Aalborg hittede på London-messe: Derfor kommer der flere turister i 2017

Skrevet af: Michael Qureshi
Dreamworksfilmen
Dreamworksfilmen "Trolls" er et stort hit i udlandet, og de var derfor også med på WTM-messen for at repræsentere Danmark

Af Kathrine Larsen

Vi er lykkelige i Aalborg. Det har vi papir på.

Aalborg er af Europa Kommissionen blevet kåret som Europas lykkeligste by ifølge en undersøgelse, der blev offentliggjort tidligere på året. På andenpladsen lå København placeret.

Det er noget, der er blevet lagt mærke til i hele verden. Alt peger også i retning af, at interessen for “den glade by” veksles til endnu flere turister i Aalborg i det kommende år.

Cathrine Billund Kallehauge, som er Ferieturismechef hos VisitAalborg, har bestemt også lagt mærke til den stigende interesse for Aalborg.

Sammen med VisitAalborg deltog hun for nylig i World Travel Market i London, som er en af rejsebranchen største messer.

Der deltager ingen forbrugere; det er udelukkende business to business, der er fokus på, hvilket betyder at organisationer som VisitAalborg er i stand til at lave aftaler og skabe kontakter med andre organisationer og virksomheder i hele verden.

VisitAalborg og Cathrine Billund Kallehauge oplevede at Danmark og Aalborg var populære i hele verden.

På trods af at messen blev besøgt af virksomheder og organisationer fra hele verden, blev VisitDenmarks stand, som VisitAalborg var en del af, populært besøgt.

”Et er når man står på messen og har nogle aftaler og får talt med de mennesker, man gerne vil have fat i. Men så kommer der også mange andre hen: Jeg kommer fra Kuwait, og vi har mange som er vilde med Skandinavien. Vi vil gerne kunne tilbyde noget mere på Skandinavien.

Så kommer der lige pludselig en fra Kina, Abu Dhabi eller Florida. Så på den måde er det ikke kun det engelske marked, når man er på World Travel Market. Det er egentlig meget bredere”, fortæller Cathrine Billund Kallehauge om de forskellige besøg deres stand fik.

Det der især tiltrak de mange forskellige lande var som sagt den danske ”happiness”. Ord som ”hygge” er ofte ord, der bliver brugt til at beskrive den danske kultur.

Også den lille Lykketrold fra Gjøl var med på messen. Den var yderligere med til at trække nysgerrige folk til, der kunne genkende trolden fra den nye Dreamworks-film ”Trolls”.

Lige nu har Aalborg en helt unik position i rejsebranchen, da folk er meget interesseret i at opleve den danske kultur.

”Som mindre by kan vi ligge os i slipstrømmen af, at folk har oplevet København og gerne vil opleve de mindre byer. Det med at vi er en ny destination i Danmark, betyder, at der er mange, der endnu ikke har kendskab til byen, og at vi derfor kan tilføje noget nyt til rejsebranchen”, forklarer Cathrine.

Der er faktisk et navn for lige præcis det tema. Det hedder ”Second Cities” og handler om byer, som ikke er hovedstæder, der blomstrer op og har fuldt tryk på udviklingen af nye virksomheder, den finansielle sektor, uddannelsesmuligheder, infrastrukturen, kulturlivet og ikke mindst turisme-aspektet i det hele.

Aalborg har de sidste år gennemgået en spændende udvikling, der har resulteret i, at byen er blevet mere attraktiv for verdens befolkning. Med den enorme interesse for eksempelvis Aalborg ved London-messen, så burde det udløse endnu flere turister i løbet af 2017.

Antallet af udenlandske studerende i Aalborg øges også konstant. Sidste år modtog Aalborg Universitet 3440 internationale studerende. Tallet har været støt stigende de sidste par år.

Men det kan også ses på bylivet.

Bare inden for de sidste par måneder er der kommet så mange nye spisesteder til, at det har været svært at følge med. Det har både været fine dining men også take away steder.

Musikkens Hus Aalborg
Foto: Musikkens Hus

Den gastronomiske scene er også blevet fulgt af musikscenen, hvor spillesteder som Musikkens Hus, Skråen og Aalborg Kongres & Kultur Center har været gode til at trække store internationale navne til byen.

Læs også: Rekord i Aalborg: Her er ALLE byens nye spisesteder i 2016

Også Aalborgs arkitektur følger godt med, og ligeså gør den komplet transformerede havnefronten.

”Det er et mix af kultur, restaurantliv, museer, shopping-muligheder og arkitekturen, der tiltrækker. Aalborg byder på den gode stemning og en pause fra hverdagen”, forklarer Cathrine Kallehauge.

