Aalborg-firma jubler: Om lidt går verden trolde-amok

Skrevet af: Michael Qureshi
Claus Holm-trolden og jægertrolden suppleret af to livagtige trolde bag dem!
Claus Holm-trolden og jægertrolden suppleret af to livagtige trolde bag dem!

Du kender den sikkert. Den lille sjove trold med det høje vilde hår; Gjøl-trolden. Enten som legetøj eller som en lille dekorationsfigur i stuen. Den har været svær at komme udenom, med dens karakteristiske udseende.

Trolden blev første gang skabt i 1956 af danske Thomas Dam fra Gjøl, nord for Limfjorden. Siden hen har Gjøl-trolden, eller Goodluck Troll som den bliver kaldt i udlandet, vundet stor popularitet både i ind- og udland.

Der er ingen officielle salgstal, men man regner med, der er blevet solgt over 200 millioner af de små trolde på verdensplan.

Gjøl-trolden havde sin storhedstid i 1960’erne og igen i 1990’erne. Nu er opmærksomheden igen rettet mod den lille sjove trold.

Til oktober får filmen ”Trolls” premiere, som omhandler den lille Gjøl-trold. Dreamworks, som er kendt fra filmene ”Shrek”, ”Kung Fu Panda” og ”Sådan træner du din drage”, er skaberne af filmen.

Sangeren, Justin Timberlake og skuespillerinden, Anna Kendrick ligger stemmer til den engelske udgave af filmen. De danske pendanter er Christopher og Stine Bramsen.

Trolde i Aalborg
Plakaten til den nye Trolls-film

Men den lille Gjøl-trold er ikke kun et legetøj i børnenes verden. Aalborg virksomheden bySommer har skabt et helt nyt univers med Gjøl-trolden i centrum. Hos dem er trolden gået fra at være et stykke legetøj til et designikon, som folk har lyst til at have stående fremme i deres hjem.

Gjøl-trold
Jesper Sommer er direktør i Bysommer og Jacob Risgaard er partner i selskabet.

Hos bySommer har de også kunne mærke den store opmærksomhed omkring Gjøl-trolden. Jacob Risgaard, som er partner i virksomheden, fortæller;

”Der var rigtig mange, der havde meninger, da vi kom ud med de første ideer og tegninger og lagde på nettet. Og man bliver selvfølgelig også lidt nervøs, når man kan se, folk reagerer voldsomt, men det er jo fordi, de har nogle følelser i forhold til det”.

Det har været vigtigt for Jesper Sommer, stifter og administrerende direktør i bySommer, at holde sig tro mod den originale Gjøl-trold, og det har de blandt andet gjort ved at involvere flere af de gamle samlere af Gjøl-trolden i processen. Responsen har dog været overvejende positivt, og det er noget, Jesper Sommer er stolt af.

Nogle af de nye trolde er blandt andet også lavet i samarbejde med forskellige kendisser. Claus Holm, tv-kok, og Christian Bitz, ernæringsekspert, har begge været dybt involveret i processen med at skabe deres egen trold.

TV-kokken Claus Holm har i samarbejde med bySommers tegnere arbejdet på at lave en trold i hans eget billede. Trolden står iført et forklæde med Holm-logoet, hvor den holder en kniv og gaffel i hver sin hånd. Derudover, har trolden den velkendte sixpence-hat på, som Claus Holm også bærer, samt briller.

Trolde i Aalborg
Claus Holm-trolden og jægertrolden suppleret af to livagtige trolde bag dem!

Claus Holm-trolden og de andre trolde kan købes i miniature-udgaver i forskellige butikker rundt om i landet.

For Jesper Sommer og Jacob Risgaard har det været vigtigt, at der skulle være et større formål med troldene.

Når du køber en af de små miniature trolde i butikkerne, går et fast beløb til organisationen, Kræftens Bekæmpelse.

Den originale skaber af trolden, Thomas Dam, døde selv af kræft i 1989, og det er derfor ikke tilfældigt, det er Kræftens Bekæmpelse, man har valgt at samarbejde med hos bySommer.

”Det er et fast beløb. Det er ikke procenter af et eller andet tilfældigt beløb. Det skal være så gennemskueligt gennem hele forløbet. Der er tre forskellige størrelser. Der går enten 20 kr. for den lille, 30 kr. for den mellemste eller 50 kr. for den største af miniature-udgaverne til Kræftens Bekæmpelse” fortæller Jesper Sommer.

Derudover er der også skabt helt store glasfiber udgaver af troldene, som er cirka en meter høje. Disse vil blive solgt på auktion, og prisen, de bliver solgt for, går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse.

”Lad os drømme lidt. Hvis vi får 25 trolde på auktion, og de bliver solgt til 40.000 kr. i snit, så er der en million der til Kræftens Bekæmpelse, fordi vi giver det ubeskåret”, fortæller Jesper Sommer om deres drømme i forhold til, hvordan de kan hjælpe Kræftens Bekæmpelse.

