Aalborg-firma tager spilkoncept til udlandet: Vind en bil med hyggespil

Skrevet af: Michael Qureshi
Skill Games direktør, Kim Sloth Bengtsen
Skill Games direktør, Kim Sloth Bengtsen

Af Kathrine Larsen

Aalborg-virksomheden Skill Games ApS har sat sig et mål. De vil revolutionere det online spilmarked.

Virksomheden har kontor i det gamle posthus på Algade, og hvis du tror, det ser ud indeni, som det gør udenpå, tager du grueligt fejl.

Det er et topmoderne sted, som direktør Kim Sloth Bengtsen fortæller, er nyligt renoveret. Lokalerne er store og lyse, og det summer af liv.

Indgangen til det gamle posthus og den snoede trappe, som leder op til kontoret, er det eneste, der minder en om, man befinder sig i en gammel bygning. Det er to kontraster mellem det gamle Aalborg og det nye tech-liv.

Der er sågar indrettet en bar, hvor medarbejderne mødes hver fredag til en øl eller to.

Men lad os bevæge os tilbage til de online-spil. For hvad er det egentlig for noget?

De fleste har hørt om eller prøvet onlinespillet Candy Crush, og det er egentlig også det letteste spil at sammenligne med.

Skill Games har udviklet et spil-univers kaldet Zombi Zalad, hvor spillere kan spille spil som Zalad Schok og Pop Pop.

Spilleren køber et abonnement til Zombie Zalad og har derved adgang til alle universets spil og kan herefter slå sig løs, lige så længe og meget vedkommende har lyst.

Konceptet om, at spilleren køber et abonnement for at få adgang til et spil-univers med mange forskellige spil, er et banebrydende koncept.

Det er ligesom streamingtjenesten Netflix, hvor man køber et månedligt abonnement af 79 kr., hvorved man så køber sig adgang til et væld af film, serier og dokumentarer.

Abonnement-servicen betyder, at der er ingen tilkøb eller noget ekstra, man kan betale for at gå videre til næste bane eller lignende, som man eksempelvis ser ved Candy Crush.

Her er det udelukkende spillerens egne egenskaber, der bliver sat på prøve, og du kan kun rykke frem i spillet, hvis du er god og bliver bedre. Herved undgår man også, at indbetalingen til sådanne spil tager overhånd for den enkelte.

Men Skill Games ønsker også at alle deres spillere skal føle sig som vindere. Det sker ved at introducere ”coins” i spillet.

Spilleren kan modtage coins ved bare at logge ind i spillet, og det gælder altså om at samle så mange coins som muligt, for de kan nemlig veksles til fysiske produkter som f.eks. en PlayStation, en parfume, og hold nu fast, udbetaling til en bil eller sågar et hus.

”Lige nu har vi en PlayStation i shoppen, som er sat til 80.000 coins. En spiller kan nå at indsamle de coins på gennemsnitligt 2 uger. En coin er 5 øre i virkeligheden, så selvfølgelig skal der en del til for at indsamle coins til udbetalingen på et hus eller at lease en bil, men det er egentlig bare for at slå fast, at alt kan lade sig gøre”, fortæller Kim Sloth Bengtsen.

Spilleren vælger simpelthen selv, hvad han/hun ønsker i den tilknyttede shop, og i princippet er det kun den enkelte spiller, der sætter grænser for hvor mange coins, vedkommende kan samle, og dermed få vekslet om til gaver i shoppen.

Skill Games er en del af en større virksomhed ved navn Internet Zoo, som ejer flere mindre virksomheder såsom Lotto24 og den tidligere datinghjemmeside datemig.dk, som nu, efter at have gået internationalt, hedder Loveawaits.

”Skill Games er vores lille baby oven på alle de erfaringer, vi har gjort os de sidste syv år, hvor vi har erfaring fra både gambling- og dating-branchen”, fortæller Kim Sloth Bengtsen, som tidligere selv har været tilknyttet Lotto24.

Erfaringer og ambitioner er bestemt ikke en mangelvare hos den nye virksomhed.

Skill Games har en forventning om at have en omsætning på 20 millioner i 2017. Det lyder ambitiøst, men Kim Bengtsen mener bestemt ikke, det er usandsynligt.

”Vi er inde på et marked, der lige nu er blodrødt. Markedet er kæmpestort, og små virksomheder som os kan komme ind og tilbyde et nicheprodukt og få succes. Vi ved godt, vi næppe er de næste King (skaberne af Candy Crush), men vi har stadig store forventninger til vores virksomhed og omsætning”, fortæller direktøren.

