Ædedolken fik topkarakterer for bøfsandwich: Deres burgere skal smages

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det er bestemt ikke nogen hemmelighed, at vi hos MigogAalborg er store fans, når det kommer til burgere.

Derfor ville vi selvfølgelig heller ikke acceptere, at der skulle være burgere i nærheden af Aalborg, som vi ikke har sat tænderne i. Især ikke, når rygterne gik på, at de skulle være blandt de allerbedste.

Faktisk så gode, at Danmarks bedste bøfsandwich tidligere på året tildelte Ædedolken 5 ud af 5 mulige stjerner.

That’s it. Vi var overbeviste – og satte derfor kursen mod Nibe.

 

Kvalitet over hele linjen

Selvom navnet ikke just oser af gourmet, så skal man endelig ikke lade sig snyde.

Det blev hurtigt klart, da vi trådte indenfor hos Ædedolken, hvor gode råvarer, rødternede duge og ægte grillbar-stemning på én eller anden måde formår at gå op i en højere enhed.

Men intet hos Ædedolken er blevet til ved et tilfælde. Det står hurtigt klart, da vi taler med den unge indehaver Teit Vestergaard Kjeldsen.

Teit har tidligere drevet en lignende grillbar i Skørping, men valgte i starten af 2016 at hive teltpælene op og rykke til Nibe.

En klassisk grillbar var lukket ned, og her greb Teit chancen og rykkede ind som nabo til Nibe Camping med masser af gode intentioner.

”Jeg ville gerne lave endnu flere ting selv, og jeg har altid elsket burgere. Jeg går meget op i, at det skal være kvalitet, og at gæsterne får en fornemmelse af, at der er tænkt over tingene,” fortæller Teit og fortsætter:

”I starten var det svært herude, fordi at de forrige ejere solgte mere traditionelt grillmad, og kørte med dagens ret. Der er selvfølgelig et overlap, men det var ikke helt henvendt til det samme publikum som det er nu. Dermed forsvandt mange af de gamle kunder, og jeg skulle opdrive en ny kundekreds.”

Men der skulle heldigvis mere til at slå Teit ud.

Større fokus på de rigtige råvarer

For Teit har mad alle dage været som en religion, hvor tilsætningsstoffer og forarbejdede råvarer var et absolut no go.

Denne overbevisning var også vigtig at få med, da han besluttede at starte Ædedolken i Nibe.

”Alle opskrifterne er nogle, jeg selv har udviklet. Nogle af dem tager flere år, mens andre kommer helt af sig selv, fordi jeg eksperimenterer meget derhjemme.

Jeg synes, det er vigtigt, at man har en holdning til det man putter ind i sin krop. Der kommer heldigvis også mere og mere fokus på det, så det giver rigtig god mening for mig.” fortæller han.

”I dag er branchen ellers meget profit-orienteret, og man ser mange steder, at det bare skal være nemt at hive maden op fra fryseren. Konceptet er som sådan fint nok, men det gør ikke noget godt for råvarerne. Men netop på grund af det øgede fokus, så tror jeg, at vi kommer til at se en positiv udvikling i fremtiden.” forklarer Teit.

Alt er lavet fra bunden

Det er også svært ikke at blive imponeret, når man kaster et blik ind i baglokalet, hvor Teit og hans personale bager, snitter og tilbereder alle råvarer – fra morgen til aften.

Og sådan skal det være. Teit har meget stærke holdninger til, hvad en god burger skal indeholde – og her går han ikke på kompromis.

”Det meste i burgeren er hjemmelavet. Brødene bages om morgenen, de fleste af mine dressinger er lavet fra bunden. Jeg bruger dog Hellmann’s mayonnaise og Heinz ketchup, da jeg synes, det er nogle udmærkede produkter, og fordi jeg simpelthen ikke har tid til at lave alting selv,” fortæller Teit og fortsætter:

”Agurkesalaten er en opskrift fra min mormor, som før i tiden selv kom forbi butikken i Skørping og skar agurkerne ud på en brødskærer. Min mormor lever ikke i dag, men hendes opskrift kommer uden tvivl til at leve videre hos mig.”

