Aalborg-drenge med sans for detaljerne: Northern Legacy har fart på

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Her på MigogAalborg elsker vi de gode lokale iværksætterhistorier, og der bliver heldigvis flere og flere af dem.

Northern Legacy er netop historien om to lokale aalborgensere, som har startet deres iværksættereventyr her i byen.

Vi mødte dem til en snak om deres smykke- og accessoriesbrand, som har opnået stor popularitet i dens forholdsvis korte levetid.

Det hele startede i 2015, hvor Andreas Østergaard og Jonas Kjeldsgård Christensen gik med drømmen om at starte en virksomhed sammen.

”Vi vidste, det skulle være noget inden for tøj og design. Vi har altid haft en stor interesse for produkter, og den kvalitet og de detaljer, der er afgørende for, at noget bliver en succes. Vi ønskede at lave et brand, der skiller sig ud fra mængden.” fortæller Andreas.

Stort potentiale på Instagram

Populariteten tog for alvor fart, da man i februar i år lancerede den første kollektion af signaturringe.

”Salget er gået over al forventning, og vi kan mærke, at folk virkelig begynder at få øjnene op for mange af vores produkter” fortæller Jonas.

Deres kollektion inkluderer, udover signaturringe, også halskæder og eksklusive armbåndsure lavet med schweizisk urværk og safirglas.

Sociale medier er vigtige

De sociale medier har fra start været vigtige for Northern Legacy, både til inspiration og til markedsføring af deres produkter.

”Vi ved, hvor meget det visuelle betyder, og på Instagram kan vi virkelig få lov til at vise vores produkters egenskaber og anvendelsesmuligheder. I vores tilfælde har det betydet, at vi har lagt særligt mange kræfter i fotografering og på at skabe vores eget Instagram-udtryk.

Udover vores Instagram feed, har det lige fra starten været vigtigt for os, at vores venner og lokale netværk har været involveret og haft lyst til at bruge vores smykker.

Det er vi yderst taknemmelige over. Det mener vi, har haft stor indflydelse på vores ekspansion til andre byer.’’ fortæller Andreas.

Bump på vejen

For Andreas og Jonas er Northern Legacy mere end blot en virksomhed.

”Det er vores fælles barn. For at være gode forældre, handler det for os om, at være tro over for opdragelsen, og det brand vi forsøger at skabe.” fortæller Andreas og uddyber:

 ”Vi forhandler på nuværende tidspunkt vores produkter i hele 19 butikker i Danmark, men det hele har ikke kun været en dans på røde roser.”

Vejen til succes bød nemlig også på en del udfordringer, som kulminerede da en stor verdensomspændende virksomhed i februar 2017 forsøgte at stikke en kæp i hjulet.

”Situationen var hård for Jonas og jeg, men vi føler på mange måder, at det har gjort vores fokus mere målrettet og bidraget til den profil vi har i dag.’’ fortæller Andreas.

Det næste skridt

Northern Legacy er efterhånden ved at blive så etablerede, at de er ved at finde ud af, hvad næste skridt skal være.

”Vi har kun smidt penge ind i starten af processen. Siden da har forretningen kørt af sig selv, og alt overskud er blevet brugt til produktion, videreudvikling og nye designs” forklarer Andreas.

”Vi går all in, men vi er selvfølgelig begrænsede af, at vi kun er to mand, som står for alt fra markedsføring, webshop, produktudvikling og pleje af vores forhandlere. Vi er begyndt at kigge på, hvad vores næste træk skal være, hvis vi skal følge med den udvikling, vi oplever.” fortæller Andreas

Det er tydeligt, at drengene fra Northern Legacy ikke hviler på laurbærrene. Næste skridt for Northern Legacy bliver således lanceringen af eksklusive Sterling sølvringe samt udvidelse af nuværende sortiment indenfor både ringe og halskæder.

Stor kærlighed til Aalborg

Andreas og Jonas bor begge i Aalborg, og de er stolte af deres ophav, som også er grunden til navnet Northern Legacy.

 ”Vi elsker den her by, og det ønsker vi at udtrykke gennem vores designs, som vi forsøger at holde klassiske og stilrene. Vi føler os inspirerede af Norden og historiske symboler, hvilket især kommer til udtryk når vi i starten af oktober lancerer vores nye kollektioner.’’ fortæller Jonas.

