Første gang: Hjertepatient opereres med robot i Aalborg

Der er imponerende nyt fra Aalborg Universitetshospital.
For første gang nogensinde har deres hjerte- og lungekirurgiske afdeling lavet en bypass-operation med en robot.
Operationen var en succes, og på Facebook skriver hospitalet, at de forventer at lave omkring 50 bypass-operationer med robot om året.
De uddyber yderligere, at den store fordel ved robotoperationer er, at indgrebet kan gøres langt mere skånsomt.
Patienten har også færre smerter og er meget hurtigere mobil igen.
Læs også: For andet år i træk: Aalborg-firma har Danmarks bedste arbejdsplads Her kan du se operationen
Operationen blev fulgt tæt af et kamerahold fra TV2 Nord.
Til mediet udtaler Jens Grønlund, der er cheflæge på afdelingen:
“Robotteknologien er vi langt med i Aalborg, men det er første gang, man gør det i forbindelse med en hjerteoperation, og det forventer vi os rigtig meget af,” udtaler Jens Grønlund, der er cheflæge på afdelingen.