10 år med Aalborg-Chokoladen: John startede i en dobbelt-garage

Skrevet af: Michael Qureshi
John Aslak Jensen har været på en eventyrlig rejse med Aalborg Chokoladen i de første 10 år
John Aslak Jensen har været på en eventyrlig rejse med Aalborg Chokoladen i de første 10 år

Ude i et industrikvarter i Aalborg Øst gemmer der sig et lille mekka for dem med en sød tand.

Det er her, at den populære Aalborg Chokoladen bliver produceret. Det er ikke nogen kæmpe fabrikshal med sådan en gigantisk maskine, som man måske har set i Peter Pedal og Chokoladefabrikken.

Men produktionen er effektiv og produkterne er velsmagende. Hvad mere kan chokolade-direktør John Aslak Jensen bede om i en helt speciel oktober måned i virksomhedens historie?

Det er nu præcis 10 år siden, at John Aslak Jensen købte sig ind i Aalborg Chokoladen og satte gang i en eventyrlig rejse. Fra en lille dobbeltgarage i Aalborg til at deres produkter nu sælges overalt i landet og ikke mindst ud over grænserne.

Chokoladefabrikken er kommet langt i deres første årti med John i spidsen som ejer og direktør. Det lå ellers slet ikke i kortene, at John skulle på et chokolade-eventyr.

”Jeg var udlært kok og tjener og havde arbejdet mange år i restaurationsbranchen. Jeg gik faktisk med overvejelser om at købe Rosdahls, da min revisor på det tidspunkt spurgte, om jeg ikke kunne være interesseret i en chokoladefabrik. Min første indskydelse var sådan lidt;

Man køber da ikke bare en chokoladefabrik.”

Men det endte det rent faktisk med. Det krævede noget overtalelse, og det krævede, at John Aslak Jensen selv var med inde i produktionen og mærkede passionen boble indvendigt.

Aalborg Chokolade
Det er toplækkert chokolade, man kan købe fra Aalborg Chokoladen

Pludselig stod John med en chokolade-fabrik i en dobbelt-garage i Aalborg. Eventyrrejsen begyndte.

”Allerede i min første uge som direktør ringede Salling og lagde en ordre på 12.000 marcipanbrød. Så var vi ligesom i gang. Det gik stærkt lige pludselig. Vi begyndte at lave nogle chokolade-kurser, og hvis der havde været 20 på kursus, så snakkede de så godt om os i deres netværk, at der så mange dobbelt så mange, der pludselig kendte til os. Det var lidt som om, at ringene i vandet hele tiden blev større. Vi fik flere butikker på som forhandlere og flere virksomheder, som købte vores produkter som julegaver.

John Aslak Jensen er behageligt selskab at være i lokale med. Det gør så heller ikke noget, at der ofte er chokolade i hans nærvær.

”Jeg smager på chokolade hver eneste dag. Det er vigtigt, at vi får mange input til smag i chokoladen hver eneste dag. Men jeg løber meget, så det kan heldigvis ikke ses så tydeligt,” griner han, da det bemærkes, at han er ret fit i betragtning af, at han nærmest dagligt drukner i chokolade.



På rundtur i chokoladefabrikken fortæller direktøren, at de har fået koblet en ekstra lagerhal på. Fra dobbelt-garagen rykkede man videre til andre lokaler, og de blev hurtigt for små igen, så var det til den nuværende lokation for fire år siden.

Aalborg Chokoladen
Aalborg Chokoladens flagship-store på Kennedys Plads

Derudover udvidede virksomheden med en fysisk butik på Kennedys Plads. Det er ikke den, der trækker et stort overskud hjem, men den er alligevel vigtig for helheden.

”Den er blevet taget rigtig godt imod her i Aalborg. Vi bruger den som branding for vores egne produkter. Som vores helt eget show-room. Det er også her, at vi har chokolade-kurser for at gøre produkterne mere kendte.

Det er egentlig fantastisk, hvad sådan en kursus kan gøre for sammenholdet i en virksomhed. Det er jo alt fra lagermanden til direktøren til bogholderen, der er med, og der bliver pjattet og lavet god chokolade på sådan et kursus,” forklarer John Aslak Jensen.

Det er sjovt og anderledes at være direktør for en chokolade-fabrik, fortæller John. Især når han møder nye mennesker, der spørger ind til hans arbejde.

