Aalborg hittede på London-messe: Derfor kommer der flere turister i 2017

Skrevet af: Michael Qureshi
Dreamworksfilmen
Dreamworksfilmen "Trolls" er et stort hit i udlandet, og de var derfor også med på WTM-messen for at repræsentere Danmark

Af Kathrine Larsen

Vi er lykkelige i Aalborg. Det har vi papir på.

Aalborg er af Europa Kommissionen blevet kåret som Europas lykkeligste by ifølge en undersøgelse, der blev offentliggjort tidligere på året. På andenpladsen lå København placeret.

Det er noget, der er blevet lagt mærke til i hele verden. Alt peger også i retning af, at interessen for “den glade by” veksles til endnu flere turister i Aalborg i det kommende år.

Cathrine Billund Kallehauge, som er Ferieturismechef hos VisitAalborg, har bestemt også lagt mærke til den stigende interesse for Aalborg.

Sammen med VisitAalborg deltog hun for nylig i World Travel Market i London, som er en af rejsebranchen største messer.

Der deltager ingen forbrugere; det er udelukkende business to business, der er fokus på, hvilket betyder at organisationer som VisitAalborg er i stand til at lave aftaler og skabe kontakter med andre organisationer og virksomheder i hele verden.

VisitAalborg og Cathrine Billund Kallehauge oplevede at Danmark og Aalborg var populære i hele verden.

På trods af at messen blev besøgt af virksomheder og organisationer fra hele verden, blev VisitDenmarks stand, som VisitAalborg var en del af, populært besøgt.

”Et er når man står på messen og har nogle aftaler og får talt med de mennesker, man gerne vil have fat i. Men så kommer der også mange andre hen: Jeg kommer fra Kuwait, og vi har mange som er vilde med Skandinavien. Vi vil gerne kunne tilbyde noget mere på Skandinavien.

Så kommer der lige pludselig en fra Kina, Abu Dhabi eller Florida. Så på den måde er det ikke kun det engelske marked, når man er på World Travel Market. Det er egentlig meget bredere”, fortæller Cathrine Billund Kallehauge om de forskellige besøg deres stand fik.

Det der især tiltrak de mange forskellige lande var som sagt den danske ”happiness”. Ord som ”hygge” er ofte ord, der bliver brugt til at beskrive den danske kultur.

Også den lille Lykketrold fra Gjøl var med på messen. Den var yderligere med til at trække nysgerrige folk til, der kunne genkende trolden fra den nye Dreamworks-film ”Trolls”.

Lige nu har Aalborg en helt unik position i rejsebranchen, da folk er meget interesseret i at opleve den danske kultur.

”Som mindre by kan vi ligge os i slipstrømmen af, at folk har oplevet København og gerne vil opleve de mindre byer. Det med at vi er en ny destination i Danmark, betyder, at der er mange, der endnu ikke har kendskab til byen, og at vi derfor kan tilføje noget nyt til rejsebranchen”, forklarer Cathrine.

Der er faktisk et navn for lige præcis det tema. Det hedder ”Second Cities” og handler om byer, som ikke er hovedstæder, der blomstrer op og har fuldt tryk på udviklingen af nye virksomheder, den finansielle sektor, uddannelsesmuligheder, infrastrukturen, kulturlivet og ikke mindst turisme-aspektet i det hele.

Aalborg har de sidste år gennemgået en spændende udvikling, der har resulteret i, at byen er blevet mere attraktiv for verdens befolkning. Med den enorme interesse for eksempelvis Aalborg ved London-messen, så burde det udløse endnu flere turister i løbet af 2017.

Antallet af udenlandske studerende i Aalborg øges også konstant. Sidste år modtog Aalborg Universitet 3440 internationale studerende. Tallet har været støt stigende de sidste par år.

Men det kan også ses på bylivet.

Bare inden for de sidste par måneder er der kommet så mange nye spisesteder til, at det har været svært at følge med. Det har både været fine dining men også take away steder.

Musikkens Hus Aalborg
Foto: Musikkens Hus

Den gastronomiske scene er også blevet fulgt af musikscenen, hvor spillesteder som Musikkens Hus, Skråen og Aalborg Kongres & Kultur Center har været gode til at trække store internationale navne til byen.

Læs også: Rekord i Aalborg: Her er ALLE byens nye spisesteder i 2016

Også Aalborgs arkitektur følger godt med, og ligeså gør den komplet transformerede havnefronten.

”Det er et mix af kultur, restaurantliv, museer, shopping-muligheder og arkitekturen, der tiltrækker. Aalborg byder på den gode stemning og en pause fra hverdagen”, forklarer Cathrine Kallehauge.

