Aalborg-firma har succes i mange lande: Deres produkter er helt unikke

Skrevet af: Michael Qureshi
Søren Lübech, Jette Gudiksen (Thorkild Kristensen) og Susanne Lübech
Søren Lübech, Jette Gudiksen (Thorkild Kristensen) og Susanne Lübech

Hvad har en thailandsk skovhugger, en europæisk forretningsmand på Sri Lanka og et aalborgensisk iværksætter-par tilfælles?

De er alle en del af den spændende rejse, som virksomheden Lübech Living har været på siden 2008.

Bag den fremadstormende Aalborg-virksomhed, med hovedkontor i Aalborg SV, står parret Søren og Susanne Lübech.

De var blandt de allerførste i Danmark, der virkelig fokuserede på bæredygtighed, miljøet og sociale forhold i deres produkter.

Har givet genlyd internationalt 

Det har i den grad givet genlyd internationalt, hvor Lübech Living i dag eksporterer deres unikke produkter til hele verden, og samarbejder med partnere i lande som Sverige, USA, Polen, Korea og mange andre.

På bordet set nogle af Lübech Livings produkter

Når de er repræsenteret på internationale messer hives de ofte frem på de store scener som dansk design, der gør en forskel på verdensplan.

Søren Lübech startede med at forhandle det amerikanske brand Zodax, og fik hurtigt behov for flere hænder. Sørens hustru Susanne sagde sit gode job op for at blive en del af virksomheden.

Efter et par sæsoner kom de i kontakt med Vance Kitira, en thailandsk skovhugger. Han har gjort det til sit livsværk at udvikle rene og ikke sundhedsskadelige lys.

 

Han havde fået etableret et større internationalt navn med sit brand i eget navn. Lysene er fremstillet af fødevaregodkendt Paraffin, det samme rene og giftfrie materiale, som eksempelvis mejeristen bruger til at fremstille ostens skorpe.

Skader ikke indeklimaet som mange andre lys

Disse lys skader hverken indeklima eller helbreddet som de “almindelige” supermarkeds-lys gør med de såkaldte sodpartikler. I mediet Bolius kunne man bl.a. læse i november måned, at forskere advarede mod, at danskerne tænder alt for mange stearinlys.

“De første år af virksomheden var vi på messer med det store amerikanske brand Zodax. Men da vi introducerede Vance Kitira, var det de få kvadratmeter af standen med det thailandske mærke, der tiltrak størst opmærksomhed.

Så vi tog beslutningen, at vi ville satse på noget, der var helt specielt. Vores kolleger i branchen troede, at vi var bindegale, men vi så ligesom lyset i at gå en helt ny vej,” fortæller Søren Lübech om starten på succesen.

Lübech Living har også lavet en jule-kollektion af genbrugspapir

Kunne lave vandtæt genbrugspapir

Det tog for alvor fart, da de kom i kontakt med en europæisk forretningsmand på Sri Lanka.

“Han hævdede hårdnakket, at han kunne lave genbrugspapir, der var vandtæt. Og da vi fik nogle vareprøver sendt til Aalborg, så kunne vi jo se, at den var god nok.

På den her måde kunne vi skabe produkter som potter, vaser og fade håndlavet med genbrugspapir. Vi kunne kombinere de rå papirprodukter med latex for at gøre dem vandtætte. Overskudslagre med denim, træ samt gamle plastikflasker og plastikposer blev brugt i designprocessen.

Så vi fik skabt en nordisk kollektion, som virkelig tiltrak en masse opmærksomhed hurtigt,” forklarer Søren Lübech entusiastisk.

Med til at skabe arbejdspladser for kvinder på Sri Lanka

Samarbejdet med fabrikken er ligeledes en del af et kvindeprojekt på Sri Lanka. I et fiskerisamfund syd for storbyen Colombo, hvor en ekstra indkomst er hårdt tiltrængt, arbejder 300 stolte og dygtige kvinder enten hjemme eller på fabrikken med at fremstille de håndlavede livsstilsprodukter.

“Vi har faktisk gjort det sådan, at kvinderne får den samme pris per stk, uanset om de producerer tre eller 300 om ugen. Vi gør ingen forskel på den måde. Vi har givet dem muligheden for et fint job under nogle ordentlige forhold. Susanne rejser til Sri Lanka fire-fem gange om året for hele tiden at optimere tingene og sørge for, at de har det godt,” siger Søren Lübech.