”De fleste mennesker elsker jo chokolade, så der kommer ofte sådan en sjov reaktion, når man fortæller, at man har en chokoladefabrik. Det er også lidt surrealistisk at tage et smut over til Sjælland og se, at de sælger Aalborg Chokoladen her. En af fordelene ved jobbet er, at jeg sætter ret meget præg på, hvad vi producerer. Vi laver eksempelvis ikke en chokolade, jeg ikke selv kan lide, så vi har ikke så meget med kokos, for det kan jeg ikke foredrage.”

John Aslak Jensen finder det lune smil frem. Det er tydeligt at mærke, at han elsker at fortælle om chokolade og har en enorm passion omkring det. Især når han skal forklare, hvad der definerer en god chokolade.

”Vi ligger jo i den lidt dyrere ende af chokolade, og så er det vigtigt, at man kan smage ingredienserne, og de ikke bare er en sammenkogt ret. I vores marcipan har vi 66 procent mandler, som er den højeste mandelmasse, du kan få.

Laver man billigt chokolade, så fjerner man oftest kakaosmør, og så er man i en helt anden boldgade. Hos os har vi naturligvis fokus på kvalitets kakaosmør. Vi forsøger at ramme en smag, så hver eneste bid gerne skulle være ren nydelse, og hvor man kan smage det ægte ved chokolade,” forklarer chokolade-direktøren.

Der er stort set ikke tid til at fejre deres jubilæum, for julen står for døren, og det er sammen med Påsken årets vigtigste sæson for Aalborg chokoladen.

”Julen er helt klart det største på året. Påsken er også stor, men den er mere koncentreret. Julen er lang, for den starter teoretisk allerede i foråret på messen Formland i Herning, hvor man skal ned og præsentere sine juleprodukter. Mange større virksomheder lægger også bestillinger på deres julegaver i foråret, for de vil gerne have styr på det hurtigt.

I år har vi lavet en kæmpe opgradering på julen, og vi er kommet med tre nye julekalendere. Vi har endelig fået en til børn, og vi har også koblet en til par på, så der er to stykker i hver låge. Vi lytter meget til vores kunder, og hvad de efterspørger,” forklarer John Aslak Jensen.

Aalborg Chokolade
Aalborg Chokoladen har fire julekalendere i år

Hans passion for chokolade har også smittet af på børnene. Han har tre. Frederik på 15 år, Katrine på 12 år og Carla på tre år. Mens den mindste er en god tester, så er de to ældste allerede i arbejde i virksomheden. Frederik som en slags vicevært og medhjælper på det praktiske. Katrine er allerede med i udviklingsprocessen af nye produkter.

”Det er fedt at ens børn, synes det er spændende, hvad man laver og interesserer sig for det. Katrine og jeg elsker at lave kage sammen. Jeg kan også komme hjem, hvor hun selv står derhjemme og tempererer chokoladen. Hun er også god til at lave chokolade-roser og alle mulige andre ting ud af chokolade.

Man kan mange ting med chokolade, hvis man blander det med glykose. Børnene deler lidt den passion for chokolade, som jeg har, og generelt bliver man også lidt bombarderet med det på både sociale medier og tv-programmer som bagedysten.”

Aalborg Chokoladen er fyldt ti år, og kan se frem til mange flere spændende år. Men det handler også om at følge med tiden.

”Vi har nogle ting i støbeskeen for de næste tre år. Det er vigtigt, at man bliver ved med at forny sig, men vi går ikke på kompromis med kvaliteten. Selv om vi vokser, så skal kvaliteten og smagen stadig være den samme. Og så skal det stadig være sjovt. Ellers er jeg ikke med mere,” forklarer John Aslak Jensen.

Og sjovt, det var radio-programmerne med Chris og Chokoladefabrikken. Der hvor Chris hver eneste dag ringede ind til sin chef med en ny dårlig undskyldning for at blive hjemme.

Har John haft en Chris på sin chokoladefabrik?

”Aldrig. Og det kommer vi heller aldrig til. Men de var godt nok sjove de programmer,” siger John og slår en latter op.

Fik du læst?