Mad for enhver smag

Er man fra Aalborg og omegn, så har man sandsynligvis lagt mærke til, hvordan den ene burgerrestaurant efter den anden popper op i bybilledet.

En tendens, som på ingen måde kom bag på den burgerglade Teit.

”Jeg åbnede MacQ i Skørping ud fra tesen om, at burgere kunne laves meget bedre end det man så på grillbarer og caféer rundt omkring. Burgeren, synes jeg, er en misforstået spise, som ikke behøver sættes i bås med det værste indenfor maduniverset.

Men når der siden 80’erne er foregået en nærmest systematisk ødelæggelse af burgeren, så folk tror, at en rigtig burger skal indeholde burgerdressing, kold agurk, en kødlignende substans og så brød, der nærmest ikke engang er brød … Så forstår man jo godt, at den bliver placeret helt oppe i spidsen af kostpyramiden,” siger han og tilføjer:

”Jeg ser det heldigvis som noget meget positivt, at der er kommet så meget fokus på gode burgere. Havde Ædedolken ligget inde i Aalborg havde jeg nok også haft nogle andre muligheder for at køre kvaliteten helt ud og udelukkende servere hjemmelavet.”

Selvom Ædedolken har en lang række hjemmelavede valgmuligheder, når det for eksempel kommer til dressing, så har Teit alligevel de klassiske grill-dressinger med på kortet.

“Selvom jeg gerne vil køre konceptet helt ud, så skal man også hele tiden huske på hvem man sælger til, og ikke blive for snobbet.

Men alt i alt er Ædedolken blevet et sted, hvor kvaliteten er på et niveau, hvor jeg 100 % kan stå inde for det. Så må vi se, hvordan det kan udvikle sig med tiden.” afslutter han.

Ædedolken er med i ClubAalborg, hvor du får rabat på de lækre burgere. Har du set de 30 fede tilbud der er med i oktober? Tjek artiklen her

Smukke juletræer fra Birkelse Gods: Leveres direkte hjem til døren

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Halvdelen af kalenderlyset er nu brændt ned, og det betyder, at juleaften nærmer sig med hastige skridt.

Inden da skal du selvfølgelig have styr på julegaverne, mandelgaven, maden, pynten … og selvfølgelig årets grønne hovedperson: Juletræet.

Vi lever i en tid, hvor det hele skal være så nemt og bekvemt som muligt – og kan det klares digitalt, så er det også at foretrække.

Det har Birkelse Gods gennemskuet, og derfor sælger de i år juletræer leveret direkte til døren via deres hjemmeside.

Priserne er også ret unikke. Et juletræ mellem 150-175 cm koster 249 kr. og et juletræ mellem 175-200 cm koster 299 kr.

Sidste chance for at sikre dig årets flotteste juletræ

Juletræerne er blevet solgt i stor stil den seneste måned, og nu er det altså ved at være sidste chance, hvis du skal nå at sikre dig årets træ.

Træet leveres inden for få dage med PostNord, og bestillingen klares nemt ved få klik på hjemmesiden. Birkelse leverer til både Aalborg-området, Århus og Storkøbenhavn.

“Vi har fået rigtig meget ros for vores juletræer, og leveringen af dem fungerer også upåklageligt,” fortæller Malou Skeel, der sammen med sin mand driver det smukke Birkelse Gods.

Selve udvælgelsen af årets juletræ behøver du heller ikke at bekymre dig om.

Malou Skeel står nemlig selv i spidsen for kvalitetssikringen, og ingen træer bliver sendt ud i landet, hvis de ikke lever 100% op til hendes egne krav for det perfekte træ.

Bestiller du årets juletræ fra Birkelse Gods, får du dermed leveret en smuk og sund Normannsgran, der er opfostret med masser af kærlighed.

Kvalitetstræer med grøn samvittighed

Udover at været opvokset ved godset, der er placeret i Nordjyllands flotteste natur, omgivet af grønne skove tæt på Vestkysten og med højt til himlen, så bliver juletræerne også nusset, passet og plejet – lige fra de kommer i jorden, til de forlader godset.

“Vi gør os meget umage for at producere gode kvalitetstræer og udvælger også kun de allerpæneste til vores web-salg,” siger Malou Skeel.