Planen er at lancere det nye produkt i Frankrig d. 20. januar.

Frankrig er valgt som det første sted at lancere, fordi Skill Games har stor erfaring med det franske marked, og man ønsker at få en god start og teste det nye koncept på et marked, man har stort kendskab til.

Konceptet kommer til Danmark engang slut sommer, så det danske marked er bestemt ikke glemt.

”Vi har planer om at være i fem lande inden for de første to år. Vi vælger primært at fokusere på de europæiske lande”, fortæller Kim om ambitionerne med Skill Games’ nye koncept.

Selvom Skill Games kunne have valgt at have kontor alle steder i hele verden, har de altså valgt at være i Aalborg.

”Vi er selv fra Aalborg, det er vores hjemby. Nordens Paris. Det er et inspirerende sted at drive virksomhed, og jeg vil vove at påstå, at Aalborg er den by i landet, der sker mest på denne front lige nu”, fortæller Kim Bengtsen.

”Talentmassen har udviklet sig i Aalborg. Det er noget helt andet, end det var for to år siden. Vi har tidligere følt os nødsaget til at tage til Kiev, hvor vi har vores andet kontor, for at finde udviklere, men i dag er Aalborg godt med”, fortsætter han.

Med kontor i både Aalborg og Kiev og freelancere i hele verden er Skill Games et godt eksempel på fremtidens virksomheder, som ikke er bundet til et sted, men ser muligheder i hele verden.

Drømmejobbet: Kendt nordjysk bryghus søger øl-testere

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Prøvesmag fire øl, bedøm dem og vær med til at bestemme hvilke fremtidige øl, Thisted Bryghus skal sende på gaden.

Men det bliver realiteten for 25 heldige øl-testere inden længe.

Forbrugerne skal nemlig spørges, når Thisted Bryghus sender en ny øl på markedet. Derfor søger man nu 25 helt almindelige forbrugere, der skal teste bryggeriets nye øl.

“Vi har et fortrinligt samarbejde med de professionelle øl-anmeldere, men vil gerne udvide paletten endnu mere og få vores øl bedømt af helt almindelige forbrugere også,” fortæller bryggeridirektør Aage Svenningsen på Thisted Bryghus’ hjemmeside.

Væk fra fokusgrupper og analyseinstitutter

Mange virksomheder anvender fokusgrupper og analyseinstitutter, men Thisted Bryghus går altså en lidt anden vej.

“Når vi udvikler et nyt produkt, tester vi det internt på en lille gruppe mennesker. Men den reelle dom får vi først, når øllet rammer markedet. Det laves der ikke umiddelbart om på med det nye tiltag,” siger Aage Svenningsen.

Skal prøvesmage fire juleøl

De nye øl-testere skal prøvesmage fire juleøl fra Thisted Bryghus herunder en helt ny øl. Herefter bedømmes øllene og besvarelserne sendes tilbage til Thisted Bryghus, der  bearbejder de forskellige input fra øl-testerne sammen med det, man får ind fra de professionelle øl-anmeldere.

Det er alle danskere over 18 år, der kan melde interesse i at blive øl-tester. Og er man blandt de 25 udvalgte, får man besked senest den 12. oktober.

Du kan se mere på hjemmesiden.

Aalborgs første iværksætterby åbnede i dag: Sådan ser den ud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I dag kom dagen endelig, hvor Danmarks første og eneste sociale kreative iværksætterby, Urban City, åbnede i den gamle remise i hjertet af Aalborg.

Læs mere om konceptet her.

Urban City er skabt med en vision om at danne et kreativt oplevelsesmiljø, hvor hver virksomhed har deres egen campingvogn med små haver i en by med (bogstaveligt talt) højt til loftet.

Et stykke Aalborg-historie blev indviet

Klokken 12 var pladsen foran den gamle togremise (og nu Urban City) næsten mere fyldt end et DSB-tog i myldretiden.

Det var derfor også en meget stolt Christian Helweg, der, på trods af både regn og blæst tidligere på dagen, kunne byde folk velkommen i strålende solskin.

“Tusind, tusind tak fordi i ville komme. Jeg bad om sol klokken 12, og det fik vi. Urban City var engang nogle tanker og drømme, som jeg havde. Det er fantastisk, at de nu er blevet til virkelighed. Det her er et stykke Aalborg-historie.

