Aalborg-par startede hjemme i stuen: Nu har de erobret hele landet

Skrevet af: Michael Qureshi
Ann-Louise har stor succes med luksusbaby.dk
Ann-Louise har stor succes med luksusbaby.dk

Det startede hjemme i stuen en dag i 2014. Aalborg-parret Ann-Louise Christine Aasted og Morten Kjær havde erhvervet sig en billig printer i Netto og fået bygget en webshop, som bare kunne det mest basale.

Da luksusbaby.dk den dag åbnede havde hverken Ann-Louise eller kæresten Morten overhovedet regnet med, at deres forretning ville erobre Danmark med stormstyrke.

På førstedagen landede de 77 bestillinger, hvilket fik ham der havde bygget webshoppen til at tro, at de bare sad og lavede en masse test-ordrer.

”Det er sjovt at tænke tilbage på, at vi stod der i stuen, som var fyldt med en masse papkasser og så pakkede ordrerne. Vi havde slet ikke regnet med en så massiv interesse til at begynde med. Vi fik så travlt, at vi ikke kunne nå at hente tvillingerne den dag,” fortæller Ann-Louise.

På den front var der dog ingen grund til panik, da parrets tvillinger Noor og Naia blev passet hos Ann-Louise’s mor, der også er børnenes dagplejemor.

En uvurderlig støtte i en hektisk hverdag, som både Ann-Louise og Morten formulerer det.

Interviewet, her lidt over et år efter, foregår et helt andet sted end hjemme i parrets stue.

Luksusbaby.dk har nu fået et kæmpe lager på Gasværksvej ude ved havneområdet i Aalborg. Her holder giganter som Telenor og KMD også til, og med det tempo webshoppen har, så kan luksusbaby.dk også blive giganter inden for børnetøj.

De forhandler ikke kun til babyer men også til større børn.

De har allerede lejet et fjernlager mere, og der er nærmest ikke personale eller timer i døgnet nok til at håndtere kundernes efterspørgsel.

Luksusbaby ser ud til at have ramt et hul i markedet på børnetøj online, hvor de efterhånden har samlet nogle af de hotteste mærker som Hugo Boss, MarMar, Tommy Hilfiger og til efteråret Ralph Lauren.

I begyndelsen var det noget af en udfordring at få lov til at sælge mærkerne som helt nystartet webshop.

”Det var svært i starten. Men så var jeg bare vedholdende. Reagerede de ikke, så skrev jeg bare fire gange mere til dem. Nu er det vendt. Nu er vi pludselig blevet nogle af de allerbedste kunder, hos dem vi plagede i begyndelsen,” forklarer Ann-Louise.
Hun er en ildsjæl, og det mærker man tydeligt i løbet af interviewet. Hun sidder både med sin computer og telefon foran sig, mens hun snakker. For kunderne er vigtigst for hende. Derfor har Luksusbaby også noget så ekstraordinært som kundeservice fra klokken 7 om morgenen til 23 om aftenen.

Webshoppen blev i første omgang etableret for, at Ann-Louise kunne gå ned i tid på sit daværende job. Så hun kunne være mere fleksibel i forhold til tvillingerne.

Morten, der til daglig er urobetjent i Nordjyllands politikreds, var med på at give en hjælpende hånd. Nu er det pludselig blevet sådan, at Morten jonglerer med to fuldtidsjob hos både Luksusbaby og i politiet.

”Kollegerne kalder mig Mr Luksusbaby. Men jeg kan da se, at de eller deres bedre halvdele handler på vores webshop, så de synes nok i bund og grund, at det er meget godt. Det er også sådan, at vores firmahold i politiet er sponsoreret af Luksusbaby, så det er da ret sjovt,” fortæller Morten og griner.

Aalborg luksusbaby
Ann-Louise og Morten i det store lager i Aalborg

Han forklarer, at det giver ham en masse værdi at arbejde begge steder.

