Analyse: Antallet af fitnesscentre er fordoblet på lidt over 10 år

Skrevet af: Redaktionen

Siden 2006 er antallet af fitnesscentre blevet fordoblet i Danmark. Det er særligt to kæder, der fylder i billedet, men de små niche-centre oplever også stor vækst.

Det er dog ikke kun antallet af fitnesscentre, der er blevet fordoblet. Det er også antallet af danskere, der er medlem i et fitnesscenter.

Det viser at fitness er en trend med et voksende publikum.

Antallet af fitnesscentre er steget fra 334 i 2006 til 803 i 2017. Det er særligt Fitness World, der dominerer det danske marked med 158 centre fordelt over landet, mens LOOP Fitness er den næststørste kæde målt på antal centre.

LOOP har nemlig 83 centre rundt omkring i landet. Den tredjestørste kæde er SATS, der tidligere var kendt som Fitness DK.

Hvorfor vokser antallet af centre hastigt?

En kæde som Fitness World brager derudad. På trods af dette, kommer den store tilvækst af centre dog hovedsageligt fra små og mere nichefokuserede fitnessudbydere, der har valgt at specialisere sig i en særlig gren af fitness.

Sådanne centre er oftest knyttet til en personlig træningstilgang og et højere serviceniveau end det, du får hos de større kæder.

Årsagen til dette er, at de mindre centre forsøger at konkurrere med Fitness World og SATS ved at tilbyde særlige træningsformer og en mere individualiseret træning.

Flere centre formår at mestre dette på et sådant niveau, at det resulterer i, at du får nærmest samme fornemmelse, som hvis du trænede med en personlig træner med fokus på dig.

Det er dog den store tilgang af nye medlemmer, der har resulteret i, at der også dukker flere centre over. I dag er der næsten en million danskere, der er medlem af et fitnesscenter.

Det er også en fordobling i forhold til de 460.000 danskere, der var medlem af et fitnesscenter tilbage i 2006. Derfor er der – uden tvivl – tale om en branche i fremgang.

Skræddersyede centre er fremtiden

Mange af de nye centre åbner med en meget bevidst strategi og en stor bevidsthed om deres niche, udtryk og målgrupper. I dag er det næppe muligt at overleve længe på markedet, hvis ikke man har formuleret en skarp og specifik centerprofil.

Det er et markedskrav, da konkurrencen i fitnessbranchen er hård og de dårligste aktører ikke overlever.

Det beviser også, at de skræddersyede centre er fremtiden inden for den danske fitnessbranche. Den store tilgang af nye medlemmer er heldigvis også en afspejling af danskernes store og voksende interesse for at dyrke fitness, hvilket er godt nyt for branchen som helhed.

På baggrund af dette er der nemlig flere potentielle medlemmer at gå i krig om.

Hvis du selv har gået med tankerne om at starte med at dyrke fitness, så skal du i hvert fald ikke være bekymret for, at det bliver svært at finde et center i nærheden af din bopæl.

Det gør sig gældende, hvad end du blot ville foretrækker at træne i et stort center eller i et mere nichepræget center, hvor der også er et mere individuelt fokus på hvert medlem.

International triumf: 17-årige Valdemar vinder kæmpe Formel 4-løb

Skrevet af: Michael Qureshi

17-årige Valdemar Eriksen, der har sin skolegang i Aalborg, kørte i weekenden tredje afdeling af det spanske F4-mesterskab på den 4,4 km lange Formel 1-bane Circuito de Jerez i Spanien.

Valdemar startede P6, men kørte et fejlfrit løb med en super start og gode overhalinger, og kunne dermed køre over stregen som vinder.

Det spanske Formel 4-mesterskab er ét af de største og hårdeste i verden med 20 kørere og top-10 kørte i dagens løb alle deres hurtigste omgang indenfor en tiendedel af et sekund af hinanden, hvilket bevidner, at konkurrencen er vanvittig tæt.

Var uheldig lørdag – men kørte sig til tops søndag

Valdemar fik en kanonstart på Løb 1 lørdag eftermiddag og lå P5 efter kun 2 omgange, men da en forankørende bremsede uventet tidligt, ramte Valdemar ham desværre og endte i gruset.

I løb 2 søndag eftermiddag startede Valdemar P6, fik en god start igen, og overhalede sig stille og roligt gennem feltet indtil han 2 omgange før det ternede flag overhalede sig til P1 og opbyggede et forspring på et sekund inden han krydsede stregen som vinder.

MP Motorsport har siddet på stor set alt denne sæson, og med 7 kørere i feltet, har det været svært. Valdemar viste dog i dag, at når teamet og ham selv rammer det hele rigtigt, er de ikke urørlige.

