Alt hvad du bør vide om Facebooks nye betalingssystem

Skrevet af: Martin M. Jørgensen

Der er snart ikke det, du ikke kan på Facebook. Du kan date, læse nyheder, holde kontakten med gamle venner, dele feriebilleder, shoppe og nu også lave betalinger. Hvem ved, måske vil du i en nær fremtid kunne ordne dine online investeringer via Facebook.

Facebook Pay blev lanceret i slutningen af 2019, men er på nuværende tidspunkt kun tilgængeligt i USA og kun gennem Facebook og Messenger. Facebook har imidlertid planer om, at systemet med tiden skal udbredes både internationalt og til deres andre platforme Instagram og WhatsApp. Det ser altså ud til at Mobilepay snart får en konkurrent. Nedenfor kan du blive klogere på alle de nye funktioner og på hvad Facebook Pay betyder for Facebooks fremtid på aktiemarkedet.

Hvad er fordelene?

De fleste er nok vant til at bruge MobilePay, så hvad kan Facebook Pay bidrage med? Faktisk ikke så lidt, her i blandt:

  • Betaling af varer og services købt på Facebook Marketplace
  • Direkte overførsler til fundraisers
  • Overførsler via gruppetråde i Messenger

Betaling af varer og services købt over Facebook Marketplace

En af de mest åbenlyse fordele ved Facebook Pay er, at det kan bruges til at betale inde på selve Facebook. Platformen har efterhånden udviklet sig til at være meget mere end bare et socialt medie til at holde kontakten med gamle venner, og Facebook Marketplace vokser og vokser. Derfor er det kun naturligt, at der endelig er kommet en funktion, hvor betaling foregår direkte gennem platformen.

Direkte overførsler til fundraisers

Flere og flere vælger at bruge Facebook til at laver fundraisers og indsamlinger. Det er en nem måde at komme ud til hele sit netværk og kan handle om alt fra studieture og håndboldforeninger til nødhjælp og politisk aktivisme. Disse kan både være offentlige og private og derfor giver det god mening, at betale gennem Facebook Pay i stedet for f.eks. MobilePay, hvor man er nødt til at dele sit telefonnummer.

Overførsler via gruppetråde i Messenger

En sidste smart funktion er overførsler via tråde på Messenger. Som nævnt ovenfor, så foregår overførsler mellem to personer igennem en Messengerbesked, men denne type overførsler er ikke begrænset til to personer. Man kan nemlig også lave overførsler via gruppetråde. Så hvis I f.eks. har planlagt en julefrokost, en grillaften eller noget helt tredje i en tråd på Messenger, kan overførslen for mad, vin og øl ordnes direkte i tråden. På den måde er der ikke nogen der ”glemmer” at overføre.

Privatliv og sikkerhed

Ved enhver form for betalingssystem bør man som forbruger sætter sig ind i, hvordan systemet håndterer privatliv og sikkerhed. Det er trods alt ret sårbare oplysninger, som bliver anvendt. Med hensyn til din private kontos sikkerhed, så anbefales det, at du opretter en pinkode for betalinger via Messenger fra din telefon. Det er faktisk en mulighed ikke at oprette en pinkode, men det er ikke anbefalelsesværdigt.

Til at have styr på datasikkerheden hyrede Facebook David Marcus, den forhenværende chef for PayPal. Det kan derfor som minimum forventes, at datasikkerheden lever op til gælden industristandarder. Derudover fortæller Facebook, at al betalingsinformation så som kontonummer og betalingsdetaljer er krypteret. Sidst men ikke mindst så er information relateret til Facebook Pay lagret separat fra resten af Facebook-netværket.

Privatliv er en anden sag, givet Facebooks lidt blakkede ry. Da systemet stadig er meget nyt, er det ikke til at sige, hvordan din information potentielt kan blive anvendt strategisk. Mens nogle er mindre bekymrede for effekterne for den enkelte bruger, spekulerer andre i, hvordan Facebook vil kunne hive endnu flere annoncekroner hjem, ved at kunne vise hvor mange reelle salg forskellige reklamer hiver hjem. Som i de fleste andre tilfælde er der en pris for gratis online services, også selvom den ikke er i kroner og øre.

Fremtiden for Facebook

Udviklingen mod en betalingsfunktion på Facebook er ikke kun godt nyt for Facebooks brugere men også for aktionærerne. Ved at tilføre en betalingsfunktion får Facebook nemlig mulighed for at vokse på en række nye parametre.

Facebook er allerede verdens største sociale medie med mere end 2 milliarder bruger, så vækst for dem består ikke længere i at tiltrække nye brugere, men derimod i at øge de eksisterende brugeres interaktion og aktivitet på platformen. Betalingssystemet muliggør, at Facebook kan satse yderligere på deres Marketplace som et alternativ til f.eks. Amazon og eBay. Derudover er det ikke kun danske MobilePay, der kan risikere at miste kunder til Facebook Pay, men også større virksomheder så PayPal og andre online betalingsformer. Til sidst kan det ikke udelukkes, at Facebook Pay med tiden vil blive komplet sammen med Facebooks kommende kryptovaluta Libra, hvilket bliver endnu et ben for den hastigt voksende virksomhed.