”Jeg synes, det er en skøn kombination. Hvis jeg udelukkende var betjent, så var der måske en fare for at blive lidt mavesur med årene. Jeg synes, at begge jobs giver hver deres afbræk. Det er også fantastisk at arbejde sammen med sin kæreste. Jeg står så mest for økonomi, personalesamtaler og markedsføring,” forklarer Morten.

Det er Ann-Louise, der har bygget Luksusbaby op til at være en trendsætter, og webshoppen nævnes ofte, når de helt store børnemagasiner anbefaler butikker at handle i.

Men hvad er hemmeligheden bag at nå over 30.000 følgere på Instagram og knap 27.000 på Facebook med tonsvis af ordrer dagligt?

”Det startede med, at jeg var træt af, at der ikke var noget på nettet med udelukkende god smag til børn. Mange havde måske nogle af de gode mærker, men så var der også alt muligt andet i en helt anden billig kategori. Der manglede et sted, hvor der var god smag over hele linjen,” lyder det fra Ann-Louise.

Især de sociale medier har bidraget enormt til væksten på webshoppen.

”Instagram har især været en vigtig faktor til vores succes. Men jeg synes ikke, at vi spammer vores kunder med nye vilde tilbud eller alle mulige kampagner. Faktisk har vi kun haft 15 procents rabat som det største tilbud. Det var den dag, vi åbnede, og da vi i år fejrede et års fødselsdag, lyder det fra business-kvinden fra Aalborg.

Det succesfulde par bag Luksusbaby er sandelig ikke kommet sovende til succesen. De fortæller selv, at de nok bruger i omegnen af 100 timer om ugen på arbejde.

”Jeg har været kompromisløs. Hvis vi eksempelvis har prioriteret en aften sammen med nogle venner, så må jeg i stedet svare mails 2.30 om natten. Vi har ikke haft ferie i to år. Der er blevet knoklet, og det er kun sket to gange, hvor en bestilling ikke er kommet afsted samme dag. Pakkerne skal bare afsted, og det ved medarbejderne også. Om vi så skal køre personligt efter posten,” forklarer Ann-Louise.

Luksusbaby Aalborg
Der er masser af lækre luksusvarer til børn på luksusbaby.dk

Men nu hvor der er så meget fokus på andre børn i Luksusbaby, så kunne man frygte, at det omvendt gik ud over kvalitetstid med deres egne børn. Men det er ikke tilfældet, lyder det enstemmigt.

”Vi har tilpasset vores liv sådan, at så måske ikke har så travlt om morgenen som andre familier. Eller vores børn er lidt længere oppe end de andres børn. Så står de måske lidt senere op. Vi ser ikke så firkantet på det, at vi skal være hjemme på samme tidspunkt som alle andre forældre. Vores børn mærker stadig et nærvær, fordi Morten og jeg er gode til at supplere hinanden, forklarer Ann-Louise.

”Og så har vi en bedstemor vi ikke kunne undvære. Ann-Louises mor har været vores redningsplanke i det her projekt. Nu skal børnene så til at gå i børnehave efter sommerferien, men det løser vi også, forklarer Morten yderligere.

Til sommer kommer også en længe ventet ferie til familien.

”Vi tager på forlænget weekend til Disneyland,” siger Ann-Louise og smiler.

For Luksusbaby er bare ikke som de andre.

Fem spørgsmål om Aalborg

Yndlingsbutik:

(Morten)
Vangsgaard tøjbutik – super at komme ind og de ved stort set hvad jeg skal bruge. Specielt deres ansat, Henrik

Yndlingsrestaurant: 

Restaurant: Pingvin – skøn Tapas omgang.

Yndlingshygge:

Følger lidt dem vi er med og tilpasser os.

Favoritsted:

Zoo

Det bedste ved Aalborg:

Er den jyske mentalitet men samtidig storbyens dynamiske kræfter.

Tjek luksusbaby ud her

Fik du læst om Dorte, der har åbnet en ny lækker Deli i Aalborg?

