10 år med Aalborg-Chokoladen: John startede i en dobbelt-garage

Skrevet af: Michael Qureshi

Ude i et industrikvarter i Aalborg Øst gemmer der sig et lille mekka for dem med en sød tand.

Det er her, at den populære Aalborg Chokoladen bliver produceret. Det er ikke nogen kæmpe fabrikshal med sådan en gigantisk maskine, som man måske har set i Peter Pedal og Chokoladefabrikken.

Men produktionen er effektiv og produkterne er velsmagende. Hvad mere kan chokolade-direktør John Aslak Jensen bede om i en helt speciel oktober måned i virksomhedens historie?

Det er nu præcis 10 år siden, at John Aslak Jensen købte sig ind i Aalborg Chokoladen og satte gang i en eventyrlig rejse. Fra en lille dobbeltgarage i Aalborg til at deres produkter nu sælges overalt i landet og ikke mindst ud over grænserne.

Chokoladefabrikken er kommet langt i deres første årti med John i spidsen som ejer og direktør. Det lå ellers slet ikke i kortene, at John skulle på et chokolade-eventyr.

”Jeg var udlært kok og tjener og havde arbejdet mange år i restaurationsbranchen. Jeg gik faktisk med overvejelser om at købe Rosdahls, da min revisor på det tidspunkt spurgte, om jeg ikke kunne være interesseret i en chokoladefabrik. Min første indskydelse var sådan lidt;

Man køber da ikke bare en chokoladefabrik.”

Men det endte det rent faktisk med. Det krævede noget overtalelse, og det krævede, at John Aslak Jensen selv var med inde i produktionen og mærkede passionen boble indvendigt.

Aalborg Chokolade
Det er toplækkert chokolade, man kan købe fra Aalborg Chokoladen

Pludselig stod John med en chokolade-fabrik i en dobbelt-garage i Aalborg. Eventyrrejsen begyndte.

”Allerede i min første uge som direktør ringede Salling og lagde en ordre på 12.000 marcipanbrød. Så var vi ligesom i gang. Det gik stærkt lige pludselig. Vi begyndte at lave nogle chokolade-kurser, og hvis der havde været 20 på kursus, så snakkede de så godt om os i deres netværk, at der så mange dobbelt så mange, der pludselig kendte til os. Det var lidt som om, at ringene i vandet hele tiden blev større. Vi fik flere butikker på som forhandlere og flere virksomheder, som købte vores produkter som julegaver.

John Aslak Jensen er behageligt selskab at være i lokale med. Det gør så heller ikke noget, at der ofte er chokolade i hans nærvær.

”Jeg smager på chokolade hver eneste dag. Det er vigtigt, at vi får mange input til smag i chokoladen hver eneste dag. Men jeg løber meget, så det kan heldigvis ikke ses så tydeligt,” griner han, da det bemærkes, at han er ret fit i betragtning af, at han nærmest dagligt drukner i chokolade.



På rundtur i chokoladefabrikken fortæller direktøren, at de har fået koblet en ekstra lagerhal på. Fra dobbelt-garagen rykkede man videre til andre lokaler, og de blev hurtigt for små igen, så var det til den nuværende lokation for fire år siden.

Aalborg Chokoladen
Aalborg Chokoladens flagship-store på Kennedys Plads

Derudover udvidede virksomheden med en fysisk butik på Kennedys Plads. Det er ikke den, der trækker et stort overskud hjem, men den er alligevel vigtig for helheden.

”Den er blevet taget rigtig godt imod her i Aalborg. Vi bruger den som branding for vores egne produkter. Som vores helt eget show-room. Det er også her, at vi har chokolade-kurser for at gøre produkterne mere kendte.

Det er egentlig fantastisk, hvad sådan en kursus kan gøre for sammenholdet i en virksomhed. Det er jo alt fra lagermanden til direktøren til bogholderen, der er med, og der bliver pjattet og lavet god chokolade på sådan et kursus,” forklarer John Aslak Jensen.

Det er sjovt og anderledes at være direktør for en chokolade-fabrik, fortæller John. Især når han møder nye mennesker, der spørger ind til hans arbejde.