Vil lave Danmarks bedste greasy burgere: Spændende restaurant åbner i Shoppen

Holy i Aalborg
Her er det Køkkenchef Jan Krogh (t.h.), der præsenterer lidt af menuen for ejeren, Ceraco Holdings chefkonsulent Jeanette Ulf Damsholt, og naboen biografchef Jan Ringtved. Foto: Svenn Hjartason

Hvem skal vinde Coolshop-prisen? Nominer en cool person

Skrevet af: Michael Qureshi
Jacob Risgaards motto er vild, vildere
Foto: Coolshop.com
Jacob Risgaards motto er vild, vildere Foto: Coolshop.com

Kender du en, som er en cool person for det han/hun gør på arbejdet eller i fritiden?

Det kan være en af hverdagens helte, som gør en stor forskel på den ene eller anden måde. Det kan være en, som gør noget ekstraordinært godt for andre eksempelvis i form af velgørenhed.

Så er det tid til at få denne person frem i rampelyset til noget fortjent anerkendelse.

Hvem skal løbe med Coolshop-prisen til vores store prisuddelings-fest AALBORG AWARDS i Aalborg Kongres & Kultur Center?

Motto er vild, vildere

Her hylder vi byen på alle måder. Både med at kåre i kategorier som Årets Restaurant, Årets Café, Årets Eventsted, Årets Arbejdsplads m.fl (stem i bunden af artiklen).

Men Coolshop-prisen er lidt anderledes. Her indstiller I de cool personer I kender, og finder vores jury feltet af slutnominerede.

“Vores motto på Coolshop er vild, vildere. Så vinderen af Coolshop-prisen skal være en vild person. En der har reddet to børn ud af et brændende hus, en der gør en kæmpeforskel for andre mennesker eller bare er ekstrem på en anden måde. Bryder nogle limits.

Vi vil rigtig gerne have, at det er MigogAalborgs læsere, der er med til at bestemme, så nominer en cool person. Intet er for småt eller for stort,” siger Jacob Risgaard, medejer af Coolshop med hovedkontor i Nørresundby.

Vind et gavekort på 500 kr

Hvis du mener, at du kender Aalborgs cooleste person (skulle person bo lidt uden for kommunen går det nok også), så skriv navnet med en begrundelse i kommentarfeltet på Facebook-opslaget på MigogAalborgs Facebook-side

Vi trækker lod om et gavekort på 500 kr. til Coolshop blandt alle dem, der nominerer en kandidat.

Vi lukker for indstillinger på lørdag den 24. februar.

Derefter får de fem finalister i kategorien besked om, at de er i spil til Coolshop-prisen.

Vil du med til en af årets fedeste fester i Aalborg? Så book din billet til 319 kr. her – du får rød løber, prisuddeling, show, kæmpe afterparty og to drinks med i prisen

powered by Typeform

Kæmpe event: Dansk Powerboat-babe skal race på Limfjorden

Skrevet af: Michael Qureshi
Mette Bjerknæs
Mette Bjerknæs

Når Aalborg Regatta skydes i gang i juni, så kan vi glæde os til et kæmpe show midt på Limfjorden.

På Havnefronten kan tusindvis af tilskuere opleve en afdeling af F2 Powerboat World Championship.

Formula2 Powerboats har tophastigheder tæt mod 200 km/t, og runder hurtigere 100 km/t end en Lamborghini Murcielago LP640.

En af de helt store profiler ved løbet bliver den dansk-norske Mette Brandt Bjerknæs. Ud over hun er kvinde i en ekstremt mandedomineret sportsgren, så har hun i den grad også udseendet med sig.

På Instagram hedder hun ThePowerBoatprincess, og hun laver også modelarbejde, når hun ikke giver den gas på vandet.

Had the most amazing weekend in London – turning 29 isn’t too bad 🥂🇬🇧

Et opslag delt af Mette Brandt Bjerknæs (@thepowerboatprincess) den

Powerboat Denmark i Vodskov arrangerer løbet

Mette Bjerknæs startede med at race Powerboats som 19-årig i 2008, og i 2014 blev hun verdensmester med teamet Navikart Racing.

Hun har ikke racergenet fra fremmede, da både hendes mor og far har udøvet bådrace.

Det er Powerboat Denmark med kontor i Vodskov, der har sikret, at Powerboat F2 kommer til Aalborg under Regatta i juni måned.