Fra fabrikken i Sri Lanka

Fik vild respons på historien

Navnet OOhh er heller ikke tilfældigt.

“De første gange, når vi fortalte om projektet på internationale messer, fik vi responsen “Oohh” fra folk. Så vi satte os for at skabe produkter, der gav den respons med tanker på hele processen omkring produkterne. Vi er stolte af, at vi har været med til at skabe noget, der rent faktisk gør en forskel både for miljøet men også for en masse mennesker, som ikke er så priviligerede som os her i Danmark,” forklarer han.

I Danmark har de i den grad også godt fat med mange forhandlere i hele landet men også i samarbejde med virksomheder. En af de lokale Aalborg-virksomheder Lübech Living kom i kontakt med, var ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen.

De har fået specialudviklet produkter med eget logo i EcoFelt, et filtlignende materiale fremstillet af gamle plastikflasker og plastikposer.

Susanne Lübech har ligeledes i tæt samarbejde med Jette Gudiksen fra Thorkild Kristensen samt Tine Hundrup fra Afiness indrettet hele Thorkild Kristensens nye kontor og fællesarealer på Havnefronten i Aalborg.

Mange tager et miljøansvar

Lübech Livings produkter er også en del af indretningen i forbindelse med ombygningen af Spar Nords filialer.

“Folk er begyndt at rykke sig i forhold til, at det ikke er ligegyldigt at tage et miljøansvar. Så kunder værdsætter også mere virksomheder, der gør en indsats. Virksomheder som Thorkild Kristensen og Spar Nord ønsker også at skille sig lidt ud på den måde, og vi er glade for at kunne hjælpe dem med det,” siger Søren Lübech.

Ud over thailandske Vance Kitira, deres eget OOhh forhandler de også italienske UASHMAMA.

“Folk driller os lidt med, at vi kun har mærker, man ikke kan udtale. Men med italienerne kunne vi bare ikke stå for deres historie. Det er en familie fra Toscana, som fremstiller poser, tasker og accessories af opdyrket papirfibre, som har de samme egenskaber som læder. Det er en helt unik måde at lave det materiale på, og det er virkelig flot.”

Bliver i Aalborg

Basen i Aalborg forbliver uanset hvor meget Lübech Living vokser. Man har blandt andet startet en produktion i Vietnam med fokus på genbrugspapir, så de også kommer til at engagere et lokalsamfund der.

Lübech Living satser endnu mere på det østeuropæiske marked samt asiatiske. Så man går en spændende fremtid i møde.

“Vi ser ikke rigtig nogen begrænsninger. Vi vil gerne fortsætte den positive vækst, vi har, men hele tiden med omtanke, for vi vil skabe nogle arbejdspladser for nogen med trange kår i udlandet.

Vi vil gerne fortsætte med at finde genbrugsmaterialer på Sri Lanka, og hele tiden tænke ud af boksen i forhold til, hvad der er af muligheder,” slutter Søren Lübech.

Du kan læse mere om Lübech Living her

Aalborg i nye højder: Her er de kommende højhuse

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Oktan 8 projektet
Oktan 8 projektet

Hvis du har fulgt med på boligmarkedet i løbet af 2017, har du nok også bemærket, at flere og flere boligprojekter er skudt op blandt andet langs Aalborg- og Nørresundbys havnefront samt godsbanearealet.

Flere af byggerierne bliver bygget højere end hidtil, og i de kommende år melder flere højhuse sig på banen.

Her er et overblik over de fremtidige højhuse i Aalborg.

Siloen

“Siloen”, som er beliggende på Østre Havn, er en genfortolkning af det gamle DLG-tårn. “Siloen” består af 13 etager fordelt på 34 eksklusive ejerlejligheder, som forventes indflytningsklare i løbet af 2018.

Den øvrige del af byggeriet kommer til at bestå af 21 ejerlejligheder og 80 lejeboliger, som bliver fordelt på 18 familieboliger og 62 ungdomsboliger.

Oktan 8

“Oktan 8”, som skal tegnes af Bjarke Ingels, er planlagt til at blive opført også i Østre Havn. Projektet mangler dog stadig at blive godkendt af Aalborg Kommune. Byggeriet er på de første skitser planlagt til 107 meter højde, og er det hidtil højeste højhus på tegnebrættet i Aalborg.

