SushiMania fejrer 14 års fødselsdag: Spar 20 % på frisklavet sushi


De fleste aalborgensere er nok bekendt med SushiMania-kæden.
Her kan du vælge og mixe din egen sushi fra disken, som en dygtig kok står og ruller bagved hele dagen lang.
I år kan SushiMania fejre 14-års fødselsdag, og det fejrer de ved at give hele 20% rabat på alt i butikken i uge 29 og 30… lige med undtagelse af drikkevarer og Mochi-is.
“Vi har opdateret både vores web og app, så rabatten allerede er regnet ud. Man skal derfor ikke gøre noget som helst udover at forudbestille derinde,” siger Nathalie Ina Kühl, der er indehaver af SushiMania.

Det startede stille … men så tog det fart!
Det er som sagt 14 år siden, at konceptet startede op i Aalborg – noget som ingen havde set magen til før.
SushiMania bød velkommen inde i butikken i Reberbansgade, hvor det ganske enkelt gik ud på at udvælge sine egne sushistykker og blande dem, som man ønskede. Lidt ligesom, man kender det fra bland-selv-slik-butikker.
“Jeg stod selv nede i butikken dengang, og det første halve år kunne vi nærmest sove henover kummefryseren, hvis vi havde lyst, fordi der var så dødsensstille,” fortæller Nathalie med et grin.
Men pludselig skete der noget. Interessen for SushiMania-konceptet bredte sig mere og mere blandt nordjyderne, der langsomt forelskede sig i deres måde at servere sushi på.

“Vi brugte rigtig meget tid på at forklare konceptet og netop sammenligne det med en slikbutik, hvor man kan vælge selv. Det forstod de,” siger Nathalia og fortsætter:
“Og så tog det ellers fart!”
Siden kom endnu en butik. Og endnu en butik. Og endnu en butik.
Og sådan er det fortsat op til i dag, hvor SushiMania har 13 afdelinger fordelt rundt omkring i Danmark.
Fedt samarbejde med Meny
Selvom SushiMania med årene er blevet en national succes, slår Nathalie fast, at det især er Nordjylland, hvor deres hjerter ligger – og omvendt.
“Specielt i Nordjylland har det været helt fantastisk. Vi er blevet en del af den nordjyske dagligdag og det klassiske sushivalg. Det er vi så taknemmelige for,” siger hun.
For et år siden startede et nyt samarbejde, der også virkelig har fået SushiMania inkorporeret i kundernes helt almindelige hverdag – nemlig med Meny.
“Lige nu har vi syv shop-in-shops i forskellige Meny-butikker, der for os står for høj kvalitet med passionerede købmænd bag, der ligesom os knokler for at holde et højt niveau i alle lokalområderne,” forklarer Nathalie.
For hende er det nemlig vigtigt, at man trods det at være en landsdækkende kæde stadig bibeholder den lokale fornemmelse. Det hjælper lokationerne i Meny med.

Stolt af sit koncept
Udover at være helt tæt på sin kundegruppe er der også andre grunde til, at SushiMania bliver ved med at opretholde sin popularitet.
“Trods heftig ekspandering har vi formået at holde kvaliteten og friskheden. Vi har jo kokke ansat, der producerer lige bagved disken hele tiden,” forklarer hun og fortsætter:
“Derudover har vi været gode til at forny os inden for den branche, vi nu engang er i. Vi har ikke været bange for at introducere nye produkter, så længe de passede ind i vores eksisterende sushikoncept.”

Selvom sushi og dens råvarer oprindeligt stammer fra mere østlige egne, så gælder det ikke for fisken i SushiMania.
“Vi kunne godt have valgt at flyve fisk henover Atlanterhavet, men med fokus på bæredygtighed og høj kvalitet, har vi valgt noget andet,” siger Nathalie.
“Vores laks er dansk og kommer fra Hirtshals, mens vi bruger en hvid yellowtail fra Hirtshals. Den er også brugt på mange af Europas Michelin-restauranter, fordi kvaliteten simpelthen er så god.
Så der er jo ingen grund til at flyve den tværs over hele verden.” slutter hun.