Størrelsen på Aalborg spiller også ind.

”I Aalborg har vi det hele inde for gå-afstand. Man kan nå at se det hele, når man kommer her som turist, og det er nemt at komme rundt”, fortsætter Cathrine.

Regatta i Aalborg
Aalborg Regatta trak mange lokale men også turister ned til havnen i sommer. Foto: Aalborg Event

Men der er visse udfordringer, byen oplever i forhold til at tiltrække flere turister.

”Det er nødvendigt, vi kigger på vores hoteller. Vi skal se på, hvad vi har, og hvad vi i fremtiden kan få brug for.

Vi kan se, at vandrehjem i København er mere åbne og trendy, og der er plads til fællesskab, og det er noget, vi kan blive bedre til. Vi er i gang med at lave en hotelstrategi, hvor vi kigger på, hvilke produkter der er, så Aalborg kan blive ved med at være interessant”, fortæller Ferieturismechefen.

Men der er også andre udfordringer, der spiller ind.

Vi kan ikke ignorere, at byer som København og Aarhus har visse fordele. Begge byer har flere indbyggere, hvilket betyder at der bare sker mere, og at der er flere spændende tilbud til folket. Så hvordan skal Aalborg kunne konkurrere med det?

”Vi skal blive ved med at slå på de ting, vi er gode til og fortsætte med at videreudvikle byen i vores eget tempo. På den måde skal Aalborg nok blive attraktiv som en second city”, slutter Cathrine Kallehauge af.

Aalborg Lufthavn
Den nye togstrækning mellem Aalborg Lufthavn og midtbyen vil trække flere rejsende ind til byen.

Vi kan kun håbe, den udvikling Aalborg har gennemgået de sidste år fra en industriby til en blomstrende handelsby med et livligt byliv og Europas gladeste befolkning vil fortsætte og vil tiltrække endnu flere turister.

Udvidelsen af Aalborg Lufthavn og den kommende togstrækning fra lufthavnen til byen er bestemt et forsøg på at gøre byen mere tilgængelig for resten af verden.

Fik du læst?

Netto-Akari er kult i Aalborg: Hans bror er kendt fodboldstjerne

Sisto Aalborg
Foto: Instagram – Victor Ibara

 

30 år i byen fejres: Azzurra genåbner med nyt menukort og nyrenoverede lokaler

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen
Maurizio Quattromani
Maurizio Quattromani

Langt om længe er det igen muligt at forkæle sig selv med en tur på restaurant, og én af de restauranter, der i den grad har været savnet, er Azzurra.

Maurizio Quattromani var en af de første i Aalborg til at åbne en restaurant med et rustikt italiensk landkøkken, da han i 1990 for første gang slog dørene op til Restaurant Azzurra i Jens Bangs Gade.

Dét skal selvfølgelig fejres!

I hele juni måned bliver det 30-års jubilæum fejret med en masse godt til ganen, når restaurantdelen Pizza e Vino af Azzurra slår dørene op til en restaurant med både nyt udseende og nyt menukort.

Faktisk har restauranten også fået det lokale navn “Pizza e Vino” ligesom selskabslokalet “L’antipasto” samt en ny og mere iøjnefaldende indgang på hjørnet.

Tanken er, at stedet også skal kunne benyttes som vinbar, hvor man smage forskellige vine, som man efterfølgende kan købe med hjem.

Byder velkommen med Aperol Spritz

Maurizio vil gerne markere de 30 år i Jens Bangs gade, og det gør han ved at tilbyde velkomstdrinks til alle spisende gæster i restauranten hele juni måned.

”Vi tilbyder Aperol Spritz til alle vores aftengæster i restauranten hele juni måned. En italiensk klassiker, der er et hit i sommermånederne,” fortæller Maurizio.

Derudover vil der også gratis to-go-kaffe til de 300 første gæster hele juni måned.

Nye italienske specialiteter på menukortet

Azzurra fejrer ikke kun jubilæum, men også post-corona-genåbning med et helt nyt menukort i restauranten Pizza e Vino i Jens Bangs Gade.

Maurizo Quattromani åbnede Azzurra med en vision om at servere rustikke, italienske retter inspireret af de lokale landkøkkener i det sydlige Italien.

Den vision har han nu udlevet i 30 år, og han har gennem årene også udviklet Azzurra til et decideret madværksted, der kan levere alt fra dine-in, take away og catering.

Mest af alt er de dog nok kendt for deres autentiske pizzaer, der både gør det godt i restauranten såvel som på spisebordet derhjemme.