Droppede direktør-job i Arla: Nu har Dorte åbnet lækker Deli i Aalborg

 

 

Kom helt tæt på historien: Museum åbner pop-up udstilling på Budolfi Plads

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Gennem de sidste par år har en af Aalborgs centrale pladser været igennem voldsomme forandringer, og en helt ny Budolfi Plads har taget form.

Under byggeprocessen har arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum fået lov til at kigge med, og selvom de kun har udgravet mindre områder af pladsen, så er der dukket mange flotte fund frem.

Og nu rykker historien ud af museet og ind på pladsen. Det sker lørdag 16. november, når museet i tæt samarbejde med Budolfi Plads A/S åbner en udstilling med Budolfi-fund netop der, hvor de mange fund er gjort.

Det skrivre Nordjyllands Historiske Museum i en pressemeddelelse.

”En vores fornemste opgave som museum er at formidle historien til publikum. Men der er ingen, der siger, at det kun skal foregå på selve museet.

Det kan også være det sted, hvor tingene blev fundet, fordi det tilfører en ekstra dimension til fortællingen om fortidens aalborgensere,” siger Lars Christian Nørbach, museumsdirektør for Nordjyllands historiske Museum.

Også bygherre Budolfi Plads A/S er glade for samarbejdet, som har resulteret i den nye udstilling.

”Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Nordjyllands Historiske Museum gennem hele byggeperioden, og vi har fulgt udgravningerne og de spændende fund meget tæt.

Det gode samarbejde og naboskab vil vi gerne fortsætte, og en pop-up udstilling er en god platform til at formidle information og historien om fundene fra byggeperioden,” udtaler Mikkel Højsleth fra Budolfi Plads A/S.

Arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum har de seneste par år udgravet mindre områder af Budolfi Plads ifm. anlæggelsen af den nye plads. Fundet at blandt andet et grubehus fra vikingetiden har rykket ved det sted, hvor Aalborg by opstod for mere end 1000 år siden.
Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Ridderspore og kniv

Under byggefasen har arkæologerne fundet spor af blandt andet huse og værksteder fra både vikingetiden og middelalderen – blandt andet et skomagerværksted fra slutningen af 1300-tallet.

Et andet levn fra fortidens mennesker på Budolfi Plads, som kan ses i den nye udstilling, er en velbevaret kniv fra 1300-tallet. Den er lavet af jern og har et skaft af ben. Den er fra før gaflen blev almindelig, og fortæller om en tid, hvor alle havde sin egen personlige kniv, som man brugte, når man spiste.

Blandt fundene, der vises frem i Budolfi-udstillingen, er også en spore fra 1300-tallet, som var en del af krigerelitens udstyr.

Når middelalderens adelige, beredne kriger pakkede sin hest ind i rustning, var det nødvendigt med sporer, for at hesten kunne mærke rytterens anvisninger. Den fundne spore er af en type, der blev brugt i 1200- og 1300-tallet – en periode, hvor flere kæmpede om kongemagten i Danmark. Fundet af sporen indikerer, at også Aalborg var ramt af disse urolige tider.

En særlig aalborgenser træder frem af fortidens skygge

I udstillingen kan man også se et segl. Eller rettere selve seglstampen, som ejeren har brugt, når han skulle sætte sit segl på et dokument.

Seglstampen blev fundet ved resterne af et hus og et latrin fra 1400-tallet, og den har været brugt til at underskrive dokumenter med. Den latinske inskription afslører, at det har tilhørt en mand ved navn Nicolaus.

Og det betyder ifølge arkæologerne, at huset efter al sandsynlighed har været beboet af netop denne Nicolaus.

