Aalborg Teater er klar: “Tine” sætter ord på digital premiere
Hvis der er noget, vi har manglet i det forgangne år – udover krammere, sociale sammenkomster og udenlandsrejser – så må det være kulturen.
Aalborg Teater har naturligvis også været hårdt ramt af nedlukning og restriktioner – og det så da også ud til, at det blev tilfældet med årets første forestilling, opsætningen af Herman Bangs roman Tine, hvis premiere var planlagt til 23. januar.
Men i stedet for at lade sig slå ud har Aalborg Teater i stedet valgt at tænke i nye baner. Teateret livestreamer nemlig forestillingen på lørdag kl. 19 – forestillingen får altså premiere til tiden, og uden der er begrænsninger på siddepladser og krav om afstand.
Noget, der glæder Line Nørholt, der spiller hovedrollen som Tine.
“Jeg synes, at det er megafedt, at vi har fået muligheden for at give ud på den måde – nu hvor alle bare sidder derhjemme.
Jeg håber, at publikum køber en flaske champagne, tager fint tøj på og inviterer hinanden en tur i teatret,” siger hun om den kommende premiere.
Udover at Line og resten ensemblet skal spille for en tom sal, så mener hun ikke, at oplevelsen bliver meget anderledes end den, man er vant til.
“Vi kommer til at spille forestillingen fuldstændig, som vi har forberedt os på gennem hele prøveperioden. Det eneste, der måske skal justeres, er hvor meget sminke, man skal have på eller hvor højt, man skal snakke.
Resten bliver klaret af nogle virkelig dygtige filmfolk, så det er jeg helt tryg ved,” siger Line med et smil.
Stærk kærlighedshistorie i krigens skygge
Forestillingen lørdag aften bliver med udgangspunkt i Herman Bangs fantastiske klassiker, Tine. Den gribende kærlighedshistorie udspiller sig i skyggen af krigen i 1864, og her finder vi Tine midt i orkanens øje.
“Tine er en ung kvinde, der bor i en lille landsby i Sønderjylland. Året er 1864, og krigen raser – men i denne historie zoomes der ind på, hvilke konsekvenser det også havde for et lille landsbysamfund, og hvordan dens indbyggere forfalder i takt med krigen,” fortæller Line.
Selvom historien udspiller sig under en af de mest dramatiske krige i danmarkshistorien, så er det selve kærlighedshistorien, der er omdrejningspunktet i Tine.
Den unge kvinde forelsker sig nemlig i skovrideren, hendes venindes mand – og mens de buldrende kanoner og altfortærende flammer stormer den lille by, falder Tine mere og mere for den mand, hun ikke kan få.
“Da skovriderens kone bliver sendt i sikkerhed i København, beder han i stedet Tine om at flytte ind. Og det udvikler sig selvfølgelig i en retning, som ingen af dem er i stand til at kontrollere,” fortæller Line om sin rolle.
“Tines forelskelse er jo så altomsluttende, at krigens katastrofer ikke er det eneste, der fylder noget hos hende. Hendes begær efter ham bliver også altoverskyggende – og altødelæggende.”
Hvem der ender med at blive de virkelige ofre i Tine, må man naturligvis vente med at finde ud af til premieren.
Et stjerneskud
Titelrolleindehaveren, Line Nørholt, er et ægte stjerneskud på den aalborgensiske teaterscene, og trods sin korte tid på Aalborg Teater er rollen som Tine allerede hendes anden hovedrolle.
Tidligere på sæsonen kunne vi opleve hende i familieforestillingen Snefald, hvor hun spillede pigen Selma. Men selvom flere personlighedstræk går igen i begge roller, så har forberedelser til at puste liv i dem stadig været vidt forskellige.
“Både Selma og Tine er så stærke, unge piger, der får lagt et kæmpe ansvar på deres skuldre, og der er mange paralleler mellem dem.
Men mens en familieforestilling er meget udadvendt, så har processen med at blive til Tine i stedet tvunget mig til at se mere indad,” siger Line.
“Runar (instruktøren, red.) og jeg har for eksempel arbejdet meget med, hvordan jeg kunne bruge mig selv i forhold til rollen som Tine.
Hvordan ville jeg have det, hvis jeg stod i hendes situation? Hvad vil hun? Hvad er hendes mål?” forklarer Line og fortsætter:
“Resultatet er blevet, at jeg har tilføjet et ekstra skvæt af temperament og stædighed, som måske ikke ligger så meget til mig – men som Tine kaldte på at få.”
Gammel roman i nye klæder
Selvom romanen er fra 1889, så er der ingen grund til at frygte en støvet og søvndyssende historie på scenen. Som altid har Aalborg Teater skruet og moderniseret på alle de parametre, hvor det gav mening – uden at gå på kompromis med den originale historie.
“Herman Bang har jo skrevet meget i replikker, så vi er meget loyale overfor romanen. Til gengæld har instruktionen været meget moderne og musikken, der også er en stor del af forestillingen, bliver også noget helt særligt,” siger Line, og slutter:
“Man kan sige, at vi har arbejdet med det gamle på en ny måde. Selvom det er gamle ord, så er det også friskt og fedt – og vi glæder os helt vildt til at dele det med resten af Danmark.”