Bæredygtighed er også et vigtigt element på Birkelse, hvor der plantes mindst ét træ pr. træ, der fældes.

På den måde er du altså både med til at sikre en klimavenlig produktion og oveni købet spare dig selv en masse tidskrævende besvær.

Så tegner det vist også til at blive en rigtig glædelig jul i år.

Du kan sikre dig årets juletræ lige her

Et år med fart på: Aalborg-firmaet SACKit vokser vildt

Skrevet af: Michael Qureshi
Kristoffer Glerup og Peter Rasmussen
Kristoffer Glerup og Peter Rasmussen

2019 er ved at rinde ud.

Mens andre jule-hygger og nyder december, så er der drøntravlt på SACKits hovedkontor på Lyngvej i Aalborg.

Deres største Black Friday nogensinde er netop overstået, og nu eksploderer julesalget.

Ordrerne tikker ind på både SACKits nyeste elektronikprodukter, som har både vundet internationale designpriser og fået flotte anmeldelser i større medier, samt deres møbler.

De seneste best-sellere er den trådløse oplader CHARGEit og de trådløse plug in ear høretelefoner ROCKit.

Der er fart på, og det har der i det hele taget været i hele 2019 for Kristoffer Glerup og partner Peter Rasmussen.

Ikke tid til at nyde succesen

De er sammen med det voksende SACKit-team ved at løfte virksomheden fra en solid dansk virksomhed til et internationalt brand.

“2019 har været endnu et fantastisk år, men vi har dårligt nok tid til at stoppe op og nyde succesen. Vi er utrolig stolte over, den modtagelse vores produkter får blandt forbrugerne.

Et er at vi bruger meget tid og mange penge på at udvikle produkter, som vi selv gerne vil bruge og have.

Det vil sige, at vi først er tilfredse, når kvaliteten og designet er 100% i orden, og det koster nogle gange en del ekstra at nå derhen.

Men vi er også overbevist om, at det skinner igennem, at vi ikke er gået på kompromis,” forklarer Kristoffer Glerup, da MigogAalborg møder ham på kontoret.

Større spiller på elektronik-markedet

Især på elektronik-markedet er SACKit blevet en større spiller, og det mærkes.

“Vores CHARGEit og ROCKit har været en gamechanger for os.

Vi har fået utrolig fed feedback på ROCKit, at designet er pænt, og den sidder fast i øret.

Det betyder, at rigtig mange bruger dem, når de træner og er aktive.

Vi har også formået at få lavet det her True Wireless Stereo, som mange har efterspurgt, så lyden er optimal.

Det er megasvært at lave, men vi er lykkedes med det,” fortæller Kristoffer Glerup.

ROCKit

Flere end 100.000 SACKit produkter under juletræet

På Trustpilot er anmeldelserne gode, og hos SACKit prioriterer man, at produkterne hænger sammen.

Man kan eksempelvis oplade ROCKIt høretelefoner ved at lægge kassen med dem ovenpå den trådløse oplader CHARGEit.

“Der ligger flere end 100.000 SACKit produkter under juletræet i år, og det gør ikke blot mig og Peter men alle i hele organisationen vildt stolte. Det er fantastisk, når der er andre end os selv, der synes, at man laver noget godt og brugbart.

Vi synes også, at vi prismæssigt forsøger at placere os, hvor de fleste har råd til SACKit. Det har vi også mærket, hvor salget har oversteget vores forventninger,” siger Glerup.

Satser på partyspeaker til festivaler

I det nye år op til festival-sæsonen er der også en forventning om, at party-speakeren BOOMit sælger rigtig godt.

“Vi har fået god respons på den, fordi den kun vejer 4,8 kg, men spiller et helt telt-område op på Bluetooth. Så koster den 1699 kr., hvilket er billigt sammenlignet med de andre på markedet i den kategori,” fortæller han og fortsætter;

“Det er jo ikke, fordi vi hævder, at vi opfinder den dybe tallerken med vores produkter. Vi kigger jo os rundt omkring og så tager vi et produkt og forbedrer det designmæssigt og funktionelt til en spiselig pris.”

