til d. 4. oktober og billetter kan købes her.