Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

10 år med Aalborg-Chokoladen: John startede i en dobbelt-garage

Af Michael Qureshi
John Aslak fra Aalborg Chokoladen
John Aslak fra Aalborg Chokoladen

Ude i et industrikvarter i Aalborg Øst gemmer der sig et lille mekka for dem med en sød tand.

Det er her, at den populære Aalborg Chokoladen bliver produceret. Det er ikke nogen kæmpe fabrikshal med sådan en gigantisk maskine, som man måske har set i Peter Pedal og Chokoladefabrikken.

Men produktionen er effektiv og produkterne er velsmagende. Hvad mere kan chokolade-direktør John Aslak Jensen bede om i en helt speciel oktober måned i virksomhedens historie?

Det er nu præcis 10 år siden, at John Aslak Jensen købte sig ind i Aalborg Chokoladen og satte gang i en eventyrlig rejse. Fra en lille dobbeltgarage i Aalborg til at deres produkter nu sælges overalt i landet og ikke mindst ud over grænserne.

Chokoladefabrikken er kommet langt i deres første årti med John i spidsen som ejer og direktør. Det lå ellers slet ikke i kortene, at John skulle på et chokolade-eventyr.

”Jeg var udlært kok og tjener og havde arbejdet mange år i restaurationsbranchen. Jeg gik faktisk med overvejelser om at købe Rosdahls, da min revisor på det tidspunkt spurgte, om jeg ikke kunne være interesseret i en chokoladefabrik. Min første indskydelse var sådan lidt;

Man køber da ikke bare en chokoladefabrik.”

Men det endte det rent faktisk med. Det krævede noget overtalelse, og det krævede, at John Aslak Jensen selv var med inde i produktionen og mærkede passionen boble indvendigt.

Aalborg Chokolade
Det er toplækkert chokolade, man kan købe fra Aalborg Chokoladen

Pludselig stod John med en chokolade-fabrik i en dobbelt-garage i Aalborg. Eventyrrejsen begyndte.

”Allerede i min første uge som direktør ringede Salling og lagde en ordre på 12.000 marcipanbrød. Så var vi ligesom i gang. Det gik stærkt lige pludselig. Vi begyndte at lave nogle chokolade-kurser, og hvis der havde været 20 på kursus, så snakkede de så godt om os i deres netværk, at der så mange dobbelt så mange, der pludselig kendte til os. Det var lidt som om, at ringene i vandet hele tiden blev større. Vi fik flere butikker på som forhandlere og flere virksomheder, som købte vores produkter som julegaver.

John Aslak Jensen er behageligt selskab at være i lokale med. Det gør så heller ikke noget, at der ofte er chokolade i hans nærvær.

”Jeg smager på chokolade hver eneste dag. Det er vigtigt, at vi får mange input til smag i chokoladen hver eneste dag. Men jeg løber meget, så det kan heldigvis ikke ses så tydeligt,” griner han, da det bemærkes, at han er ret fit i betragtning af, at han nærmest dagligt drukner i chokolade.



På rundtur i chokoladefabrikken fortæller direktøren, at de har fået koblet en ekstra lagerhal på. Fra dobbelt-garagen rykkede man videre til andre lokaler, og de blev hurtigt for små igen, så var det til den nuværende lokation for fire år siden.

Aalborg Chokoladen
Aalborg Chokoladens flagship-store på Kennedys Plads

Derudover udvidede virksomheden med en fysisk butik på Kennedys Plads. Det er ikke den, der trækker et stort overskud hjem, men den er alligevel vigtig for helheden.

”Den er blevet taget rigtig godt imod her i Aalborg. Vi bruger den som branding for vores egne produkter. Som vores helt eget show-room. Det er også her, at vi har chokolade-kurser for at gøre produkterne mere kendte.

Det er egentlig fantastisk, hvad sådan en kursus kan gøre for sammenholdet i en virksomhed. Det er jo alt fra lagermanden til direktøren til bogholderen, der er med, og der bliver pjattet og lavet god chokolade på sådan et kursus,” forklarer John Aslak Jensen.

Det er sjovt og anderledes at være direktør for en chokolade-fabrik, fortæller John. Især når han møder nye mennesker, der spørger ind til hans arbejde.