Højhuset er tegnet under stor hensyntagen til vindforholdene i Aalborg, hvorfor BIG har skabt en særlig arkitektur, hvor den bølgende og sky-lignende facade består af altaner, der er med til at bryde vinden.

 Horisonten

Højhuset “Horisonten” skal opføres på Lindholm Brygge i Nørresundby. Højhuset skal bygges på den grund, hvor der frem til 1982 stod to af Dansk Andels Cementfabriks’ cementsiloer på 54 meter, og bygningen bliver en genfortolkning af de runde siloer.

Højhuset bliver næsten 70 meter højt, og kommer til at bestå af 22 etager med en blanding af bolig og erhverv. Bygningen skal huse 166 ejerlejligheder. Planen er, at det skal stå færdigt om to år i 2020.

Fjordtårnet

Højhuset “Fjordtårnet” er beliggende langs Nørresundbys havnefront ud til kulturbroen. Højhuset er bliver bygget op til 11. etager fordelt ud på 44 ejerlejligheder. Byggeriet forventes at stå færdigt i oktober 2018.

Sohngårdsholmsvej

På toppen af Sohngårdsholmsvej skal der opføres et nyt lokalcenter på 5.000 kvadratmeter, som blandt andet skal huse butikker, boliger og erhverv.

Byggeprojektets højeste ende bliver syv etager, hvilket kommer til at svare til 24,5 meters højde. Byggeriet er ikke det højeste, men det bliver placeret på en af byens højeste punkter.

Det bliver det altså en bygning, man vil kunne se fra lang afstand. I bygningens nederste del bliver der butikker og erhvervsområder, og fra 1. etage og opefter, bliver der skabt 48 lejligheder.

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig på Facebook her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

Ny hotelchef på First: Jacqueline bliver Jyllands yngste hotelchef

Skrevet af: Michael Qureshi
Jacqueline Taul er som blot 25-årig ny hotelchef. Her i selskab med regionsdirektør Mark Bering
Jacqueline Taul er som blot 25-årig ny hotelchef. Her i selskab med regionsdirektør Mark Bering

I 2015 startede Jacqueline Taul som receptionselev på First Hotel Aalborg på Havnefronten.

Blot tre år senere vender hun tilbage som ny hotelchef. Jac, som hun kaldes af venner og kolleger, bliver dermed som 25-årig en af Danmarks yngste hoteldirektører.

Ved en reception på First Aalborg i morgen onsdag den 24. januar bliver det officielt, at det er hende, der skal stå i spidsen for det kendte Aalborg-hotel.

Det har været i yderste overhalingsbane for Jac Taul, siden hun tog imod sine første gæster som elev på First Aalborg. Efter elevperioden blev hun hentet til First Hotel Atlantic i Aarhus.

På under et år opnåede hun at lande en stilling som receptionschef, og blot et halvt år senere røg hun længere op som Hotelchef på Atlantic.

Tager yderligere et stort skridt i karrieren

Nu tager hun yderligere et stort skridt videre i karrieren med skiftet til First Hotel Aalborg som hotelchef, hvor hun skal arbejde fokuseret med at opretholde et tårnhøjt serviceniveau og føre hotellet sikkert mod fremtidige mål.

For Jac Taul er det nærmest som at komme hjem igen.

“Jeg var glad for at arbejde i Aarhus, men jeg blev jo boende i Aalborg, og har hele tiden haft hjertet her i byen. Jeg er utrolig stolt over den tillid, som ledelsen i First har givet mig, og det har virkelig været en spændende rejse hidtil i organisationen.

Jeg føler mig hjemme her, og har det sådan, at jeg vågner hver morgen og kan ikke vente med at komme i gang med dagens arbejde,” fortæller Jac Taul, da MigogAalborg møder hende i lounge-området på First.

First Hotel Aalborg har en lækker udsigt til Limfjorden

Hun er i selskab med regions-direktør Mark Bering, som hurtigt spottede hendes potentiale, og har været med til at køre hende i stilling som ny hotelchef.

“Tidligere var det sådan, at man havde en hoteldirektør på First Hotel Aalborg. Nu har vi en hotelchef, der så refererer til regionsdirektøren, og på den måde er vi hele tiden to til at sparre med hinanden og drive hotellet.

