Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Ny dynamisk duo i Aalborg City: “Vi vil sætte skub i midtbyen”

Af Clara Edgar Jakobsen

En levende by fyldt med glade aalborgensere og oplevelsestørstige turister. Det er ambitionen for den nye duo i Aalborg City, som er trådt til i september i år.

Bag duoen står eventkoordinator Cecilie Haversen og Citymanager Stephan Scheelke, som kommer med en baggrund fra blandt andet en citychef stilling i Tønder kommune og herudover en lang årrække inden for detailhandelen. Blandt andet som salgschef i Carlsberg

“Vi vil gerne arbejde for, at Aalborg også er en levende by om 10 – 20 år, og det kræver, at vi sætter skub i midtbyen og arbejder med, hvordan kultur, restauranter, institutioner, caféer og butikker kan arbejde sammen på at skabe trafik i bybilledet, siger Stephan.

Byrummet skal bruges på en ny måde

Han forklarer, at et af de tiltag, som han og Cecilie vil arbejde på for at indfri den ambition, er at bruge byrummet på en ny måde.

“Aalborg er både en hyggelig by med masser af gode restauranter men også en by med et bredt udvalg inden for en kulturby og oplevelser, og det vil vi gerne udfolde på en ny måde, hvor byen i højere grad kan bruges som scene, så kulturen bliver bredt mere ud og er med til at skabe mere stemning og hygge,” siger han.

Derfor kan aalborgenserne også se frem til, at der i fremtiden vil være flere mindre begivenheder, som skaber liv i byen.

Små koncerter og upcoming kunstnere

Stephan forestiller sig for eksempel, at små koncerter med upcoming musikere og kunstnere er noget af det, der løbende skal være med til at skabe flere oplevelser i byen.

“De store events er jo gode, men de kræver også mange midler, og vi vil gerne skabe en eventkalender, som byder på flere oplevelser løbende og rundt i hele midtbyen, så der altid er en grund til at svinge forbi,” siger han.

Målet er nemlig netop, at trække både lokale og gæster til midtbyen, som i høj grad er omdrejningspunktet for Aalborgs udvikling. Stephan forklarer, at uden en levende bymidte bliver det svært både at tiltrække turister, virksomheder, studerende og arbejdskraft til byen, som er så vigtigt. Både nu og på længere sigt.

Og fordi rapporter peger på, at kundernes adfærd har og vil ændre sig noget hurtigere end man tidligere har oplevet, bliver kravene til, hvad midtbyen skal kunne, kun større. Derfor er det afgørende for både Stephan og Cecilie, at give folk en grund til at bruge byen – og dermed også butikkerne.

Ansvar for byen

Aalborg City er nemlig en interesseorganisation, som repræsenterer over 300 erhvervsdrivende, og derfor er det også Aalborg Citys opgave at skabe gode rammer for at drive virksomhed i byen.

“Vi har en stærk stemme, og derfor har vi også et ansvar for at samarbejde med blandt andet kommunen om at udvikle midtbyen på en bæredygtig måde, som sikrer et godt forretningsliv og en levende by, og der vil vi også gerne skubbe andre til at tage større ansvar for den udvikling,” siger Stephan.

Og uanset om man er butiksejer eller bare nyder at bruge det pulserende byliv, som Aalborg byder på, så kan man altså godt glæde sig over den strategi, som Stephan og Cecilie lægger for dagen. For den byder på et væld af oplevelser. I første omgang har de to kastet sig over planlægningen af julen, som kommer til at se lidt anderledes ud, end den plejer.

“Fordi testcentret fylder, hvor vi normalt ville have juletorv, er vi tvunget til at tænke på en ny måde, og det bliver rigtig spændende. Og så er vi så småt igang med at kigge på eventkalenderen for næste år, som jeg tror og håber på, bliver spækket med sjove og spændende oplevelser,” siger Stephan.