”De fleste mennesker elsker jo chokolade, så der kommer ofte sådan en sjov reaktion, når man fortæller, at man har en chokoladefabrik. Det er også lidt surrealistisk at tage et smut over til Sjælland og se, at de sælger Aalborg Chokoladen her. En af fordelene ved jobbet er, at jeg sætter ret meget præg på, hvad vi producerer. Vi laver eksempelvis ikke en chokolade, jeg ikke selv kan lide, så vi har ikke så meget med kokos, for det kan jeg ikke foredrage.”

John Aslak Jensen finder det lune smil frem. Det er tydeligt at mærke, at han elsker at fortælle om chokolade og har en enorm passion omkring det. Især når han skal forklare, hvad der definerer en god chokolade.

”Vi ligger jo i den lidt dyrere ende af chokolade, og så er det vigtigt, at man kan smage ingredienserne, og de ikke bare er en sammenkogt ret. I vores marcipan har vi 66 procent mandler, som er den højeste mandelmasse, du kan få.

Laver man billigt chokolade, så fjerner man oftest kakaosmør, og så er man i en helt anden boldgade. Hos os har vi naturligvis fokus på kvalitets kakaosmør. Vi forsøger at ramme en smag, så hver eneste bid gerne skulle være ren nydelse, og hvor man kan smage det ægte ved chokolade,” forklarer chokolade-direktøren.

Der er stort set ikke tid til at fejre deres jubilæum, for julen står for døren, og det er sammen med Påsken årets vigtigste sæson for Aalborg chokoladen.

”Julen er helt klart det største på året. Påsken er også stor, men den er mere koncentreret. Julen er lang, for den starter teoretisk allerede i foråret på messen Formland i Herning, hvor man skal ned og præsentere sine juleprodukter. Mange større virksomheder lægger også bestillinger på deres julegaver i foråret, for de vil gerne have styr på det hurtigt.

I år har vi lavet en kæmpe opgradering på julen, og vi er kommet med tre nye julekalendere. Vi har endelig fået en til børn, og vi har også koblet en til par på, så der er to stykker i hver låge. Vi lytter meget til vores kunder, og hvad de efterspørger,” forklarer John Aslak Jensen.

Aalborg Chokolade
Aalborg Chokoladen har fire julekalendere i år

Hans passion for chokolade har også smittet af på børnene. Han har tre. Frederik på 15 år, Katrine på 12 år og Carla på tre år. Mens den mindste er en god tester, så er de to ældste allerede i arbejde i virksomheden. Frederik som en slags vicevært og medhjælper på det praktiske. Katrine er allerede med i udviklingsprocessen af nye produkter.

”Det er fedt at ens børn, synes det er spændende, hvad man laver og interesserer sig for det. Katrine og jeg elsker at lave kage sammen. Jeg kan også komme hjem, hvor hun selv står derhjemme og tempererer chokoladen. Hun er også god til at lave chokolade-roser og alle mulige andre ting ud af chokolade.

Man kan mange ting med chokolade, hvis man blander det med glykose. Børnene deler lidt den passion for chokolade, som jeg har, og generelt bliver man også lidt bombarderet med det på både sociale medier og tv-programmer som bagedysten.”

Aalborg Chokoladen er fyldt ti år, og kan se frem til mange flere spændende år. Men det handler også om at følge med tiden.

”Vi har nogle ting i støbeskeen for de næste tre år. Det er vigtigt, at man bliver ved med at forny sig, men vi går ikke på kompromis med kvaliteten. Selv om vi vokser, så skal kvaliteten og smagen stadig være den samme. Og så skal det stadig være sjovt. Ellers er jeg ikke med mere,” forklarer John Aslak Jensen.

Og sjovt, det var radio-programmerne med Chris og Chokoladefabrikken. Der hvor Chris hver eneste dag ringede ind til sin chef med en ny dårlig undskyldning for at blive hjemme.

Har John haft en Chris på sin chokoladefabrik?

”Aldrig. Og det kommer vi heller aldrig til. Men de var godt nok sjove de programmer,” siger John og slår en latter op.

Fik du læst?

Vil lave Danmarks bedste greasy burgere: Spændende restaurant åbner i Shoppen

Holy i Aalborg
Her er det Køkkenchef Jan Krogh (t.h.), der præsenterer lidt af menuen for ejeren, Ceraco Holdings chefkonsulent Jeanette Ulf Damsholt, og naboen biografchef Jan Ringtved. Foto: Svenn Hjartason

Del artikel

Andre læser også