Vi har valgt Jac som ny hotelchef her, fordi hun har de helt rigtige kvaliteter. Hendes viden og kompetencer er store, på trods af hendes unge alder. Vi vægter også, at vores hotelchefer har hjertet med sig, og når de spørger, om vores gæster har haft en god dag, så skal de også oprigtigt mene det,” forklarer Mark Bering.

Farmand var også hoteldirektør

Det var helt naturligt, at Jac Taul endte i hotelbranchen. Hendes far Finn Taul var i mange år hoteldirektør på både Hotel Phønix og Hvide Hus. Så hun brugte mange af sine unge år på hotelgangene.

“Det har føltes helt naturligt for mig at træde ind i hotelbranchen. Jeg har holdt min del af juleaftener på Hotel Phoenix, og set med mine egne øjne det engagement, der skal lægges i at drive et hotel.

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er lidt atypisk, at en hotelchef kun er 25 år, men jeg har fagligheden i orden, og så er jeg meget nysgerrig og elsker at lære nye ting,” forklarer den unge hotelchef.

Selv om flere af hendes ansatte er en del år ældre ende hende, så er hun ikke bange for at skære igennem og træffe de vigtige beslutninger.

“Der vil altid være nogle hårde beslutninger, der skal tages, men jeg tror også, at der er respekt omkring, at det er til fordel for First og teamet omkring hotellet. Jeg synes, vi er gode til at arbejde med et fladt hierarki, hvor alle kan komme med deres meninger.

For lige meget hvor stor en arbejdsindsats, jeg lægger hver dag, så kan jeg ikke drive hotellet alene, og derfor er jeg utrolig afhængig af, at jeg har personalet med mig,” siger Jac Taul.

Fokus på de bedste gæsteoplevelser i byen

For hende betyder det rigtigt meget, at First Hotel Aalborg har de bedste gæsteoplevelser i byen.

“Det handler om serviceniveau og personlighed hos personalet. Det er vidt forskelligt, hvordan man som gæst oplever god service, men det er vigtigt, at mit personale er gode menneskekendere og hurtigt kan se, hvad gæstens behov og ønsker er.

I hverdagene er vi mere et business-hotel, og i weekenderne skifter det til familiehotel, og der er også vidt forskellige behov, der skal opfyldes.

Jeg kommer til at være meget ude blandt gæsterne, og det skal være sådan, at gæsterne tænker, at de skal bo nede hos Jacque og ikke bare bo på et hotel. Hvis vi kan få personlighed ind i hotellet, så kommer gæsterne også igen,” forklarer den ambitiøse kvinde.

Receptionister mere som værtinder

Seneste tiltag er digitale check-in skærme, så gæsterne ikke skal stå i kø for at checke ind eller ud. Receptionisterne får også ipads, de kan gå rundt med ude blandt gæster, så alle processerne gøres lettere.

“Receptionisterne skal mere være værter og værtinder end at stå bag en disk. Når vi møder vores gæster i øjenhøjde, og gør alt for at alt kører så simpelt og glat som muligt, så mærker de forhåbentligt tydeligt, at vi ønsker at være der for dem 100 procent,” siger hun.

Gode til at opdage talenterne

Mark Bering, regionsdirektør i First, glæder sig til, at hotelgæsterne i Aalborg og ikke mindst aalborgenserne lærer Jacque at kende. Første skridt bliver reception og en udvidet nytårskur, hvor sundhedsguruen Christian Bitz blandt andet kommer forbi og holder foredrag.

“Jac er et godt eksempel på, at vi som kæde er gode til at hurtigt opdage de unge mennesker, der kan gå hele vejen. Jac har også læst på HD, så hun også har den økonomiske og kommercielle del med i bagagen.

Hun har også været på First Academy, som er vores interne lederuddannelse i hele Skandinavien. Vi tror rigtigt meget på hende, og vi er selvfølgelig overbeviste om, at hun bliver en gevinst for First Hotel Aalborg samt Aalborg by,” siger Mark Bering.

Første gang i Aalborg: Kæmpe MTV-fest på Club Stygge på fredag

Skrevet af: Michael Qureshi
Toomanylefthands fra en performance på Tinderbox
Foto: Andreas Konderup
Toomanylefthands fra en performance på Tinderbox Foto: Andreas Konderup

MTV er et af verdens største musikbrands, og nu får aalborgenserne en unik mulighed for at stifte bekendtskab med én af tv-kanalens største internationale event-succeser.

