Premiere på Aalborg Teater: Historien om Hedda Gabler er mere aktuel end nogensinde

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Feminisme og den generelle kvindekultur har næsten aldrig været mere oppe i tiden end lige nu.

Stærke kvinder står frem med deres syn på livet, samfundet og alt der i mellem; og inden længe kan du opleve én af de helt store på Aalborg Teaters scene.

Det er Henrik Ibsens Hedda Gabler, der meget snart indtager de skrå brædder – og med sig under armen har hun en af teaterhistoriens helt store klassiske dramaer (af samme navn), hvor netop kvinderollen er i fokus.

Apropos kvinderollen, så bliver det også ét af teatrets egne fremtrædende kvinder, der skal bære rollen som den usympatiske Hedda – Bolette Nørregaard Bang.

“Hedda er på mange måder en antiheltinde med mange mørke sider, der gør, at hun er svær at holde af,” fortæller Bolette om sin kommende rolle, og fortsætter:

“Men de mørke sider har vi allesammen – det kender jeg da også fra mig selv. Heddas manipulerende, jaloux og destruktive sider er bare forstørret op i et format, der giver hende endnu mere karakter.”

Historien om Hedda Gabler starter, da det nygifte par – Hedda og Jørgen – kommer hjem fra deres bryllupsrejse.

Her starter Heddas tvivl for alvor: Var det det rigtige at gifte sig med den gode og ordentlige mand, når hendes hjerte jo mest af alt banker for Jørgens diametrale modsætning, Ejlert?

“Før Jørgen var Hedda kærester med Ejlert Løvborg. En klog og fordrukken mand, der gav hende lidenskab, men ingen tryghed. Derfor valgte hun Jørgen – et valg, som hun nu fortryder,” forklarer Bolette.

Herefter starter den dødsdans, der kommer til at kendetegne forestillingens udvikling. Hedda mister grebet om både sig selv og sin skæbne – og dét får fatale følger.

Foto: Allan Toft

En spændende udfordring

Rollen som Hedda Gabler bliver Bolettes første egentlig hovedrolle, og hun har da også brugt en masse tid og energi på at komme helt tæt på hende.

“Hedda har været en rigtig spændende udfordring for mig, da hun virkelig er en kompleks personlighed.

Hun er en kvinde, der er fanget i sig selv, så jeg har fundet meget inspiration i andre, der på den ene eller anden måde har været det samme. Både kunstnere, musik og stemninger,” siger Bolette, og uddyber:

“I min research har jeg fundet meget inspiration i kvinder, der tør at gå deres egne veje – det gør Hedda også. Og på den måde er hun meget inspirerende.

Hun kæmper for at bryde ud og siger præcis, hvad hun mener, hvilket både gør hende stærk ,men det gør det samtidig også svært for hende at leve i den verden, hun er en del af.

Hun fungerer på en anden måde end andre, og det er der ikke rigtig plads til.”

Foto: Allan Toft

Et levende billede på menneskets mørke sider

Selvom Hedda Gabler ganske vist har rødder helt tilbage i 1891, er hun måske alligevel mere aktuel end nogensinde før.

“Hedda er jo faktisk en ret moderne kvindefigur. Da stykket kom frem var hun en skurk, et skræmmebillede af en frygtelig kvinde, man ikke forstod.

I dag er hun på mange måder mere forståelig, fordi hun repræsenterer de forbudte følelser, som vi jo alle har,” siger Bolette.

“Jeg tænker, at man som både mand og kvinde kan spejle sig i hende, fordi hun netop er et levende billede på menneskets mørke sider – som mange af os ikke så ofte viser.

De fleste kender nok det at være i kamp med sig selv, fordi man måske har rodet sig ud i noget, man troede, ville gøre én glad, men så var det ikke det rigtige alligevel. Og hvad gør man så?” siger hun.

Det er netop det spørgsmål, som Hedda forsøger at kæmpe sig igennem i takt med historiens udvikling.

Blev klogere på sig selv undervejs

Ifølge Bolette bliver Hedda Gabler på mange måder en god mulighed for at blive klogere på sig selv og at se sine egne forskellige personlighedstræk i de forskellige roller. Også i de “forkerte”.

“De mange roller i forestillingen repræsenterer samtidig en helt masse sider af mennesket, som de fleste nok kan genkende.

Jørgen er tryghed og ambitioner, Brak er mørket og det seksuelle, Ejlert er poesien og kærligheden – alle ting, der også er en del af Hedda afhængig af, hvem hun er sammen med. Og sådan gør vi jo nok også alle; indtager forskellige roller i forskellige relationer,” forklarer Bolette.

”Dermed bliver forestillingen en rigtig god måde for os at blive konfronteret med både vores gode og dårlige sider, der forhåbentlig kan lægge op til selvrefleksion.” slutter hun.

Hedda Gabler spiller på Store Scene fra lørdag d. 26. september og frem til d. 24. oktober.

Køb dine billetter her