Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aalborg-kæmper i nyt partnerskab: Vil styrke detailhandlen i byen

Af Michael Qureshi
Direktør for Aalborg City Flemming Thingbak (venstre) og erhvervschef i Business Aalborg Tonny Thorup
Direktør for Aalborg City Flemming Thingbak (venstre) og erhvervschef i Business Aalborg Tonny Thorup

Alene i Aalborg midtby er der 7.000, som arbejder i detailhandlen, og butikkerne omsætter samlet set for 8 milliarder kroner om året.

For at skubbe yderligere til udviklingen i detailhandlen og sikre mod konkurrence fra den voksende online-handel har en række store spillere i Aalborg slået pjalterne sammen i et nyt fællesskab.

For netop at styrke byen og detailhandlen i Aalborg og blive bedre til at samtænke events, kulturelle arrangementer, restaurationsliv, turisme og detailhandel har Aalborg Kommune sammen med Aalborg City, Dansk Erhverv, HK Handel, Aalborg Handelsskole, Aalborg Universitet og VisitAalborg indgået et partnerskab om fremtidig udvikling af detailhandlen.

Midtbyens butikker er vigtige for Aalborgs DNA

Målet for alle er at understøtte udviklingen i butikkerne, gribe mulighederne i nethandel og gøre Aalborg til en endnu mere attraktiv shoppingby.

“Butikkerne i midtbyen er en vigtig del af Aalborgs DNA. De giver liv til midtbyen, og uden populære shopping muligheder havde vi ikke den fremgang i café- og restaurationslivet, som vi også mærker,” fortæller direktør i Aalborg City, Flemming Thingbak.

“Det, at alle aktører inden for detailhandel er repræsenteret i partnerskabet, gør, at vi alle får en større forståelse for hinandens synsvinkler og måde at gøre tingene på. Jeg mener, at det er super vigtigt at få shopping og kultur til at gå hånd i hånd for på den måde at differentiere os fra nethandel,” fortsætter Flemming Thingbak.

Et meget konkret resultat af detailhandels-partnerskabet er beslutningen om at ansætte en Commercial Brand Manager fra januar 2018.

Stærk profil hentet

Valget er faldet på Peter Bertelsen, som har en stærk detailbaggrund fra bl.a. Arctic Group, hvor han senest har været Chief Commercial Manager.

“Det er vigtigt med en attraktiv og livlig bymidte med butikker, restauranter og caféer, som appellerer til enhver smag”, fortæller erhvervschef i BusinessAalborg, Tonny Thorup.

“Byens detailhandel er på mange måder byens ansigt udadtil, og derfor er et velfungerende butiksliv helt afgørende for Aalborgs attraktivitet over for indbyggere, turister, tilflyttere, studerende m.fl. Derfor er det vigtigt, at vi samler detailhandlens aktører, finder fælles mål og skaber synergi gennem vores samarbejde,” fortsætter han.

Del artikel

Andre læser også