”De fleste mennesker elsker jo chokolade, så der kommer ofte sådan en sjov reaktion, når man fortæller, at man har en chokoladefabrik. Det er også lidt surrealistisk at tage et smut over til Sjælland og se, at de sælger Aalborg Chokoladen her. En af fordelene ved jobbet er, at jeg sætter ret meget præg på, hvad vi producerer. Vi laver eksempelvis ikke en chokolade, jeg ikke selv kan lide, så vi har ikke så meget med kokos, for det kan jeg ikke foredrage.”

John Aslak Jensen finder det lune smil frem. Det er tydeligt at mærke, at han elsker at fortælle om chokolade og har en enorm passion omkring det. Især når han skal forklare, hvad der definerer en god chokolade.

”Vi ligger jo i den lidt dyrere ende af chokolade, og så er det vigtigt, at man kan smage ingredienserne, og de ikke bare er en sammenkogt ret. I vores marcipan har vi 66 procent mandler, som er den højeste mandelmasse, du kan få.

Laver man billigt chokolade, så fjerner man oftest kakaosmør, og så er man i en helt anden boldgade. Hos os har vi naturligvis fokus på kvalitets kakaosmør. Vi forsøger at ramme en smag, så hver eneste bid gerne skulle være ren nydelse, og hvor man kan smage det ægte ved chokolade,” forklarer chokolade-direktøren.

Der er stort set ikke tid til at fejre deres jubilæum, for julen står for døren, og det er sammen med Påsken årets vigtigste sæson for Aalborg chokoladen.

”Julen er helt klart det største på året. Påsken er også stor, men den er mere koncentreret. Julen er lang, for den starter teoretisk allerede i foråret på messen Formland i Herning, hvor man skal ned og præsentere sine juleprodukter. Mange større virksomheder lægger også bestillinger på deres julegaver i foråret, for de vil gerne have styr på det hurtigt.

I år har vi lavet en kæmpe opgradering på julen, og vi er kommet med tre nye julekalendere. Vi har endelig fået en til børn, og vi har også koblet en til par på, så der er to stykker i hver låge. Vi lytter meget til vores kunder, og hvad de efterspørger,” forklarer John Aslak Jensen.

Aalborg Chokolade
Aalborg Chokoladen har fire julekalendere i år

Hans passion for chokolade har også smittet af på børnene. Han har tre. Frederik på 15 år, Katrine på 12 år og Carla på tre år. Mens den mindste er en god tester, så er de to ældste allerede i arbejde i virksomheden. Frederik som en slags vicevært og medhjælper på det praktiske. Katrine er allerede med i udviklingsprocessen af nye produkter.

”Det er fedt at ens børn, synes det er spændende, hvad man laver og interesserer sig for det. Katrine og jeg elsker at lave kage sammen. Jeg kan også komme hjem, hvor hun selv står derhjemme og tempererer chokoladen. Hun er også god til at lave chokolade-roser og alle mulige andre ting ud af chokolade.

Man kan mange ting med chokolade, hvis man blander det med glykose. Børnene deler lidt den passion for chokolade, som jeg har, og generelt bliver man også lidt bombarderet med det på både sociale medier og tv-programmer som bagedysten.”

Aalborg Chokoladen er fyldt ti år, og kan se frem til mange flere spændende år. Men det handler også om at følge med tiden.

”Vi har nogle ting i støbeskeen for de næste tre år. Det er vigtigt, at man bliver ved med at forny sig, men vi går ikke på kompromis med kvaliteten. Selv om vi vokser, så skal kvaliteten og smagen stadig være den samme. Og så skal det stadig være sjovt. Ellers er jeg ikke med mere,” forklarer John Aslak Jensen.

Og sjovt, det var radio-programmerne med Chris og Chokoladefabrikken. Der hvor Chris hver eneste dag ringede ind til sin chef med en ny dårlig undskyldning for at blive hjemme.

Har John haft en Chris på sin chokoladefabrik?

”Aldrig. Og det kommer vi heller aldrig til. Men de var godt nok sjove de programmer,” siger John og slår en latter op.

Fik du læst?

Vil lave Danmarks bedste greasy burgere: Spændende restaurant åbner i Shoppen

Holy i Aalborg
Her er det Køkkenchef Jan Krogh (t.h.), der præsenterer lidt af menuen for ejeren, Ceraco Holdings chefkonsulent Jeanette Ulf Damsholt, og naboen biografchef Jan Ringtved. Foto: Svenn Hjartason

Gør årets sidste fest nem og billig: Fandanko frister med populær nytårsmenu

Skrevet af: Nathalia Hentze Nielsen

Nu’ det jul igen og nu’ det jul igen og julen varer li’ til påske, synges der den 24. december, når vi danser rundt om juletræet.

