Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Analyse: Antallet af fitnesscentre er fordoblet på lidt over 10 år

Af Redaktionen

Siden 2006 er antallet af fitnesscentre blevet fordoblet i Danmark. Det er særligt to kæder, der fylder i billedet, men de små niche-centre oplever også stor vækst.

Det er dog ikke kun antallet af fitnesscentre, der er blevet fordoblet. Det er også antallet af danskere, der er medlem i et fitnesscenter.

Det viser at fitness er en trend med et voksende publikum.

Antallet af fitnesscentre er steget fra 334 i 2006 til 803 i 2017. Det er særligt Fitness World, der dominerer det danske marked med 158 centre fordelt over landet, mens LOOP Fitness er den næststørste kæde målt på antal centre.

LOOP har nemlig 83 centre rundt omkring i landet. Den tredjestørste kæde er SATS, der tidligere var kendt som Fitness DK.

Hvorfor vokser antallet af centre hastigt?

En kæde som Fitness World brager derudad. På trods af dette, kommer den store tilvækst af centre dog hovedsageligt fra små og mere nichefokuserede fitnessudbydere, der har valgt at specialisere sig i en særlig gren af fitness.

Sådanne centre er oftest knyttet til en personlig træningstilgang og et højere serviceniveau end det, du får hos de større kæder.

Årsagen til dette er, at de mindre centre forsøger at konkurrere med Fitness World og SATS ved at tilbyde særlige træningsformer og en mere individualiseret træning.

Flere centre formår at mestre dette på et sådant niveau, at det resulterer i, at du får nærmest samme fornemmelse, som hvis du trænede med en personlig træner med fokus på dig.

Det er dog den store tilgang af nye medlemmer, der har resulteret i, at der også dukker flere centre over. I dag er der næsten en million danskere, der er medlem af et fitnesscenter.

Det er også en fordobling i forhold til de 460.000 danskere, der var medlem af et fitnesscenter tilbage i 2006. Derfor er der – uden tvivl – tale om en branche i fremgang.

Skræddersyede centre er fremtiden

Mange af de nye centre åbner med en meget bevidst strategi og en stor bevidsthed om deres niche, udtryk og målgrupper. I dag er det næppe muligt at overleve længe på markedet, hvis ikke man har formuleret en skarp og specifik centerprofil.

Det er et markedskrav, da konkurrencen i fitnessbranchen er hård og de dårligste aktører ikke overlever.

Det beviser også, at de skræddersyede centre er fremtiden inden for den danske fitnessbranche. Den store tilgang af nye medlemmer er heldigvis også en afspejling af danskernes store og voksende interesse for at dyrke fitness, hvilket er godt nyt for branchen som helhed.

På baggrund af dette er der nemlig flere potentielle medlemmer at gå i krig om.

Hvis du selv har gået med tankerne om at starte med at dyrke fitness, så skal du i hvert fald ikke være bekymret for, at det bliver svært at finde et center i nærheden af din bopæl.

Det gør sig gældende, hvad end du blot ville foretrækker at træne i et stort center eller i et mere nichepræget center, hvor der også er et mere individuelt fokus på hvert medlem.

Del artikel

Andre læser også