Det er ikke kun kendis-trolde og bySommers eget design, man kan købe. Virksomheder kan også få lavet deres egen trold; en form for maskot, hvis man ønsker det.

”Prøv at forestille dig at nogle samlere stadig har den trold til at stå på hylden om 50 år. At ens børn engang kommer hjem til nogen og kan sige: Gud, det var min fars virksomhed, der havde den sjove trold der.” fortæller medejer af Coolshop, Jacob Risgaard, om, hvorfor de valgte at få lavet en Coolshop-trold.

”Og der synes jeg, appellen er, når man tænker på, man faktisk kan få sin egen trold for et beløb på 25.000. Din virksomhed kan få en trold, så man også lige pludselig har en maskot, og man gør en forskel med den. Du kan ikke engang få tegnet et logo til den pris”, fortæller han videre.

”For dem som virksomhed er det jo også en rigtig god præsentations-gave at tage med til en ny kunde. Det er jo faktisk et produkt, der støtter Kræftens Bekæmpelse”, fortæller Jesper Sommer, om fordelen for virksomheden ved at have sin egen trold.

Aalborg Zoologisk Have er en af virksomhederne, som har fået lavet en trold. Det er en trold, som er klædt ud som en zebra, og den skal repræsentere Aalborg Zoologisk Have.

”De kendte os godt nok til at vide, at når vi gør noget, så gør vi det med hjertet det rigtige sted. Det er ikke noget, vi gør for at lave PR eller noget andet. Det er simpelthen, noget vi gør med et ønske om, der skal meget lidt til at ændre en masse” fortæller Risgaard om samarbejdet med Zoologisk Have.

I år ville skaberen af Gjøl-trolden, Thomas Dam, være fyldt 100 år, og man kan roligt sige, at han vil blive fejret. Interessen for den lille trold ser kun ud til at vokse.

BySommers Gjøl-trold har også fundet vej til det verdenskendte og prominente stormagasin, Harrods, i London.

”Der måtte jeg lige nappe mig selv lidt i armen. De 25 år jeg har været i branchen, der har jeg altså ikke solgt noget til Harrods før. Det er vanvittigt positivt og spændende”, fortæller Jesper Sommer om oplevelsen.

Trolden er også på vej til stormagasinet Selfridges i både England og Irland. Selfridges er Dreamworks, skaberne af den nye film ”Trolls”, officielle partnere i England under hele introduktionen af filmen.

Hos bySommer håber man, den store hype omkring den nye animationsfilm, Trolls, vil smitte af på Gjøl, Danmark, bySommer og som følge deraf Kræftens Bekæmpelse.

”Vi har jo vilde drømme. Jeg kan lige se for mig; vi sætter en 20 meter høj Lykke Trold uden for Gjøl i fjorden med flyene, der kommer ind, og skibene der sejler forbi, der ser et monument. Vi har alle mulige ideer, for jeg synes faktisk, vi skal være pisse stolte over, vi har et sådan verdensomspændende produkt”, fortæller Jacob Risgaard glad.

Det kan kun blive spændende at følge den lille Gjøl-trolds videre rejse fra nu af.

Fik du læst?

Rune er 34 år og chef for et af Aalborgs største advokat-firmaer: Man skal turde satse

STORM

Sjældent de er til salg: Nu kan du få dit eget byhus i midtbyen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Der er efterhånden masser af boliger til salg i Aalborg, så det er om at finde dem, som virkelig skiller sig ud fra mængden.

Har du også forelsket dig i de små byhuse på de små gader med brosten inde i Aalborg, så er det nu, du skal slå til.

DIT HJEM har nu fået et af disse små hyggelige huse til salg på Peder Barks Gade.

Bo småt og godt

Den hyggelige gade er en af Aalborgs mest unikke gader med stemningsfyldte og charmerende byhuse, som sjældent ses udbudt til salg.

Det stemningsfyldte byhus er 65 kvadratmeter, som er veldisponeret ud på to plan.

Her er en entré, stue, spisestue, køkken, badeværelse, og soveværelse.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Pragtfuld solgård

Hyggen fortsætter ude i den lille sydvest vendte solgård, hvor solen kan nydes på de varme sommerdage.

Her er der også plads til et fire personers havesæt, blomsterkrukker og en grill.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Det skønne lille byhus er blevet udbudt til 2.399.000 kroner, og du kan læse mere og se flere billeder her.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Napa fylder et år i weekenden: Fejrer det med stort fødselsdagsevent

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe

Aalborgs mange caféer og restauranter har det seneste år været igennem en kæmpe opblomstring.

Det er ikke længere nok at kunne servere en klassisk burger, en varm kop kaffe eller en  pastasalat. Aalborgenserne stiller krav til deres caféoplevelse, og det kan både ses og mærkes i den måde, stederne – på trods af deres mange års erfaring – gradvist udvikler sig, og indordner sig markedet.

Men på trods af de mange valgmuligheder, når det kommer til spisesteder i byen, så er der stadig plads til nye børn i klassen.