Men mellem jul og påske er der er en særdeles vigtig – og festlig – dag, der ikke skal glemmes.

Vi tænker naturligvis på nytårsaften, hvor der skal pyntes, festes og ikke mindst spises til den helt store guldmedalje.

Delikatesse og gourmet butikken Fandanko er for 11. år i træk klar til at forkæle aalborgenserne med deres populære nytårsmenu, hvor der er fokus på kvalitet og sunde råvarer.

Menuen består af fire serveringer, der er klargjort på forhånd, så du kun skal bruge et minimum af tid i køkkenet.

Nytårsmenu lavet med kærlighed

Fandanko pryder sig af at lave mad med masser af gode råvarer og kærlighed – og nytårsmenuen er ingen undtagelse.

Snack

Sprød Wonton med tigerrejer og urter. Hertil sort peber-mayo
Kræmmerhus med Karl Johan mousse og karamelliseret sesam
Saltede Macadamianødder

Forret

Nytårstorsk toppet med rødbede, bacon og hampefrø
Hertil cremet suppe på jordskok og urteolie
Nybagt surdejsbrød

Hovedret

Tournedos af oksemørbrad med indbagt kartoffeltærte
Serveres med selleri og trøffelpure, sous vide gulerødder med
grønt støv, urtefriterede østershatte og kraftig sauce med shitaki svampe

Dessert

Siciliansk citronkage med ”maltjord” og blodappelsinsorbet
Hertil granatæble samt lille kurv med mørk chokolademousse og puffet ”sølv”

Bestil ned til to kuverter

Du kan få alle herlighederne til 379 kr per person og en speciel børnemenu til 199 kr ved køb af voksenmenuer.

Planlægger du en mindre nytårsfejring i år, kan du bestille helt ned til to kuverter, og som noget helt nyt kan du få gratis levering i hele Aalborg og Nørresundby, hvis du bestiller på Fandankos webshop.

Alternativt kan du også selv hente maden på adressen Gammel Gugvej 19 i Aalborg. 

Uanset hvad du vælger, gælder det om at være hurtigt ude; Fandanko har hvert år meldt udsolgt. Derfor anbefaler de, at du bestiller din menu i god tid.

Se de fulde menuer og bestil hos Fandanko her.

Spar op mod 85% på mærkevarer: Stor pop up outlet er åbnet midt i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

For to uger siden afholdt Brandcuts deres årlige lagersalg, hvor to store haller var fyldt til randen med fede mærkevarer til store besparelser.

Lagersalget var en kæmpe succes med knap 1000 besøgende, og nu rykker Brandcuts endnu mere centralt.

I dag, torsdag d. 5. december, har de nemlig åbnet en Pop Up Outlet i Bispensgade 26, hvor Loft By Loftet indtil for nyligt har haft butik.

“Vi fik først nøglerne til lokalerne tirsdag, så vi har haft lidt travlt med at få det hele på plads.

Men vi er mere end tilfredse med både placeringen og de velindrettede lokaler,” fortæller Troels Bay, ejer af Brandcuts, til MigogAalborg.

Brandcuts havde frem til sommer også en pop up butik i den gamle Solo i Algade 6, som ligeså var en stor succes med mange besøgende.

Den nye outlet butik er betydeligt større og tæller næsten 600 kvadratmeter. Inden jul holder den åbent til og med d. 23 december, mellem jul og nytår, og i hele januar. 

Masser af fede mærker i to etager

Brandcuts garanterer som altid et kæmpe udvalg, hvor der er tusindvis af attraktive varer til både mænd og kvinder.

Butikken er endda delt så smart op, at alt herrebeklædning findes i stueetagen, mens tøj og sko til kvinder findes på førstesalen.

Du kan se frem til fede mærker som Diesel, Shoe the Bear, Tenson, Just Junkies, Fat Moose, NORR, Dolomite, Holubar, Knowledge Cotton Apparel mfl., og Troels garanterer, at du som minimum sparer 50 % på varerne og helt op til 85 %. 

Du kan blive klædt på fra top til tå, for der er alt fra sko, jeans, kjoler, vinterjakker mm. at finde i butikken.

