Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Alt hvad du skal vide om at have egen virksomhed

Af Annoncør

Der er mange ting at tænke på, når du ejer din egen virksomhed. Lige fra hvordan du skal markedsføre den, til hvad du skal tage for dine produkter eller tjenester og hvad du skal huske på, når du vil sælge din virksomhed – det kan være overvældende! Så uanset om du lige er begyndt, eller om du har drevet din egen virksomhed i et stykke tid, kan du læse videre for at få tips og råd, der vil hjælpe dig med at gøre din rejse til en succes!

Markedsføring af din virksomhed

Et af de vigtigste aspekter ved at drive din egen virksomhed er markedsføring. Du skal sikre dig, at du får dit navn og dit brand ud, så potentielle kunder kender dig og ved, hvad du laver! Der er mange måder at markedsføre din virksomhed på, nedenfor får du et overblik over, hvordan du kan tage dig af din markedsføring:

– uddeling af flyers eller brochurer i lokale virksomheder eller ved lokale arrangementer

– annoncer i lokale aviser eller tidsskrifter

– sponsorering af lokale sportshold eller arrangementer

– udstilling på messer eller konferencer

– oprettelse af et websted for din virksomhed (sørg for at inkludere vigtige oplysninger som f.eks. hvad du laver, hvor du er placeret, hvordan du kan kontaktes osv.)

– Digitalmarkedsføring ved hjælp af sociale meder, google ads og seo

 

Salg af din virksomhed

Der er flere ting, du skal huske på ved salg af din virksomhed. Først og fremmest skal du være sikker på, at du er klar til at sælge. Det betyder, at du skal have alle dine økonomiske papirer i orden og være forberedt på, at potentielle købere vil stille spørgsmål om virksomheden. Det er en god idé at hyre en advokat, så der er styr på kontakter osv. Klik her for at få mere information om, hvad du bør vide når du sælger din virksomhed og hvilke eventuelle problemer der kan opstå. 

Du skal også bestemme, hvor meget du vil sælge virksomheden for. Dette indebærer, at du skal tage hensyn til værdien af udstyr, lager eller ejendom i forbindelse med virksomhede.

Hvis du har ansatte, skal du underrette dem om salget og om, hvad det betyder for deres ansættelse. Du skal muligvis tilbyde dem en fratrædelsesgodtgørelse, hvis de mister deres job som følge af salget.

Når du har fundet en køber, skal du underskrive en salgsaftale, som beskriver vilkårene for salget, f.eks. prisen, salgsdatoen og eventuelle betingelser, der skal opfyldes, før salget er endeligt.

Når salget er gennemført, skal du underrette dine leverandører, kunder og andre forretningsforbindelser om ejerskiftet.