Den her remise er fra 1901, og at vi her 117 år senere kan skabe liv i den gamle bygning, er vi meget glade for. Vi har bygget på Urban City siden januar, og vi glæder os til at byde jer allesammen indenfor.

Denne kreative iværksætterby er en videreudvikling af det, som vi allerede har skabt med Råt&Godt. Urban City skal være et sted, som kan inspirere folk, og hvor vi sammen gør hinanden gode. Vi skaber nogle rammer, hvor folk med forskellige fagområder kan bruge hinanden i deres daglige arbejde.”

Campingvogne for enhver smag

Christian Helweg præsenterede herefter de 16 lejemål, der tæller virksomheder som Sødt og Blødt, der laver puder, tæpper og meget mere fra materialer, som en af de ansattes bedsteforældre har i en genbrugsbutik i Nibe.

Hele Aalborgs Johnny Hefty har også en campingvogn i Urban City – selvfølgelig med en muggen ræv til at pryde den. Herfra vil han sammen med makkeren Hartvig lave kunst og male på gamle ting som døre, spande mv.

Derudover vil de sælge merchandise i form af et indkøbsnet med sloganet “Ork’ Satme” og ikke mindst sælge den nye øl, Rævepis.

Der er også blevet plads til virksomheder (og campingvogne) med fokus på rumænsk vin, kunst i sten og grafisk design. Derudover huser Urban City også en fysioterapeut en tegnestue, en vogn med fokus på upcycling af møbler, et hundecenter og meget, meget mere.

Udover de mange lejemål er der også 1. sal, Skyen, hvor der både er fælleskøkken og et lokale, som aalborgenserne fremover kan leje til konferencer, konfirmationer og fester.

 

Aalborg har brug for en Christian Helweg

Erhvervschef i Business Aalborg, Tonny Thorup var næste mand på talerstolen foran Urban City, og han var fuld af lovord om alt det arbejde, som Christian Helweg står i spidsen for:

“Denne verden er fyldt med alt for mange Donald Trump’er. Det er inspirerende at møde et menneske, der arbejder med andet end at redde sin egen røv. Christian har været et dejligt bekendtskab, og Aalborg har brug for Christian, og det har verden også.

I Aalborg arbejder vi lige nu med en ny erhvervsstrategi, og det vi ser her (peger på togremisen red.) var det, som vi levede af engang. Urban City tænker både grønt og i social bæredygtighed, og de er et alternativ til alt det andet, vi har i kommunen. Vi har 1000 nye iværksættere om året i Aalborg, og Urban City tænker det hele anderledes.

Jeg håber, at I (Urban City red.) får nogle gode og sunde virksomheder, som kommer til at tjene penge, men også hjælper nogen på vej.”

Snoren blev kli … hugget over

Derefter kunne Tonny og Christian i samarbejde indvie Urban City på ægte Råt&Godt-manér.

I dagens anledning hev Christian nemlig en funklende guld-økse frem, som de sammen brugte til hugge snoren over, til stor jubel blandt de mange fremmødte.

Dagen var derefter fyldt med både musik, konkurrencer, flødebollekanon, skumfidus-ristning, workshops og lidt lækkert suppe – selvfølgelig serveret i bæredygtige kopper, som man kunne smide på bålet efterfølgende.

Urban City holder efter planen åbent for alle tirsdag og torsdag fra kl. 15-20. Den første lørdag i hver måned er der åbent fra 10-15.

Her får du de gode tips: Ny blog fra Aalborg sætter fokus på events

Skrevet af: Anne Raunkjær
Foto: Kaffepausen
Foto: Kaffepausen

Er du typen, der elsker at stå i spidsen for et godt event?

Eller er det oftest dig, der sidder med i arrangørgruppen af medarbejderfester og arrangementer med virksomheden?

Så er der gode råd at hente, hvis du synes, det er lidt svært hele tiden at være kreativ, eller måske savner tips til at tingene spiller fra start til slut.

Nørresundby-virksomheden NemTilmeld har et af landets mest brugte tilmeldingssystemer, men nu står de også bag et blog-univers, som er langt fra de mere traditionelle blogs, vi ser rundt omkring i det danske medieland.

Den nye blog handler om det at arrangere events, og går under navnet Kaffepausen. Det er et hyggeligt fællesskab, der både er autentisk, ærligt og rådgivende.

Lige fra personlige historier og interviews til en masse lette og gode råd.