Samarbejde med Aalborg Event

MigogAalborg har taget en snak med Promotor Anders Bak Rasmussen omkring race på Limfjorden.

Hvem er arrangørerne bag Aalborg-løbet?

“Vi er nogle gamle racerbådsfolk i firmaet. Jeg har selv kørt i 1990erne, hvor jeg var nordisk mester. Jeg er gået sammen med en tidligere racerbådskører, Svend. Det er på tide, der kommer race tilbage til Aalborg.

Vi rettede henvendelse til Søren Thorst, som er eventchef hos Aalborg Event, da vi så muligheder for at udvide Regatta med noget, der var helt vildt spændende.

Det var Søren Thorst med på, men de ville have en leverandør, hvor den sportslige del og internationale krav levede op til forventningerne. Til det formål har de hyret Powerboat Danmark.

Grundlæggende er vi egentlig bare to gamle racerbådskørere, der føler der skal ske noget i havnen, og det lover vi, der kommer til.”

Sidste år var der P1 Powerboat Race. Hvad er forskellen på det sidste år og så i år?

”Vi skal have noget med noget mere rabalder på. Det er den store forskel. Sidste år var der seks både ad gangen, og så forsvandt de ud i horisonten.

I år har vi 20 både, der racer side om side foran den gamle Rosdahls restaurant, langs fjordsiden og bare 40 meter fra publikum. De vender ved musikkens hus, racer lidt tilbage og drejer mod Nørresundby-siden og vender ned mod Limfjordsbroen og på tværs.

Det betyder, at du kan stå på Limfjordsbroen og have en fantastisk udsigt. Hvis du står på kajen, så vender bådene 20-30 meter fra dig. De kører altså 200 km/t og de vil alle sammen først, for det er verdensmesterskabet, der køres om.”

Hvad kan vi virkelig glæde os til at opleve langs havnefronten?

“Jeg lover, at det bliver noget af det, som folk vil huske allerbedst fra Aalborg Regatta. Det er noget af det vildeste, som man har set i Aalborg Havn.

Bådene kører hele tiden på grænsen mellem at lette og ikke at lette. Kommer der en lille bølge eller lille vindpust, så kommer der til at ske spektakulære ting.

Der kommer mellem 25-35 både til Aalborg fra hele verden. De skal køre tidskørsel om 20 startpladser. Det vil undre mig meget, hvis ikke fire-fem både vælter eller flipper i løbet af weekenden. Der kommer til at være en masse action på Limfjorden, som vi ikke er vant til at se,” slutter Anders Bak Rasmussen.

Nordjyllands Politi: Ulven kom til Aalborg i går

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det har været diskuteret vidt og bredt om ulven har sin plads i den danske natur.

Men i går aftes tog sagen en helt ny drejning, da en forklædt ulvemand indtog skøjtebanen i Aalborg. Det skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten fra i går.

“Det var bekymrede borgere der klokken 18.30 kontaktede politiet, da en mand iført ulvekostume jagtede børnene på skøjtebanen på C.W.Obels Plads i Aalborg, medens han råbte og skreg,” skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten.

De fortæller endvidere, at han derefter fortsatte den noget absurde adfærd ved at køre frem og tilbage i gågaden på en knallert uden nummerplader.

Der plejer at herske fred og ro på skøjtebanen i hjertet af Aalborg.

“Da politiet kom tilstede, stak han i høj fart af på sin knallert ad C.W.Obels Plads, gennem gågaden og videre ad Maren Turis Gade. Patruljen spottede dog ulven igen og fik sig en kort løbetur frem til Jomfru Ane Gård, hvor de fik ulven standset – og anholdt for en kort bemærkning,” skriver politiet i døgnrapporten.

“Ulven blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen – og blev kørt hjem af patruljen. Og så var den ulvetime slut!” slutter Nordjyllands Politi i Døgnrapporten.

Fik du læst vores artikel om politiets sjoveste tweets?

Nordjysk duo vandt million-ordre foran store konkurrenter

Skrevet af: Michael Qureshi

Tre bureauer fra København og Aalborg stod til sidst tilbage i kampen om Væksthus Nordjyllands knap fire millioner kroner store EU-udbud over kommunikationsrådgivning og markedsføring de næste fire år.