”Vores nye menukort byder på endnu flere autentiske retter fra min hjemby, Napoli. Blandt andet kan vi tilbyde pizza fritta, som er en italiensk specialitet.

Faktisk er det, som navnet antyder, stegt pizza – det skal helt sikkert prøves!” fortæller Maurizio og tilføjer:

”Derudover har vi også optimeret vores kaffeudstyr i Azzurra, Jens Bangs Gade. Vi serverer friskbryggede italienskristede bønner – virkelig kvalitetskaffe.”

Den friskbryggede kaffe, der sender italienske noter hele vejen hen langs Reberbansgade kan nydes både i restauranten og to-go.

Det nye menukort er gældende i restauranten Pizza e Vino i Azzurra, Jens Bangs Gade, mens jubilæumstilbuddene gælder i Restaurant Azzurra i Jens Bangs Gade og Azzurra Nordkraft.

På grund af de afstandspåbuddene, har Azzurra Nordkraft valgt kun at åbne for restaurantbesøg i Kedelhallen og på den udendørs Terrasse, således take away-kunder stadig kan betjenes.

Perfekt til sommervarmen: Café Peace er klar med drinks to-go

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Solen har skinnet ufortrødent fra en skyfri himmel de sidste mange dage, og det ser ikke ud til, at resten af pinsevejret skuffer.

Det har fået mange til at krybe ud af corona-hulerne og nyde byen under åben himmel – naturligvis med behørig afstand, som skrevet står.

Af samme årsag kunne det næsten heller ikke være mere belejligt, at Café Peace på Boulevarden nu er klar med lanceringen af deres nye sommerkoncept: Drinks to-go.

Café Peace er i forvejen kendt og elsket for deres drinksmenu, men nu kan du altså også tage dem med på farten.

For vores kære læseres skyld, testede vi naturligvis konceptet i dag, pinsesøndag, hvor vejret var fuldstændig perfekt til en drink (eller to, eller tre) ved havnen.

Drinksene bliver leveret i to-go krus, men der er ikke sparet på hverken pynt, finesse, friske råvarer … og heller ikke alkoholen; alle drinks er med 4 cl alkohol.

Vi bestilte klassikeren Strawberry Daiquiri med Absolut vodka, frosne jordbær, limesirup, rørsukker og friske jordbær, en Gin Hass med Beefeater London dry gin, mango sirup, Lemon sodavand, frisk lime, en Københavner Stang med Absolut vodka, friskpresset appelsinjuice, vanilje, ananassirup og flødeskum og en Mojito med Havana club 3 års, mynte, frisk lime, rørsukker, danskvand.

To for éns pris torsdag – lørdag

Fire drinks var nok til, at mindst én af os blev godt bedugget, og alle drinksene var perfekt afstemt – hverken for søde eller for stærke i smagen. Københavnerstangen var især helt genial, og smagte FARLIGT godt.

Derudover kan du vælge mellem alt fra Dark ‘N Stormy, White Russian, Espresso Martini, Pina Colada, Tom Collins og bloggerdrinken over dem alle: Aperol Spritz.

Prisen for drinksene starter på 85 kr.

Drinksene kan bestilles to-go hele dagen, og kigger du forbi efter kl. 21 (torsdag-lørdag), så får du endda 2 for éns pris.

Nyt menukort betyder også nye cocktails på vores drinkskort🥂✨ Bl.a har vi fået Lillet – den tidsløse aperitif, som er…

Slået op af Cafe PeaceOnsdag den 4. marts 2020

 

Hvad: Drinks to-go
Hvor: Café Peace, Boulevarden
Hvornår: Hele sommeren

Du kan selv dykke ned i drinkskortet her.

Burger Week hos Bogø

Sammen med Bogø laver vi her på MigogAalborg Burger Week – den løber fra 1. – 7. juni. Få en valgfri burger fra menukortet, fritter og dip til 50 kr. (plus billetgebyr) – læs mere og bestil her

Masser af lækkerier: Fem ting du skal smage på Aalborg Streetfood

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

18. maj genåbnede Aalborg Streetfood med masser af nyheder – både i form af nye madboder, men også nye tiltag med fokus på oplevelser som eksempelvis en arkadehal, brætspilslounge og meget mere.

På madfronten kan vi nu nyde gensynet med flere af de populære “gamle” street food-boder. Eksempelvis Desserten og Duck It …men der er også plads til flere nyheder.

Der er blandt andet kommet en bod med srilankansk street food med navnet The Dosa Spot, en ny pasta-bod, jamaikansk street food i boden On Fyah og så ikke mindst Stegt Flæsk-boden.

