Ændring for første gang i 30 år: Derfor lyser AKKC grønt i disse dage

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvis man har gået en tur for at få nytårsaften ud af kroppen og kommet forbi Aalborg Kongres & Kultur Center har man måske set det.

I disse dage er AKKC nemlig gået helt grønt. Både med plakater, skilte og ikke mindst grønt lys rundt omkring i vinduer og på bygningen.

Og hvad er nu det for noget, tænker de fleste sikkert? Jo, det er der såmænd en ret god grund til.

For bæredygtigheden i AKKC bliver ekstra synlig nu.

For godt et år siden blev AKKC det første certificerede bæredygtige eventsted i Danmark, og den godkendelse blev i 2018 bekræftet ved en ekstern auditering.

Ingen kultur- og konferencehuse i Danmark har på halvandet år formået at gøre AKKC rangen efter.

Strategien og indsatsen bærer allerede nu frugt hos mødearrangører, hos store internationale kunstnere, som viser stor interesse for bæredygtigheden.

Startede allerede nytårsaften

Så nu er tiden kommet til visuelt at vise alle, Aalborg Kongres & Kultur Centers unikke bæredygtige image i branchen, og det gik i gang allerede nytårsaften ved at huset gik grønt.

For første gang i 30 år har AKKC skiftet logo og fået et nyt og helt anderledes grafisk design som skal vise den nye identitet og fremtiden for AKKC.

“Vi møder hver eneste dag interesse for vores bæredygtige profil, og senest har vi ved en stor mødemesse spurgt mødeplanlæggere om betydningen, og hvad de vægter mest, at vi kan tilbyde, og hvordan vi kan hjælpe dem med at spare på ressourcerne.

Og de fortalte os, at der er interesse for og en vigtighed i, at eventlokationer tænker bæredygtighed ind.

Desuden pegede de heldigvis også på de tiltag, vi har som en del af driften som et bæredygtigt eventsted.

Der er uden tvivl kommet en stor opmærksomhed i mødeindustrien omkring bæredygtighed, og her kan AKKC bruge sit afsæt som First Mover til at skaffe sig et lufthul ned til de øvrige konkurrenter i branchen,” fortæller Nicolaj Holm, direktør for AKKC.

Det nye AKKC Logo

Går et spændende 2019 i møde

Kulturinstitutionen går uden tvivl et forrygende godt år i møde, hvor omsætningen i alle tre forretningsområder – kultur, møder og kongresser og messer og udstillinger ser ud til at sprænge rammerne.

På kulturen er det salget af de store koncerter som Anne, Sanne og Lis samt Maroon 5 samt de store musicals som Terkel, Evita, Sanne the musical og Mamma Mia, der sammen med comedy og stand-up booster billetsalget.

Møde- og konferenceafdelingen kan se frem mod et af de største år nogensinde med over 30 nationale og internationale møder med 300 til 4.200 deltagere.

Messeafdelingen har ligeledes i 2019 et højt aktivitetsniveau f.eks. med den store internationale fiskerimesse DanFish International, Outdoor og den traditionsrige Forårsmessen, hvor f.eks. dyrkning i haven får langt større fokus helt i tråd med AKKC’s grønne profil.

Dertil kommer Bryllupsmesse, Krop-Sind-Ånd Helsemesse, Mulighedernes Dag og Retro Guld.

Det nye logo er skabt af Aalborg-virksomheden Konxion, som også selv fokuserer meget på ressourceforbrug f.eks. ved deres store Modern Marketing Zoo i januar, hvor man kan gå på opdagelse i den digitale verden.

Final Four i Aalborg bliver kæmpestort: Vind 4 billetter til semifinale

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Bluelinemedia.dk
Foto: Bluelinemedia.dk

En af årets helt store begivenheder i dansk ishockey finder sted næste weekend lige her i Aalborg.

Final Four er pokalturneringens finalestævne, hvor semifinaler og finale spilles i samme weekend i samme arena, som vælges helt officielt som værtsby.

I år er det Aalborg, som er værter for den store begivenhed, der kommer til at trække tusindvis af ishockey-fans til byen.

Det hele går løs fredag d. 25. januar, når de to semifinaler spilles. I modsætning til DM-turneringen, hvor eksempelvis finalen spilles over syv kampe, så er det altså knald eller fald i alle kampene.

Lørdag d. 26. januar spilles den afgørende finale så.

MigogAalborg er mediepartnere på Final Four

MigogAalborg er stolte over at kunne annoncere, at vi er mediepartnere på Final Four. Derfor vil vi blandt andet lave Live-studie i Gigantium i løbet af fredagen til begge semifinaler.