BOOMit

Blevet dygtigere til at fokusere

Kristoffer Glerup var forleden på scenen, da Børsen uddelte deres Gazelle-priser i Nordjylland. Her blev han interviewet om det at være en virksomhed i vild vækst.

“Jeg tror, at det vigtigste er, at vi som virksomhed er blevet dygtigere til at fokusere på det, vi er allerbedst til.

Vi er bedre til at styrke organisationen, så alle sidder med deres stærkeste områder. Oftest ender man i en vækst-virksomhed med at sidde og bruge alt for lang tid og dårlig energi på ting, man ikke er verdensmester i.

Der har vi været langt bedre det seneste år til at organisere os bedre.”

Glæder sig til spændende 2020

2020 venter forude, og Kristoffer Glerup glæder sig til et nyt vildt år.

“Der er mange spændende ting i gang. Vi skal fortsætte med at bygge på, og være tro mod os selv.

Vi må ikke begynde at sløse, men fortsat lave produkter, som vi kan være stolte af. Der venter os et spændende år i udlandet, hvor mange nye markeder åbner sig for os.

Vi har blandt andet fået hul igennem til et marked som Israel, og det er spændende på alle måder at arbejde med nye markeder,” slutter Glerup.

Det vildeste rædselshus: Spritten forvandles til dit værste mareridt

Skrevet af: Michael Qureshi

De seneste par år har vi været så heldige at opleve rædselshuse i Nørresundby og på Voergaard Slot.

Men nu rykker det helt ind centralt i Aalborg og endda på et historisk område.

Når kalenderen rammer slutningen af februar forvandles legendariske Spritten til noget af det mest uhyggelige, man kan forestille sig.

De forladte fabriksbygninger, mørke afkroge og lange passager forvandles til dit værste mareridt.

Det er CoolUnite og Coolshop i samarbejde med Scare House i Hjørring, som laver Scare House Spritten 2020, og det skal nok blive vildt.

Det bliver dog ikke kun et gyserhus.

Kombinationen bliver mere et sted mellem Escape Room og rædselshus, hvor man løbende støder ind i gåder og mysterier, der skal løses, mens der lurer onde skabninger i mørket.

Samles i grupper på 8-10 personer

Man samles i grupper på 8-10 og bliver så sendt igennem Scare House Spritten, hvor det tager ca. en time at gennemføre.

Hvis man kan. Ellers kan det være, at Spritten bliver endestationen, når det hjemsøgte område opsluger dig.

Det allerbedste er faktisk, at deltagerprisen på 150 kr. går til velgørenhed, hvor CoolUnite med Coolshop i ryggen støtter udsatte og syge børn.

“Hos CoolUnite er vi så glade for den overvældende støtte, vi modtog sidste gang vi afholdt Scare House, og vi har hørt flere ønske sig endnu et arrangement.

Derfor er vi igen gået sammen med Scare House om et arrangement, hvor alle deltagerne får en vildere og længere oplevelse, samtidig med at de støtter udsatte og sygdomsramte børn i Danmark,” siger Kathrine Lyster H. Hansen, der står i spidsen for CoolUnite.

Folk får mareridt

Jacob Risgaard, der snart er aktuel i Løvens Hule på DR, lover, at man bliver skræmt fra vid og sans.

“Spritten er det perfekte sted at skræmme livet af folk. De ting vi er i gang med at forberede kommer til at få folk til at få mareridt flere uger efterfølgende,” siger Jacob Risgaard fra Coolshop.

De er klar til at slå deres kløer i Spritten Aalborg den 28.2.-1.3.

Stå ansigt til ansigt med din frygt og lad os føre jer igennem de gamle fabriksbygninger.

Al overskud fra Scare House Spritten går til udsatte og sygdomsramte børn igennem CoolUnite Fonden.
Man kan købe billet allerede i dag lige her.

Der er 400 billetter i alt, og denne gang booker I jer ind på forhånd til et specifik tidspunkt og til en hel time.

Åbningstider:
• 28. februar: 18.00-00.00
• 29. februar: 11.00-00.00
• 1. marts: 11.00-20.00

Billetter her