Efter en omfattende finalerunde sikrede den sammenbragte duo Lange PR og Gotcha i fællesskab kontrakten.

Kombinationen af Lange PR og Gotcha sikrer Væksthus Nordjylland en helhedsorienteret løsning inden for kommunikation, PR, reklame og SoMe.

I kraft af Lange PRs mangeårige arbejde for Væksthuset får den regionale specialist inden for vækst, udvikling og internationalisering derfor en bureau-konstellation, der i høj grad skal bidrage til den udvikling, Væksthuset står over for.

Det betyder blandt andet, at Væksthuset nu skal i gang med et stort kommunikationsarbejde, der skal sikre en endnu større synlighed over for målgruppen af små og mellemstore virksomheder i Nordjylland.

“Set med nordjyske briller er det en kæmpe sejr for Lange PR og Gotcha, at vi sammen har kunnet feje nogle af de store bureauer fra København af banen. Plus at det bestemt ikke har været nogen nem hjemmebanesejr, da det hele blev kørt af Steen Jensen (EU udbudsekspert), som udelukkende var sat i verden for at sikre en fair og objektiv proces,” siger Jacob Lange til MigogAalborg.

Jacob Lange fra Lange PR

Har kontakt til flere tusinde virksomheder i Nordjylland

Her i februar er arbejdet med Væksthus Nordjyllands strategi de kommende år igangsat.

“Væksthuset har hvert år kontakt til flere tusinde små og mellemstore virksomheder, og i gamle dage var det sådan, at Væksthuset mest af alt var et sted, hvor man kunne få en pose EU-penge til forskellige formål.

I dag har Væksthuset ansat en række meget dygtige og erfarne medarbejdere, der selv vejleder virksomhederne langt mere end tidligere – i et tæt samspil med de lokale erhvervskontorer og private rådgivere. Det sikrer virksomhederne en mere kvalificeret sparring, og alle analyser viser da også, at de virksomheder, som har fået vejledning af Væksthuset, klarer sig bedre end tilsvarende virksomheder, når det gælder omsætning, eksport og skabelsen af arbejdspladser,” forklarer Jacob Lange.

Kendskabet til Væksthuset skal styrkes

Rasmus Brostrøm, adm. direktør og markedsføringsspecialist i reklamebureauet Gotcha supplerer:

“Visionen for vores samarbejde med Væksthuset er meget klar. Vi skal arbejde på at styrke kendskabet til Væksthus Nordjylland og deres mange kompetencer, som primært små- og mellemstore virksomheder har brug for i bestræbelserne på at vækste deres forretninger.

Det skal vi sammen med Væksthuset realisere ved at styrke kommunikations- og brandingindsatsen med et stærkt fokus på strategisk velfunderede PR- og kommunikationsløsninger, som er indsigtsfulde i kernen samt kreative og effektfulde i eksekveringen.

Med andre ord handler det for os om at løfte brandet til nye højder og indfri Væksthus Nordjyllands forretningsmæssige potentiale, således at væksten i region Nordjylland får det absolut bedste afsæt for at lykkes,” forklarer han.

Rasmus Brostrøm fra Gotcha

Var ikke hjemmebanefordel i udbuddet

Hos Væksthus Nordjylland understreger man, at der ikke var tale om hjemmebanefordel. Men Lange PR og Gotcha leverede ganske enkelt det bedste materiale i udbudsprocessen.

“Som et offentligt EU-støttet væksthus med et stort budget udbyder vi hvert fjerde år hele markedsføringsindsatsen i et udbud med en eksternt tilknyttet udbudsekspert. Det er en omfattende proces, men det er også et sundt forløb, der sikrer, at vi har den bedste partner på kommunikationsområdet.

Lange PR og Gotcha scorede højest på kvalitet og pris blandt de deltagende bureauer, og vi ser derfor frem til de næste års samarbejde,” kommenterer Heidi Stubberup Ebeling, kommunikationsansvarlig i Væksthus Nordjylland.

Event Aalborg står bag: Her er byens bedste Comedy Club

Skrevet af: Pernille Kjeldgaard Kristensen

I tre år har Event Aalborg eksisteret og udbudt forskellige løsninger til den gode fest og underholdning til private arrangementer.