Aalborg Pirates spiller deres semifinale mod Rungsted Seier Capitals klokken 20.00 i Gigantium, og siddeplads-billetterne er stort set revet væk.

Den første semifinale om fredagen spilles 16.30 mellem Sønderjyske og Frederikshavn, så der kommer helt sikkert mange fra Frederikshavn til Aalborg.

Derefter kommer piraterne i gang mod Rungsted kl. 20.00.

Finalen spilles lørdag eftermiddag

Selve finalen spilles lørdag d. 26. januar kl. 14.30. Drømmen er nok, at det bliver rent nordjysk brag mellem Aalborg Pirates og Frederikshavn White Hawks.

I det hele taget bliver der knald på i Gigantium i den weekend. For der afvikles samtidig Nordjyllands største esportevent, hvor der blandt andet er kæmpe pengepræmier på spil. Det kan du læse om her.

I den forbindelse afholdes uofficielt DM i NHL ’19, hvor de bedste danske ishockeyklubber sender en repræsentant hver for at se, hvem der er bedst på computeren.

Hvad: Final Four i Bentax Arena
Hvor: Gigantium, Aalborg
Hvornår: 25 – 26. januar 2019
Billetinfo: Køb billetter til kampene her

KONKURRENCE

Vind 4 billetter til Aalborg Pirates’ semifinale fredag d. 25. januar kl. 20.00

Vi udlodder i samarbejde med Final Four 6 x 4 billetter til semifinalen. Så der er gode vinderchancer.

Sådan vinder du;
Like opslaget på MigogAalborgs Facebook-side
Skriv hvem du vil tage med, hvis du vinder

Vi trækker vinderne på tirsdag d. 22. januar.

Eksklusiv aften på San Giovanni: Ure, lækre bøffer og udsøgt vin

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Er du til eksklusive ure, lækre bøffer og udsøgt vin, afholder San Giovanni det helt perfekte arrangement tirsdag den. 5 februar fra klokken 17.30.

De inviterer nemlig til en helt speciel aften med Danmarks førende ur-ekspert, Kristian Haagen.

Han udgiver bla. magasinet Timegeeks og er valuar for auktionshuset Bruun Rasmussen.

“Hvis man interesserer sig for ure, kan han vel nærmest betegnes som en rockstjerne,” siger indehaver af San Giovanni, Mikele Volpi, til MigogAalborg og fortsætter:

“Folk var helt oppe at ringe over arrangementet sidst, så derfor skal succesen selvfølgelig gentages i år.”

En aften med nørderi, lækker mad og udsøgt vin

Dørene åbner klokken 17.30, og fra klokken 18.00-18.45 vil der være foredrag med Kristian Haagen, samtidig med der serveres lækre bobler fra Marsuret “San Boldo Prosecco di Valdobbiadene” og snacks under fordraget.

Under foredraget vil Kristian Haagen tage publikum igennem de tre mest populære urmærker i luksusklassen; Patek Philippe, Rolex og Audemars Piguet.

Han vil forklare, hvorfor netop de tre urmærker er så populære og hvad der ligger bag – ikke mindst det mekaniske værk. Desuden vil der være tid til at stille spørgsmål.

Klokken 19.00 er det så tid til at nyde en lækker bøf skåret fra oksemørbraden af Irsk græsfodret kødkvæg med passende garniture. Hertil skænkes Rosso Piceno “Gotico” i topårgangen 2015.

Kristian Haagen

Herefter serveres lækker dessertkage med Italiensk craftbeer fra Brewfist Italian Ales.

Kl. ca. 19.30 og frem vil der være mulighed for at få vurderet sit ur ved Kristian Haagen (dog max 1 ur pr. gæst)

“Sidste gang havde folk vidt forskellige ure med, og det behøver bestemt ikke at være Rolex eller Patek Philippe. Vi havde endda et par gæster, som havde nogle vilde Casio-ure fra 1970’erne med,” siger Mikele.

Prisen for foredrag, mad, vin, øl og en signeret bog fra Kristian Haagen; “Hashtags  Watches II”, er 695 kroner.

“Når det handler om livsstil, er der ofte mange events til kvinder her i byen. Derfor henvender den her aften sig primært til mænd, men kvinder er selvfølgelig velkommen,” afslutter Mikele.

Du kan finde mere info om arrangementet her.