Størrelsen på Aalborg spiller også ind.

”I Aalborg har vi det hele inde for gå-afstand. Man kan nå at se det hele, når man kommer her som turist, og det er nemt at komme rundt”, fortsætter Cathrine.

Regatta i Aalborg
Aalborg Regatta trak mange lokale men også turister ned til havnen i sommer. Foto: Aalborg Event

Men der er visse udfordringer, byen oplever i forhold til at tiltrække flere turister.

”Det er nødvendigt, vi kigger på vores hoteller. Vi skal se på, hvad vi har, og hvad vi i fremtiden kan få brug for.

Vi kan se, at vandrehjem i København er mere åbne og trendy, og der er plads til fællesskab, og det er noget, vi kan blive bedre til. Vi er i gang med at lave en hotelstrategi, hvor vi kigger på, hvilke produkter der er, så Aalborg kan blive ved med at være interessant”, fortæller Ferieturismechefen.

Men der er også andre udfordringer, der spiller ind.

Vi kan ikke ignorere, at byer som København og Aarhus har visse fordele. Begge byer har flere indbyggere, hvilket betyder at der bare sker mere, og at der er flere spændende tilbud til folket. Så hvordan skal Aalborg kunne konkurrere med det?

”Vi skal blive ved med at slå på de ting, vi er gode til og fortsætte med at videreudvikle byen i vores eget tempo. På den måde skal Aalborg nok blive attraktiv som en second city”, slutter Cathrine Kallehauge af.

Aalborg Lufthavn
Den nye togstrækning mellem Aalborg Lufthavn og midtbyen vil trække flere rejsende ind til byen.

Vi kan kun håbe, den udvikling Aalborg har gennemgået de sidste år fra en industriby til en blomstrende handelsby med et livligt byliv og Europas gladeste befolkning vil fortsætte og vil tiltrække endnu flere turister.

Udvidelsen af Aalborg Lufthavn og den kommende togstrækning fra lufthavnen til byen er bestemt et forsøg på at gøre byen mere tilgængelig for resten af verden.

Fik du læst?

Netto-Akari er kult i Aalborg: Hans bror er kendt fodboldstjerne

Sisto Aalborg
Foto: Instagram – Victor Ibara

 

Sjældent de er til salg: Nu kan du få dit eget byhus i midtbyen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Der er efterhånden masser af boliger til salg i Aalborg, så det er om at finde dem, som virkelig skiller sig ud fra mængden.

Har du også forelsket dig i de små byhuse på de små gader med brosten inde i Aalborg, så er det nu, du skal slå til.

DIT HJEM har nu fået et af disse små hyggelige huse til salg på Peder Barks Gade.

Bo småt og godt

Den hyggelige gade er en af Aalborgs mest unikke gader med stemningsfyldte og charmerende byhuse, som sjældent ses udbudt til salg.

Det stemningsfyldte byhus er 65 kvadratmeter, som er veldisponeret ud på to plan.

Her er en entré, stue, spisestue, køkken, badeværelse, og soveværelse.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Pragtfuld solgård

Hyggen fortsætter ude i den lille sydvest vendte solgård, hvor solen kan nydes på de varme sommerdage.

Her er der også plads til et fire personers havesæt, blomsterkrukker og en grill.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Det skønne lille byhus er blevet udbudt til 2.399.000 kroner, og du kan læse mere og se flere billeder her.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Napa fylder et år i weekenden: Fejrer det med stort fødselsdagsevent

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe

Aalborgs mange caféer og restauranter har det seneste år været igennem en kæmpe opblomstring.

Det er ikke længere nok at kunne servere en klassisk burger, en varm kop kaffe eller en  pastasalat. Aalborgenserne stiller krav til deres caféoplevelse, og det kan både ses og mærkes i den måde, stederne – på trods af deres mange års erfaring – gradvist udvikler sig, og indordner sig markedet.

Men på trods af de mange valgmuligheder, når det kommer til spisesteder i byen, så er der stadig plads til nye børn i klassen.

Det beviser NAPA Lounge i Vesterå, der om ganske få dage kan fejre sin 1 års fødselsdag.

Oplev NAPA til Åbent Hus

Den fejrer de på lørdag fra kl. 13-17 med Åbent Hus for alle interesserede, som blandt andet kan se frem til at møde (og ikke mindst smage på) NAPA’s egne leverandører inden for både vin, øl og mad – imens man nyder tonerne fra det jazzband, der også gæster de lækre lokaler på dagen.