Arkæologerne fra Nordjyllands Historiske Museum har fundet mange enkeltgenstande på Budolfi Plads. Blandt andet denne særdeles velbevarede kniv fra 1300-tallet. Den er lavet af jern og har et benskaft. Kniven er fra før gaflen vandt indpas, og stammer fra en tid, hvor bestikket bestod af en personlige kniv, som blev brugt, når man spiste. Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Det er ifølge arkæologerne sjældent, at man kan knytte rester af et hus fra senmiddelalderen til en bestemt person. For den Nicolaus, der nævnes på seglstampen, kender vi også andre steder fra.

Skriftlige kilder fra den tid omtaler nemlig en Nicolaus Hanssøn, der i 1491 blev medlem af det eksklusive selskab i Guds Legemeslav, der var en social forening for byens spidser. Og det er sandsynligt, at seglet har tilhørt netop ham.

Ud over seglet, er der fundet tre pilgrimsmærker, som var datidens form for souvenirs, som man hjembragte efter rejser til religiøse steder. De har formentlig alle tilhørt denne Nicolaus, og de kan alle tre ses i udstillingen sammen med seglstampen.

Både seglstampen og pilgrimsmærkerne samt medlemskabet af Guds Legemslav fortæller os, at Nicolaus var en mand af et vist økonomisk og socialt format.

At han har haft et segl, vidner om, at han haft brug for dette i det daglige. Det peger i retning af en større købmands- eller håndværkervirksomhed med forbindelser til den store verden udenfor Aalborg.

Selv små genstande kan rumme en stor historie. Sejlstampen her blev fundet i resterne af et hus fra middelalderen (sidste halvdel af 1400-tallet), og det har blandt andet været med til at identificere ejeren af huset. Pilgrimsmærker fundet samme sted understreger, at ejeren – en Nicolaus Hanssøn – har været en berejst herre. Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Åbner lørdag 16. november

Sammen med museets genstande kan man se arkivbilleder af Budolfi Plads udlånt af Aalborg Stadsarkiv samt billeder og video fra selve byggeprocessen.

Pop-up udstillingen er indrettet i et af butikslokalerne med indgang fra Budolfi Plads. Adressen er Budolfi Plads 14, 9000 Aalborg.

Den åbner lørdag 16. november, og der er åbent hver dag i tidsrummet kl. 9.00-17.00. I første omgang kan den ses til og med fredag 31. januar 2020.

Lækre biler til særpriser: Kæmpe Brugtbils Festival med kendte mærker i weekenden

Skrevet af: Redaktionen

Det er ikke så tit, at man kan få en Audi, Golf, Passat eller Skoda til en særpris.

Men i den kommende weekend lørdag d. 16. november og søndag d. 17. november inviterer bilhuset Semler Retail på Ny Kærvej til stor Brugtbils Festival. Fra klokken 11-16 begge dage.

Her kan man få særligt gode priser på de tre kendte mærker Audi, Volkswagen + Volkswagen Erhverv og Skoda.

De kører skarpe priser på deres brugte biler + GRATIS undervognsbehandling på alle brugte biler solgt denne weekend, og ugen efter.

Ender man med at købe en brugt bil derude i weekenden deltager man automatisk i lodtrækningen om et gavekort på 4000,- til et spaophold.

Derudover er der også en anden konkurrence, som alle kan deltage i, hvor man kan vinde et gavekort på 1000 kr.

Gratis pølser, balloner og sodavand

Udover bilerne er der andre gode grunde til at kigge forbi og man kan let tage hele familien med. Der er nemlig sørget for pølsevogn, der deler GRATIS pølser ud, samt sodavand.

Desuden er der balloner til børnene.

Blandt helt skarpe tilbud kan man bl.a. købe en Audi A3 30 TDI Sport Limited Sportsback S Tronic der kun har kørt 8.000 kilometer til 310.000 kr.

En Audi A6 2,0 TDI 190 Ultra Avant S Tronic med 101.000 kilometer på tælleren står i 335.000 kr. Så altså meget bil for gode penge.

En Skoda Fabia 1,0 TSI 95 Ambition Combi der har kørt 3.000 kilometer kan man købe 175.000 kr.