“Vi fylder løbende butikken op med nye varer, og i næste uge får vi eksempelvis også et nyt mærke i form af Kappa,” fortæller Troels.

Julegaver kan byttes

Julen koster, som de fleste af os ved, mange penge, og derfor er det jo oplagt at spare lidt på julebudgettet uden at gå på kompromis med lækker kvalitet og de helt rigtige brands.

Og selvom priserne er presset helt i bund i den nye outletbutik, kan man sagtens bytte julegaverne, hvis de ikke falder i modtagerens smag.

Hvad: Pop Up Outlet åbner
Hvor: Bispensgade 26, 9000 Aalborg
Hvornår: Åbner torsdag d. 5. december (til og med januar 2020). Åbningstiderne følger Aalborg Citys.

Er klar til godkendelse: Bredegade Torv bliver nyt grønt bytorv i Aalborgs midtby

Skrevet af: Michael Qureshi

Et nyt spændende projekt er undervejs helt centralt i Aalborg.

I området hvor Bredegade og Niels Ebbesens Gade mødes på den ene gågade i bymidten, skal der etableres et helt nyt grønt bytorv.

På et møde i By- og Landskabsforvaltningen tidligere i dag torsdag d. 5. december blev det besluttet, at man anbefaler en endelig godkendelse af etableringen af Bredegade Torv.

Det involverer også, at man river bygningerne på adresserne Bredegade 10 og 12 ned og i stedet opfører nye bygninger på lokationen.

Der skal desuden plantes en masse nye træer, og området skal være smukt og et åndehul midt i byen.

Det vil på mange måder også modernisere byrummet på den placering.

I dette område opføres Bredegade Torv
Arkivfoto

Pølsemanden fjernes

Med etablering af Bredegade Torv betyder det også, at det lille stenhus, hvor der i adskillige år har været en pølsemand, skal fjernes.

For lidt over et år siden valgte legendariske Kebab House at rykke ud af bygningen Bredegade 12 og ned i Danmarksgade med planerne om nedrivning af bygningen hængende over hovedet.

Siden har de forskellige forslag til en ny lokalplan mødt diverse udfordringer, men nu ser det ud til, at det hele bliver en realitet.

I referatet fra dagens møde i By- og Landsskabsforvaltningen står der blandt andet;

“I forhold til det tidligere lokalplanforslag, som blev annulleret i forbindelse med byrådets møde d. 14. januar 2019, er byggeriet på Bredegade 12 flyttet længere mod øst således, at der åbnes for en større pladsdannelse sammen med Bredegade, Niels Ebbesens Gade og kirkens omgivelser.”

Her refereres der naturligvis til Vor Frue Kirke som bliver smeltet endnu bedre sammen med miljøet omkring gågaden.

Bredegade 12 renoveret tilbage i 2001

Den bygning som har været det helt store samtaleemne er Bredegade 12.

Bygningen er før blevet renoveret tilbage i 2001 for 1.5 mio. Her blev der udbedret sætningsskader, og bygget en ny gavl op, da murværket var meget sætningsskadet.

“Det var en ret omfattende renovering, hvor der blev udskiftet mange skadede mursten.

Derudover blev de store revnedannelser udbedret, men desværre spildte penge, som det kan ses i dag på bygningen, der lider under store nye sætningsskader, der er kommet sidenhen,” har Hans Andersen, direktør for City-Ejendomme Aalborg tidligere fortalt til MigogAalborg.

Han har længe ønsket at gøre byrummet på den pågældende placering smukkere.

Cafe og butikslokalerne er af ældre dato, og i lokalet på hjørnet af bygningen, hvor City Blomster i øjeblikket har til huse, er der ikke engang et toilet til, og der er meget lavt til loftet.

”Lovgivningen skal overholdes, hvor der bl.a. skal tænkes på handicapvenlige adgangsveje.

Vi har en stor interesse i, at Bredegade Torv fortsat er et smukt og aktivt sted i Aalborgmidtby.

Hvis ikke vi husker at vedligeholde byen, så kan vi risikere at have med en spøgelsesbygning at gøre om nogle år,” forklarede Hans Andersen dengang om planerne.

Nu er kursen en smule ændret.

Der er blevet givet og taget i lokalplanen, men der er en fælles ambition om at gøre det område i Aalborgs midtby smukkere og mere attraktivt.