20 år med Caféministeriet: Sådan forbliver de populære
I 20 år har Caféministeriet ligget på samme adresse i Mølleå i Aalborgs midtby.
Caféen, der fortsat er én af byens mest populære, kan i august fejre det flotte jubilæum – og tilmed med de samme bag rattet på hele turen.
Martin Klyvø var kun 23 år, da han blev spurgt, om han var klar på at starte et nyt projekt op.
Allan Poulsen og hans daværende partner havde planer om at forvandle det brune værtshus, der indtil da havde ligget på Mølleå 19, til en spritny café.
Her ville de gerne have en ung profil med.
“På daværende tidspunkt arbejdede jeg på Klostertorvet som tjener og læste på universitetet ved siden af. Studiet trak ikke så meget i mig, hvorimod cafélivet var både sjovt og spændende.
Derfor sagde jeg ja,” fortæller Martin Klyvø, da MigogAalborg møder ham i caféen.
En succes fra start
Studierne blev lagt til side, ærmerne smørret op, og så blev speederen ellers trykket i bund. Nu skulle der drives café.
“Vi knoklede hårdt, men det var heldigvis også en succes helt fra start,” siger han.
Men hvordan holder man sig så relevant i en by, hvor der de sidste 10 år er skudt den ene café op efter den anden? Hvordan holder man momentum?
Martin Klyvø er meget ydmyg og bevidst omkring, at det er noget af en præstation. Det har krævet hårdt arbejde.
“Vi var nogle af de første, der lavede det – som vi selv syntes – var en moderne café.
Nachos og clubsandwich blev rykket til side, og ind kom nye madkoncepter, der kunne overraske og rykke på gæsterne.
Det handler om at kunne skubbe til deres horisont, men også at tiltrække dem,” forklarer han.
Alt andet end en klassisk café
Hvad der for 20 år siden var the king of alle cafékort, er for længst et afsluttet kapitel på Caféministeriet.
Vi taler selvfølgelig om den legendariske clubsandwich.
“Det er et spørgsmål om, at “kill your darlings”. Vi er nødt til hele tiden at udfordre os selv – ellers kan vi lige så godt lave samlebåndsarbejde,” siger Martin Klyvø med et smil.
At leve af at servere clubsandwich og nachos passer heller ikke helt til den standard, som Caféministeriet ynder at præstere i sit køkken.
Her er det nemlig kun uddannede kokke og kokkelever, der jonglerer med gryderne – og det giver plads til hele tiden at eksperimentere med nye madtrends.
“Det er et bevidst valg fra vores side, at vi kun har et udlært køkken. Det betyder også, at det spænd, man ofte ser mellem caféer og restauranter, ikke er der hos os.
Vi tilbyder den samme kvalitet og niveau, som man kan få på en restaurant,” siger han.
Satser på events
Hos Caféministeriet er det småt. Det er godt. Der er smæk på farverne og på smagen. Retterne er både en fryd for øjet og en smagsoplevelse, der får engle til at synge.
For nok er de stadig en klassisk café – men menukortet er alt andet end klassisk.
Da det bugnede med clubsandwiches, tunmousse, parmaskinke og rucola var det fordi, det hørte sig den tid til. I dag skal der helt andre retter på bordet for at kunne følge med tiden.
“Vi har været gode til at træffe nogle rigtige beslutninger. En stor del af det er nok, at vi har holdt os aktuelle.
Vi opdaterer ofte dag-til-dag menukortet, og så er vi begyndt at køre med en del events,” fortæller Martin Klyvø.
Eventsene tæller bl.a. “Veggie Wednesday”, “Social Dining & Winebar” og “Greasy Sunday”, der hver især kan få aalborgenserne til at stimle mod Caféministeriet, så snart, at de bliver varslet.
Her er der netop et stort fokus på social dining, der har vist sig at være det helt store hit. På Caféministeriet vil de nemlig hellere give gæsterne mange små forskellige smagsoplevelser end én stor tallerken, hvor alt smager af det samme.
… Og så er det bare vigtigt, at gæsterne får en oplevelse udover det sædvanlige, når de gennem tiden endelig har begivet sig ud trods Corona, inflation og diverse samfundskriser, der ellers har sat bremsen i cafébesøgene.
“Der skal være god “value for money”. Vi er et cafékøkken, men kvaliteten skal stadig være i top,” siger Martin Klyvø.
Aalborg er en fed madby
Selvom både Martin og Allan i dag er særdeles stolte over den café, de har fået bygget op gennem årene, så er det også med en ydmyg tilgang til dét at drive en café i Nordens Paris.
Ifølge Martin er der nemlig stærk konkurrence fra byens andre spisesteder – men det er kun godt.
“Aalborg er virkelig en fed mad- og restaurationsby. Der er sket helt vildt meget de sidste 10 år, hvor nogle steder virkelig har uppet deres game og lavet noget fedt og unikt,” siger han, og fortsætter:
“Det er med til at holde os skarpe, at vi hele tiden skal tænke i andre baner end de andre, for at være med. Man skal på én og samme tid, gøre ting, der peger i en anden retning end de andre, men også ramme det, som folk gerne vil have.
Det gør branchen både sjov og mærkelig at være i.”
20 år med ups and downs
Da Martin som kun 23-årig var med til at skyde Caféministeriet i gang, havde han da heller aldrig troet, at han stadig ville kunne kalde sig caféejer tyve år efter.
“Det har mere været et langt løb end en sprint. Man kan gå efter de hurtige gevinster, men vi har hele tiden arbejdet for at bygge noget op, som på lang sigt gav resultater.”
Og lige netop resultater må man sige, at de har opnået mange af. De har flere år kunnet kalde sig for vindere af prisen som Årets Café ved Aalborg Awards og er igen i år blandt finalisterne.
Men som de selv siger det, er den største præstation af dem alle, at de stadig er på toppen efter så mange år.
“Vi er så stolte over den udvikling, vi har været igennem og at vi stadig har en godt navn i byen efter så mange år. Det er en kæmpe ting for os.
Og så glæder vi os bare til at fortsætte med at bevæge os i den rigtige retning i fremtiden,” slutter Martin Klyvø.