Det beviser NAPA Lounge i Vesterå, der om ganske få dage kan fejre sin 1 års fødselsdag.

Oplev NAPA til Åbent Hus

Den fejrer de på lørdag fra kl. 13-17 med Åbent Hus for alle interesserede, som blandt andet kan se frem til at møde (og ikke mindst smage på) NAPA’s egne leverandører inden for både vin, øl og mad – imens man nyder tonerne fra det jazzband, der også gæster de lækre lokaler på dagen.

Derudover vil der blive serveret forskellige former for fødselsdagslækkerier i form af kanapéer, signaturcocktails, kaffe og kage – og mulighed for at se nærmere på de mødefaciliteter, som NAPA tilbyder på deres førstesal.

“Aalborg har taget rigtig godt imod os, og vi har fået ros til op over skyerne. Derfor vil vi gerne indbyde vores stamgæster såvel som dem, der stadig har til gode at se, hvad huset kan byde på, til en uformel fejring i vores lokaler.” fortæller Mette Jensen, som står bag NAPA.

Læs mere om dagen her.

Endnu skarpere koncept

Caféen i Vesterå åbnede med et brag sidste år og havde store visioner om at blive et hipt sted med kombineret café- og vinbar. Siden har målsætningerne ændret sig – men kun mod at blive endnu skarpere.

“Vores fokus skal stadig være på vores vin, og vi vil gerne kunne give folk en anderledes vinoplevelse, end de kan få andre steder i byen.

Napas indehaver Mette (tv) og restaurantchef Signe

Vi serverer næsten alle vores vine på glas, og fremover vil vi også fokusere på at implementere dem meget mere i vores madretter.” forklarer Mette, og løfter også sløret for, at der også snart vil ske en masse spændende på både mad- og eventfronten.

“De kommende måneder byder på en masse spændende tiltag for NAPA, og vi håber at kunne blive sådan et sted, hvor man gerne vil sidde og hygge sig i mange timer. Det skal være intimt, hyggeligt og med tid til at kræse for den enkelte gæst – uden at det bliver fisefornemt.

Med hensyn til maden, så vil vi gerne strække os mere mod det amerikanske med social dining og forskellige småretter, der kan gå ind og bakke vinene endnu mere op, end vores menukort gør nu.”

 

 

Mange spændende arrangementer i vente

Desuden kan aalborgenserne også godt begynde at glæde sig til efteråret, hvor NAPA på deres 1. sal disker op med den ene spændende smagning efter den anden.

“Vores smagninger bliver planlagt under forskellige temaer; og foruden muligheden for at købe de forskellige flasker med hjem til attraktive priser, så kan vi også tilbyde nogle helt særlige smagsoplevelser, der virkelig kan udvide horisonten.

Vi har allerede en amerikansk vinsmagning i kalenderen, måske en eksklusiv champagnesmagning i december, og generelt flere unikke arrangementer, som vi glæder os meget til at præsentere for Aalborg.” slutter Mette.

WeDoBurgers-kæden solgt: Fortsætter kun med et sted i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Der var fart på burgerkæden WeDoBurgers, da den indtog Århus, Aalborg, Esbjerg og København.

I Aalborg åbnede man endda den første rigtige restaurant med flere siddepladser, og som skulle fungere som kædens Flagship Store.

Desværre går tingene ikke altid, som man drømmer om. Planerne om at være en landsdækkende burgerkæde kunne ikke realiseres, og nu har de oprindelige stiftere solgt den videre.

Det var barnestjernen Danny Kool og partner Christoffer No, der startede WeDoBurgers sammen med Aalborg-investoren Henrik Klindt Petersen.

Ny ejer er fundet

Nu er WeDoBurgers solgt videre til århusianske Akram Palani. Til det siger Danny Kool med det borgerlige navn Daniel Sørensen til MigogAalborg;

“Vi har i noget tid søgt efter den rigtige person til at drive WeDoBurgers videre. Den person har vi fundet i Akram. Han virker til at brænde for WeDoBurgers, så det glæder os, at han er den nye ejer,” fortæller Daniel.

Kun Borgergade fortsætter

Ejerskiftet får den konsekvens, at kun en af de to Aalborg-steder lever videre. Den anden lukkes ned.

“Jeg har altid haft et godt øje til WeDoBurgers og deres burgere, som jeg smagte første gang for et par år siden! Jeg synes, at deres burgere og fritter altid har skilt sig ud fra mængden.

Derfor var jeg ikke i tvivl, da jeg blev spurgt, om jeg ville overtage. Jeg kommer selv til at stå i køkkenet og sikre, at kvaliteten er den samme hver gang. Kvaliteten i produktet er for mig det vigtigst.

Derfor valgte jeg også kun at overtage butikken i Borgergade, da jeg ikke kan være to steder på en gang. Jeg har heldigvis overtaget det meste af deres tidligere fantastiske personale, så jeg og butikken er i gode hænder,” forklarer han til MigogAalborg.

Dermed gik WeDoBurgers fra fem steder i landets fire største byer til nu blot en enkelt i Aalborg.