Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aalborg-drenge med sans for detaljerne: Northern Legacy har fart på

Af Emil Kjær Jørgensen

Her på MigogAalborg elsker vi de gode lokale iværksætterhistorier, og der bliver heldigvis flere og flere af dem.

Northern Legacy er netop historien om to lokale aalborgensere, som har startet deres iværksættereventyr her i byen.

Vi mødte dem til en snak om deres smykke- og accessoriesbrand, som har opnået stor popularitet i dens forholdsvis korte levetid.

Det hele startede i 2015, hvor Andreas Østergaard og Jonas Kjeldsgård Christensen gik med drømmen om at starte en virksomhed sammen.

”Vi vidste, det skulle være noget inden for tøj og design. Vi har altid haft en stor interesse for produkter, og den kvalitet og de detaljer, der er afgørende for, at noget bliver en succes. Vi ønskede at lave et brand, der skiller sig ud fra mængden.” fortæller Andreas.

Stort potentiale på Instagram

Populariteten tog for alvor fart, da man i februar i år lancerede den første kollektion af signaturringe.

”Salget er gået over al forventning, og vi kan mærke, at folk virkelig begynder at få øjnene op for mange af vores produkter” fortæller Jonas.

Deres kollektion inkluderer, udover signaturringe, også halskæder og eksklusive armbåndsure lavet med schweizisk urværk og safirglas.

Sociale medier er vigtige

De sociale medier har fra start været vigtige for Northern Legacy, både til inspiration og til markedsføring af deres produkter.

”Vi ved, hvor meget det visuelle betyder, og på Instagram kan vi virkelig få lov til at vise vores produkters egenskaber og anvendelsesmuligheder. I vores tilfælde har det betydet, at vi har lagt særligt mange kræfter i fotografering og på at skabe vores eget Instagram-udtryk.

Udover vores Instagram feed, har det lige fra starten været vigtigt for os, at vores venner og lokale netværk har været involveret og haft lyst til at bruge vores smykker.

Det er vi yderst taknemmelige over. Det mener vi, har haft stor indflydelse på vores ekspansion til andre byer.’’ fortæller Andreas.

Bump på vejen

For Andreas og Jonas er Northern Legacy mere end blot en virksomhed.

”Det er vores fælles barn. For at være gode forældre, handler det for os om, at være tro over for opdragelsen, og det brand vi forsøger at skabe.” fortæller Andreas og uddyber:

 ”Vi forhandler på nuværende tidspunkt vores produkter i hele 19 butikker i Danmark, men det hele har ikke kun været en dans på røde roser.”

Vejen til succes bød nemlig også på en del udfordringer, som kulminerede da en stor verdensomspændende virksomhed i februar 2017 forsøgte at stikke en kæp i hjulet.

”Situationen var hård for Jonas og jeg, men vi føler på mange måder, at det har gjort vores fokus mere målrettet og bidraget til den profil vi har i dag.’’ fortæller Andreas.

Det næste skridt

Northern Legacy er efterhånden ved at blive så etablerede, at de er ved at finde ud af, hvad næste skridt skal være.

”Vi har kun smidt penge ind i starten af processen. Siden da har forretningen kørt af sig selv, og alt overskud er blevet brugt til produktion, videreudvikling og nye designs” forklarer Andreas.

”Vi går all in, men vi er selvfølgelig begrænsede af, at vi kun er to mand, som står for alt fra markedsføring, webshop, produktudvikling og pleje af vores forhandlere. Vi er begyndt at kigge på, hvad vores næste træk skal være, hvis vi skal følge med den udvikling, vi oplever.” fortæller Andreas

Det er tydeligt, at drengene fra Northern Legacy ikke hviler på laurbærrene. Næste skridt for Northern Legacy bliver således lanceringen af eksklusive Sterling sølvringe samt udvidelse af nuværende sortiment indenfor både ringe og halskæder.

Stor kærlighed til Aalborg

Andreas og Jonas bor begge i Aalborg, og de er stolte af deres ophav, som også er grunden til navnet Northern Legacy.

 ”Vi elsker den her by, og det ønsker vi at udtrykke gennem vores designs, som vi forsøger at holde klassiske og stilrene. Vi føler os inspirerede af Norden og historiske symboler, hvilket især kommer til udtryk når vi i starten af oktober lancerer vores nye kollektioner.’’ fortæller Jonas.

Andreas og Jonas vil med Northern Legacy gerne vise, at der er et spirende iværksættermiljø i Aalborg, som også kan sætte sit præg på modebilledet i resten af landet.

De samarbejder blandt andre med de lokale iværksættere fra SNT, som også har opnået stor succes på kort tid og for nyligt er flyttet ind i nye lækre lokaler på Boulevarden 22.

Både SNT – Shaping a New Tomorrow og Northern Legacy er skabt af iværksættere fra Aalborg med én fælles passion – at innovere essentielt herretøj og accessoires. Fik du læst vores artikel om SNT-drengene?

Northern Legacy og SNT

Stort iværksætter-event i byen

Fredag d. 6 oktober fra kl 11 til 22 holder Northern Legacy og SNT et stort fælles event for at forene iværksætteriet i Nordjylland.

På dagen er der konkurrencer, fordelagtige rabatter, samt lancering af Northern Legacys nyeste kollektion af ringe og halskæder, som afsluttes med en eksklusiv efterfest om aftenen for alle, som har deltaget i løbet af dagen. Du kan se meget mere lige her.

”Vi håber på, at vi med begivenheden kan give Aalborg en fremvisning af hvor gode produkter, vi som iværksættere er i stand til at skabe og derudover give alle en rigtig god oplevelse” Siger Christoffer Bak fra SNT.

Jonas og Andreas fra Northern Legacy er overbeviste om, at deres nye kollektion passer i perfekt sammenspil med SNT’s minimalistiske modeunivers.

”Udover lanceringen af de nye produkter, kan nye iværksættere også komme forbi til en snak om opstart af eget firma. Vi vil gerne uddele af vores viden, så flere nordjyder får lyst til at blive iværksættere.” afslutter Jonas.