For første gang nogensinde kommer det internationale festkoncept Club MTV nemlig til Aalborg, og natklubben Cluv Stygge i Vesterå har æren af at være den første klub på årets danske program.

Den første danske by i år

Aalborg bliver den første af foreløbig to danske byer, som Club MTV Tour besøger, og fans og gæster kan se frem til et brag af en fest helt i MTV’s ånd. Foruden Aalborg gæster MTV også Aarhus.

”MTV er lig med fest og musik, og vi glæder os til at bringe Club MTV Tour til Aalborg og give vores nordjyske fans og gæster en helt særlig oplevelse. Gæsterne kan godt begynde at glæde sig, for det bliver en fest ud over det sædvanlige,” siger Rasmus Dige, der er VP for Ad Sales hos MTV i Norden.

Til at styre musikken har MTV allieret sig med vinderne af Årets Danske DJ’s 2015 og Årets Club Navn ved DMA ’15, TooManyLeftHands, der står bag pulten og sørger for musikken på dansegulvet på Stygge.

Gæster og fans kan glæde sig til at blive taget imod som vaskeægte stjerner på den røde løber, og de kan se frem til et brag af en nat med hit-DJ’s, konfetti, vilde visuelle effekter, dansere, CO2-kanoner og et filmhold fra MTV.

Mere ambitiøse end nogensinde

Club MTV opstod i Storbritannien i 2013 og har siden afholdt 400 events på natklubber og festivaler verden over i bl.a. Storbritannien (UK), Australien, Kroatien og på Malta.

De to events i Aalborg og Aarhus er en del af den nordiske lancering af Club MTV. I efteråret 2017 besøgte Club MTV Odense og København, hvor i alt 1.000 gæster deltog i den vilde fest.

Tæt på den ægte vare: The Bootleg Beatles lægger vejen forbi Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Verdens største band. Så enkelt kan det vist siges om The Beatles, som i en lang årrække var altdominerende på musikscenen.

Deres arv lever i høj grad videre i dag, og det er ikke mindst takket være The Bootleg Beatles, som vel er det tætteste, man kan komme på den ægte vare i dag.

Aalborg er så heldige, at de igen i år lægger vejen for Aalborg Kongres & Kultur Center med det 20-mand store engelske orkester The Pepperland Sinfonia. Det hele sker torsdag 25. januar 2018 kl. 20.

En helt særlig stemning

Selvom The Beatles vel for mange er noget helt unikt, har The Bootleg Beatles spillet for fulde huse siden de i 1980 blev dannet.

”Der er ingen tvivl om, at The Bootleg Beatles er noget helt særligt. Deres look og deres lyd er umådelig tæt på den ægte vare, og når de oven i købet bakkes op af et stort symfoniorkester med en utrolig dygtig dirigent, så når showet helt nye højder”, siger Nicolaj Holm, direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center, til MigogAalborg.

Bandet består af fire herrer, der alle var til audition i 1979 til London-musicalen ”Beatlemania”, og her fandt de sammen, idet de hver især fik rollerne som John, Paul, George og Ringo.

Publikum kan se frem til en nostalgisk aften, hvor der både er fokus på musik, flotte kostumer og en god portion britisk humor.

25 klassikere i træk

The Beatles har utallige hits på samvittigheden, og der bliver rig mulighed for at skråle med på sin helt egen personlige favorit, for The Bootleg Beatles vil spille intet mindre end 25 klassikere på stribe.

Man kan se frem til alt lige fra “Get Back”, “Penny Lane”, “All You Need Is Love”, “Yellow Submarine”, “When I’m Sixty-four”,“Strawberry Fields Forever” og “Hey Jude”, mens videoklip af The Beatles vises på en storskærm på scenen.

Til at styre et så legendarisk band, har man hyret ingen ringere end den populære Hans Otto Bisgaard, som også har en stor kærlighed for The Beatles.

Han bliver aftenens konferencer, mens det bliver den kendte dirigent David Firman, der svinger tangentstokken over for The Pepperland Sinfonia.