“Folk som laver arrangementer er tit alene om det.  Det er måske meget sjovt i starten, men der er mange, som taber motivationen eller sidder og prøver at opfinde den dybe tallerken.

Så det kan være en stor motivation og hjælp i hverdagen at høre, hvad andre gør.” fortæller Tina Pearson, som står bag Kaffepausen og er ansat af NemTilmeld.

Den erfarne arrangør har hele 30 års erfaring med at planlægge arrangementer, og er hovedpersonen bag de hyggelige og ikke mindst nyttige historier på bloggen.

Tina Pearson står bag Kaffepausen

Kaffenpausen vil gøre det lettere for alle

Essensen ved et arrangement er, at det er et sted, hvor folk mødes til stort og småt.

Der kan være mange ting, som skal forberedes og overvejes. For eksempelvis invitationer, faktureringer og navneskilte.

Tina forklarer, at mange sikkert har prøvet at deltage i et arrangement, og ikke har følt sig godt modtaget, når man ankom. Så hvordan får du dine gæster til at føle velkommen?

Den information kan du finde på bloggen, hvor en stribe arrangører fortæller om, hvad de gør. Her er alle  indlæg bygget op af små historier for at give folk et lille pusterum, mens de eventuelt nyder en kop kaffe.

Deraf navnet Kaffepausen.

Der kan under et arrangement opstå mange situationer, som man ikke har forudset. For eksempelvis afbud i sidste øjeblik, strømsvigt eller en utilfreds deltager.

Men den helt nye udfordring inden for event-planlægning er, at arrangementer er blevet mere omfattende, og man skal vide meget mere som arrangør, fordi deltagerne stiller større krav.

Mange ønsker, at arrangementerne eksempelvis skal være mere spændende og involverende.

Vil gøre planlægning og koordinering lettere

Kaffepausen’s mission er derfor, at gøre planlægning og koordinering lettere for folk.

Tina uddyber, at hvis folk får de rigtige tips, så bliver arrangementerne også meget bedre. Så vi skaber en ren win win situation.

“Folk begynder også at turde mere, og her begynder vores system Nemtilmeld at blive rigtig interessant, fordi værktøjet gør det lettere for folk at skabe et overblik over deres planlægning,” forklarer Tina.

Hvis du selv overvejer, eller er i gang med at planlægge et arrangement, så har MigogAalborg sammen med Tina samlet fem vigtige ting, som vil gøre dine arrangementer endnu bedre.

Du behøver ikke være alene med det

Alle i din omgangskreds har prøvet at være til et arrangement. Tal med andre om det, når du skal have nye ideer. (venner, bekendte eller netværk m.m.)

Planlæg i øjenhøjde med gæsterne

Mange af de ting vi gør, er vaner og derfor er det nemt at glemme deltagernes behov. Prøv at planlæg dit arrangement ud fra gæsternes øjne.

Start fx med at spørge dig selv ”Hvordan er det at sidde i denne stol?”, ”Hvor er toilettet?”, ”Er der vegetarmad?” og planlæg så ud fra hvordan deltagerne vil opleve at være til dit arrangement.

Brug de hjælpemidler og værktøjer, der er til rådighed

Brug de værktøjer og hjælpemidler du kan, og som gør din hverdag lettere. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere ting såsom idéudviklingen.

Der findes en masse online værktøjer til administrering af tilmeldinger, invitationer eller faktura. NemTilmelds tilmeldingssystem er et af dem.

Alt  udenom hovedelementet er vigtigt

Folk forventer at få en helhedsoplevelse.
Ofte tænker man, at hovedelementet fx koncerten eller foredraget er vigtigst, men til arrangementer i dag forventer gæsterne også at lokalet, stemning, dekorationer og maden er en del af den gode oplevelse.

Det er derfor vigtigt, at du også kræser om de andre ting end kun hoved-tingen. Du kan finde inspiration til dette på bloggen.

Husk den “røde tråd”

Skabe en rød tråd – lige fra folk hører om arrangementet til det slutter. Det kan for eksempelvis være en farve eller et tema, som går igen både i invitationen og i lokalet.

Det er her, at du kan trække på dine venner, netværk eller familie, og bringe nogle idéer eller erfaringer på banen. Og så er du ikke alene.

Er du nysgerrig på at vide mere, så besøg bloggen her

Er du også mere nysgerrig på, hvordan NemTilmeld kan hjælpe i din vennekreds, forening eller virksomhed så læs MigogAalborgs artikel om virksomheden, der startede med en god ide