Andreas og Jonas vil med Northern Legacy gerne vise, at der er et spirende iværksættermiljø i Aalborg, som også kan sætte sit præg på modebilledet i resten af landet.

De samarbejder blandt andre med de lokale iværksættere fra SNT, som også har opnået stor succes på kort tid og for nyligt er flyttet ind i nye lækre lokaler på Boulevarden 22.

Både SNT – Shaping a New Tomorrow og Northern Legacy er skabt af iværksættere fra Aalborg med én fælles passion – at innovere essentielt herretøj og accessoires. Fik du læst vores artikel om SNT-drengene?

Northern Legacy og SNT

Stort iværksætter-event i byen

Fredag d. 6 oktober fra kl 11 til 22 holder Northern Legacy og SNT et stort fælles event for at forene iværksætteriet i Nordjylland.

På dagen er der konkurrencer, fordelagtige rabatter, samt lancering af Northern Legacys nyeste kollektion af ringe og halskæder, som afsluttes med en eksklusiv efterfest om aftenen for alle, som har deltaget i løbet af dagen. Du kan se meget mere lige her.

”Vi håber på, at vi med begivenheden kan give Aalborg en fremvisning af hvor gode produkter, vi som iværksættere er i stand til at skabe og derudover give alle en rigtig god oplevelse” Siger Christoffer Bak fra SNT.

Jonas og Andreas fra Northern Legacy er overbeviste om, at deres nye kollektion passer i perfekt sammenspil med SNT’s minimalistiske modeunivers.

”Udover lanceringen af de nye produkter, kan nye iværksættere også komme forbi til en snak om opstart af eget firma. Vi vil gerne uddele af vores viden, så flere nordjyder får lyst til at blive iværksættere.” afslutter Jonas.

Kæmpe Second Hand marked: Mega Kup slutter året af med et brag i Aalborg

Skrevet af: Simone Vestergaard

Så er det ved at være sidste chance i år for at besøge det store second hand marked Mega Kup!

Lørdag d. 8. december slår de et sidste smut forbi Aalborg, inden året går på hæld.

Henriette Iversen fra Mega Kup glæder sig til at byde indenfor til deres Mega Kup! Christimas Edition.

“På grund af julen har vi skruet godt op for julestemningen, og sørget for goodiebags til de første 50 besøgende gæster.

Vi får også julemanden på besøg, og han har lidt julegodter med til børnene.

Og ellers byder vi jo op til en hyggelig dag, hvor man har mulighed for at sælge ud af alt det tøj, man ikke får brugt, og på den måde skrabe lidt ekstra penge sammen til julegaver.

For dem der ikke sælger, er der jo en oplagt mulighed for at finde tøj til de kommende julefrokoster.” fortæller Henriette.

Nye tiltag forbliver

Sidste gang var ét af de nye tiltag et område med prøverum og spejle, således at man har mulighed for at prøve tøjet på, inden man køber det. Det var en stor succes, og et tiltag der gavnede de besøgende gæster.

Derfor vil det også være tilstede d. 8. december.

Ligeledes vil Aalborg Freja igen stå med en lille bod med salg af drikkevarer og let mad.

Og for at give eventet lidt juledrys, vil der være lækre giveaways, konkurrencer og lotterier – både på dagen og på Mega Kups Facebookside op til eventet.

Man kan blandt andet vinde en gratis stand eller entré i 2019.

Støt den gode sag

Mega Kup har et fantastisk bæredygtigt perspektiv. Man kan købe billigt og pænt tøj, og på samme tid gøre noget godt for miljøet.

Og hvis man som sælger ikke orker at slæbe det resterende tøj med hjem igen, så kan man donere det til Blå Kors Danmark.

Sidste gang blev der doneret en del tøj i den gode sags tjeneste. Derfor vil de igen være at finde ved eventet.

En spændende nyhed til 2019

Siden second hand markedet for første gang slog dørene op i april, er der blevet introduceret en del nye tiltag til gavn for de mange besøgende gæster.

Næste år bliver inden undtagelse.