Pinsevejret har været fuldstændig forrygende i Nordjylland, og det kunne også ses hos Aalborg Streetfood, da vi besluttede at lægge vejen forbi i dag, søndag eftermiddag.

Der var masser af mennesker, masser af højt humør, og selvfølgelig masser af håndsprit.

Det her SKAL du smage

Der er hele 16 boder at vælge imellem, og det geniale ved streetfood-konceptet er jo netop, at man kan vælge lige den ret, man ønsker og dele den med familie og venner – både inde og ude i det gode vejr.

De mange valgmuligheder gør det naturligvis også meget (MEGET!) svært at udpege yndlingsretter.

Vi valgte helt simpelt at gå et par omgange blandt boderne, og udvalgte de fem retter, som vi blev mest fristet af i dag.

Vi startede naturligvis med en omgang fisk (vi er vel tæt på vandet) i to varianter. Første ret var en klassisk omgang Fish & Chips fra The Fish Project til 95 kr.

Noget andet, som vi elsker ved streetfood-køkkenerne er, at man kan observere de dygtige kokke lave maden. Her var det for eksempel betryggende at se, at fisken var helt frisk og blev paneret og friteret til bestilling.

Det kunne bestemt også smages, og den obligatoriske tartarsauce løftede den op til én af vores absolutte favoritter i dag.

Og apropos fisk …

Sushi er jo altid et sikkert hit, og det kan du også stadig få på Streetfood i boden Street Sushi – Sushi & Wagyu burger.

Til 125 kr. fik vi 8 stk. Sushi Salmon Teriyaki med Gyoz.

Det tog cirka 10 minutter fra bestiling til de frisklavede stykker stod foran os. Smagen sad lige i øjet, og risene var dejligt luftige og tilpas sur/søde. Gyozen var helt suveræn!

Fra frisk fisk til fed and

Duck it er stadig en af de mest populære boder på Streetfood, og det forstår man godt, når man smager deres Duck And Chips, hvor fritter (friteret i andefedt!) møder det møreste andekød og en lækker sauce.

Prisen er høj (80 kr.), men smagen er stadig fuldstændig forrygende.

Vi elsker gris i det her land, og du kan så sandelig få tilfredsstillet din trang på det nye Streetfood. Vi kunne simpelthen ikke lade være med at bestille en Flæskestegsburger fra boden Flæskesteg til 75 kr.

Du bestiller naturligvis brun sauce til din burger (+ 10 kr.), som du kan hælde ud over din burger ved bordet (husk at optage det til Instagram!).

Kan du ikke få gris nok, kan du lægge vejen forbi den helt nye bod Stegt Flæsk, hvor du kan bestille helt tre slags forskellige slags stegt flæsk (almindelig, BBQ eller chili).

Vi bestilte en omgang BBQ flæsk med rødbeder til 95 kr.  – som naturligvis også bestod af masser af kartofler og tyk persillesovs.

BBQ-smagen kunne godt have været lidt mere powerfuld til vores smag, og persillesovsen var lidt for tyk, men det stegte flæsk var til gengæld stegt til perfektion.

Alt i alt et positivt gensyn med Aalborg Streetfood, hvor der igen er fuld af liv og mad fra alle verdenshjørner.

Følgende madboder står klar på det nye Aalborg Streetfood

Fish & Chips

Pizzeria de Amicis

Stegt flæsk

Spyd & Pita

Burgers & Shakes

Pulled Duck

Flæskesteg

On Fyah – Jamaican Street food

Bangkok Thai Kitchen

Indisk

Street Sushi – Sushi & Wagyu burger

The Dosa Spot

Dim Sum

Confusion Street Food – Sandwich & Wrap

Marrakech Street Food

Desserten

Arkadehal, brætspil og stort lounge-område

Ud over nye madboder i Aalborg Streetfood – Køkkenfabrikken er der også sket en helt masse med de omkringliggende arealer.

Som vi skrev tilbage i marts, har de nye ejere store planer med Street Food-området, hvor fokus er på oplevelsesøkonomi.

Der er blandt andet blevet plads til et loungeområde med fokus på brætspil, hvor man kan mødes med familie og venner .

Derudover er der også det populære Shuffleboard, som allerede er populært i andre storbyer som København og Oslo.

Vi kan også se frem til et stort koncertomåde, to karaoke-rum og en arkade-hal, hvor væggene allerede er blevet udsmykket med diverse spilfigurer som Mario og Sonic.

Burger Week hos Bogø

Sammen med Bogø laver vi her på MigogAalborg Burger Week – den løber fra 1. – 7. juni. Få en valgfri burger fra menukortet, fritter og dip til 50 kr. (plus billetgebyr) – læs mere og bestil her