”Det er ingen hemmelighed, at The Bootleg Beatles har besøgt Aalborg nogle gange før, og det er som om, at publikum ikke kan få nok af den særlige Beatles-magi, der opstår til showet. Så vi glæder os til at få dem på scenen i Aalborghallen igen”, slutter Nicolaj Holm overfor MigogAalborg.

Hvis man har lyst til at mærke lidt beatles-magi, er der stadig ledige billetter her.

Se de bedste folde sig ud: Fusion dyster mod Vendia på torsdag

Skrevet af: Michael Qureshi
Vinh fra Fusion (yderst venstre) møder Kristian Rise fra Vendia (yderst højre). Øvrige på billedet er Morten Kok (Mortens Kro) samt Peter Christian Jensen (direktør Ruths Hotel)
Vinh fra Fusion (yderst venstre) møder Kristian Rise fra Vendia (yderst højre). Øvrige på billedet er Morten Kok (Mortens Kro) samt Peter Christian Jensen (direktør Ruths Hotel)

Hvis man elsker sportsgrene som fodbold og håndbold, så er der noget helt særligt ved pokalturneringerne, som er knock out-kampe.

Hvor klassen skal vises over en eller to kampe i direkte dueller. Nu har man overført den konkurrenceform til gastronomiens absolutte top.

Bedst i Nordjylland-konkurrencen mellem 16 af regionens mest højprofilerede restauranter tyvstartede i sidste uge.

Og to af de absolutte favoritter til den endelige sejr mødes allerede i denne uge i knockoutturneringen. Restauranterne skal nemlig mødes to og to i den indledende runde, der nu går rigtigt i gang, siden kvart, semi og endelig en finale frem mod foråret.

Fusion Vs Vendia på torsdag

Torsdagens opgør står nemlig mellem Restauranterne Fusion og Vendia fra Hjørring, der begge har tre stjerner i den danske spiseguide. Duellen afvikles på Restaurant Fusion i Aalborg.

Det er en helt unik mulighed for at følge toppen af poppen arbejde intenst med at levere til perfektion.

Der er fortsat få billetter tilbage til braget på Fusion, som MigogAalborg dækker.

Fusion-teamet

Sammen med den uvildige jury, der vurderer præstationerne, kan man nemlig spise med på de to gange fire retters menuer, som de to restauranter har lagt meget forberedelse i, og som størrelsesmæssigt er afpasset, så gæsterne kan få plads til det hele inklusiv tilhørende vine.

”Selvfølgelig er det en god måde at lære af hinanden, men vi tager skam også konkurrencen meget alvorligt og ønsker begge at gå videre,” siger Vinh Q. Du, restauratør på Fusion.

”Selv om kun en af vores to restauranter kan komme videre, så ønsker vi begge at vise juryen og publikum, at vi kan levere på topniveau,” supplerer Kristian Rise fra Vendia.

Vendias køkkenchef Lasse Dalsager

Initiativtager er Den Danske Spiseguide med assistance fra GastroNorth, samarbejdet mellem foreløbig fem nordjyske toprestauranter, der arbejder for mere international bevågenhed om nordjysk topgastronomi -ultimativt Michelin-stjerner.

GastroNorth arbejder for international opmærksomhed

Kommunikationschefen for GastroNorth, der udover Vendia og Fusion også tæller Mortens Kro, Ruths Hotel og Restaurant Bühlmann, Mads Stenstrup, forklarer om GastroNorths engagement i Bedst i Nordjylland konkurrencen:

”GastroNorths fokus er selvfølgelig international opmærksomhed. Men for at gøre sig fortjent til dette skal restauranterne jo fremstå skarpest mulige. Det gør man bl.a. ved at stille op og lære af hinanden i en sådan konkurrence, der jo så samtidig har Den Danske Spiseguide som arrangør.

Spiseguidens anmeldelser følges også internationalt – og så giver GN’s engagement i konkurrencen jo mening”.

Blandt Gastro-North-restauranterne møder Mortens Kro Musikkens Spisehus på sidstnævnte restaurant allerede onsdag, mens Ruths Hotel skal på besøg på La Locanda torsdag den 31. januar.

Også potentielle topbrag med fantastiske serveringer i udsigt for både gæster og dommere

Se datoerne for alle de indledende opgør her: http://bedstinordjylland.dk/datoer-for-dyster/

Kontakt selv restauranterne for tilbageværende billetter.