Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Tre medaljer rigere: Aalborg-restauratører vinder store priser i USA

Af Emil Kjær Jørgensen

El Mariachi er hele byens mexikanske gastropub, hvor parret Claus Seier Carstensen og Gitte Schrøder Christensen siden 2016 har langet mexikanske specialiter og lækre drikkevarer over disken.

El Mariachi har fra starten markeret sig som en af byens absolut bedste cocktailbarer, og det skyldes ikke mindst Claus’ evner inden for den ædle kunst at lave en god cocktail (eller to).

Claus er anerkendt som en af landets absolut bedste bartendere, og han har høstet store priser ved flere internationale turneringer.

Men den hjertevarme gastropub i hjertet af Aalborg, gemmer ikke kun på hyggelig livemusik, mad, specialøl og innovative cocktails.

For bag baren brygger Claus og Gitte også på et vildt iværksætter-eventyr under navnet: Seiers Scandinavian Bitters.

Et marked på over 2 mia. dollars indtages

At kalde Claus for en cocktail-nørd er en underdrivelse, og El Mariachi-parrets nye erhvervseventyr tager derfor – naturligvis – også afsæt i cocktails.

For da Claus i 2018 skulle deltage i endnu en cocktailkonkurrence manglede han en citron-bitter for at fuldende sit bidrag.

“Jeg kunne simpelthen ikke finde nogen, der smagte godt nok, og det irriterede mig helt vildt,” forklarer Claus.

Derfra var der ikke langt fra tanke til handling, og El Mariachis bar lignede i flere uger et mindre kemilaboratorium, mens Claus prøvede at fremtrylle den helt rette bitter.

Og det lykkedes – nærmest til perfektion.

“Til konkurrencen fik jeg virkelig meget ros, og det gav mig virkelig blod på tanden, for jeg havde tydeligvis ramt et eller andet,” forklarer han.

Hvad er en cocktail bitter?

En cocktail bitter er en aromatisk koncentreret alkoholisk væske, der bruges i små mængder til at tilføje komplekse smagsnoter til cocktails.

Bittere kommer i forskellige smagsvarianter, såsom citrus, urter, krydderier og blomster, og de bruges ofte til at balancere søde, sure og bitre elementer i en drink.

Claus Seier beskriver det selv som “cocktailens krydderi”

Gitte og Claus begyndte derefter at undersøge bitter-markedet, og efter lidt research fandt de ud af, at netop dette udgør 2,1 milliarder dollars … alene i USA.

“Det gjorde os naturligvis lidt ekstra nysgerrige,” siger Gitte med et grin.

“And the rest is history” fristes man næsten til at skrive, for siden da er det gået stærkt for Claus og Gitte nye iværksættereventyr.

Tre medaljer rigere: Aalborg-restauratører vinder store priser i USA

Klar til at producere til hele verden

Nu skriver vi 2024, og Seiers Scandinavian Bitters er nu oppe på at lave 12 forskellige bitter med smage som kakao, timian, rosmarin, lakrids og grapefrugt.

De ansatte på El Mariachi slipper for at dele plads med Claus’ eksperimenter, for Gitte og Claus har omdannet landstedet Kvisselholt i Dronninglund til Seiers Scandinavian Bitters nye hovedsæde.

“Vi kan vist godt sige, at vi er gået all in. I Dronninglund har vi masser af plads til både produktion og kontorfaciliteter,” siger Gitte.

Det hele unikke ved Seiers Scandinavian Bitters er, at ingredienserne er håndplukket af urter, krydderier og frugter – der udelukkende er økologiske.

“De første bitters jeg lavede, var ikke med økologiske ingredienser, men vi kunne simpelthen smage, at økologiske ingredienser gjorde en kæmpe forskel for det færdige produkt. Vi er det eneste bitter-firma i verden, der udelukkede bruger økologiske produkter.

Derudover er vores bitters også uden tilsætningsstoffer og sukker,” fortæller Claus.

Det bedste produkt på markedet?

Seiers Scandinavian Bitters vinder allerede stor anerkendelse i miljøet i Danmark, hvor anerkendte steder som Ruths Hotel og Nimb i København bl.a. bruger deres bitters.

Seiers Scandinavian Bitters er lige på nippet til for alvor at slå igennem i USA, hvor der altså potentielt venter et millard-marked på deres unikke produkt.

Det skyldes ikke mindst, at tre af Seiers Bitters strøg helt til tops til den største vin- og alkoholkonkurrence i USA, “Wine and Spirits Wholesalers of America: Wine & Spirits Tasting Competition”

Konkurrencen fandt sted i selveste Las Vegas, hvor Claus og Gitte løb med en guldmedalje for deres lakrids-bitter, og to sølvmedaljer for henholdvis Lime og Kakao.

Tre medaljer rigere: Aalborg-restauratører vinder store priser i USA

“Selvom det er flere måneder siden nu, kan vi nærmest stadig ikke få armene ned. Det har virkelig åbnet nogle døre og skabt en del opmærksomhed i miljøet,” siger Claus.

Det Vilde Vesten skal indtages

Men det er ikke bare lige sådan at indtage USA med et nyt – og banebrydende – produkt.

“Vi er oppe imod nogle kæmpe spillere, og det kræver benhårdt arbejde at få en fod indenfor. Men vi ved, at vi har det bedste produkt, som mange profesionelle i branchen sværger til, så vi er klar til at tage kampen op,” siger Gitte.

Lige nu handler det for Gitte og Claus om “netværk, netværk, netværk”, som de selv udtrykker det.

“Vi har været i USA otte gange det seneste år for at deltage i messer og finde de helt rette samarbejdspartnere, og vi har drukket mange cocktails med mange forskellige mennesker. Det er på mange måder Det Vilde Vesten,” siger Claus med et grin.

Lige nu fordeler Gitte og Claus deres tid mellem El Mariachi og det nye iværksættereventyr.

“Det er ikke ligefrem en 37-timers arbejdsuge, vi har kørt de seneste par år, og det er selvfølgelig hårdt med to forretninger.

Vi har heldigvis helt fantastiske medarbejdere her på El Mariachi, der yder en stor indsats, når vi er væk,” afslutter Gitte.

Du kan følge Seiers Scandinavian Bitters her.

Del artikel

Andre læser også