“Vi glæder os til at afsløre en spændende nyhed der kommer til at have stor betydning for næste år. Det er endnu ikke noget, jeg kan sige noget om, men alle nyheder bliver delt på de sociale medier, så man kan med fordel følge med der.”

Og mens vi spændt venter, er der stadig stande at booke. Der er, ligesom altid, stor interesse omkring eventet, så man skal ikke vente for længe.

“Vi satser på at få udsolgt ligesom sidste gang. Sidst havde vi dog over 20 på venteliste, så man skal være ude i god tid,” afslutter Henriette.

Du kan booke din stand her.

Åbningstiderne er kl. 12-15 i Freja Hallen, Aalborg.

Brødre står bag nyt møbelfirma: Bruun Hansen laver helt unikke møbelserier

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Boligindretning er det, der giver hjemmet personlighed, og er med til at skabe den perfekte synergi i boligen.

At leve smukt gør noget ved sindet.

Bruun Hansen er et nyt lokalt møbelfirma, som slog dørene op i sommer.

Deres vision er at skabe kvalitetsbevidst dansk design til den kræsne køber, der har sans for kvalitet og godt håndværk.

Beton er grundelementet

Bag firmaet står de to nordjyske brødre, Thomas Bruun Hansen og Jakob Hansen.

Møbelsortimentet består i dag af syv bordserier, hvor kun de bedste modeller er udvalgt.

“Alle vores borde er håndlavet. Bordben og stel har vi nøje tilpasset de enkelte møbelserier, og alle beton -bordpladerne er af 100% massiv beton, i modsætning til mange andre på markedet,” fortæller Jakob Hansen.

I øjeblikket foregår produktionen i Svenstrup, syd for Aalborg, hvor deres administration og Showroom også holder til.

“Betonbordene er vores varemærke. Vi har designet møblerne med perfektionisme, og hvert bord er unikt for os,”  fortæller Thomas Bruun Hansen.

Udover de seks møbelserier i beton, lancerede Bruun Hansen den 3. november deres helt nye KUBE serie. Serien består af 4 kubeformet borde, med enten marmor- eller betonplade.

Alle bordene passer ind i alle typer rum i hjemmet – og ikke kun de funktionelle.

Her kan de indrettes som sofaborde, coffee table, og natborde – det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvor de smukke borde kan placeres i hjemmet.

“Formålet er at kunne kombinere farver og stil, lige meget om man ønsker at bruge dem som sofaborde, opsats, sengeborde eller noget helt fjerde.

De fungerer perfekt sammen eller hver for sig,” fortæller Jakob Hansen.

Udvider sortiment

Fremtidens indretningstips kan, lige nu, være en abstrakt tanke – især når det har med boligindretning og interiør at gøre.

Men allerede nu gør Bruun Hansen en indsats og er klar til at udvide deres sortiment i januar 2019.

“KUBE – Coffee table er stilrene borde i vores kendte KUBE serie. Bordene fås i tre forskellige højder med fire forskellige farver marmor- eller betonplade,” fortæller Jakob Hansen.

Thomas supplerer;

”Vi glæder os til at udvide vores sortiment. Visionen er den samme; at skabe et eksklusivt bord, som passer hjem i alle stilarter,” slutter Thomas Bruun Hansen af med.

Vind et Bruun Hansen KUBE bord

Lige nu har du mulighed for, at vinde et eksklusivt KUBE bord fra Bruun Hansens nyeste serie KUBE.

Du kan se konkurrencen her.

Men hvis ikke du kan vente, til konkurrencen er afsluttet, så kan du lige nu eksklusivt få en rabatkode til at få 30% på hele KUBE serien.

Rabatkoden er “november”, og skal anvendes ved et køb på Bruun Hansens hjemmeside.

Wildebeest har lige lanceret juleburgere: Vi har testet dem

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi her på redaktionen er vilde med alt, der har med jul at gøre.

Det er heller ikke nogen hemmelighed, at vi er vilde med alt, der har med burger at gøre.

Så hvad sker der, når en lokal restaurant melder ud, at de går all in på årets julemenu og opgraderer deres i forvejen lækre sliders til udgaver, der er selveste Julemanden værdig?