For et år siden slog Event Aalborg så dørene op for deres Comedy club i lokalerne på Maren Turis gade.

Siden da har aalborggenserne hver torsdag nydt stand-up for en flad 20’er i døren. Det er ikke første gang, at der er stand-up i Aalborg, men Event Aalborg har forsøgt at hæve niveauet over det helt klassiske open mic og satset på et miks af nye komikere og de lidt mere garvede gutter inden for faget.

Komikerne, der besøger scenen, er både fra Odense, Århus og København.

Fedt at optræde i Aalborg

En af de mere rutinerede i stand-up miljøet er komiker Daniel Lill, og han har altid været glad for sine shows i Event Aalborg Comedy Club.

“Det har altid været fedt at optræde i Aalborg, og det er en generel holdning hos andre komikere også. Det aalborgensiske publikum er rigtig godt, fordi de vil det rigtig meget.

Folk glæder til at komme ud, og folk er intelligente, så de forstår sig på jokes og er villige til at blive underholdt. Der er meget positiv energi i publikum. Aalborg er jo bare en fantastisk kulturby.”

Ikke kun studerende kommer til Comedy

Lige så vel som der er forskel på publikum i Danmark, så er der også en god variation i publikum i Aalborg, fortæller indehaver af Event Aalborg, Matias Drejer:

“Selvom entréen er billig, så er det bestemt ikke kun studerende, der besøger os. Man kan ikke sætte en målgruppe på, hvem der kommer forbi.

Vi kan sagtens få besøg af en kvindeklub fra Hadsund, der ringer og booker pladser, hvilket alle kan gøre, hvis man er en gruppe over ti personer. Det er simpelthen unge som gamle, der sidder blandt publikum”, fortæller Matias Drejer.

Komiker Daniel Lill er oprindelig fra Horsens, men han har selv boet i Aalborg, som han bestemt har pæne ord om.

Det er nemlig ikke kun aalborgenserne, der har givet Daniel Lill gode oplevelser:

“For mig er det fantastisk, at du kan være i byen og samtidig være ved vandet. Det er der ikke mange byer, der har. Det er ikke bare en eller anden å, men det er rigtigt ved vandet. Kulturlivet er også bare fantastisk, for der er altid noget at lave, hvis man opsøger det”, fortæller Daniel Lill.

Afholder både store og små arrangementer

Selvom mange kender til Event Aalborg gennem stand-up, så kan de også meget andet i lokalerne på Maren Turis Gade.

Event Aalborg arrangerer nemlig både store og mindre arrangementer, både ude af huset og i lokalerne i Aalborg.

Et af deres største arrangementer var for Syd Energi, Boxer samt Stofas samlede personalefest i Århus.

Her stod de for alt fra logistik, til hoteller, catering og musik. Det var et kæmpe stort arbejde, men Event Aalborg er vant til at lave både små og store løsninger til private og firmaer:

“Mange kender os nok fra Comedy Club, men man kan eksempelvis også leje vores hyggelige lokaler på Maren Turis gade. For det meste laver vi halve- eller hele løsninger til selskaber og firmafester.

Man kan både få servering, musik, catering og pynt. Man kan faktisk få det som man ønsker det, og vi kan selvfølgelig også klare det hele ud af huset, hvis man vil have det” fortæller Matias Drejer.

Perfekt lokale til fest og comedy

Komiker Daniel Lill kender bedst til Event Aalborg, når det kommer til stand-up, og her er det fantastiske rammer for en god og sjov aften:

“Lokalet egner sig godt til comedy, da det er hyggeligt og hjemligt, samtidig med at du kan stå et sted, hvor det er professionelt. Jeg tror, at der er noget i rummet der gør, at publikum føler sig trygge.

Når man er tryg, er man også villig til at åbne op for latter. Jeg vil vove at påstå, at det er et af de bedste rum at optræde i. Der er bare en comedy-stemning, som du ellers kun kan møde i New York eller London på steder, der bare har kørt i tusinde år” fortæller Daniel Lill.

Udover open mic om torsdagen har Event Aalborg også planlagt at holde flere arrangementer på hverdagsaftener, hvor de professionelle komikere kommer forbi.

Event Aalborg – Comedy club afholdes hver torsdag på Maren Turis gade 6, 9000 Aalborg. Du kan læse mere om det her