Derudover vil der blive serveret forskellige former for fødselsdagslækkerier i form af kanapéer, signaturcocktails, kaffe og kage – og mulighed for at se nærmere på de mødefaciliteter, som NAPA tilbyder på deres førstesal.

“Aalborg har taget rigtig godt imod os, og vi har fået ros til op over skyerne. Derfor vil vi gerne indbyde vores stamgæster såvel som dem, der stadig har til gode at se, hvad huset kan byde på, til en uformel fejring i vores lokaler.” fortæller Mette Jensen, som står bag NAPA.

Læs mere om dagen her.

Endnu skarpere koncept

Caféen i Vesterå åbnede med et brag sidste år og havde store visioner om at blive et hipt sted med kombineret café- og vinbar. Siden har målsætningerne ændret sig – men kun mod at blive endnu skarpere.

“Vores fokus skal stadig være på vores vin, og vi vil gerne kunne give folk en anderledes vinoplevelse, end de kan få andre steder i byen.

Napas indehaver Mette (tv) og restaurantchef Signe

Vi serverer næsten alle vores vine på glas, og fremover vil vi også fokusere på at implementere dem meget mere i vores madretter.” forklarer Mette, og løfter også sløret for, at der også snart vil ske en masse spændende på både mad- og eventfronten.

“De kommende måneder byder på en masse spændende tiltag for NAPA, og vi håber at kunne blive sådan et sted, hvor man gerne vil sidde og hygge sig i mange timer. Det skal være intimt, hyggeligt og med tid til at kræse for den enkelte gæst – uden at det bliver fisefornemt.

Med hensyn til maden, så vil vi gerne strække os mere mod det amerikanske med social dining og forskellige småretter, der kan gå ind og bakke vinene endnu mere op, end vores menukort gør nu.”

 

 

Mange spændende arrangementer i vente

Desuden kan aalborgenserne også godt begynde at glæde sig til efteråret, hvor NAPA på deres 1. sal disker op med den ene spændende smagning efter den anden.

“Vores smagninger bliver planlagt under forskellige temaer; og foruden muligheden for at købe de forskellige flasker med hjem til attraktive priser, så kan vi også tilbyde nogle helt særlige smagsoplevelser, der virkelig kan udvide horisonten.

Vi har allerede en amerikansk vinsmagning i kalenderen, måske en eksklusiv champagnesmagning i december, og generelt flere unikke arrangementer, som vi glæder os meget til at præsentere for Aalborg.” slutter Mette.

WeDoBurgers-kæden solgt: Fortsætter kun med et sted i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Der var fart på burgerkæden WeDoBurgers, da den indtog Århus, Aalborg, Esbjerg og København.

I Aalborg åbnede man endda den første rigtige restaurant med flere siddepladser, og som skulle fungere som kædens Flagship Store.

Desværre går tingene ikke altid, som man drømmer om. Planerne om at være en landsdækkende burgerkæde kunne ikke realiseres, og nu har de oprindelige stiftere solgt den videre.

Det var barnestjernen Danny Kool og partner Christoffer No, der startede WeDoBurgers sammen med Aalborg-investoren Henrik Klindt Petersen.

Ny ejer er fundet

Nu er WeDoBurgers solgt videre til århusianske Akram Palani. Til det siger Danny Kool med det borgerlige navn Daniel Sørensen til MigogAalborg;

“Vi har i noget tid søgt efter den rigtige person til at drive WeDoBurgers videre. Den person har vi fundet i Akram. Han virker til at brænde for WeDoBurgers, så det glæder os, at han er den nye ejer,” fortæller Daniel.

Kun Borgergade fortsætter

Ejerskiftet får den konsekvens, at kun en af de to Aalborg-steder lever videre. Den anden lukkes ned.

“Jeg har altid haft et godt øje til WeDoBurgers og deres burgere, som jeg smagte første gang for et par år siden! Jeg synes, at deres burgere og fritter altid har skilt sig ud fra mængden.

Derfor var jeg ikke i tvivl, da jeg blev spurgt, om jeg ville overtage. Jeg kommer selv til at stå i køkkenet og sikre, at kvaliteten er den samme hver gang. Kvaliteten i produktet er for mig det vigtigst.

Derfor valgte jeg også kun at overtage butikken i Borgergade, da jeg ikke kan være to steder på en gang. Jeg har heldigvis overtaget det meste af deres tidligere fantastiske personale, så jeg og butikken er i gode hænder,” forklarer han til MigogAalborg.

Dermed gik WeDoBurgers fra fem steder i landets fire største byer til nu blot en enkelt i Aalborg.