En fantastisk sejr

“Jeg er så glad, at jeg næsten ikke kan være i mig selv.

Jeg har været ramt af så meget uheld denne sæson, ikke mindst i sidste weekend, hvor jeg blev kørt af banen fra en sikker sejr kun én omgang før slutflaget, til jeg igen endte i gruset i går.

Så er det bare ekstra fedt at kunne give drengene, teamet og mine sponsorer sådan en fantastisk sejr,” lyder det fra Valdemar Eriksen, der har en masse lokale sponsorer i Aalborg og omegn.”

Han fortsætter

“Jeg har været på podiet en del gange i MRF Challenge, men det her er min første internationale sejr.

Det var en hel speciel følelse at køre først over stregen med mit team hængende udover banen og juble og selvfølgelig at høre ”Der er et yndigt land” fra øverste trin på podiet og med Dannebrog ved min side, er noget jeg aldrig glemmer.”

Tak til dem der støtter

Han slutter af med en stor tak til dem, der støtter ham hele vejen rundt.

“Jeg vil gerne sige en stor tak til mine sponsorer i VER Business Club, stor tak til min drivers coach Benjamin Bailly, til min race engineer Edgar Pastrana, Torben Keller min fysiske træner, Carsten Oldengaard min mentaltræner og hele Team DRIVEX.”

Der bliver ikke tid til at hvile på laurbærrene for Valdemar, for allerede i næste weekend køres 4. afdeling af mesterskabet i Valencia.

Politiet varsler: Stor hastighedskontrol over hele landet

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Niclas Jessen
Foto: Niclas Jessen

Politiet landet over gennemfører fra i dag, mandag den 21. september, til søndag den 27. september 2020 en målrettet indsats mod hastighedsovertrædelser.

Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

For høj fart øger risikoen for en ulykke markant og skaber utryghed hos andre trafikanter, og selv en lille overskridelse kan få fatale følger.

Det er både de store og de mindre hastighedsoverskridelser, som politiet vil notere. I 62 procent af de dødsulykker, hvor farten spiller en rolle, er det nemlig en mindre hastighedsoverskridelse, der er en medvirkende årsag.

”Hvert år bliver politiet kaldt ud til utallige trafikulykker, der kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt fartgrænserne. Trafikulykker, der i nogle tilfælde får en tragisk udgang og i andre tilfælde mærkes de implicerede for livet.

Derfor er hastighed et meget vigtigt indsatsområde, og vi prioriterer fartkontrol på vejene for at redde liv og skabe tryghed for dem, der færdes i trafikken”, siger Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter og fortsætter:

”Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden.”

Hvorfor indsats mod hastighed?

  • Der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne.
  • For høj hastighed vurderes at være den hyppigste årsag til færdselsulykker med alvorlig tilskadekomst og dødsfald.
  • 2013 – 2018 omkom 403 personer i en trafikulykke, hvor mindst en af de involverede parter kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene. I 72% af ulykkerne var farten en medvirkende årsag til, at ulykken opstod. I de sidste 28% var farten årsag til, at ulykken blev med dødelig udgang. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Ved 80 km/t. kører du ca. 33 meter mens du reagerer, og efter ca. 64 meter holder du stille. Kører du 95 km/t. bruger du yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet.
  • Hvis 2 bilister kolliderer med 80 km/t., vil ulykken i 30% af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60% ved en hastighed på 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/t. vil ulykken være fatal i 60% af tilfældene. Risikoen stiger til 80% ved 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • De fleste dødsulykker i trafikken sker på landeveje. 62% af dødsulykkerne på disse veje sker med en hastighedsoverskridelse på mindre end 20 km/t. 38% af dødsulykkerne sker med en overskridelse på mere end 20 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)

 

 

Tæt tåge på vej: Pas på i morgentrafikken

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Vi kender alle den ultimative mandag morgen: Lidt forsinkede, lidt stressede, måske lidt uoplagte til en ny uge.

Og er du én af dem, der i forvejen ikke er den helt store mandagsfan, så burde du nok allerede du sætte vækkeuret en anelse tidligere end normalt; en tæt tåge rammer nemlig det meste af landet i morgen, og kan muligvis skabe problemer i mandagstrafikken.

I hvert fald har DMI udsendt et varsel, der advarer mod tågen, der forventes at give en sigtbarhed på under 100 meter. Tågen starter allerede i nat og ventes at ophøre mandag inden kl. 9.

“Fra sted til sted vil det være forskelligt, hvornår tågen kommer, og hvornår den letter. Desuden vil tætheden af tågen variere i løbet af natten.

Tæt tåge kan give problemer i trafikken, så kør forsigtigt.” skriver DMI.