Se flere tilbud på dette link Brugtbil Festival

Hvad: Brugtbil Festival
Hvor: Ny Kærvej 47
Hvornår: Lørdag & søndag d. 16 og 17. november
Klokken 11-16 begge dage

Ugens tip: Grillen Burgerbar laver den ultimative andeburger

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker at forkæle jer med de bedste nyheder fra verdens fedeste by, og nu er vi klar med endnu et tiltag, som forhåbentlig får jer til at udnytte endnu flere af de mange lækre kulinariske sager, som byens madsteder byder på.

Ugens Tip er en stor succes på vores søstermedie MigogKbh, hvor redaktionen tipper om alt fra gourmet-pita, lækkert kaffe, smørrebrød og varm chokolade.

Det er vi nu også klar med her på MigogAalborg, og Ugens Tip er et højaktuelt og indbydende ét af slagsen.

Den ultimative andeburger

Vi har før skrevet om Grillen Burgerbars geniale julefrokost-koncept, hvor flæskesteg, kartofler og sovs er byttet ud med burger og bajere.

Hovedingrediensen i julefrokosten er burgeren Grill De Canard, som er deres bud på den ultimative andeburger med rødkål, sprøde flæskesvær og Confit de Canard.

Men den greasy andeburger er ikke kun gæst til julefrokosten, for den findes nemlig også på menukortet i en begrænset periode.

Sidste år kunne burgeren kun bestilles i perioden 1.-23. december, men på grund af stor efterspørgsel har de i år valgt at sætte burgeren på menuen allerede d. 8. november og helt frem til 31. december.

Det virker altså til, at Grill De Canard er ved at blive et decideret julehit, og det så vi som den perfekte andledning til lige at lave en lille tester.

Derfor satte vi GPS’en til Ved Stranden 1 og satte os for at lave en lille andmeldelse af den populære burger.

ANDmeldelse af Confit De Canard

Confit de Canard består som beskrevet af confiteret and, rødkål, flæskesvær og er smurt med Grillen’s mayo.

Kender du endnu ikke til confiteret and, fortjener du næsten at blive kogt i dit eget fedt … for det er netop, hvad andekødet er gået igennem for at blive så mørt, at du kan spise det uden gebis.

Det gik ikke længe fra vi andkom til den fristende burger stod foran os.

Efter kyndig vejledning fra tjeneren valgte vi at supplere burgeren med ekstra and og flæskesvær til 25. kr. ekstra (… for hvorfor ikke?!) og så en gang pickles (+ 5 kr.), som skulle være et tiltrængt syrligt indspark til de mange tunge elementer i burgeren.

Kombinationen af det fede og møre (!) and, den let-syrlige rødkål, mayo’en og brioche-bollen var virkelig lækker!

Men vores klare holdning er, at du ligeså godt kan gå all in og bestille den med ekstra kød og pickles, for det gjorde den samlede smagsoplevelse helt suveræn.

Du vælger selvfølgelig at bestille Confit De Canard som menu (129 kr.), hvor du kan vælge mellem Curly Fries, Fries, Cheese Fries (+10 kr.), Oh My Fries (+20 kr.) eller Sweet potato fries (+10 kr.).

Dertil får du også en valgfri mayo, og her faldt vores valg naturligvis på den hjemmelavede Bearnaise mayo … det var simpelthen for fristende ikke lige at prøve kombinationen af confiteret and og bearnaise sauce.

Spoiler alert: Det fungerer selvfølgelig glimrende!

Den samlede pris for oplevelsen landede på 159 kr. og så tør vi godt garantere, at du ikke går sulten derfra.

Hvad: Grill De Canard (Andeburger med rødkål, sprøde flæskesvær og Confit de Canard)
Hvor: Grillen Burgerbar
Hvornår: Frem til 31/12
Pris: Burger: 109 kr. (både i restauranten og takeaway) Menu: 129 kr (Ekstra and og flæskesvær: 25 kr., Pickles: 10 kr.)