Aftenen er arrangeret i samarbejde med Klitgård Ure og Richard. Kristian Haagen vil derfor også være til stede i de to butikker i følgende tidsrum:

kl. 10.00-11.00 hos Richard
kl. 11.30-12.30 hos Klitgård
kl. 14.30-15.30 hos Richard
kl. 16.00-17.00 hos Klitgård

Hvad: Ure, bøffer og vino
Hvor: San Giovanni, Vesterbro 46, 9000 Aalborg
Hvornår: Tirsdag den. 5 februar fra klokken 17.30.
Pris: 695 kr.

Spil er blevet en milliardindustri: Aalborg-virksomhed satser på gennembrud

Skrevet af: Simone Vestergaard
Foto fra spillet
Foto fra spillet

I vores nye portrætserie i 2019 går MigogAalborg tæt på iværksættere, der enten driver virksomhed i Aalborg eller er fra Aalborg og omegn.

Aalborg er en spirende iværksætterby, hvor ideer udvikles og nye firmaer skyder op.

Alene i første halvår i 2018 blev der i gennemsnit oprettet mere end 191 nye virksomheder hver eneste dag i Danmark.

Én af Aalborg nye virksomheder er Tunnel Vision Games, som udvikler computerspil til PC og konsoller.

Firmaet startede ud for fem et halvt år siden som et studieprojekt, og nu er de fire studiekammerater officielt blevet kollegaer, og dermed klar til at nå nye højder med deres firma.

Meget snart lancerer de deres første spil ’’Lightmatter’’.

”Firmaet havde sin start for fem år siden, som et studieprojekt, hvor vi udviklede en prototype, som vi lagde ud på nettet. Og efter kort tid fik spillet en masse opmærksomhed og downloads.

Til konferencen, Casual Connect i Amsterdam vandt vi en pris for mest innovative spil– og vi var blandt få, som var afsted med et studieprojekt.

Vi blev også nomineret til bedste Show Case ved Spilprisen i Danmark, og bedste Student Game ved Unity Awards. Alt dette var ligesom startskuddet for os,” fortæller CEO, Philip Hundevad Nymann, til MigogAalborg.

Udgiver snart deres første spil

De valgte herefter at vente hele to et halvt år på at videreudvikle spillet på grund af uddannelsen, da de godt vidste, at det ville blive et heltidsprojekt.

I stedet dygtiggjorde de sig og lavede andre småspil i mellemtiden.

På nuværende tidspunkt er de seks i firmaet – fire Founders, og to fuldtidsansatte. Og deres første spil er lige på trapperne.

“Lige nu er vi omkring et halvt år fra release af det færdige produkt, som vi har arbejdet med i mange år efterhånden.

Vi startede med at tro, at det ville tage ét år at færdiggøre, efter endt uddannelse, men det har taget længere tid.

Vi har haft svært ved at tage det fra et studieprojekt til et kommercielt niveau. Og vi har lavet det samme spil tre-fire gange med forskellige vinkler, før vi endte ud i det spil, vi alle var tilfredse med.

Det har været en lang proces, men vi glæder os til snart at sende det ud.” fortæller Philip.

Skyggerne dræber dig

Tunnel Vision Games’ første spil er et first-person puzzle game, hvor skygger dræber dig.

Det er lidt lige som legen ’jorden er giftig’– bare med skygger.

I spillet er man fanget i et laboratorium der er bygget i et bjerg, som eksperimenterer med en ny kilde inden for bæredygtig energi. Og her skal man bruge lateral tænkning til at løse gåder med lys og skygger.

Bosætter sig i det nye iværksætterhus

Da Tunnel Vision Games for to et halvt år startede, var de heldige at blive en del af AAUs start-up miljø, Inkubator. For et år siden lavede de en aftale med NOVI, sammen med to andre virksomheder fra Inkubatoren, om kontorpladser.

Men nu er deres behov ændret, og firmaet mangler ny energi. Derfor er de blandt mange spændende start ups, som flytter ind i Aalborgs nye store iværksætterhus GrowAAL.

“Mange af de virksomheder, der er hos NOVI, har eksisteret i mange år. Og på nuværende tidspunkt har vi brug for at være et sted, hvor vi er mere på niveau med de andre start-up virksomheder.

Vi er stadig grønne, og i løbet af det sidste år har vi fået rigtig meget godt med i bagagen fra NOVI, men vi glæder os til at placere os et sted, hvor vi ser os mere ligeværdige med andre virksomheder. Det bliver rigtig godt til os.” forklarer Philip.

Det nye iværksætterhus i byen

Kæmpe mulighed for at udvikle på firmaet

Tunnel Vision Games ser det nye iværksætterhus GrowALLsom en stor mulighed for at udvikle på firmaet.

“Vi ser frem til at komme tættere på byen og connecte med andre virksomheder, der er i samme båd som os,” afslutter Philip.