Vi er selvfølgelig på pletten.

Især fordi vi sidste år stadig havde deres slider, Apple Slices, i baghovedet.

En slider med top af æbleskive; dog ikke et nyt “koncept” på Wildebeest Gastropub, hvor best selleren Normandy Flapjack‘s top siden åbningen har bestået af en pandekage med flødeostcreme.

Det er heller ikke noget nyt, at Bæstet udvikler nye sliders til hver sæson – men vi glædede os alligevel især til at se, hvad årets juleinficerede menu bestod af denne gang.

Dansk julemad i islandske rammer

Wildebeest kunne afsløre hele tre nyheder på menukortet: Sæsonens slider, Sankt ANDreas samt Fondant a la mande.

Sæsonens slider bestod af flæskesteg med brombærkompot, rødkål, kartoffelchips, brøndkarse og mayonnaise. En række ingredienser, som den julemadglade dansker i den grad kan godkende.

Gastropubben på Østerbro er ellers kendt for at have bragt Islands velsignede bud ind i Aalborg.

Restauranten blev nemlig åbnet af den islandske familie, Gudbergsson, tilbage i 2016. Familien havde tidligere erfaring fra restaurantionsbranchen på Island og drømte om at introducere gastropubkonceptet for aalborgenserne – men julemenuen er alligevel blevet holdt i den danske julesmag.

“Vi har holdt os til det danske i denne omgang, da vi ikke var sikre på, at danskerne kunne klare den islandske mad, som kæst skata – fermenteret rokke – vi traditionen tro spiser d. 23. december,” fortæller Gudmundur Gudbergssonmed et smil.

Og selvom fermenteret rokke da også lyder interessant, så var vi nu alligevel ret begejstrede for, at valget denne gang faldt på den danske udgave af julen.

Dette gjaldt også den anden slider Sankt ANDreas, med braiseret and, grønkål, citron/appelsin-kompot, græskarpuré, saltede hasselnødder, marineret æble og brøndkarse.

Det kunne tydeligt smages, at der er lagt mange tanker bag begge sliders og sammensætningen af ingredienserne, er intet mindre end geniale.

Man kunne ligefrem gå på opdagelse gennem de mange lag af råvarer, og ind i mellem var vi nødt til at udbryde til hinanden: “Det her smager godt! Hvad var det nu, det var … ?”

Smagsnuancerne var med andre ord lige til at bryde ud i julesang over, og her gav sæsonbetonede råvarer virkelig mening. Sæsonen for og smagen af jul.

Revolutionrende juledessert i nye klæder

Aftenens helt store vinder blev dog (overraskende nok) ikke én af de to jule-sliders. Derimod løb sæsonens nye dessert, fondant a la mande, af med aftenens førsteplads.

Vi kan vist godt tillade os at kalde desserten revolutionerende på den aalborgensiske desserthimmel. Den smukke anretning bestod nemlig af chokolade fondant, ris a la mande-iscreme, kirsebærsovs og et perfekt chokoladejuletræ – som stjernen på toppen.

Man kan måske fristes til at tænke, at ris a la mande-is da i bund og grund ikke lyder så revolutionært – og er det måske endda lidt blasfemisk at begynde at eksperimentere ved så legendarisk en juledessert? Men … I dette tilfælde er der kun én ting at sige: JA!

De fleste har vel, gennem deres juletid, været igennem flere ris a la mande-oplevelser? Nogle rammer plet, mens andre kan forekomme både tynde og smagløse.

Netop denne her udgave af ris a la mande smagte – og vi citerer – som “den helt ægte vare”. Der var slet ingen tvivl om, at den kolde kugle af ris a la mande, der havde fundet vejen til vores tallerken, smagsmæssigt kunne godkendes af selv den mest perfektionistiske bedstemor.

At den blev akkompagneret af en lavine af flydende chokoladefondant, gjorde bestemt ikke begejstringen mindre. Så er det altså i orden at “rode i historien”.

Der bliver i hvert fald ikke noget brok fra os, hvis en kopi af denne dessert blev serveret på årets julebord. Og skulle der være julesliders til forret, er det også heeeeeeelt okay!

Du kan booke bord til årets julebord på Wildebeest lige her.