Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kæmpe ambitioner: Aalborg-virksomhed bygger unik vindtunnel

Af Emil Kjær Jørgensen

FUSION, det lokale high performance sportsmærke fra Svenstrup, er kendt for at udfordre grænserne for innovation.

Nu kan de præsentere en banebrydende investering i deres stræben efter det ypperste.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

I løbet af de seneste år har FUSION ihærdigt arbejdet på at etablere sin egen vindtunnel på sit hovedkvarter i Svenstrup lige syd for Aalborg.

Denne topmoderne facilitet vil muliggøre at dykke dybere ned i produkttestning og -udvikling end nogensinde før på verdensplan. Dermed accelereres innovationsprocessen kraftigt for både kunder, atleter og partnere.

Fremskyndelse af innovation med egen vindtunnel

Traditionelt set har FUSION – lige som mange andre brands – anvendt lejede vindtunnelfaciliteter rundt om i Europa til at teste og forfine produkterne.

Imidlertid giver en dedikeret vindtunnel på stedet, lige ved siden af deres systue, mulighed for konstant at teste og eksperimentere med nye design.

Denne direkte integration mellem testning og udvikling vil markant fremskynde produktinnovationscyklusserne.

FUSION bliver – så vidt vides – det første sportstøj-mærke globalt, der bygger og egen-finansierer en intern vindtunnel, hvilket gør den tilgængelig for daglig testning og metervare-udvikling.

Kæmpe ambitioner: Aalborg-virksomhed bygger unik vindtunnel

For virkelig at bryde barrierer og ikke blot validere “sikre løsninger” kræves omfattende test. Dette betyder udførelse af mange flere runs end det er muligt, når man lejer en vindtunnel et par dage ad gangen.

Leje af eksterne vindtunneller begrænser typisk test til fem sikre prototype løsninger, efterfulgt af retur til tegnebrættet for rettelser.

Den kommende interne vindtunnel eliminerer disse begrænsninger og muliggør kontinuerlig, dybdegående eksperimentering – hver eneste dag.

Disse vindtunneltests vil selvfølgelig blive udført i samarbejde med udendørs- og baneprøver for at sikre en omfattende produktvurdering under forskellige forhold. Denne holistiske tilgang garanterer, at produkterne performer ekstraordinært i virkelige scenarier.

Samarbejde med Industrieksperter

Produktionen af vindtunnellen udføres af tyske Mario Batarow, den anerkendte ingeniør bag den velrenommerede vindtunnel ved Eindhoven University of Technology, bl.a. brugt af Visma Lease a Bike

Produktionen af den fysiske vindtunnel har været i gang i Tyskland, og de første tre lastbiler er ankommet til hovedkvarteret. Den massive unboxing er dermed i gang.

Partnerskabet med engelske Simon Smart om at levere testsektionen og analyseudstyret understreger yderligere FUSION’s engagement i det ypperste. Efter en karriere i Formel 1 grundlagde Simon Smart sin virksomhed DRAG2ZERO, den første kommercielle vindtunneltestservice for cykelindustrien i 2007.

Siden da har Simon Smart brugt de sidste 17 år på at anvende vindtunneller til at udvikle produkter for mærker som ENVE, Scott, Giant, Ceramic Speed, Endura og Drag2Zero.

Med en stor erfaring inden for vindtunnelteknik er han meget velvalgt som partner på den nye Fusion-vindtunnel og dermed også stå for at udvikle instrumenteringen og testsektionen.

Kæmpe ambitioner: Aalborg-virksomhed bygger unik vindtunnel

Simon Smart udtaler om samarbejdet:

“Alle mine tidligere projekter har krævet tilpasning af eksisterende vindtunneller til produktudvikling, hvilket uundgåeligt fører til nogle kompromiser. Der er sket meget inden for cykelaerodynamik de sidste 15 år, og mange produkter er begyndt at konvergere nu. For at tage det til næste niveau vil mærker have brug for meget mere vindtunnel tid og muligheden for at udvikle deres egne interne værktøjer og testprotokoller.

Det har været en fantastisk mulighed at starte med helt blankt papir og udvikle en vindtunnel specifikt til Fusion fra bunden. Når Mario er færdig med at installere airflowsdelen, er vi meget spændte på at starte kommissioneringsfasen og udvikle et værktøj, der kan tage aerodynamik til næste niveau og levere banebrydende produkter til FUSION.”

Mario tilføjer:

“Det har været en helt unik og spændende udfordring at bygge en vindtunnel skræddersyet til FUSION’s specifikke behov. Potentialet for daglig, intern testning vil revolutionere deres udviklingsproces og sætte nye standarder i branchen.”

Per Nissen, medstifter af FUSION, deler sin entusiasme:

“At have vores egne interne vindtunnel markerer et betydeligt skridt for FUSION. Det udtrykker vores dedikation til kontinuerlig forbedring og vores uendelige stræben efter de højeste præstationer. Det er en betydelig investering, men en der vil give enorme fordele for vores produktudvikling og vores atleter.”

Johannes Rom Dahl, produktudvikler med speciale i aerodynamisk hos FUSION, fremhæver fordelene for atleter:

“Denne vindtunnel giver os mulighed for at finjustere vores udstyr i realtid og sikre, at vores atleter har det absolut bedste udstyr. Indsamlingen af data fra hyppige, detaljerede test vil være uvurderlig og tillade os at presse ydelsesgrænserne og foretage data-drevne forbedringer med en hidtil uset præcision.”

Troels fra FUSION’s marketingteam tilføjer:

“Denne udvikling vil markant øge interessen for vores brand på globalt plan. Vores slogan, ‘Almost Unfair,’ afspejler vores forpligtelse til at skabe så innovative produkter, at vores atleter starter med en 1-0 føring allerede fra startstregen. Den interne vindtunnel inkarnerer denne ethos.”

Del artikel

Andre læser også