100 mio. kr. på plads: Verdens største kunstværk i glas bliver en realitet i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Når Martin Nielsen præsenterer sig på et foredrag, så siger han, at han blot er en tømrer fra Klarup.

Men Martin Nielsen er ret meget mere end det. Han bliver manden bag et af de mest ambitiøse projekter i Aalborgs historie.

Hvad de færreste troede var muligt er nu en realitet. Initiativtageren bag Cloud City, Martin Nielsen har på rekordtid indsamlet 100 millioner kroner til realisering af verdens største kunstværk i glas af den internationalt anerkendte argentinske kunstner, Tomás Saraceno.

Herved er den mest betydende milepæl for omdannelsen af Aalborgs ikoniske spritfabrikker nået.

A. Enggaard donerer de sidste 10 mio. kr.

Det er entreprenørvirksomheden A. Enggaard, der nu donerer de sidste 10 millioner til realisering af projektet, og adm. direktør Asger Enggaard er fuld af lovord om byomdannelsesprojektet:

Omdannelsen af det ikoniske industriområde til en helt ny kunst- og oplevelsesbydel er et stort og meget vigtigt skridt for Aalborg. Vi har ikke tidligere set lignende projekter i byen, landet eller sågar i Norden, og det er årsagen til, at vi nu vælger at gå ind og støtte projektet, siger Asger Enggaard og fortsætter:

“Martin Nielsen er på få år gået fra at stå med et projekt, der af mange blev opfattet som urealistisk, til nu at kunne bestille værket,” siger han i en pressemeddelelse fredag formiddag.

Sådan er budgettet på kunstværket

Cloud City Aalborg har tidligere modtaget 50 millioner kroner fra Det Obelske Familiefond, 10 millioner kroner fra Ny Carlsbergfondet og 5 millioner kroner fra Spar Nord Fonden.

Derudover har Aalborg Kommune garanteret 25 millioner kroner til projektet. Når A. Enggaards 10 millioner kroner lægges hertil er budgettet på 100 millioner kroner nået.

Hos Aalborg Kommune ser borgmester Thomas Kastrup-Larsen værkets tilblivelse som et bevis på, at store visioner kan blive til virkelighed, når både private og offentlige aktører står sammen:

Jeg synes, at det er fantastisk, at finansieringen af kunstværket nu er på plads. Det er en enkelt mands drøm, der er blevet til virkelighed. Stor tak til A. Enggaard for den flotte donation. Det er virkelig en stor dag for Aalborg, Nordjylland og resten af Danmark,” siger han.

Skal opføres af lokale virksomheder og håndværkere

Saracenos kunstværk kommer til at bestå af 68 mangekantede glasmoduler, der hver måler 4,5 meter i diameter. Når de sættes sammen, vil værket nå en højde på 30 meter, og det hele skal efter aftale mellem Tomás Saraceno og Martin Nielsen opføres af lokale virksomheder og håndværkere:

“Det her er en stor, stor personlig drøm, som nu går i opfyldelse. Jeg er ovenud lykkelig for, at de mange års arbejde med at få byen, fonde, investorer og netværk til at tro på projektet nu materialiserer sig i det fantastiske kunstværk. Nu kan vi gå i gang med projektering i samarbejde med Tomás Saraceno og nationale og lokale ingeniører, arkitekter og håndværkere,” forklarer en glad Martin Nielsen.

Martin Nielsen har en optionsaftale på halvdelen af spritgrunden og de tilhørende fabriksbygninger og har arbejdet intensivt med omdannelsesprojektet i en årrække.

Tegnet af verdensberømte Bjarke Ingels

Udover kunstværket af Tomás Saraceno skal området også huse artcentret MonAA i nogle af de tidligere industribygninger.

De ikoniske bygninger må stort set ikke forandres hverken indvendigt eller udvendigt, og derfor er artcentret og de gamle industriinstallationer tænkt nøje sammen. Det er sket i et tæt samarbejde med stjernearkitekten Bjarke Ingels’ tegnestue BIG.

Selve projektet på Spritten bliver ret vildt med egen chokoladefabrik, Street Food Marked og en masse mere – læs om de konkrete planer lige her

Sjovt stunt: SACKit højtalere imponerer på Havnefronten

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

Aalborg-virksomheden SACKit er inde i en rivende udvikling.

Deres produkter bliver taget godt imod i både Danmark og i det øvrige Europa. Deres satsning på trådløse højtalere har i den grad også øget opmærksomheden omkring SACKit.

De startede med den helt lille WOOFit, som var den lille højtaler, man kunne have med på farten. Så kom den lidt større MOVEit højtaler, som kan kobles på både Bluetooth og Wifi, og den har fået en fremragende modtagelse.

Minihøjtaler ser ud til at blive stor succes

Senest har man så lanceret mini-højtaleren WOOFit Go, som ser ud til at blive en stor succes.

Især fordi den flotte højtaler med det elegante design kan spille i stereo med et andet par. Derudover kan den også tåle vand, så man kan have den i badeværelset eller med til poolen, hvis man er på ferie.

Der har også været flere anmeldelser af de nye højtalere;

“Vi tog soundtracket til Le Grand Bleu med Eric Serra, og spillede også Andreas Vollenweider’s Bella Donna. Og når man tænker på højttalerens størelse, så klarede den det fint. Især når man tænker på at højttaleren ikke vejer mere end 180 gram, og let kan ligge i en rejsekuffert.”

Således skrev recordere.dk i deres anmeldelse.

Flot skandinavisk design

“WOOFit GO er en kompakt Bluetooth højttaler i et flot skandinavisk design med en glimrende lyd. Der hvor den virkelig vinder, er hvis man har to og laver et stereo-par, så får man en virkelig god lydoplevelse. Dog stadig uden den dybe bas, men det er også begrænset hvor meget bas man kan få fra en højttaler i den størrelse.”

Skriver e-reviews.dk.

SACKit lavede også et sjovt reklame-stunt på Havnefronten i Aalborg, hvor de afspillede musik for en række aalborgensere. Til sidst afslørede de så, at lyden kom fra de to små WOOFit Go højtalere.

KONKURRENCE

Du kan nu vinde et par WOOFit Go højtalere. Vi udlodder 2 x 2 af disse højtalere.

Du skal like Facebook-opslaget (klik her)
Følge MigogAalborg på Facebook
Skrive hvilken af nedenstående farver du ønsker sættet i. Du kan vælge mellem Black eller Dusty Blue i Front.

Du kan selvfølgelig også bare gå ind og bestille dine højtalere her

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet